Europa tikt Tsjechische spoorwegen op de vingers vanwege roofprijzen

De Tsjechische spoorwegen – České dráhy (CD) – is door de Europese Commissie op de vingers getikt vanwege te lage ticketprijzen. Door tickets aan te bieden onder de kostprijs heeft de Tsjechische spoorwegen geprobeerd nieuwe concurrentie uit de markt te drukken.

Roofprijzen

In 2011 startte nieuwkomer RegioJet met de verbinding Praag – Ostrava. Amper een week later besloot de CD de ticketprijzen aanzienlijk te verlagen. De Europese Commissie heeft de Tsjechische spoorwegmaatschappij České dráhy nu op de hoogte gesteld. Uitvoerend vicevoorzitter Margrethe Vestager, belast met het mededingingsbeleid, zegt: “Concurrentie in de sector van het personenvervoer per spoor kan de prijzen verlagen en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren in het voordeel van de consument. (…) Maar in dit geval maken we ons zorgen dat České dráhy betrokken was bij roofprijzen die in strijd zijn met de EU-concurrentieregels.”

Sinds 2011 concurrentie

Het (voorlopige) oordeel volgt na een klacht van RegioJet. De Klacht werd in april 2016 ingediend, enkele maanden later werd een formeel onderzoek gestart. De route Praag – Ostrava vormt de ruggengraat van het Tsjechische spoorwegnet. Op onder andere deze route is er sinds 2011 concurrentie op het spoor. Sinds 2012 is ook Leo Express op de genoemde route actief. Naarmate de concurrentie in de spoorsector op dit gebied toenam, verdubbelde het aantal reizigers dat deze route gebruikt in enkele jaren tijd.

RegioJet van Praag via Ostrava naar Slowakije. Foto: RegioJet door de Hoge Tatra in Slowakije.

Conclusie onderzoek

Uit het onderzoek van de Commissie blijkt dat ČD van mening was dat RegioJet en Leo Express te snel uitbreidden op de route Praag – Ostrava en verder. ČD reageerde door haar diensten aan te bieden tegen prijzen die de kosten niet dekten, met als doel de concurrentie op de markt te belemmeren. “De Commissie is daarom tot het voorlopige standpunt gekomen dat ČD tussen 2011 en 2019 roofprijzen toepaste op de route Praag – Ostrava”, zegt het orgaan in een verklaring.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 18:04

Share

Recent Posts

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

17 uur terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

1 dag terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

1 dag terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

2 dagen terug

Station Groningen in zomer langer buiten bedrijf

Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de…

2 dagen terug