FNV en VVMC: acties als NS plannen servicestations niet aanpast

Vakbonden FNV en VVMC hebben NS een ultimatum gestuurd naar aanleiding van de voorgenomen inkrimping van het aantal treinstations waar servicemedewerkers aanwezig zijn.

295 banen op het spel

Nu zijn er in Nederland ongeveer 40 stations waar servicemedewerkers reizigers helpen met de verkoop van kaartjes, route plannen of de trein in en uit komen. Als het aan NS ligt, wordt dat aantal teruggebracht, waardoor uiteindelijk bijna 295 fulltime banen verdwijnen. Rob de Groot, bestuurder VVMC: “De gevolgen van deze plannen zijn groot. Het wordt steeds moeilijker de veiligheid en de service voor de reizigers te garanderen en ervoor te zorgen dat de overgebleven medewerkers onder goede arbeidsomstandigheden hun werk kunnen blijven doen.”

Grote zorgen

NS vertelde vorig jaar al dat steeds meer reizigers hun treinkaartje online kopen. Werd in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van OV Service & Tickets gekocht, in 2019 was dat aandeel 12 procent. “Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen” vertelde NS-bestuurder Tjalling Smit vorig jaar. Om die reden wil NS het aantal stations met ticketservice terugbrengen van 36 naar 15.

De vakbonden maken zich ook zorgen over de plannen. “De concurrentie van NS bouwt de service juist uit, waardoor de concurrentiepositie van het bedrijf verzwakt. Daarbij zullen door het verlenen van minder service de rapportcijfers die klanten aan NS geven ook nog eens naar beneden gaan. Allemaal belangrijke punten bij het bepalen of NS in de toekomst wel of geen concessie krijgt”, aldus FNV-bestuurder Roos Rahimi.

Acties

FNV en VVMC geven NS tot donderdag 16 september 18.00 uur om in te gaan op hun eisen. Als het bedrijf daar niet op ingaat, komen er acties bij NS. In eerste instantie alleen bij de servicemedewerkers. Als NS dan nog niet op de eisen ingaat, sluiten de bonden niet uit dat acties worden uitgebreid naar andere functies, bijvoorbeeld het rijdend personeel. Rahimi: “De leden hebben zich duidelijk uitgesproken, zij laten hun mooie en supergoed presterende bedrijf niet door de directie kapotmaken.”

This post was last modified on 10 september 2021 08:47

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug