Foto: Ronald Tilleman
De financiering van de aanleg van de goederenlijn tussen de Duitse steden Emmerich, vlak bij de Nederlandse grens, en Oberhausen is rond. Minister-president Hannelore Kraft van de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen en de Duitse minister van Verkeer, Peter Ramsauer, tekenen woensdag de overeenkomst over de financiering van de lijn, die deel uitmaakt van de Betuwelijn tussen Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland.
Dat heeft het bestuur van de deelstaat dinsdag aan de Duitse regionale omroep WDR laten weten. De lijn tussen Emmerich en Oberhausen is 73 kilometer lang. De aanleg kost ongeveer 1,5 miljard euro.
Verladersorganisatie EVO noemt het verstandig dat de Duitse overheid in de Betuweroute investeert. De aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen is noodzakelijk om de treinen die nu van de Betuweroute gebruikmaken, te verwerken. De investering van de Duitsers voorkomt dat handels- en productiebedrijven problemen ondervinden bij het vervoer van goederen vanuit de haven van Rotterdam naar het achterland.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) had de Tweede Kamer begin deze maand al gemeld te verwachten dat de financiering in Duitsland deze zomer zou rondkomen. Wanneer het spoor wordt opgeleverd is nog niet bekend. Het wachten is op de bouwvergunning. Daarna kan de definitieve planning worden afgegeven.
(c) ANP
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…