Europa tikt Tsjechische spoorwegen op de vingers vanwege roofprijzen
30 okt 2020 13:10
De Tsjechische spoorwegen – České dráhy (CD) – is door de Europese Commissie op de vingers getikt vanwege te lage ticketprijzen. Door tickets aan te bieden onder de kostprijs heeft de Tsjechische spoorwegen geprobeerd nieuwe concurrentie uit de markt te drukken.
Roofprijzen
In 2011 startte nieuwkomer RegioJet met de verbinding Praag – Ostrava. Amper een week later besloot de CD de ticketprijzen aanzienlijk te verlagen. De Europese Commissie heeft de Tsjechische spoorwegmaatschappij České dráhy nu op de hoogte gesteld. Uitvoerend vicevoorzitter Margrethe Vestager, belast met het mededingingsbeleid, zegt: “Concurrentie in de sector van het personenvervoer per spoor kan de prijzen verlagen en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren in het voordeel van de consument. (…) Maar in dit geval maken we ons zorgen dat České dráhy betrokken was bij roofprijzen die in strijd zijn met de EU-concurrentieregels.”
Sinds 2011 concurrentie
Het (voorlopige) oordeel volgt na een klacht van RegioJet. De Klacht werd in april 2016 ingediend, enkele maanden later werd een formeel onderzoek gestart. De route Praag – Ostrava vormt de ruggengraat van het Tsjechische spoorwegnet. Op onder andere deze route is er sinds 2011 concurrentie op het spoor. Sinds 2012 is ook Leo Express op de genoemde route actief. Naarmate de concurrentie in de spoorsector op dit gebied toenam, verdubbelde het aantal reizigers dat deze route gebruikt in enkele jaren tijd.
Conclusie onderzoek
Uit het onderzoek van de Commissie blijkt dat ČD van mening was dat RegioJet en Leo Express te snel uitbreidden op de route Praag – Ostrava en verder. ČD reageerde door haar diensten aan te bieden tegen prijzen die de kosten niet dekten, met als doel de concurrentie op de markt te belemmeren. “De Commissie is daarom tot het voorlopige standpunt gekomen dat ČD tussen 2011 en 2019 roofprijzen toepaste op de route Praag – Ostrava”, zegt het orgaan in een verklaring.
Vier jaar onderzoek: ambtelijke molens malen traag. Welke sanctie wordt aan de ČD opgelegd? Zal aan RegioJet en Leo Express schadevergoeding toegekend worden?
PS In het concurrentierecht spreekt men niet van ‘roofprijzen’ maar van ‘dumpprijzen’.
Nee hoor, roofprijzen klopt wel degelijk. Vertaling van het Engelse “predatory pricing”.
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/concurrentie-en-marktwerking/concurrentie-en-afspraken-tussen-bedrijven/bedrijven-met-een-machtspositie/misbruik-van-machtspositie-voorbeelden/misbruik-van-machtspositie-roofprijzen
Dank: u laat precies zien waarom het dumpprijs moet zijn in plaats van roofprijs. Roofprijs is een anglicisme, een species van het genus barbarismen: luie vertalingen, zeg maar woordomzettingen in plaats begripsweergaven in het Nederlands. Zie bijvoorbeeld https://onzetaal.nl/barbaars-gebubbel/
Roven mag niet dat is een illegale praktijk. Daar een tegen lid zijn van de Rover mag dan weer wel! Rover staat voor Reizigers Openbaar Vervoer!
Misschien is samenwerking tussen het Tsjechische Pro Rail en die Spoorwegmaatschappijen in dat land een betere optie!
Zou de luchtvaart in Tsjechië ook accijnzen en BTW op vliegtuigkerosine moeten betalen, of wordt die sector ook daar ontzien?
Nergens ter wereld wordt belasting geheven over brandstof voor de luchtvaart.
Sinds 1944 niet, maar dan kan veranderen als iedereen meewerkt. Ook de regionale overheidsgelden ten voordele van stuntprijsvliegers zouden aangepakt moeten worden.
Wat nu wel kan is een vliegtax, of een minimumprijs voor vliegtickets voor korte afstanden.
Waarom zou ‘iedereen’ meewerken aan zo’n verandering? Nederland is er eigenlijk geen voorstander van. Duitsland waarschijnlijk wel. Landen als Zweden misschien? Maar ik denk dat er in de rest van de wereld geen voorstander voor te vinden is.
Quote: “dan kan veranderen als iedereen meewerkt”
Wat de waarde van het woord “iedereen” is, hebben we kunnen zien in deze coronatijden…
Een wereldwijde kerosinetax gaat er hoe dan ook niet komen. Dit vanwege een veto van dat land dat morgen presidentsverkiezingen heeft.
Iets to kort door de bocht: het Chicago-verdrag verbiedt het heffen van belasting op vliegtuigbrandstof op *internationale* vluchten. Dus op binnenlandse vluchten mag brandstof wel degelijk belast worden.
Te kort door de bocht? Noem dan eens een land dat belasting heft op brandstof voor binnenlandse vluchten in de burgerluchtvaart?
Belasting op vliegtuigbrandstof:
VS:
https://www.faa.gov/about/budget/aatf/media/Excise_Tax_Rate_Structure_2018.pdf
Canada
https://www.canada.ca/en/revenue-agency/services/forms-publications/publications/currate/current-rates-excise-taxes.html
Japan
https://www.env.go.jp/en/policy/tax/20170130_greening.pdf
Saudi Arabië
https://gulfbusiness.com/saudi-apply-5-tax-fuel/
Filipijnen
https://mb.com.ph/2018/01/02/aviation-fuel-lubricants-hit-by-high-excise-taxes/
Tevens Armenië, Australië, Laos, Myanmar, Thailand en Vietnam.
Nee, maar daar staat tegenover dat de CD enorme exploitatiesubsidies krijgt en luchtvaartmaatschappijen die niet krijgen.
Maar luchtvaartmaatschappijen hoeven dan ook niet naar Daarlerveen te vliegen. Luchtvaartmaatschappijen pikken de kersen uit de taart; alleen winstgevende routes worden gevlogen. Een spoorwegnet heeft een maatschappelijk nut, waardoor ook die trein van 22:51 van Almelo naar Hardenberg moet rijden, ook al is die misschien bijna helemaal leeg.
Dit is ook iets waar we bij privatisering voor moeten uitkijken: de gebruiks-prijzen voor ‘cherry-picking’ zouden wat mij betreft veel hoger moeten zijn dan voor routes die meer het maatschappelijk nut dienen dan een commercieel nut.
Slecht voorbeeld, juist de regionale lijnen van Arriva die NS niet rijdt doen het goed.
@Brabo.
Ryanair ontving € 32 subsidie per passagier per landing op diverse Franse luchthavens. Ook ontving de stuntprijsvliegers overheidssteun voor gebruik van de luchthavens van Charleroi en Lubeck.
Ik heb het artikel nu drie keer gelezen en nergens gaat het over luchtvaart. Waarom het in de reacties daar dan wel over gaat, is me een raadsel.
En dat terwijl marktwerking op het spoor toch wel een interessant onderwerp is. Zo is het opvallend dat Tsjechië besloten heeft het spoor te liberaliseren en dat een staatsbedrijf vervolgens met roofprijzen diezelfde liberalisering tegen wil gaan. Het is in ieder geval goed dat er tegen wordt opgetreden.
Verder ben ik ook wel benieuwd hoe die andere twee partijen dat hebben overleefd. Van 2011 tot 2019 is toch een vrij lange periode. Bieden die marktpartijen dan lagere reistijden, betere ticketvoorwaarden of iets anders?
Dat is om te laten zien hoe willekeurig dit bericht over komt. Treinen moeten netjes concurreren, vliegtuigen niet. Kennelijk denkt mijn dat concurrentie niet modaliteit-overstijgend is. En dat is natuurlijk onzin.
Dit klinkt alsof u voorstander bent van het aanbieden van roofprijzen.
Volgens mij is iedereen voorstander van het creëren van een gelijk speelveld, maar roofprijzen houden dit juist tegen.
Joost2: Dat gelijke speelveld is er momenteel juist niet, bij het vergelijk tussen de schone trein en de vervuilende luchtvaart.
Dat ontken ik ook niet, maar daar gaat dit artikel niet over. Het gaat hier om een spoorvervoerder die in een open markt roofprijzen aanbiedt.
Joost2: Het gaat om personenvervoer. En laat de luchtvaart nu ook tegen roofprijzen aanbieden, ten koste van de andere modaliteiten, zoals personenvervoer per spoor. Dus de vergelijking is op zijn plaats.
Het vliegverkeer profiteert van belastingvoordelen en subsidies. Maar dat zijn nog geen roofprijzen. Roofprijzen zijn illegaal. Ik ken geen voorbeelden van roofprijzen in het vliegverkeer.
Maar kennelijk zijn mensen op deze site zo geobsedeerd door de luchtvaart dat ze aan elk artikel een draai weten te geven om te kunnen klagen.
In Tsjechië zijn geen binnenlandse luchtverbindingen.
Ik reis (nou ja, reisde) regelmatig van de luchthaven in Wenen naar Brno met de railjet. Eerste klas, want het kost iets meer dan niets. Keurige treinen, keurige bediening, zeer goedkope snacks/drankjes. Kan natuurlijk helemaal niet voor de prijs die je ervoor betaalt, zeker niet als je kijkt naar het aantal reizigers (op de meeste ritten zeer bescheiden).
Ik heb in de ALEX-trein gezeten van München naar Praag. Opgelapte rijtuigen, maar keurig en fris.
De conducteur verkocht koffie en kleine snacks. Aan de bar kon je ook kaartjes kopen. Op de stations en tijdens de rondes van de conducteur ging de bar even op slot.
Opmerkelijk was het groot aantal fietsplaatsen.
Ik vind de ALEX een heerlijke trein. Ik heb er vorig jaar zomer ook mee gereisd van München naar Schwandorf en terug van Regensburg naar München. Enkel in de CD-rijtuigen gezeten, maar het zat heerlijk. Goedwerkende wifi ook nog eens, dus lekker Spotify luisteren met Tsjechische reclames. Het is jammer dat over zes weken de ALEX-Süd (München-Kempten-Oberstdorf/Lindau) ermee stopt. Het is toch een soort treinbeleving die je elders in Duitsland niet zult aantreffen, laat staan in de Benelux. Ik hoop dat de ALEX-Nord (München-Regensburg-Hog/Praag) nog lang in stand houdt. Getrokken rijtuigen, lokwissel in Regensburg, dieselend tussen Regensburg en Hof/Plzen, splitsen en combineren van getrokken rijtuigen in Schwandorf en ook in Plzen een lokwissel. Heerlijk voor de treinliefhebber.
Een gecompliceerde treinverbinding: Twee keer van rijrichting veranderen, drie tractieveranderingen tussen elektriciteit en diesel en 140 km enkelspoor tussen Schwandorf en Pilsen.
Door deze complicaties een reistijd van 5:36 over 400 km.
Een gecompliceerde maar wel hele toffe treinverbinding. Alleen het echte treinreizen beleef je met dat soort treinen. Niet met de efficiëntie van de NS. Hoop dat de Alex-Nord nog lang blijft.
Het kabinet wil eigenlijk ook geen concurrentie op het spoor ze willen het liefst als bij de NS laten zie maar dat de sprinter van Apeldoorn naar Almelo gewoon bij de NS blijft.
In het regeer akkoord staat dat er mee NS sprinter worden aanbesteed maar daar is niets van terecht gekomen. Misschien dat Leeuwarden/Groningen naar Zwolle wordt aanbesteed maar daar blijft het bij.
De vallei lijn kan gemakkelijk door worden getrokken naar Arnhem nu rijdt er een boemeltje van de NS op dat korte stukje.
Overal waar het aanbesteed is komen er meer reizigers zie o.a. in Limburg.
Maar het slechtste voorbeeld is bij Qbuzz daar ging het het bergafwaarts toen zijn de MerwedeLingelijn toen zijn het van Arriva overnamen.
@Laurens Smid
Overigens is de aanbesteding van het Kippenlijntje tussen Amersfoort en Ede-Wageningen mislukt.
Predatory pricing moet natuurlijk veel sneller bestraft worden. Hoewel ik altijd wel begrijp dat het zo lang duurt, er schuilt gigantisch veel en geavanceerd econometrisch onderzoek achter. Vraag/aanbodmodellen gebaseerd op emporosche data, ik geef het je te doen. Wat dat betreft is de vergelijking met de luchtvaart misschien toch relevant: die resources kunnen namelijk ook in de economische gevolgen van dat soort marktverstorende subsidies gestopt worden. Zou mooi zijn als bijvoorbeeld op Europees niveau ook boetes uitgedeeld kunnen worden aan overheden voor dat soort marktverstorende subsidie, dan is het denk ik snel klaar met veel luchtvaart en snel beter met veel railinfra. Je hoeft dan nog niet eens de klimaatkosten mee te rekenen.
Als reactie op de comment van die persoon die zich bedenkelijk wel eens van Wenen naar Brno verplaatste: ik denk dat die supergoedkope treindiensten zoals die van de particuliere maatschappijen in Tsjechië en Slowakije wel degelijk tegen die prijs uit kunnen zonder failliet te gaan. Het overgrote deel van de treinkosten zit uiteindelijk in lonen. Of dat nou voor het rijdend personeel of onderhoudspersoneel is. Wat dat betreft hebben die landen natuurlijk een groot “voordeel” nog, wat betreft goedkoop treinreizen.
Zo ‘bedenkelijk’ waren die reizen niet, hoor ;-). En m’n (echte) naam staat ook gewoon bij m’n comment.