FNV: stakingen bij NS lijken onafwendbaar

Acties en stakingen op het spoor lijken onafwendbaar, stelt vakbond FNV Spoor. Met een ruime meerderheid van meer dan 90% hebben de leden het cao-bod van NS afgewezen. De vakbond spreekt van een onoverbrugbare kloof.

Loonbod 8% in twee jaar

FNV-cao-onderhandelaar Henri Janssen: “Er bleef na vijf uiterst moeizame onderhandelingsrondes nog altijd zo’n onoverbrugbare kloof bestaan tussen onze cao-eisen en het laatste NS-cao-bod dat wij volledig uitonderhandeld waren. Zo eisen wij de automatische prijscompensatie plus een verbetering van de koopkracht van €100,00 per maand, terwijl NS niet verder komt dan een loonbod van 8 procent over een periode van tweeënhalf jaar (3,2%  per jaar).“

De vakbond zegt dat NS ook een cao heeft geboden met een looptijd van een jaar met 4,5% meer loon. Ook dat bod is massaal weggestemd door de FNV-leden. Janssen: “Verder weigert NS concrete afspraken te maken om weer te komen tot de maximale pensioenopbouw.”

Belang reiziger

FNV Spoor wil dat het spoorbedrijf de jeugdloonschalen uit de cao haalt, maar daar is NS niet toe bereid. “Zo maak je het werken bij NS, waar de werkdruk mede door het grote personeelstekort de laatste tijd enorm oploopt, er bepaald niet aantrekkelijker op” foetert Janssen.

FNV gaat nu een ultimatum aan NS stellen. Janssen: “En afhankelijk van de uitslagen van de andere vakbonden (CNV, VHS en VVMC) zullen we ons met hen beraden over wanneer en welke acties we zullen organiseren.” De bond zegt te beseffen dat acties reizigers zullen raken. “Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk. Deze cao-strijd is ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt en dat er daarom treinen uitvallen en dat de sociale veiligheid ernstig onder druk staat. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren.”

This post was last modified on 1 augustus 2022 15:24

Bekijk reacties

  • CAO van de Ns is al goudgerand. Conducteurs die de hele dag in de 1e klas zitten nog meer betalen, moet niet gekker worden. De reiziger kan dat weer betalen met een tariefsverhoging.

  • Ach, de tijd van CAOs is voorbij. Zijn de arbeidsvoorwaarden slecht, dan loopt het personeel weg. Zijn de arbeidsvoorwaarden goed, dan kan je relatief gemakkelijk personeel krijgen.

    De krapte op de arbeidsmarkt dicteert de arbeidsvoorwaarden.

      • Waarop baseert u dat conducteurs overbodig zouden zijn? Hoe wordt er anders gezorgd voor veiligheid in de treinen? Moeten er dan meer veiligheidsteams ingezet worden, wat nog meer personeel vergt? Conducteurs doen belangrijk werk. Ze zorgen voor veiligheid in de treinen, bijvoorbeeld dat zwartrijders een boete kunnen krijgen, of dat mensen die zich onveilig voelen iemand hebben die ingrijpt. Je begrijpt natuurlijk dat mensen niet uit zichzelf op andere mensen afstappen die zich niet gedragen of ander verkeerd gedrag vertonen. Daar is simpelweg iemand voor nodig die dat kan, mag en durft.

        • Conducteurs doen inderdaad belangrijk welk. De hele dag hangen in een lege cabine of de eerste klasse.

          Hier zouden ze eens flinke met de bezem doorheen moeten.

        • Wat u beschrijft is tegenwoordig een utopie. De conducteurs ZOUDEN dan inderdaad allemaal moeten doen.

          Tegenwoordig zijn ze helemaal onzichtbaar.
          Ik reis 3 a 4 keer per week met de trein en ik word gemiddeld 1 x per 2 maanden een keer gecontroleerd.
          En toevallig of niet, als er er een rondje controle wordt gedaan is het altijd op een heel rustig moment wanneer er bijna niemand in de trein zit.

          Als de conducteurs nog enige beroepseer hebben dan zullen ze echt weer zichtbaar gaan moeten worden in de trein. Zoniet, dan zie ik geen enkelen reden waarom er nog een conducteur moet zijn in de trein.

          Procedures kunnen worden aangepast om zonder conducteur te kunnen vertrekken (zie S-Bahn Duitsland, treinen rond Parijs en London) en de installatie van veiligheidsteams op meer stations op standby voor de veiligheid.
          De goeden buiten beschouwing gelaten, maar ik zie eigenlijk nooit een conducteur die order handhaaf in de trein.

        • Er hangen nu stickers in de trein dat je een appje kan sturen als je je onveilig voelt. Dan heb geen conducteur meer nodig.

        • @Ab Normaal. Ik heb eenmaal van het nummer 06-13181318 gebruikgemaakt. Dat ging over overlast in de trein van Groningen naar Den Haag CS. Een enorm stinkende man was agressief aan het bedelen direct na vertrek uit Groningen. Het waren 10 vrijwel lege delen ICM en ik zat halverwege het voorste treinstel. Ondanks dat ik en andere mensen (we bespraken dit onderling) direct na vertrek uit Groningen melding hadden gemaakt, is het niet gelukt de man voor Den Haag CS uit de trein te zetten. Door de veiligheidscentrale werd ons gemeld/voorgelogen dat er gezocht was, maar dat de man niet was aangetroffen. Dat zegt niet alleen veel over de (on-)misbaarheid van het nummer, maar ook over de conducteur die zich niet liet zien, ondanks dat hij op de hoogte was gesteld van de situatie.

          In een andere situatie (vrij recent) in de intercity van Zwolle naar Groningen was iemand onwel geworden en vervolgens overleden. Oud-collega's van mij hadden 112 gebeld, waarna de trein te Meppel stil werd gezet, zodat de ambulance daar assistentie kon verlenen. In de enkele nauwelijks bezette ICM-3 slaagde de HC er niet in om na vier oproepen van de machinist (door de intercom) de noodsituatie te lokaliseren. Pas toen het ambulancepersoneel op het perron stond, kwam hij tevoorschijn.

        • gjansen, dit lijkt mij wel een heel naïeve beschrijving. Feitelijk komt hier niets van terecht en de passagiersveiligheid is wel het laatste waar zij zich om bekommeren. Omdat ze vaak met twee zijn zit men lekker te keuvelen in de 1e klas. Het uitfluiten is enige wat ze doen.
          Als het te eng wordt gaan ze zelfs met twee bij de machinist zitten.
          Het personeel is helemaal niet bekwaam of uitgerust om aso groepen of individuen aan te pakken. Laat staan gewelddadige types te neutraliseren.

        • Hetis voor een frequente treinreiziger niet moeilijk vast te stellen dat conducteurs geen toegevoegde waarde hebben.
          Hoe vaak maak je kaartcontrole mee.
          Hoe vaak zie je de conducteur toe zien op veiligheid in de trein?
          Voor stilte in de stiltecoupe ?
          In de coronatijd handhaving van de mondkapjes richtlijnen.
          Optreden als boa ?
          assistentie of hulp aan passagiers ?
          Nee.
          Volstrekt overbodige funktie bij NS.
          Kan verdwijnen ; herschikking bestaand personeel
          Inzetten van boa ś ipv conducteurs !

      • Ik denk dat de discussie over de overbodigheid van conducteurs ook op directieniveau aan de orde komt. Het is slechts een kwestie van het juiste moment vinden om conducteurs af te schaffen. Ik vermoed dat straks de krapte op de arbeidsmarkt als argument wordt gebruikt om te beginnen met de introductie van een paar conducteurloze treinen.

        Denk even terug aan de loketisten. Langzaam aan sloten steeds meer loketten totdat een open loket een uitzondering is. Zo sluipenderwijs gaat het straks ook met conducteurs.

        • LOketten konden gesloten worden door de vergaande digitalisering en inzet van Internet. Conducteurs afschaffen is nog wat anders. De deuren-sluiten op een druk station is nog een kunst. Die wellicht eerdaags wel door een AI systeem uitgevoerd kan worden. Zo'n systeem kan deuren selectief sluiten en op slot houden en zo in korte tijd alles dicht hebben.

        • Er is een groot verschil tussen het sluiten van de loketten en de overbodigheid van conducteurs. Vroeger moest vrijwel iedereen die met de trein reisde af en toe (of soms zelfs voor iedere reis) langs het loket. Die noodzaak is er niet meer. Ik maak zelf, zoals de meeste reizigers, al jaren geen gebruik meer van het loket of de automaat. Dan kun je wel een rij van 10 loketten op ieder middelgroot station inrichten, maar dat is geldverspilling.

          In de huidige situatie zijn conducteurs volstrekt overbodig. Het is een grote kostenpost voor een populatie die nauwelijks productief is. Dat veroorzaken ze zelf, onder invloed van de vakbonden. Als NS (terecht) besluit de vaste conducteurs op de trein te schrappen, dan hebben de conducteurs dat aan zichzelf te wijten. De enige manier om daaraan te ontkomen is door zwakke/luie conducteurs te dwingen aan het werk te gaan of te laten oprotten.

        • @Dries Molenaar
          Dat deuren sluiten in de drukte een kunst is waag ik te betwijfelen.
          Ooit in de spits in de metro in een wereldstad gereisd? Deuren sluiten in een overvolle metro met nog honderden mensen op het perron is geen probleem,. Sterker nog, in het hele netwerk gezien gebeurt het vele malen per minuut.

          Zoals al elders in de reacties onder dit artikel is weergegeven lijkt het erop dat het instand houden van de huidige vertrekprocedure meer iets is van de vakbonden om het vak van conducteur relevant te houden ;-)

    • Met striktere controle bij de poorten zou je inderdaad met veel minder personeel op de trein uit kunnen. Lastig in de buitengebieden. Ook lastig dat de poorten open springen als veiligheid bij meutes.

  • Storingen op en aan het spoor, stakingsdreigingen, uitval van treinen, kapotte airco, enzovoorts het zit de reizigers niet mee als men met de trein op pad wilt of moet. Het is te begrijpen dat steeds meer mensen denken van we kopen een auto en gaan onze eigen weg bewandelen nu het vertrouwen bij o.a. NS afbrokkelt. Na de corona nu dit weer en dan blijven velen gewoon maar thuis, want vliegreizen maken is ook al geen pretje als je even uit de sleur wilt gaan. Hoe langer een staking duurt des te slechter het imago voor het spoor wordt.

    • Vergeet niet dat Delfzijl-Groningen afgelopen weekend deels een tweeuursdienst had en Zutphen-Winterswijk had ook een keer een tweeuursdienst door personeelsgebrek. Ik hoop dat het personeelsgebrek en met name het horecaoverschot en het overschot aan nutteloze sectoren (flitsbezorging, social media) en nutteloze banen eens een keer keihard wordt aangepakt. Wij zijn geen Duitsers die tweeuursdiensten accepteren.

        • Nee klopt, maar het is wel spoor. En een tweeuursdienst is gewoon schandalig. Vooral als op het uur dat er geen treinen rijdt, geen vervangende busdienst rijdt.

        • Dat kun je NS niet verwijten.
          Het gaat om een arbeidsconflict tussen NS en de FNV en dat gaat niet over die spoorlijnen

      • Wie bepaalt wat nutteloze banen zijn. Zolang een ondernemers zoveel geld verdient dat hij dat personeel zonder subsidie kan betalen is het niet nutteloos.

  • FNV is kennelijk effe vergeten dat NS aan het Corona infuus zit ( honderde miljoen ) en dat de huidige lonen al bovengemiddeld zijn dus hoe halen ze het in hun hoofd om actie voor belachelijke looneis van 8 % te eisen. Indien NS dit inwilgd einde aan de Corona infuus die door de belastingbetaler word betaald en dan eens zien of FNV kan verkopen dat er dan gedwongen ontslagen gaan vallen te beginnen bij de conducteurs die nog steeds nauwelijks zichtbaar zijn. Een werkelijke schande.
    Ik denk net als de KLM loonsverlaging !!! bij de huidige Corona crisis en steun

    • Leer eerst zelf maar eens Nederlands om foutloze teksten te kunnen schrijven.

      Leer alsjeblieft ook eens wat minder kritiek te uiten; je hoeft niet met de trein; je kunt je reis in dit kleine land ook met de bus of fiets gaan maken. Natuurlijk kom je dan weer andere problemen tegen die je weer in een mailtje vast wel ergens
      aan de wereld kunt doorgeven..... Besef, dat het altijd mensenwerk zal blijven, zelfs als die mensen automatische systemen uitdokteren.....

  • Het NS-"personeel" heeft al absurde goudgerande arbeidsvoorwaarden. Betaald chillen in de 1e klasse, doorbetaalde pauzes, baangaranties en dan met veel steunen en kreunen naar het balkon lopen om de deuren te sluiten.

    En nog zijn deze rupjes nooitgenoeg niet tevreden.

    Dit werkschuwe vakbonds-schorem moet kei- en keihard worden aangepakt.

    En zo blijkt keer op keer: NS-personeel is tuig van de richel.
    (Aangepast door redactie/Hildebrand: Graag netjes houden. Dit soort taal is onnodig kwetsend en je kunt ook alles van vinden van mensen die dit soort taal over anderen roepen. )

    • NS-medewerkers horen natuurlijk eigenlijk niet te 'chillen' in de 1e klas. Dat ze dit wel doen is wat anders. Daarnaast gaat het niet alleen om conducteurs, maar bijvoorbeeld ook om machinisten die niet zomaar in de 1e klas kunnen zitten, maar gewoon moeten opletten op het spoor. Als er dan al een personeelstekort is (net als in heel Nederland), moeten deze machinisten dus met meer druk werken, omdat ze meer treinen moeten rijden en hun overstaptijd tussen de treinen korter wordt. Het personeelstekort komt bijvoorbeeld ook door een hoog ziekteverzuim, doordat veel mensen besmet raken met corona. NS-personeel is namelijk door heel het land in contact met mensen, de kans dat je daarbij besmet raakt is vrij groot. Tel daarbij de toenemende agressie op die reizigers uiten tegenover NS-personeel en je komt tot de slotsom dat NS-personeel het niet zo makkelijk heeft als iedereen denkt. Als er nog meer NS-personeel vertrekt, zullen er straks nog minder treinen rijden en dan is het natuurlijk ook weer niet goed, want ''de NS is ook altijd vertraagd!''. NS-personeel moeten ook zichzelf onderhouden en met de huidige inflatie en lonen die niet doorstijgen, is dat natuurlijk ook niet makkelijk. NS-personeel 'tuig van de richel' noemen is ronduit schandalig. Er zullen altijd een paar rotte appels tussen zitten, maar de overgrote meerderheid willen gewoon, aardig mensen vervoeren naar hun bestemming. Daar horen ze in deze tijden wel wat meer voor terug te krijgen.

      • Oké, wat een reactie. Zou je je kunnen verduidelijken en de primaire emoties even achterwege kunnen laten. Ik ben benieuwd naar je mening, maar wel op een redelijke manier en openbaar in plaats van een 'anonieme naam'.

      • Ach gut. Je hebt nu ook dit platform gevonden om NS en zijn werknemers te bestempelen als schorem, aso’s en straks nog even tuig van de richel noemen, zoals je ook op Twitter doet!

      • Ik reis in de regel eerste. In de coupe zaten twee conducteurs. Zij werden aangesproken door een reiziger:"Moeten jullie niet aan het werk?"
        Een van de conducteurs reageerde: "Wij hebben geen dienst op deze trein, maar zijn op weg naar onze dienst."
        In de aansluitende trein waarop de conducteur wel dienst had trof de HC dezelfde passagier aan in de eerste klas. Hij bleek geen kaartje te hebben.Ook niet voor de tweede klas. Kwam er niet met een waarschuwing vanaf

        • Aardig, maar het lijkt mij een broodje aap. Personeel zal zich niet rechtvaardigen op verzoek van een burger. Zwartrijders zullen ook zelden een grote mond opzetten en zo de aandacht trekken.

    • De pauzes kunnen ook niet doorbetaald worden. Probleem is dan wel dat bij een verstoring er geen personeel voor handen is die een trein kan gaan rijden. Want…. We hebben pauze. Tot straks.

      • Hey wsm, nu al gepromoveerd tot veiligheidskundige? Geen geestelijke tekortkomingen hoor. Na het gebeuren gekeurd (2x zelfs) en beide keren door de keuring gekomen. 🤪

      • Dat gebeurt nu al dagelijks. Treinen die niet rijden omdat er geen personeel is.

        Dan kan dit er ook wel bij. Gewoon diensten half uur langer maken, compenseert weer.

      • Aangezien ik ook NS-machinist ben reageer ik ook anoniem.

        NS is afgegleden tot een niveau waarvoor ik mij diep schaam.

        Conducteurs die behalve het vertrekproces niets anders uitvoeren dan hangen. Hangen in de eerste klasse, hangen in een lege cabine. Waarom werken deze collega's niet gewoon voor hun geld? Dit is geen visitekaartje voor ons eens zo mooie bedrijf en klanten worden hier terecht boos om.

        Om over de gebeurtenissen van 3 april en gisteravond nog maar te zwijgen. Geen treinen laten rijden en onze klanten aan hun lot overlaten. Diep in de nacht. Schandalig.

        Gelukkig kan ik over een paar jaar met pensioen, anders zou ik serieus ergens anders gaan werken.

      • Dan ga je uit van de perceptie dat mensen jouw werk graag zouden willen doen. Dat is, met nauwelijks op te vullen vacatures en het vertrek van veel collega's, natuurlijk niet de werkelijkheid. Het werken bij NS staat laag in aanzien, je hoeft er niet veel voor te kunnen, maar wordt wel beloond alsof het iets voorstelt.

  • Ook het NS-personeel heeft bij hun levensonderhoud te maken met inflatie, dus begrijpelijk dat men "bij" wil blijven. Met het absolute bedrag naast het procentuele t.o.v. huidig loon helpt men de minder verdienenen. Het feit dat een aantal conducteurs geen rondes deed staat daar geheel los van. En het feit dat er bij de NS veel managers zitten die meer liefde hebben voor hun vergoedingen en carrière dan voor een goed functionerend spoorbedrijf, daar hoeft het rijdende personeel niet de dupe van te worden.

    Hopelijk bereiken ze tijdig overeenstemming, zodat we niet met treinuitval te maken hebben. Succes!

    • Door de oorlog in de Oekraïne en de sancties tegen Rusland verarmt Nederland. Dat koopkrachtverlies kun je niet compenseren. Uiteindelijk zal iedereen minder koopkracht krijgen.

  • “Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk. Deze cao-strijd is ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt en dat er daarom treinen uitvallen en dat de sociale veiligheid ernstig onder druk staat. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren.”

    Ik betwijfel of 10 a 15% meer loon er voor gaat zorgen dat de sollicitaties ineens binnen gaan stromen. Klinkt meer als een wanhopige poging om begrip van de reiziger te krijgen.

  • Ik wil toch even reageren. Aangezien ik zelf machinist ben bij NS, reageer ik anoniem.

    Ook ik erger mij aan collega's die hun werk niet of niet goed doen. Ik ben machinist en heb veel plezier in m'n werk en doe er alles aan om iedereen veilig en op tijd naar hun bestemming station te brengen. Ik weet dat het merendeel van de machinisten ook zo hun werk doen. Maar om dan mij schorem te noemen vind ik echt asociaal. Dan ben je zelf in mijn ogen niet goed bezig. En dan nog anoniem ook.... Ik moet anoniem omdat ik niet in het openbaar mag reageren.

    • helemaal eens. ik ben geen voorstander van deze staking, maar normale woorden gebruiken zou wel fijn zijn.

      overigens het probleem wat ik met deze stakingen heb is niet inhoudelijk, ik kan niet beoordelen hoe redelijk de eisen zijn. maar FNV riep niet zo heel lang geleden nog mee dat het spoor een essentiële sector is. essentiële sector is ten gooi je niet (helemaal) plat. de FNV is hypocriet, daarom hebben ze mijn steun niet.

      • Toen de overheid met zakken geld kwam om lekker met lege treintjes rond te rijden stond FNV vooraan om reiziger ongewenscht te verklaren.

        Als er gestaakt kan worden is het OV plots niet meer essentieel.

        Als het werkelijk een essentiële sector is worden deze stakingen verboden en mept de ME het NS-personeel stante pede terug de trein op.

        • Ach Marjan toch. Wat heb jij nog veel te leren in het leven. Met name over respect en respectvol omgaan met elkaar. Wat een treurwilg ben je zeg met dit taalgebruik.

        • Ach Marjan toch. Wat heb jij nog veel te leren in het leven. Met name over respect en respectvol omgaan met elkaar. Wat een treurwilg ben je zeg met dit taalgebruik.

    • Dus jij beklaagt je als NS-machinist anoniem over anoniemen.

      Waarom? Krijg je straf van NS als je niet netjes de NS-propaganda napraat?

      Snap je wel hoe hypocriet dat is?

      Het zouden niet mijn woorden zijn, maar je bewijst op deze manier zelf dat anoniem ergens wel een punt heeft over NS en het NS-personeel.

      • Je mag als NS medewerker inderdaad niet zomaar publiekelijk ergens het woord voeren. Dat is bij tal van bedrijven zo. En op zich is het logisch dat een werkgever het niet prettig vind als hij publiekelijk wordt aangevallen. Ik heb inmiddels ook personeel, en zou toch waarderen dat kritiek eerst intern besproken wordt.

        • @Hildebrandt, dat is eigenlijk heel spijtig. Natuurlijk hoor je als 'een bedrijf met een mond te praten', maar het moet nooit zo zijn dat werknemers zich verplicht voelen om zaken binnenskamers te houden. Ik heb ooit een machinist gekend bij NS die onder meer columns schreef op een weblog. Ooit heb ik hem ook één keer mogen ontmoeten. Helaas is de trein naast zijn werk ook zijn einde geworden....

        • NS heeft er anders geen enkel probleem mee dat conducteurs in het openbaar hun ongenoegen (bijvoorbeeld het immer achterlijke gezwam over dienstroosters) over de bedrijfsvoering bespreken in het bijzijn van klanten. Iedereen die wel eens in de eerste klasse reist, weet dat conducteurs onderling ongeremd delen hoe waardeloos ze het allemaal vinden. Zelfs de vakkenvuller bij de supermarkt begrijpt dat zoiets niet kan in het bijzijn van de klant, maar bij NS is het allemaal prima.

      • Marjan, je werkt zeker niet in een bedrijf. Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb stond in het arbeidscontract dat je je niet zonder toestemming van het bedrijf publiekelijk mocht uitlaten over de gang van zaken van het bedrijf. Voor beursgenoteerde bedrijven is dat zelfs essentieel.

    • Ik ben ook machinist bij NS en reageer gewoon onder m’n voornaam. ;) Als jij vind dat een collega z’n werk niet doet, dan kan je dat toch tegen hem/haar zeggen? En een machinist die z’n werk niet doet, dat is snel te merken, dan rijd de trein namelijk niet. 😁

      • De discussie gaat natuurlijk niet over machinisten maar over conducteurs, daar zitten vele rotte appels. Plus dat de bezem door het hoofdkantoor moet, vooral bij de commercie.

    • Laten we gewoon de conducteurs loonsverlaging geven wegens wanprestatie, en dat geld aan de machinisten geven.

Share

Recent Posts

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

2 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

2 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

3 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

4 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

6 dagen terug

Kabinet stimuleerde loonsverhoging NS

Leden van het kabinet hebben de NS-directie ten tijde van de spoorstakingen overgehaald om zich…

2 weken terug