Eringa wil kortere reistijden voor de trein

Topman Pier Eringa van ProRail pleit voor snellere infrastructuur. De trein moet kunnen concurreren met de auto en het vliegtuig. Daarom ziet de topman het liefst dat de trein sneller wordt.

De nieuwe generatie NS-intercity´s – die vanaf 2021 geleverd worden – kunnen 200 kilometer per uur. "Het is toch sneu als de infrastructuur op de meeste plekken daarop niet aangepast is," zegt Eringa in een interview met Treinreiziger.nl. 

Toch zal Eringa de komende periode niet direct aan de slag gaan om zijn visie te verwezenlijken. "We moeten eerst de basis op orde brengen," legt hij uit. En met die basis gaat het de goede kant op. "De punctualiteit is op orde, en ook als het om treinuitval gaat is het op orde," stelde de ProRail-topman. Toch is hij nog niet helemaal tevreden. "Vooral op regionale lijnen scoren we heel goed. Op het hoofdrailnet willen we nog beter gaan scoren. Zeker als het om de HSL gaat."

Om de prestaties op de HSL beter te krijgen, is een speciaal team aan het werk. Veel vertraging en uitval wordt op de hogesnelheidslijn veroorzaakt door problemen bij de spanningssluizen. Op die punten wisselt de trein van bovenleidingsspanning. "Die problemen willen we oplossen door de spanningssluizen beter te maken en treinen op een betere manier er doorheen te laten rijden."

Eerder deze week werd bekend dat de provincie Groningen in de toekomst wil experimenteren met zelfrijdende treinen. Eringa ziet daar veel toekomst in. "We hebben al de zelfrijdende metro, de autonome auto is aantocht. Waarom dan geen zelfrijdende treinen? We moeten mee. De trein is daar ook bij uitstek geschikt voor. Er is geen software nodig om hem binnen de weglijnen te laten rijden. De beveiliging op de infrastructuur is er al."

This post was last modified on 23 december 2016 12:34

Share

Recent Posts

Paar dagen voor stremming al geen treinen door storing Velsertunnel

De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…

50 minuten terug

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

20 uur terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

1 dag terug

Drie weken lang minder treinen van en naar Schiphol Airport

Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…

4 dagen terug

WestBahn neemt Chinese dubbeldekkers in gebruik – veroveren de Chinezen het Europese spoor?

Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…

4 dagen terug

Vrijdagochtend weer treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel op schema

Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…

5 dagen terug