European Sleeper accepteert vanaf juli ook Interrailpassen

European Sleeper, de slaaptrein die sinds eind mei Brussel met Berlijn verbindt via Nederland, accepteert vanaf 1 juli ook Interrail- en Eurailpassen. Tegen een toeslag kunnen reizigers gebruik maken van de slaaptrein.

European Sleeper kondigde bij de start van de verbinding in mei al aan dat Interrailers vanaf deze zomer gebruik kunnen maken van de slaaptrein. De datum vanaf wanneer dat kan, is nu vastgesteld op 1 juli.

“We zijn erg verheugd om Interrail- en Eurailreizigers te verwelkomen aan boord van onze slaaptrein”, laat oprichter Chris Engelsman weten. “Onze trein verbindt drie Europese hoofdsteden, biedt een scala aan comfortmogelijkheden en – last but not least – bij ons kun je de zomer proeven vanuit een open raam. Als echte Europese spoorwegmaatschappij vinden we deze samenwerking met Interrail een uitstekende manier om verantwoord reizen te promoten.”

Toeslag

Interrailers kunnen via een toeslag gebruikmaken van de trein, zoals gebruikelijk is bij slaaptreinen. Vanuit Nederland bedragen die toeslagen €9,- voor wie een zitplek wil, €39,- voor een 6-persoons couchette, €59,- voor een 4-persoons couchette, €79,- voor een coupé met drie bedden, €119,- voor een coupé met twee bedden en €149,- voor een eenpersoons coupé. Wie vanuit België wil reizen, betaalt vijf tot tien euro meer.

Ambitieus

Dat European Sleeper ambitieus blijft na de lancering van hun eerste slaaptrein, blijkt wel uit de vraag of particuliere investeerders nog eens drie miljoen willen investeren in het bedrijf. “Onze treinen rijden, dus onze droom is uitgekomen”, zegt medeoprichter Chris Engelsman. “Maar we willen meer bereiken en dat betekent dat we meer groeikapitaal nodig hebben.” Het nieuwe geld is ook bedoeld om de dienstverlening te verbeteren. Zo kost het volgens oprichters Engelsman en Elmer van Buuren veel geld om de tickets via meer kanalen te verkopen of bijvoorbeeld een treinstel met catering te huren.

Vanaf 2024 is het de bedoeling dat de huidige slaaptrein van Brussel naar Berlijn doorrijdt tot Praag. Daarnaast wil European Sleeper een nieuwe verbinding starten met Barcelona. De Europese Commissie wees de beoogde treinverbinding van European Sleeper tussen Amsterdam, Brussel en Barcelona onlangs aan als proefproject voor het verbeteren van het internationale treinverkeer. Het opzetten van treinverbindingen tussen meerdere landen blijkt in de praktijk lastig, onder andere door gebrekkige afstemming tussen nationale spoorbeheerders. Tien proefprojecten, waarvan European Sleeper er dus één is, moeten aan het licht brengen welke obstakels bestaan bij het opzetten van grensoverschrijdende treindiensten en oplossingen bieden. Andere pilotverbindingen van de EU zijn treinen tussen Parijs en Venetië en van Leipzig en Stockholm

This post was last modified on 13 juni 2023 20:20

Share

Recent Posts

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

8 uur terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

11 uur terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

11 uur terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

2 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug

NS verwelkomt nieuwe ICE-treinen op de route Amsterdam – Frankfurt

Zaterdag heeft NS-directeur Heike Luiten officieel de nieuwe ICE 3neo in Nederland verwelkomd. De treinen…

3 dagen terug