Flixbus wil concurreren met InterRail

Flixbus introduceert InterFlix, waarbij reizigers voor 99 euro binnen drie maanden vijf rechtstreekse reizen binnen Europa mogen maken. Daarmee wil het bedrijf gaan concurreren met InterRail, de rondreiskaart voor de trein door Europa.

InterFlix is goedkoper dan InterRail, maar heeft wel een aantal beperkingen. Zo kan InterFlix alleen gebruikt worden bij rechtstreekse busverbindingen en mag het nieuwe ticket niet gebruikt worden voor retourreisjes. Reserveren is altijd verplicht, maar in tegenstelling tot reizen met de trein wel gratis. Na reservering kan de reis niet meer worden geannuleerd, wel gewijzigd.

Bij de treinrondreiskaart InterRail mogen reizigers zoveel treinen gebruiken als ze willen. Ook een retourtje is toegestaan. Voor sommige treinen, zoals Eurostar, Thalys en dergelijke geldt een toeslag en of reserveringsplicht. Het is met InterRail wel mogelijk om op het laatste moment de reisplanning aan te passen. InterRail is voor jongeren normaal gesproken beschikbaar vanaf 200 euro (t/m 25 jaar) en vanaf 264 euro voor volwassenen (26 jaar en ouder). Bij de goedkoopste variant krijgt de treinreiziger vijf reisdagen binnen een periode van 15 dagen. Er zijn ook varianten met meer reisdagen in een langere periode. Op dit moment is de rondreiskaart voor de trein overigens iets goedkoper dan normaal, omdat er een aanbieding is met 15% korting.

Een aantal grote steden is met InterFlix niet bereikbaar omdat ze nog niet zijn aangesloten op het netwerk van het Duitse bedrijf. Het gaat om steden als Madrid, Lissabon, Dublin, Oslo, Helsinki en Edinburgh. Vooral in Noord-Europa is het netwerk nog beperkt.

Ondanks dat InterFlix maar gebruikt mag worden in vijf bussen, zijn er in Europa voldoende lange-afstandsbussen van het Duitse Flixbus beschikbaar om veel steden te kunnen bezoeken. Zo kan er vanuit Amsterdam rechtstreeks gereisd worden naar Kopenhagen, Praag, Berlijn, Londen, Parijs, Brussel, Zürich, Wenen en München. Ook Barcelona, Milaan, Rome, Zagreb, Ljubljana, Boedapest en Warschau zijn aangesloten op het netwerk van Flixbus, maar zonder een rechtstreekse verbinding vanuit Nederland.

This post was last modified on 30 april 2017 19:33

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug