European Sleeper accepteert vanaf juli ook Interrailpassen
13 jun 2023 14:29
European Sleeper, de slaaptrein die sinds eind mei Brussel met Berlijn verbindt via Nederland, accepteert vanaf 1 juli ook Interrail- en Eurailpassen. Tegen een toeslag kunnen reizigers gebruik maken van de slaaptrein.
European Sleeper kondigde bij de start van de verbinding in mei al aan dat Interrailers vanaf deze zomer gebruik kunnen maken van de slaaptrein. De datum vanaf wanneer dat kan, is nu vastgesteld op 1 juli.
“We zijn erg verheugd om Interrail- en Eurailreizigers te verwelkomen aan boord van onze slaaptrein”, laat oprichter Chris Engelsman weten. “Onze trein verbindt drie Europese hoofdsteden, biedt een scala aan comfortmogelijkheden en – last but not least – bij ons kun je de zomer proeven vanuit een open raam. Als echte Europese spoorwegmaatschappij vinden we deze samenwerking met Interrail een uitstekende manier om verantwoord reizen te promoten.”
Toeslag
Interrailers kunnen via een toeslag gebruikmaken van de trein, zoals gebruikelijk is bij slaaptreinen. Vanuit Nederland bedragen die toeslagen €9,- voor wie een zitplek wil, €39,- voor een 6-persoons couchette, €59,- voor een 4-persoons couchette, €79,- voor een coupé met drie bedden, €119,- voor een coupé met twee bedden en €149,- voor een eenpersoons coupé. Wie vanuit België wil reizen, betaalt vijf tot tien euro meer.
Ambitieus
Dat European Sleeper ambitieus blijft na de lancering van hun eerste slaaptrein, blijkt wel uit de vraag of particuliere investeerders nog eens drie miljoen willen investeren in het bedrijf. “Onze treinen rijden, dus onze droom is uitgekomen”, zegt medeoprichter Chris Engelsman. “Maar we willen meer bereiken en dat betekent dat we meer groeikapitaal nodig hebben.” Het nieuwe geld is ook bedoeld om de dienstverlening te verbeteren. Zo kost het volgens oprichters Engelsman en Elmer van Buuren veel geld om de tickets via meer kanalen te verkopen of bijvoorbeeld een treinstel met catering te huren.
Vanaf 2024 is het de bedoeling dat de huidige slaaptrein van Brussel naar Berlijn doorrijdt tot Praag. Daarnaast wil European Sleeper een nieuwe verbinding starten met Barcelona. De Europese Commissie wees de beoogde treinverbinding van European Sleeper tussen Amsterdam, Brussel en Barcelona onlangs aan als proefproject voor het verbeteren van het internationale treinverkeer. Het opzetten van treinverbindingen tussen meerdere landen blijkt in de praktijk lastig, onder andere door gebrekkige afstemming tussen nationale spoorbeheerders. Tien proefprojecten, waarvan European Sleeper er dus één is, moeten aan het licht brengen welke obstakels bestaan bij het opzetten van grensoverschrijdende treindiensten en oplossingen bieden. Andere pilotverbindingen van de EU zijn treinen tussen Parijs en Venetië en van Leipzig en Stockholm
Nou dat is geweldig.
Ik ga nu een reservering maken naar Praag.
Goed werk.
Dank Frans Timmermans voor je daadkrachtige aanpak inzake Europese treinverkeer.
Nu Qbuzz nog treinen naar Parijs vanaf Eindhoven.
Ik kan met geen mogelijkheid verzinnen hoe je frans timmermans hiervoor de credits kunt geven.
Trouwens er is zoveel geld in fossiel verkeer gestoken. Subsidies en belastingvoordelen.
Laten we dat in duurzame mobiliteit veranderen.
Dus ook NL-Ticket.
Nederland doet het zeer slecht op het gebied van duurzame energie. Hier wordt slechts 15% van de stroomproduktie middels hernieuwbare bronnen opgewekt. in Duitsland is dat 75% van een 8-voudige dagelijkse stroomproduktie die in Nederland verbruikt wordt.
Dus dit fossiele nederlandse kabinet dient eens werk te gaan maken.
En niet aan de slag door de CI@-uitstoters te gaan compenseren, zoals men 150 jaar geleden de slavenhouders compenseerden, maar de slachtoffers van de klimaatcatastrofe.
Ze kunnen wel de CO2 minimum uitstoters gaan compenseren middels gratis NL-ticket en de mensen eens te gaan vertellen dat het hebben van een auto betekent dat je 1 dag per week voor dat ding moet werken.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat Nederland maar 15% hernieuwbare energie gebruikt maar dat is wel heel erg achterhaalde informatie. In 2021 was dat 33% [1] en in 2022 40% [2]. Het aandeel groeit dus best aardig.
[1] https://vandebron.nl/blog/hoeveel-procent-nederlandse-stroom-is-groen
[2] https://www.hier.nu/stroom-en-gas/hoeveel-groene-stroom-wekt-nederland-nu-op
Een groot deel van die “hernieuwbare energie” is echter biomassa.
Energy-charts.info europees vergelijk
Energieopwek.nl daar kan je opmaken dat er gemiddeld per dag voor 1,5 – 2 provincies grootte Limburg met hernieuwbare energiebronnen stroom wordt opgewekt.
De rest fossiel.
Ik bezoek deze websites dagelijks.
Als je die website dagelijks bezoekt en dan tot de conclusie komt dat de stroomproductie voor Duitsland voor 75% hernieuwbaar energie omvat, dan begrijp je de informatie op die website klaarblijkelijk absoluut niet.
Geen idee wat er in jouw alternatieve werkelijkheid allemaal fout gaat.
https://duitslandinstituut.nl/artikel/48968/factsheet-energie-in-duitsland
@ Annemiek. In/met jouw fossiele wereld/werkelijkheid , draag jij bij tot de klimatologische ondergang.
Maar dat ontgaat jou.
Ja, zo kun je ook omgaan met een situatie waarin je geconfronteerd wordt met het feit dat hetgeen je eerder schreef klinkklare onzin is.
Wat is een ‘NL-ticket’? Ik trek iedere dag voor mijn forensenrit een ticket uit een NS automaat, is dat ook een ‘NL-ticket’?
Dat is een ticket dat bestaat in de fantasie van ‘anoniem’. Het heeft vrijwel dagelijks een andere kostprijs. De ene dag is het een NL-ticket, de volgende een EU-ticket.
Het is een niet realistisch ticket, aangezien NS op dit moment absoluut geen extra vraag aankan. Realistisch voor de huidige situatie op het spoor is niet dat de prijzen omlaag gaan, maar juist dat de inkomsten worden gemaximaliseerd bij een gelijkblijvende vraag en aanbod, zodat de verliezen beperkt blijven.
@Annaziek. Ik reis wel dagelijks met het Deutschlandticket, CO2-minimaal uitstotend.
Ik gun het klimaat; natuur; mensheid dat we fossiel-vrij/arm reizen, ons van A naar B bewegen. Daarvoor
Heb je NL/EU breed -tickets nodig.
EN @ annaziek als altijd maar azijn pist tegen OV wat zoek je hier Fossiel!
Ik reis nu naar Frankfurt CO2-minimaal, ICE.
De meest milieuvriendelijke reis is een reis die niet gemaakt wordt. Voor de lol een beetje rondreizen, omdat het zo goedkoop kan (en er blijkbaar geen fatsoenlijke dagbesteding bestaat), is alles behalve een voorbeeld voor hoe mensen op grote schaal moeten omgaan met reizen ten aanzien van het milieu.
Welke “anoniem” bent u. Ik zie door al die anoniemen het bos niet meer.
Eindelijk een ontwikkeling die het aantal vliegpassagiers zinvol kan reduceren, vooral onder jongvolwassenen richting het dichtbij gelegen Berlijn en Praag. Nu Warschau en Kopenhagen nog – deze bestemmingen zijn vanuit Amsterdam nog beperkt per trein bereikbaar op 1 dag. Niet iedereen wil 1-2x overstappen op een reisdag van 10-13 uur.
Nou, vertel maar eens hoeveel vliegtuigen er minder de lucht in zullen gaan als gevolg van deze ontwikkeling? Ik denk exact nul.
@ Annemiek. Je bent echt geestelijk ziek.
Fssiel onthoud je van je anziekelijk kommentaar.
Bij Annemiek is de azijn altijd in de bonus!
Ik benoem gewoon een feit. Dat is ten aanzien van het milieu veel realistischer dan de simplistische fantasie van iemand met de redeneertrant van een klein kind.
Bedankt voor deze constructieve opmerking.
Ik denk niet dat easyJet en Transavia komende week een reorganisatie aankondigen omdat Interrail nu geldig bij in sleeper naar Berlijn.
Dat verwacht ik ook niet. Het tempo van de groei van de wereldwijde luchtvaart wordt voor het grootste deel bepaald door de grenzen aan de productiecapaciteit van Boeing en Airbus. Als er meer aanbod komt van alternatieve vormen van vervoer, betekent dat niet dat de productiecapaciteit omlaag gaat. Dat gebeurt alleen bij wereldwijde recessies. Per saldo betekent dat dat als we hier minder vliegen er elders meer gevlogen wordt. De geldigheid van het interrailticket heeft ook daarop overigens totaal geen bewezen invloed.
Volledig eens. De nachttrein is een noviteit en is vooralsnog geen vliegtuig vervanger. Ook kan niet een ieder goed slapen in een nachttrein en die mensen kiezen ofterwijl de dagtrein/HSL of het vliegtuig. Als je in een trein wel goed kan slapen kan het zeker wel een oplossing zijn. Verder kan de nachttrein ook een storend element zijn in het nachtelijk spooronderhoud.
En ondanks in China enorm veel nieuwe HSL verbindingen wordt gebouwd worden en het gebruikt groeit, groeit ook in China ook het luchtverkeer. Luchtverkeer is een groeimarkt en zeker omdat de algehele welvaart in de wereld toeneemt en het vliegen is uiteindelijk een vrij goedkope manier van vervoer en waar een behoorlijk competatieve markt is. Verder heb je nauwelijks dagdagelijks vliegverkeer, terwijl de internationale treinen wel moeten concurreren met de dagdagelijkse S/RS/RE treinen. China heeft inmiddels ook zijn eigen commerciele jetliner. Namelijk de Comac C919. Hierdoor zal er meer productie capasiteit vrij komen voor andere luchtvaartmaatschappijen en lease maatschappijen voor nieuwe toestellen. De mensen willen blijven vliegen en dat zal blijven gebeuren omdat mensen weinig op hebben met milieu en klimaat praatjes.
Netzoals het desfunctionerend OV er voor gezorgd heeft dat sinds 2020 een half miljoen auto’s erbij zijn gekomen, hetgeen ook zorgt voor meer files en oponthoud.
Mensen willen oplossingen, die werken en willen niet al dat gezeik met zaken waarvan de werking twijfelachtig is. Zeker als je een volledige werkweek hebt wil je met de vakantie wel even weg en dan op een manier dat wel werkt. Als men ervoor wilt zorgen dat meer mensen het OV nemen zal het product aantrekkelijker en betaalbaarder moeten zijn en dan stappen de mensen vanzelf wel over. Immers niet iedereen kan autorijden of vindt autorijden leuk netzoals sommige mensen niet graag vliegen. Als er goede alternatieven ontstaan zijn dit de eerste groep dit met plezier overstapt.
Kortom een aantrekkelijk product maakt dat meer mensen van modus overstappen dan deugelijk politiek gezeik. Verder heeft het OV helaas veel subsidies nodig om te functioneren, anders zijn de prijzen helemaal niet meer te betalen. Ik denk dat het OV deze subsidies zeker waard is als er een aantrekkelijk product wordt neergezet en daarbij zijn er ook genoeg mensen, die om welke reden dan ook niet mogen of kunnen rijden en daarbij is er ook een redelijk grote groep, die graag gereden wilt worden.
De nachttrein een noviteit? In noord, midden en zuid Europa en GB zijn nachttreinen nooit weggeweest. Pas toen door de overheersing van marktwerking in het OV het op micro niveau kapotrekenen van treindiensten door excelmanagers begon, sneuvelden de nachttreinen in het westen van het continent als eerste. Spanje heeft ze (vrijwel) afgeschaft doordat het HSLnet explodeerde waardoor het hele land per dagtrein bereikbaar werd. In de rest van Europa zijn er politieke of maatschappelijke redenen om ze te handhaven en het materieel te vernieuwen.
En een nachttrein van NL naar Berlijn is ook geen noviteit. Die verbinding verdween zo’n 20 jaar geleden door de versnelling van de dagtreinen. Berlijn ligt tegenwoordig vanuit NL eigenlijk te dichtbij voor een nachttrein, je vertrekt te laat in de avond of je komt ‘s morgens te vroeg aan. Daarom wil men doorrijden naar Praag. Dan zijn de klanten naar Berlijn een aardige bijvangst.
@Annaziek. Ik wist al van jongsaf aan 1970-jaren dat we anders moe(s)ten gaan leven.
Geen fossiele enerie.
Corrupte, rechtse CO2 -uitstoters, CO2-uitstoot aandeelhouders denken simpel, ikke, ikke en de rest kan stikken. Te ziek voor woorden.
Dat zijn de feiten als je ze niet kent probeer ze dan te leren!
Een reactie beginnen met ‘ik’ en vervolgens anderen ervan beschuldigen van ‘ikke, ikke’. Wanneer had ik het ook alweer over die simplistische fantasie van iemand met de redeneertrant van een klein kind.
Denk u zelf nou echt dat u hier realistische verhalen vertelt?
Jaren 70? Waar is de ijstijd dan?
Interrailen is vrijheid. Kun je nu onderweg een toeslag kopen bij ES?
Ik denk het niet. Volgens mij is reserveren verplicht en dat kan natuurlijk alleen voor vertrek. Je kunt via de website boeken, maar ik zie dat er ook ritten zijn waarop geen plaatsen beschikbaar zijn voor interraillers. Zomaar instappen is volgens mij vragen om problemen.
Lieden die moedwillig de naam van constructieve posters gaan verhaspelen zouden mijns inziens geweerd moeten worden.
Wat zoekt Anneziek op treinreiziger website? Ze praat/nozelt alleen over fossiele mobiliteit. Is ze een fossiele trol? gezien Anneziek’s dagelijkse veelvuldige reacties , blijkbaar.Anneziek heeft de boot naar de toekomst al jaren geleden gemist. Anneziek is een Putin, CO2-uitstotende dictatuen trol. Zal wel Anneziek’s financiële levensinvulling/instelling zijn.
jeetje wat een kommentaar zeg..
Zoals ik Annemiek uit haar komentaren inschat, is zij iemand welke niet alleen de rosa woke bril op heeft en juist een wat genuanceerende zicht op de dingen heeft, wat niet schlecht is, omdat zo ook een discussie kan ontstaan.
in al de bovenstaande kommentaren, word er bv. niet op in gegaan waarom er nog eens 3 millioen Euro nodig is. De Reden daarvoor is dat nachtreinen best “leuk” zijn, evtl. ook beter voor het milieu, maar economisch niet rendabel zijn en het is echt jammer dat vrijwel iedereen hier op het forum dit niet wil erkennen.
Betreffend de gebruikte woorden, hier moet ook Hildebrand zich eens bewust maken wat hij hier wil dulden, uit mijn zich gaat het momentan te ver.
Volgens mij is de rechtsvorm van de European Sleeper waarin de deelnemers geld gestort hebben een coöperatie. Van de deelnemers wordt nu een extra bijdrage verlangd. Ongeveer tweemaal zoveel als er al gestort is. Ik vrees dat met dat geld de verliezen op de exploitatie gedekt zullen worden, nu het eerdere kapitaal op raakt, want met 3 miljoen begin je natuurlijk helemaal niets op het spoor.
Ik hoor verschillende verhalen over het succes. Van volle treinen (wat de boekingsmogelijkheden op de website ook suggereren) tot dat er helemaal niemand in zit. Zelf zou ik denken dat reizen in een stokoude trein met dit weer vragen is om een oncomfortabele rit. Maar goed, ik zou sowieso niet meegaan.
Qua woorden doet het me niet zoveel. Ik denk dat voor iedereen wel duidelijk is dat ‘anoniem’ hier zichzelf diskwalificeert voor inhoudelijke discussies van enig niveau nu en in de toekomst.
Helaas diskwalificeert deze “anoniem” zichzelf niet, want het lijkt wel of er vele tientallen “anoniemen” op dit forum actief zijn. Om welke “anoniem” gaat het? Wil de echte “anoniem” nu opstaan?
@ Annemiek
Sowieso is inderdaad een leenwoord uit het Duits. Het taalgebruik in Nederland zit echter vol leenwoorden. So what?
[reactie door de redactie ingekort]
Met betrekking tot mijn verblijf gisteren in Berlijn het volgende:
Ik ging van Berlijn Hbf met tram 10 naar Warschauer Strasse. Onderweg langs musea en Berliner Mauer Gedenktstätte. Ipv naar Kreuzberg te gaan ben ik naar Restaurant Hackescher Markt geweest, dronk een koffie heb tot buslijn 100 genomen naar Brandenburger Tor. De lijn ging niet door naar Zoologischer Garten, ben toen te voet langs de opbouw van de Special Olympics plaatsvonden; ook een tijdelijke opstelling inzake de 17. juni 1953 Herdenking vervolgens langs de Bundestag, Bundeskanzleramt naar HKW gegaan. Waar ik wederom een koffie dronk.
tja ik zeg altijd tegen medereizigers ik heb Permanent Vacation, Daar weten mensen nix mee. Daar zij in een fossiel keurslijf gedrukt zijn/worden, waarbij zij niet de echte CO2 vrije keuzes kunnen/willen maken. Een fossiel keurslijf dat jij maar blijft verdedigen daar jij geen visie hebt getoond al die jaren dat je over je CO2-uitstotende mobiliteit je dik zit te maken. En vooral op je neerbuigende uitlatingen over medemensen die ik ook een leven als mij wens.
Ga treinreizen dit is tenslotte treinreiziger.nl
En ontwikkel eens een visie opdat CO2 mobiliteit gerealiseerd kan worden en wijs de daders van de CO2 uitstoot, van de klimaatcatastrofe aan.
Btw was vandaag in Brussel, ik ben een (trein)reiziger. Morgen weer een andere CO2 minimale reis met OV hoofdzakelijk trein.
Het is een beetje jammer dat zich niet iedereen zich respectvol wil gedragen. Veel van de artikelen hier worden inmiddels door Tijn gepubliceerd. Zelf werk ik circa 14 uur per dag aan Treinrondreis, 5 dagen in de week. Ik heb niet zo zin om continue politie agentje te moeten spelen, maar helaas weet niet iedereen zich te gedragen. Inderdaad lukt het mij onvoldoende om alle reacties in de gaten te houden. Op zich sta ik er voor open als iemand wil meewerken bij de moderatie van reacties. Echter, vrijheid van meningsuiting is wel een groot goed. Dus veel zou moeten kunnen.
1) Maar niet (zeer) beledigend over iemand uitspreken.
2) Discussies die teveel offtopic zijn (bijvoorbeeld over ontstaan van corona, en allerlei theorieën daarover)
3) Vloeken, schelden, etc.
@Annoniem:
Ik heb een deel van je reactie verwijderd. Als iemand je verstandelijk beperkte neuroot noemt, dan is dat niet het taalgebruik wat hier is toegestaan. Ik kan de reactie echter niet direct zien. Echter om iemands naam bewust verkeerd te schrijven omdat die opinie je niet welgevallig is, is ook niet correct.
Ik kan mij voorstellen dat je sommige reacties van Annemiek als neerbuigend kan ervaren. Iets constructiever discussiëren kan wellicht fijn zijn. Tegelijkertijd onderbouwt Annemiek wel altijd haar standpunten. Laat we geen discussie doen waarbij de pot verwijt dat de ketel zwart ziet.
@ mevrouw of meneer die zich verbergt achter “Anoniem” Je kunt het oneens zijn met Annemiek, maar als u haar wenst te betitelen als “Anneziek”, wees dan zo dapper om dit onder uw eigen naam te doen. Wat u nu doet is gewoon ontzettend laf.
@Hidebrand, kun jij ingrijpen?
Iedereen op deze site is anoniem. Ik bedoel maar, ik heet ook niet echt Janneke en misschien heet Annemiek ook niet Annemiek (of misschien wel), maar dat weet niemand. Maakt ook niet uit, zolang we maar niet te grof worden.
@Janneke1 eens, @Bert, ja alsnog gedaan.
Het is goed mogelijk dat een deel van de benodigde financiële behoefte er ook is om de lopende exploitatiekosten te dekken. de start was zeker holperig, met Berlijn in plaats van Praag en de late aanschaf van het rollend materieel en tariefherkenning zoals het Interrail ticket.
De verbindingen van zowel Brussel (van en naar Parijs) als Amsterdam naar Berlijn bestonden al met de DB-Nachtzug. Hoewel dit vóór de renaissance van de nachttrein was, waren de cijfers voor zowel passagiers als omzet uiterst ontnuchterend en het resultaat was dieprood. Later werd getracht een alternatieve dienst te creëren door middel van vleugeltreinen naar Kopenhagen, Warschau en Praag en een route via het Ruhrgebied. Dit was meer op verzoek van de slaapwagenexploitanten PKP en CD, die destijds net nieuwe slaaprijtuigen hadden besteld en alleen mogelijk waren dankzij de treinpaaren München/Basel – Kopenhagen/Warschau.
Met uitzondering van de nieuwe Nightjet-sets + enkele slaaprijtuigen, zijn de stokoude rijtuigen helaas het constante probleem voor nachttreinexploitanten en een van de redenen waarom CityNightLine niet meer bestaat. Het moederbedrijf DB Fernverkehr wilde en kon niet investeren in nieuwe couchette- en zitrijtuigen tegen de lage rendementen die CNL destijds opleverde.
De ÖBB is weliswaar moediger dan de DB destijds, maar heeft het wat makkelijker met een holding waarin de Nachttreinen in het Oostenrijkse langeafstandsverkeer terechtkomen, zo is het minder makkelijk om uit te lezen wat winstgevend is en wat niet. Is mischien ook een weg, nur dat elke belastingbetaler in Oostenrijk daaraan mee betaald. Of dit geld dan niet beter national of regional ingezet kann worden is een andere vraag.
Het lobbywerk van de oprichters van het bedrijf in Brussel ziek ik positief. Geen spoorheffingen in België, aansluiting op Barcelona is door de EU opgenomen zijn dingen wat men eerst maar eens moet bewerkstelligen, mijn respekt!
Mischien ist het echter essentieel dat de nachttrein in het algemeen anders gepositioneerd wordt, evtl. chiquer en richting 4 à 5 sterren accommodatie met een goed restaurant & lounge aan boord. Net als bij de luxe Nachtrondreis treinen in Japan. Daar moet men zich registreren om überhaupt een plaats te kunnen bemachtigen. Over de prijs kan men namelijk geen Nachttrein voeren, daarvoor zijn de kosten te hoog en de beschikbare plaatsen te weinig.
Hm qua woorden, je hebt een dikke huid, dat is ja op zich goed, maar een minimum aan respekt zo van de tegenover wel mooi zijn.
Ik heb nooit gesnapt waarom DB (zeker in het vakantieseizoen) geen nacht-IC laat rijden tussen Amsterdam en Berlijn. Het materieel staat nu ‘s nachts te niksen dus de extra kosten van zijn trein zouden erg klein zijn.
De “extra” kosten zijn niet zo gering. In Duitsland, in dit geval voor DB-Fernverkehr, worden bijv. routevergoedingen aan DB Netz in rekening gebracht, stationsvergoedingen aan DB Station&Service AG, energie moet aan DB Energie worden betaald en dit zijn allemaal kosten die extern zijn vanuit het perspectief van DB Fernverkehr. Verder zijn er bv nog interne kosten voor personeel en hogere onderhoudskosten door de meer km’s welke gemaakt worden.
De vraag is dan verder wie de kosten in Nederland zou dragen?
Deze situatie met is een van de redenen waarom bijvoorbeeld de nachttrein Amsterdam – Zürich naast de nachttreinfunctie ook de nacht-IC-functie heeft, hier primair om Frankfurt Airport te bedienen.
Verder is het niet duidelijk of DB-Fernverkehr ‘s nachts een «rijpaden» heeft van Bad Bentheim naar Berlijn, met name op de corridor Oldenzaal – Osnabrück zal er veel vrachtverkeer zijn.
“Zo kost het volgens oprichters Engelsman en Elmer van Buuren veel geld om de tickets via meer kanalen te verkopen of bijvoorbeeld een treinstel met catering te huren.”
Huh, wie gaat hiervoor nu geld inleggen. Als het zo goed gaat zou dat toch uit de opbrengsten gefinancierd kunnen worden
Een redelijk volle trein betekent nog niet automatisch dat je ook winst maakt. Les 1 van de cursus economie: het verschil tussen omzet en winst.
Als ze hun trein gaan vullen met Interrailers wordt hij nooit rendabel, zelfs niet als hij constant volgeboekt is.
interrailers, 1e-en 2e- klasse reizigers. Iedereen wil van A naar B vervoerd worden. Iedereen heeft daar recht op. Iedereen kan in zijn vacation time een treinreiziger zijn/worden en met het NL-ticket ook in Nederland het gehele jaar rondreizen of gewoon de CO2 uitstotende vervoersmobiliteit inruilen voor een fiets, lopen en OV.
Vandaag in ICE naar Brussel vanuit Keulen zaten 3 interrailers, Ex-pats uit Dusseldorf in mijn wagen.
Kom dagelijks in de ICE interrailers tegen. De infrastruktuur wordt toch door de EU inwoners opgebracht. En zij die belasting ontduiken vind je niet snel in de trein. Alhoewel in de treinen rondom het financiele knooppunt Frankfurt worden beter werden in het verleden door Bahnbcard 100 houders bevolkt maar na corrona doen zij nu veelal home-office of zijn de laan uitgestuurd. Velen zijn witte boordcriminelen, ik heb vaak hun verhalen of telefoontjes aangehoord/moeten aanhoren. Annemiek, Baardstaart, Brabo dit zijn de asocialen, vandalen, zij die voor winsten CO2 uitstoot tegenwerken/tegengaan.
Je hoort en ziet nog al eens wat als treinreiziger. Zouden meer mensen moeten doen.
interrailers, 1e-en 2e- klasse reizigers. Iedereen wil van A naar B vervoerd worden. Iedereen heeft daar recht op. Iedereen kan in zijn vacation time een treinreiziger zijn/worden en met het NL-ticket ook in Nederland het gehele jaar rondreizen of gewoon de CO2 uitstotende vervoersmobiliteit inruilen voor een fiets, lopen en OV.
Vandaag in ICE naar Brussel vanuit Keulen zaten 3 interrailers, Ex-pats uit Dusseldorf in mijn wagen.
Kom dagelijks in de ICE interrailers tegen. De infrastruktuur wordt toch door de EU inwoners opgebracht. En zij die belasting ontduiken vind je niet snel in de trein. Alhoewel in de treinen rondom het financiele knooppunt Frankfurt worden beter werden in het verleden door Bahncard 100 houders bevolkt maar na corona doen zij nu veelal home-office of zijn de laan uitgestuurd. Velen zijn witte boordcriminelen, ik heb vaak hun verhalen of telefoontjes aangehoord/moeten aanhoren. Annemiek, Baardstaart, Brabo dit zijn de asocialen, vandalen, zij die voor winsten CO2 uitstoot tegenwerken/tegengaan.
Je hoort en ziet nog al eens wat als treinreiziger. Zouden meer mensen moeten doen.
Idereen heeft volgens jou recht op wat? Gratis vervoer?
Ik heb geprobeerd de bedachte constructie te begrijpen middels de stukken die zijn ingebracht bij de KvK. Wat ik begrijp is dat de deelnemers die al geld hebben gestort zijn verenigd in een coöperatie waaruit de exploitatie (waarschijnlijk zeker 1/3e deel loonkosten) tot nu gefinancierd is. De exploitatie zelf is ondergebracht in B.V.’s. De coöperatie is geen eigenaar van de B.V.’s. Er is dus een geldstroom naar de B.V. toe, maar er is geen enkele garandeerde geldstroom retour. Een rendement op je investering is dus een vorm van liefdadigheid of barmhartigheid vanuit de exploiterende B.V.
De B.V. kan extern geld aantrekken. Bijvoorbeeld bij de bank. En waarschijnlijk zullen er schulden ontstaan, zoals bij iedere onderneming. Als de onderneming dan alsnog kapot gaat, sta je als deelnemer in de coöperatie met lege handen. Maar dat sta je ook als het ontzettend goed gaat, want het is niet eens meer nodig de exploitatie los te koppelen van de coöperatie.
Stel je nou voor dat je van je spaargeld eerder 5000 euro hebt ingelegd, omdat je het initiatief geweldig vond, maar de 15000 extra waar nu om gevraagd wordt heb je even niet liggen. Dan verwaterd je aandeel in de exploitatie met 75%. En met het door andere deelnemers ingebrachte vermogen kunnen de eigenaren van de B.V. gewoon jouw verloren deel terugkopen (om uiteindelijk een meerderheidsbelang te krijgen) om het vervolgens nogmaals uit te keren aan de B.V.
Ik ben zelf in het verleden wel eens een lening bij de bank aangegaan voor een investering met een soortgelijke omvang voor een onderneming met een veel minder tastbaar product in een periode waarin de banken veel minder makkelijk leningen verstrekten. Dat geld kreeg ik gewoon. Ik snap wel dat de figuren achter de European Sleeper kiezen voor crowd funding als vorm van financiering, want dan hoeven ze zich niet druk te maken over aflossingen en rente. Andere problemen, die bijvoorbeeld ontstaan wanneer mensen ontdekken dat ze hun spaargeld kwijt zijn, zijn echter zaken waar ze zich beter veel meer zorgen over kunnen maken.
@ Frank, Ja,inderdaad Frank, zoals in Luxembourg.
Of Deutschlandticket, Belgian Railpass, Nl-ticket.
Het is gewoon financierbaar.
Gratis CO2-uitstoten niet meer gratis Frank.
30 graden plus hier en nu, droogte, wie betaalt dat Frank, frankly don’t u understand?
Ik ben frank, Frank.
Ik reis niet meer naar Venetie; Rome; Marseille, Barcalona, Faro Frank.
Is me te heet!!
Vandaag nog in het nieuws.
In India hitte doden te betreuren.
In nederlandse verzorgingshuizen Code Alarm. Er zullen weer mensen in Nederland sterven aan CLIMATE CHANGE, Frank.
Met dank aan CO2-uitstootbeleid afgelopen 40 jaar Frank.
P.s. Frank een 35 jaar geleden stond op Teletext voor enige uren dat PvdA voor gratis OV was. En wie had dat in een Manifest geschreven Frank, inderdaad Frank Me, Myself and I.
Het werd van de Teletext gehaald daar de CO2- uitstoot verdedigende rechtse partijen niet dievoor klimaatbescherming waren/zijn Frank.
De generaties na jou zullen je dat niet in dank afnemen, Frank.
Je ontzegt mensen het recht op leven Frank.
Toch blijven de toeslagen duur, maar dat is te wijten aan Duitsland-CDU land dat door fout politiek bedrijven de toeslagen voor spoorgebruik kunstmatig hoog heeft gehouden. Daarnaast is de gemiddelde Duitser gek genoeg om dat te betalen. Vraag hier 50 Euro voor 150 km en je kunt er vergif op innemen dat hier niemand meer met de trein gaat.