fbpx
(c) Stefan Verkerk

FNV: stakingen bij NS lijken onafwendbaar

01 aug 2022 13:43

Acties en stakingen op het spoor lijken onafwendbaar, stelt vakbond FNV Spoor. Met een ruime meerderheid van meer dan 90% hebben de leden het cao-bod van NS afgewezen. De vakbond spreekt van een onoverbrugbare kloof.

Loonbod 8% in twee jaar

FNV-cao-onderhandelaar Henri Janssen: “Er bleef na vijf uiterst moeizame onderhandelingsrondes nog altijd zo’n onoverbrugbare kloof bestaan tussen onze cao-eisen en het laatste NS-cao-bod dat wij volledig uitonderhandeld waren. Zo eisen wij de automatische prijscompensatie plus een verbetering van de koopkracht van €100,00 per maand, terwijl NS niet verder komt dan een loonbod van 8 procent over een periode van tweeënhalf jaar (3,2%  per jaar).“

De vakbond zegt dat NS ook een cao heeft geboden met een looptijd van een jaar met 4,5% meer loon. Ook dat bod is massaal weggestemd door de FNV-leden. Janssen: “Verder weigert NS concrete afspraken te maken om weer te komen tot de maximale pensioenopbouw.”

Belang reiziger

FNV Spoor wil dat het spoorbedrijf de jeugdloonschalen uit de cao haalt, maar daar is NS niet toe bereid. “Zo maak je het werken bij NS, waar de werkdruk mede door het grote personeelstekort de laatste tijd enorm oploopt, er bepaald niet aantrekkelijker op” foetert Janssen.

FNV gaat nu een ultimatum aan NS stellen. Janssen: “En afhankelijk van de uitslagen van de andere vakbonden (CNV, VHS en VVMC) zullen we ons met hen beraden over wanneer en welke acties we zullen organiseren.” De bond zegt te beseffen dat acties reizigers zullen raken. “Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk. Deze cao-strijd is ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt en dat er daarom treinen uitvallen en dat de sociale veiligheid ernstig onder druk staat. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren.”

172 gedachten aan “FNV: stakingen bij NS lijken onafwendbaar”

  1. Ronald schreef:

    CAO van de Ns is al goudgerand. Conducteurs die de hele dag in de 1e klas zitten nog meer betalen, moet niet gekker worden. De reiziger kan dat weer betalen met een tariefsverhoging.

    1. Michel schreef:

      Als je überhaupt jouw hersens niet kan laten draaien zeg dan maar niets Ronald.
      Komt zo simpel over zo

      1. Gerard schreef:

        Waar slaat dit op Michel?

      2. Frank schreef:

        Vind je dat een goede reactie?
        Misschien moet je de verpakking van jouw hersenen open maken?

  2. Rudy schreef:

    Ach, de tijd van CAOs is voorbij. Zijn de arbeidsvoorwaarden slecht, dan loopt het personeel weg. Zijn de arbeidsvoorwaarden goed, dan kan je relatief gemakkelijk personeel krijgen.

    De krapte op de arbeidsmarkt dicteert de arbeidsvoorwaarden.

    1. Otto schreef:

      Laat maar weglopen, kunnen we eindelijk die overbodige conducteurs afschaffen.

      1. G. Jansen schreef:

        Waarop baseert u dat conducteurs overbodig zouden zijn? Hoe wordt er anders gezorgd voor veiligheid in de treinen? Moeten er dan meer veiligheidsteams ingezet worden, wat nog meer personeel vergt? Conducteurs doen belangrijk werk. Ze zorgen voor veiligheid in de treinen, bijvoorbeeld dat zwartrijders een boete kunnen krijgen, of dat mensen die zich onveilig voelen iemand hebben die ingrijpt. Je begrijpt natuurlijk dat mensen niet uit zichzelf op andere mensen afstappen die zich niet gedragen of ander verkeerd gedrag vertonen. Daar is simpelweg iemand voor nodig die dat kan, mag en durft.

        1. Zomaar iemand schreef:

          Conducteurs doen inderdaad belangrijk welk. De hele dag hangen in een lege cabine of de eerste klasse.

          Hier zouden ze eens flinke met de bezem doorheen moeten.

        2. Eef schreef:

          Belangrijk werk? Sudoku’s oplossen in de eerste klas?

        3. Falo schreef:

          Wat u beschrijft is tegenwoordig een utopie. De conducteurs ZOUDEN dan inderdaad allemaal moeten doen.

          Tegenwoordig zijn ze helemaal onzichtbaar.
          Ik reis 3 a 4 keer per week met de trein en ik word gemiddeld 1 x per 2 maanden een keer gecontroleerd.
          En toevallig of niet, als er er een rondje controle wordt gedaan is het altijd op een heel rustig moment wanneer er bijna niemand in de trein zit.

          Als de conducteurs nog enige beroepseer hebben dan zullen ze echt weer zichtbaar gaan moeten worden in de trein. Zoniet, dan zie ik geen enkelen reden waarom er nog een conducteur moet zijn in de trein.

          Procedures kunnen worden aangepast om zonder conducteur te kunnen vertrekken (zie S-Bahn Duitsland, treinen rond Parijs en London) en de installatie van veiligheidsteams op meer stations op standby voor de veiligheid.
          De goeden buiten beschouwing gelaten, maar ik zie eigenlijk nooit een conducteur die order handhaaf in de trein.

        4. Ab Normaal schreef:

          Er hangen nu stickers in de trein dat je een appje kan sturen als je je onveilig voelt. Dan heb geen conducteur meer nodig.

        5. Annemiek schreef:

          @Ab Normaal. Ik heb eenmaal van het nummer 06-13181318 gebruikgemaakt. Dat ging over overlast in de trein van Groningen naar Den Haag CS. Een enorm stinkende man was agressief aan het bedelen direct na vertrek uit Groningen. Het waren 10 vrijwel lege delen ICM en ik zat halverwege het voorste treinstel. Ondanks dat ik en andere mensen (we bespraken dit onderling) direct na vertrek uit Groningen melding hadden gemaakt, is het niet gelukt de man voor Den Haag CS uit de trein te zetten. Door de veiligheidscentrale werd ons gemeld/voorgelogen dat er gezocht was, maar dat de man niet was aangetroffen. Dat zegt niet alleen veel over de (on-)misbaarheid van het nummer, maar ook over de conducteur die zich niet liet zien, ondanks dat hij op de hoogte was gesteld van de situatie.

          In een andere situatie (vrij recent) in de intercity van Zwolle naar Groningen was iemand onwel geworden en vervolgens overleden. Oud-collega’s van mij hadden 112 gebeld, waarna de trein te Meppel stil werd gezet, zodat de ambulance daar assistentie kon verlenen. In de enkele nauwelijks bezette ICM-3 slaagde de HC er niet in om na vier oproepen van de machinist (door de intercom) de noodsituatie te lokaliseren. Pas toen het ambulancepersoneel op het perron stond, kwam hij tevoorschijn.

        6. dries molenaar schreef:

          gjansen, dit lijkt mij wel een heel naïeve beschrijving. Feitelijk komt hier niets van terecht en de passagiersveiligheid is wel het laatste waar zij zich om bekommeren. Omdat ze vaak met twee zijn zit men lekker te keuvelen in de 1e klas. Het uitfluiten is enige wat ze doen.
          Als het te eng wordt gaan ze zelfs met twee bij de machinist zitten.
          Het personeel is helemaal niet bekwaam of uitgerust om aso groepen of individuen aan te pakken. Laat staan gewelddadige types te neutraliseren.

        7. Bedeve schreef:

          Hetis voor een frequente treinreiziger niet moeilijk vast te stellen dat conducteurs geen toegevoegde waarde hebben.
          Hoe vaak maak je kaartcontrole mee.
          Hoe vaak zie je de conducteur toe zien op veiligheid in de trein?
          Voor stilte in de stiltecoupe ?
          In de coronatijd handhaving van de mondkapjes richtlijnen.
          Optreden als boa ?
          assistentie of hulp aan passagiers ?
          Nee.
          Volstrekt overbodige funktie bij NS.
          Kan verdwijnen ; herschikking bestaand personeel
          Inzetten van boa ś ipv conducteurs !

      2. Rudy schreef:

        Ik denk dat de discussie over de overbodigheid van conducteurs ook op directieniveau aan de orde komt. Het is slechts een kwestie van het juiste moment vinden om conducteurs af te schaffen. Ik vermoed dat straks de krapte op de arbeidsmarkt als argument wordt gebruikt om te beginnen met de introductie van een paar conducteurloze treinen.

        Denk even terug aan de loketisten. Langzaam aan sloten steeds meer loketten totdat een open loket een uitzondering is. Zo sluipenderwijs gaat het straks ook met conducteurs.

        1. dries molenaar schreef:

          LOketten konden gesloten worden door de vergaande digitalisering en inzet van Internet. Conducteurs afschaffen is nog wat anders. De deuren-sluiten op een druk station is nog een kunst. Die wellicht eerdaags wel door een AI systeem uitgevoerd kan worden. Zo’n systeem kan deuren selectief sluiten en op slot houden en zo in korte tijd alles dicht hebben.

        2. Annemiek schreef:

          Er is een groot verschil tussen het sluiten van de loketten en de overbodigheid van conducteurs. Vroeger moest vrijwel iedereen die met de trein reisde af en toe (of soms zelfs voor iedere reis) langs het loket. Die noodzaak is er niet meer. Ik maak zelf, zoals de meeste reizigers, al jaren geen gebruik meer van het loket of de automaat. Dan kun je wel een rij van 10 loketten op ieder middelgroot station inrichten, maar dat is geldverspilling.

          In de huidige situatie zijn conducteurs volstrekt overbodig. Het is een grote kostenpost voor een populatie die nauwelijks productief is. Dat veroorzaken ze zelf, onder invloed van de vakbonden. Als NS (terecht) besluit de vaste conducteurs op de trein te schrappen, dan hebben de conducteurs dat aan zichzelf te wijten. De enige manier om daaraan te ontkomen is door zwakke/luie conducteurs te dwingen aan het werk te gaan of te laten oprotten.

        3. Falo schreef:

          @Dries Molenaar
          Dat deuren sluiten in de drukte een kunst is waag ik te betwijfelen.
          Ooit in de spits in de metro in een wereldstad gereisd? Deuren sluiten in een overvolle metro met nog honderden mensen op het perron is geen probleem,. Sterker nog, in het hele netwerk gezien gebeurt het vele malen per minuut.

          Zoals al elders in de reacties onder dit artikel is weergegeven lijkt het erop dat het instand houden van de huidige vertrekprocedure meer iets is van de vakbonden om het vak van conducteur relevant te houden 😉

    2. dries molenaar schreef:

      Met striktere controle bij de poorten zou je inderdaad met veel minder personeel op de trein uit kunnen. Lastig in de buitengebieden. Ook lastig dat de poorten open springen als veiligheid bij meutes.

  3. Brabo schreef:

    Ha ha, bij de vakbonden d maken ze nog steeds dat je van een kale kip veren kunt plukken

  4. Railhopper NL schreef:

    Storingen op en aan het spoor, stakingsdreigingen, uitval van treinen, kapotte airco, enzovoorts het zit de reizigers niet mee als men met de trein op pad wilt of moet. Het is te begrijpen dat steeds meer mensen denken van we kopen een auto en gaan onze eigen weg bewandelen nu het vertrouwen bij o.a. NS afbrokkelt. Na de corona nu dit weer en dan blijven velen gewoon maar thuis, want vliegreizen maken is ook al geen pretje als je even uit de sleur wilt gaan. Hoe langer een staking duurt des te slechter het imago voor het spoor wordt.

    1. Erno-Berk schreef:

      Vergeet niet dat Delfzijl-Groningen afgelopen weekend deels een tweeuursdienst had en Zutphen-Winterswijk had ook een keer een tweeuursdienst door personeelsgebrek. Ik hoop dat het personeelsgebrek en met name het horecaoverschot en het overschot aan nutteloze sectoren (flitsbezorging, social media) en nutteloze banen eens een keer keihard wordt aangepakt. Wij zijn geen Duitsers die tweeuursdiensten accepteren.

      1. bert sitters schreef:

        NS rijdt niet op deze lijnen.

        1. Erno-Berk schreef:

          Nee klopt, maar het is wel spoor. En een tweeuursdienst is gewoon schandalig. Vooral als op het uur dat er geen treinen rijdt, geen vervangende busdienst rijdt.

        2. bert sitters schreef:

          Dat kun je NS niet verwijten.
          Het gaat om een arbeidsconflict tussen NS en de FNV en dat gaat niet over die spoorlijnen

      2. Tim schreef:

        Wie bepaalt wat nutteloze banen zijn. Zolang een ondernemers zoveel geld verdient dat hij dat personeel zonder subsidie kan betalen is het niet nutteloos.

  5. Edwin de Hond schreef:

    FNV is kennelijk effe vergeten dat NS aan het Corona infuus zit ( honderde miljoen ) en dat de huidige lonen al bovengemiddeld zijn dus hoe halen ze het in hun hoofd om actie voor belachelijke looneis van 8 % te eisen. Indien NS dit inwilgd einde aan de Corona infuus die door de belastingbetaler word betaald en dan eens zien of FNV kan verkopen dat er dan gedwongen ontslagen gaan vallen te beginnen bij de conducteurs die nog steeds nauwelijks zichtbaar zijn. Een werkelijke schande.
    Ik denk net als de KLM loonsverlaging !!! bij de huidige Corona crisis en steun

    1. G. van der Zwaag schreef:

      Leer eerst zelf maar eens Nederlands om foutloze teksten te kunnen schrijven.

      Leer alsjeblieft ook eens wat minder kritiek te uiten; je hoeft niet met de trein; je kunt je reis in dit kleine land ook met de bus of fiets gaan maken. Natuurlijk kom je dan weer andere problemen tegen die je weer in een mailtje vast wel ergens
      aan de wereld kunt doorgeven….. Besef, dat het altijd mensenwerk zal blijven, zelfs als die mensen automatische systemen uitdokteren…..

  6. Peter schreef:

    Welke datum gaan ze staken

    1. Anoniem schreef:

      Dat is nog afwachten. Lees het artikel anders eens.

  7. NS-bestrijder schreef:

    Het NS-“personeel” heeft al absurde goudgerande arbeidsvoorwaarden. Betaald chillen in de 1e klasse, doorbetaalde pauzes, baangaranties en dan met veel steunen en kreunen naar het balkon lopen om de deuren te sluiten.

    En nog zijn deze rupjes nooitgenoeg niet tevreden.

    Dit werkschuwe vakbonds-schorem moet kei- en keihard worden aangepakt.

    En zo blijkt keer op keer: NS-personeel is tuig van de richel.
    (Aangepast door redactie/Hildebrand: Graag netjes houden. Dit soort taal is onnodig kwetsend en je kunt ook alles van vinden van mensen die dit soort taal over anderen roepen. )

    1. G. Jansen schreef:

      NS-medewerkers horen natuurlijk eigenlijk niet te ‘chillen’ in de 1e klas. Dat ze dit wel doen is wat anders. Daarnaast gaat het niet alleen om conducteurs, maar bijvoorbeeld ook om machinisten die niet zomaar in de 1e klas kunnen zitten, maar gewoon moeten opletten op het spoor. Als er dan al een personeelstekort is (net als in heel Nederland), moeten deze machinisten dus met meer druk werken, omdat ze meer treinen moeten rijden en hun overstaptijd tussen de treinen korter wordt. Het personeelstekort komt bijvoorbeeld ook door een hoog ziekteverzuim, doordat veel mensen besmet raken met corona. NS-personeel is namelijk door heel het land in contact met mensen, de kans dat je daarbij besmet raakt is vrij groot. Tel daarbij de toenemende agressie op die reizigers uiten tegenover NS-personeel en je komt tot de slotsom dat NS-personeel het niet zo makkelijk heeft als iedereen denkt. Als er nog meer NS-personeel vertrekt, zullen er straks nog minder treinen rijden en dan is het natuurlijk ook weer niet goed, want ”de NS is ook altijd vertraagd!”. NS-personeel moeten ook zichzelf onderhouden en met de huidige inflatie en lonen die niet doorstijgen, is dat natuurlijk ook niet makkelijk. NS-personeel ‘tuig van de richel’ noemen is ronduit schandalig. Er zullen altijd een paar rotte appels tussen zitten, maar de overgrote meerderheid willen gewoon, aardig mensen vervoeren naar hun bestemming. Daar horen ze in deze tijden wel wat meer voor terug te krijgen.

      1. bert sitters schreef:

        Ik reis in de regel eerste. In de coupe zaten twee conducteurs. Zij werden aangesproken door een reiziger:”Moeten jullie niet aan het werk?”
        Een van de conducteurs reageerde: “Wij hebben geen dienst op deze trein, maar zijn op weg naar onze dienst.”
        In de aansluitende trein waarop de conducteur wel dienst had trof de HC dezelfde passagier aan in de eerste klas. Hij bleek geen kaartje te hebben.Ook niet voor de tweede klas. Kwam er niet met een waarschuwing vanaf

        1. dries molenaar schreef:

          Aardig, maar het lijkt mij een broodje aap. Personeel zal zich niet rechtvaardigen op verzoek van een burger. Zwartrijders zullen ook zelden een grote mond opzetten en zo de aandacht trekken.

    2. Joop schreef:

      De pauzes kunnen ook niet doorbetaald worden. Probleem is dan wel dat bij een verstoring er geen personeel voor handen is die een trein kan gaan rijden. Want…. We hebben pauze. Tot straks.

      1. Marjan van Boxtel schreef:

        Dat gebeurt nu al dagelijks. Treinen die niet rijden omdat er geen personeel is.

        Dan kan dit er ook wel bij. Gewoon diensten half uur langer maken, compenseert weer.

        1. Mark schreef:

          Diensten zijn all langer. Dus wat klets je nou weer?

    3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Beetje meer respect mag wel.

      1. Anoniem schreef:

        Aangezien ik ook NS-machinist ben reageer ik ook anoniem.

        NS is afgegleden tot een niveau waarvoor ik mij diep schaam.

        Conducteurs die behalve het vertrekproces niets anders uitvoeren dan hangen. Hangen in de eerste klasse, hangen in een lege cabine. Waarom werken deze collega’s niet gewoon voor hun geld? Dit is geen visitekaartje voor ons eens zo mooie bedrijf en klanten worden hier terecht boos om.

        Om over de gebeurtenissen van 3 april en gisteravond nog maar te zwijgen. Geen treinen laten rijden en onze klanten aan hun lot overlaten. Diep in de nacht. Schandalig.

        Gelukkig kan ik over een paar jaar met pensioen, anders zou ik serieus ergens anders gaan werken.

    4. Trotse NS medewerker schreef:

      Zeker een keer niet door een sollicitatie gekomen? Kansloze reactie

      1. Annemiek schreef:

        Dan ga je uit van de perceptie dat mensen jouw werk graag zouden willen doen. Dat is, met nauwelijks op te vullen vacatures en het vertrek van veel collega’s, natuurlijk niet de werkelijkheid. Het werken bij NS staat laag in aanzien, je hoeft er niet veel voor te kunnen, maar wordt wel beloond alsof het iets voorstelt.

  8. Wilhelm schreef:

    Ook het NS-personeel heeft bij hun levensonderhoud te maken met inflatie, dus begrijpelijk dat men “bij” wil blijven. Met het absolute bedrag naast het procentuele t.o.v. huidig loon helpt men de minder verdienenen. Het feit dat een aantal conducteurs geen rondes deed staat daar geheel los van. En het feit dat er bij de NS veel managers zitten die meer liefde hebben voor hun vergoedingen en carrière dan voor een goed functionerend spoorbedrijf, daar hoeft het rijdende personeel niet de dupe van te worden.

    Hopelijk bereiken ze tijdig overeenstemming, zodat we niet met treinuitval te maken hebben. Succes!

    1. Tim schreef:

      Door de oorlog in de Oekraïne en de sancties tegen Rusland verarmt Nederland. Dat koopkrachtverlies kun je niet compenseren. Uiteindelijk zal iedereen minder koopkracht krijgen.

  9. Joost2 schreef:

    “Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk. Deze cao-strijd is ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt en dat er daarom treinen uitvallen en dat de sociale veiligheid ernstig onder druk staat. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren.”

    Ik betwijfel of 10 a 15% meer loon er voor gaat zorgen dat de sollicitaties ineens binnen gaan stromen. Klinkt meer als een wanhopige poging om begrip van de reiziger te krijgen.

    1. Freek schreef:

      De “Stakingen zijn in het belang van de reiziger”, vakbondsprietpraat anno 1980.

  10. Anoniem schreef:

    Ik wil toch even reageren. Aangezien ik zelf machinist ben bij NS, reageer ik anoniem.

    Ook ik erger mij aan collega’s die hun werk niet of niet goed doen. Ik ben machinist en heb veel plezier in m’n werk en doe er alles aan om iedereen veilig en op tijd naar hun bestemming station te brengen. Ik weet dat het merendeel van de machinisten ook zo hun werk doen. Maar om dan mij schorem te noemen vind ik echt asociaal. Dan ben je zelf in mijn ogen niet goed bezig. En dan nog anoniem ook…. Ik moet anoniem omdat ik niet in het openbaar mag reageren.

    1. Tonny schreef:

      helemaal eens. ik ben geen voorstander van deze staking, maar normale woorden gebruiken zou wel fijn zijn.

      overigens het probleem wat ik met deze stakingen heb is niet inhoudelijk, ik kan niet beoordelen hoe redelijk de eisen zijn. maar FNV riep niet zo heel lang geleden nog mee dat het spoor een essentiële sector is. essentiële sector is ten gooi je niet (helemaal) plat. de FNV is hypocriet, daarom hebben ze mijn steun niet.

      1. Marjan van Boxtel schreef:

        Toen de overheid met zakken geld kwam om lekker met lege treintjes rond te rijden stond FNV vooraan om reiziger ongewenscht te verklaren.

        Als er gestaakt kan worden is het OV plots niet meer essentieel.

        Als het werkelijk een essentiële sector is worden deze stakingen verboden en mept de ME het NS-personeel stante pede terug de trein op.

        1. Anoniem schreef:

          Ach Marjan toch. Wat heb jij nog veel te leren in het leven. Met name over respect en respectvol omgaan met elkaar. Wat een treurwilg ben je zeg met dit taalgebruik.

        2. Mark schreef:

          Ach Marjan toch. Wat heb jij nog veel te leren in het leven. Met name over respect en respectvol omgaan met elkaar. Wat een treurwilg ben je zeg met dit taalgebruik.

    2. Marjan van Boxtel schreef:

      Dus jij beklaagt je als NS-machinist anoniem over anoniemen.

      Waarom? Krijg je straf van NS als je niet netjes de NS-propaganda napraat?

      Snap je wel hoe hypocriet dat is?

      Het zouden niet mijn woorden zijn, maar je bewijst op deze manier zelf dat anoniem ergens wel een punt heeft over NS en het NS-personeel.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Je mag als NS medewerker inderdaad niet zomaar publiekelijk ergens het woord voeren. Dat is bij tal van bedrijven zo. En op zich is het logisch dat een werkgever het niet prettig vind als hij publiekelijk wordt aangevallen. Ik heb inmiddels ook personeel, en zou toch waarderen dat kritiek eerst intern besproken wordt.

        1. Chris schreef:

          @Hildebrandt, dat is eigenlijk heel spijtig. Natuurlijk hoor je als ‘een bedrijf met een mond te praten’, maar het moet nooit zo zijn dat werknemers zich verplicht voelen om zaken binnenskamers te houden. Ik heb ooit een machinist gekend bij NS die onder meer columns schreef op een weblog. Ooit heb ik hem ook één keer mogen ontmoeten. Helaas is de trein naast zijn werk ook zijn einde geworden….

        2. Annemiek schreef:

          NS heeft er anders geen enkel probleem mee dat conducteurs in het openbaar hun ongenoegen (bijvoorbeeld het immer achterlijke gezwam over dienstroosters) over de bedrijfsvoering bespreken in het bijzijn van klanten. Iedereen die wel eens in de eerste klasse reist, weet dat conducteurs onderling ongeremd delen hoe waardeloos ze het allemaal vinden. Zelfs de vakkenvuller bij de supermarkt begrijpt dat zoiets niet kan in het bijzijn van de klant, maar bij NS is het allemaal prima.

      2. Werknemer schreef:

        Marjan, je werkt zeker niet in een bedrijf. Bij de bedrijven waar ik gewerkt heb stond in het arbeidscontract dat je je niet zonder toestemming van het bedrijf publiekelijk mocht uitlaten over de gang van zaken van het bedrijf. Voor beursgenoteerde bedrijven is dat zelfs essentieel.

    3. Joop schreef:

      Ik ben ook machinist bij NS en reageer gewoon onder m’n voornaam. 😉 Als jij vind dat een collega z’n werk niet doet, dan kan je dat toch tegen hem/haar zeggen? En een machinist die z’n werk niet doet, dat is snel te merken, dan rijd de trein namelijk niet. 😁

      1. Marjan van Boxtel schreef:

        Weinig verschil te merken dan met de huidige situatie :).

      2. Otto schreef:

        De discussie gaat natuurlijk niet over machinisten maar over conducteurs, daar zitten vele rotte appels. Plus dat de bezem door het hoofdkantoor moet, vooral bij de commercie.

    4. Ronald schreef:

      Laten we gewoon de conducteurs loonsverlaging geven wegens wanprestatie, en dat geld aan de machinisten geven.

  11. Ferrari schreef:

    Drama bij NS. Heb er 9 maanden gereden als machinist VB. Je word zwart gemaakt langs alle kanten. Vakantie krijg je pas in sep als je geen schoolgaande kinderen hebt. Teamleider bepaald wat voor diensten ik moet draaien terwijl ik al 53 ben en heb aangegeven geen nachten meer te willen draaien. Alles geregeld en hij bepaald wat ik voor diensten draai. Goed geregel Peter. Drama in Roosendaal

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Met het huidige personeelstekort en het dagelijks aantal treinen geschrapt wordt is het toch ook te begrijpen dat in juli en augustus vooral vrij krijgt met kinderen? Ik weet dat er jarenlang personeel heeft gewerkt dat op verzoek wel alleen vroeg kreeg. Maar ze hebben uiteindelijk een rooster te vullen.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik heb de achternaam weggehaald. Het is niet de bedoeling hier iemand persoonlijk aan te spreken die hier niet deelneemt aan de discussie, tenzij het een publiek figuur betreft, zoals de directie of een minister.

    3. Brabo schreef:

      Ik heb jarenlang bij een bedrijf gewerkt waar iedereen verplicht in juli/aug met vakantie moest omdat ze collectief sloten. Dat is pas vervelend als je geen kinderen hebt, dan betaal je onnodig overal de hoofdprijs.

    4. Karel Geerts schreef:

      Wees blij dat u zonder kinderen in september met vakantie kunt. Scheelt gauw de helft van kosten. Mensen in het onderwijs, de bouw, etc. benijden u.

  12. niet belangrijk meer schreef:

    Ikzelf ben na een flink aantal jaren gewerkt te hebben (moeten) weggaan bij NS terwijl mijn werkhouding prima was. Wat in bovenstaande discussie niet naar voren komt, is dat maar een klein deel van het personeel van NS bezig is met het rijden van treinen, ruim tweederde ervan zit op kantoor. Op een hoeveelheid van ongeveer 26000 man aan personeel en directeuren (+\-60), reken het maar uit….
    Het treinpersoneel is in de afgelopen jaren uitgeknepen en iedere keer dat een nieuwe CAO is aangenomen is er aan de voorkant weinig bijgekomen maar aan de achterkant veel weggehaald. Verder geen respect meer van reiziger of targetmanager. Bedankt. Ik heb jaren onregelmatige diensten gedraaid, ingestaan voor veiligheid en mensen ondersteund op wat voor wijze dan ook, soms op heel moeilijke momenten. Ik ga verder. Niet per spoor.

  13. Mark schreef:

    Er lijken veel mensen te reageren die niet werken bij het spoor. Maar tegelijk wel denken dat ze er verstand van hebben. Die dubbele onregelmatige diensten zijn zwaar, het gezeur van reizigers, lees agressie en de druk van boven nemen toe. Moeten wij maar alles klakkeloos accepteren?

    1. Frank schreef:

      Laten we hopen dat er geen stakingen moeten komen.
      Weet u nog van 28 mei (een aantal terug)?
      Toen reden er nergens treinen, bussen, trams ETC. Alleen de mensen die niet aan de staking meededen reden. En zelfs de TESO voer een keer (heen & terug) per 2 uur.

    2. Joop schreef:

      Hi Mark, dit is geen FNV-forum of NS-personeelsforum.

      Heel veel mensen zijn de NS en iedereen die ermee te maken heeft spuug- en spuugzat.

      Jullie roepen zelf agressie op door de manier waarop jullie met klanten omgaan. Dus kijk eerst maar eens in de spiegel.

    3. Realisme graag schreef:

      Als het zo erg is lijkt het me handiger om NS op te doeken en het hele spoorwegnet aan te besteden net als in Duitsland.

      1. bert sitters schreef:

        In Duitsland was vorig jaar een paar keer een grote machinistenstaking.

  14. Frank schreef:

    Wéér stakingen?
    Ik hoop maar dat ik mijn bestemming kan bereiken.
    Ik heb 19 augustus de trein nodig van 06:04.
    Vanaf Den helder naar Arnhem Centraal.
    Ik heb 1600 euro betaald voor die week vakantie.
    En ik heb geluk dat ik dit kon betalen.

    1. Frank schreef:

      Als antwoord hierop:::::
      Ik wil niet worden uitgemaakt voor een zeikend persoon. Ik heb zwaar afhankelijk van het OV. Ik heb een fiets. En Géén enkel rijbewijs. Òòk niet voor een brommer(25km/u).

  15. Eric schreef:

    Lang lang geleden, kwam er nog wel eens een conducteur in paniek door de trein met een kniptang. Wat bleek: er was een controle team ingestapt en als er vervolgens duidelijk werd dat er geen enkel kaartje was geknipt, dan had de conducteur toch echt een probleem.

    Tegenwoordig heeft NS real time inzicht in de controle activiteiten van alle conducteurs. Men weet dus dat de functie door de direct betrokkenen wordt uitgehold. Toch hoor je het bedrijf daar publiekelijk geen uitspraken over doen.

    Wie denkt dat dit toevallig is let natuurlijk niet goed op.

    1. Wilhelm schreef:

      Beste Eric, Sinds de invoering van de toegangspoortjes hebben deze poortjes een deel van dat werk overgenomen.

      1. Otto schreef:

        Ja, maar het aantal conducteurs is niet verminderd wat logisch was geweest.

      2. bert sitters schreef:

        Veel stations hebben nog altijd geen poortjes, zoals Maastricht, Roermond, Schiphol, Vlissingen…….

  16. Oscar schreef:

    Ik krijg meer en meer de indruk dat in een tijd waarin ons ov de toekomst moet wijzen, ons ov hard op weg is zichzelf overbodig te maken:

    – het huidige gebrek aan waardering (personeelstekorten bestaan niet; wat wel bestaat, is gebrek aan waardering waardoor mensen niet meer in die sector willen werken; pak dat gebrek aan waardering dus eerst aan)
    – de infrastructuur die de vervoersvraag niet aankan
    – de problemen bij de grensoverschrijdende verbindingen (eurostar, Thalys, Brussel-IC, ICE, Berlijn-IC)
    – deze aangekondigde stakingen

    Waarom miljoenen / miljarden investeren in op te leiden en te betalen chauffeurs, bestuurders en machinisten van bus/tram/metro/trein, als de automobilist de vervoerstaak er gratis en voor niets bijdoet?

    Antwoord: omdat Nederland niet alleen een economie is maar (ook) een maatschappij. Omdat het ov er moet zijn voor mensen zoals “Frank” hierboven. Vraag is alleen, of de bevolkingsgroep van “autolozen” (waar ikzelf ook toe behoor) groot genoeg is om in zoiets als ov te investeren. Kan een zelfrijdende auto op huurbasis die functie niet overnemen? Eentje die ook nog eens carbon-neutral is? Waarin je, net als in de trein, je tijd ook nuttig kunt besteden, ook als je in de file staat?

    Ja, ik begrijp best dat een auto een ruimtevreter is, maar een bus die leeg rondrijdt is dat ook. Waar spoorinfra ligt, had een boer ook producten kunnen verbouwen, hadden mensen kunnen wonen of had de natuur zijn gang kunnen gaan.

    Wordt het niet eens tijd om onze visie op mobiliteit grondig te herzien? Uiteindelijk zijn Thalys en ICE zo populair omdat er nog geen elektrische auto bestaat waarmee je net zo veilig 300 km/u over de autosnelweg kunt rijden. Maar wat als die auto wél bestaat? (en geloof me, die auto komt er, al zullen velen van ons dat niet meer mee gaan maken). Die wél daar vertrekt waar je bent, die jou wél naar de plek brengt waar je wilt zijn, op een moment dat het jou wél uitkomt? Zou je dan nog de trein nemen?

    1. Eric schreef:

      Die auto is er al bijna.
      Een Tesla rijdt nu al automatisch 230 km/h op de Autobahn…..
      Dus dat gaan we zeker wel meemaken, en veel sneller dan je denkt

      1. dries molenaar schreef:

        die tesla is onzin, die mag helemal niet automatisch rijden in EU, daarbij gaat eerder gaat max snelheid naar 130km/h

        1. Annemiek schreef:

          Ik rijd in een Audi die al enkele jaren oud is. Zo uit mijn hoofd weet ik niet alle systemen heten die daarin zitten, maar als ik op de snelweg geen stuurbeweging maak, blijft de auto op dezelfde positie binnen de rijbaan rijden zonder dat ik iets hoef te doen in bochten. Stel ik de cruise control in op 130 dan blijft de auto op die snelheid rijden, tenzij er iemand voor me rijdt. Dan past die zich aan aan diens snelheid, zonder dat ik hoef in te grijpen. Gaat de voorganger aan de kant, dan accelereert de auto automatisch. Ontstaat er plotseling een file en/of wordt er plotseling geremd, dan reageert de auto veel sneller dan ik dat zou kunnen. Het is dat de auto zelf detecteert dat ik moe wordt, anders zou ik er zonder al te veel problemen tientallen kilometers lang in durven slapen. En dan hebben we het over techniek van zeker 5 jaar oud. Dagelijks zijn er tienduizenden technici bezig om dergelijke systemen via tig verschillende invalshoeken te verbeteren. Het is niet moeilijk voor te stellen dat er binnen afzienbare tijd een wagen ontstaat die volledig autonoom kan rijden.

  17. NS-bestrijder schreef:

    Ik herhaal:
    [weggehaald door redactie]

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik herhaal, dat is ongepast. Graag respect. Jammer dat ik hier schoolmeester moet spelen.

    2. Falo schreef:

      Is het leuk? Zo’n beetje trollen hier?
      Wat een afschuwelijk leven moet u hebben als u hier uw plezier uithaalt.

  18. Thierry schreef:

    Misschien denk ik te eenvoudig maar, afgezien of de CAO eisen terecht zijn, zijn er toch ook reiziger-vriendelijke acties te bedenken?

    Bijvoorbeeld: Aangezien NS wordt afgerekend op punctualiteit volgens het spoorboekje kun je alle treinen in Nederland 5 minuten later laten vertrekken (zodat het netto voor reizigers geen verschil maakt)?

    1. Tonny schreef:

      wat een geweldig idee!

  19. Onbekend schreef:

    Ik lees al deze reacties van luie conducteurs en waar ze het lef vandaan halen om loonsverhoging te vragen.
    En ja het is absoluut niet goed te praten dat conducteurs niet zichtbaar zijn of of in de eerste klas zitten.
    Maar dat is er zo ook naar gemaakt door al tuig.
    Dat continu verbaal en nonverbaal conducteurs mishandelen maar daar word tegen helemaal niks van gezegd of aan gedaan .
    En ja ondanks dat het niet goed is begrijp ik dan dat conducteurs op hun beurt zoiets hebben van eigen veiligheid eerst .
    Maar om nu hier ns en conducteurs/conductrices de grond in te stampen is echt weer typisch nederlands he ogen sluiten voor de werkelijkheid
    Echt gadverdamme de reacties hier zijn te vies voor woorden .
    En ik steun iedere conducteur/conductrice

    1. Patrick schreef:

      Deels eens. Agressie in werk mag niet worden geaccepteerd. Aan de andere kant, je moet ook doen waarvoor je bent aangenomen; werken. Van eenieder met een arbeidsovereenkomst mag worden verwacht dat hij/zij zijn/haar taken nauwgezet uitvoert. Als jij als persoon je niet kunt vinden in jouw taak, moet je iets anders zoeken ipv een krant lezen in de eerste klasse. Ik heb zelf ook werk waarbij ik regelmatig een grote waffel krijg of soms te maken hebt met agressie. Onacceptabel natuurlijk maar geen reden om mijn werk halfbakken uit te voeren.

  20. bert sitters schreef:

    Het is nu eenmaal de rol van de FNV en NS om te onderhandelen over arbeidsvoorwaarden. Daarbij kan het er stevig aan toegaan. Staking is het uiterste middel. Vaak blijft het bij een dreiging en komen de partijen er alsnog uit.
    Ook NS-personeel wordt geconfronteerd met drastische prijsverhogingen. Het is aan NS om te oordelen of een bepaalde werknemer het werk wel naar behoren verricht. Vind u dat niet, dan kunt u altijd een klacht indienen bij NS.

    1. Joost2 schreef:

      Inderdaad, iedereen wordt geconfronteerd met inflatie. Maar compenseren daarvoor is volkomen zinloos, om het tot nog hogere inflatie leidt.

    2. Realisme graag schreef:

      Er is hoge inflatie omdat de welvaart daalt en iedereen toch compensatie eist door geld bij te drukken. En nee,je kunt niet rijk worden door eindeloos geld bij te drukken.

  21. Anoniem schreef:

    Ajb geen stakingen !! Altijd de reiziger de dupe laten worden zonnestelsel zat . Verzin wat anders door gratis reizen bijvoorbeeld , al 15 jaar ellende net bagger traject Den Haag c s naar Eindhoven , altijd wat traject ,

  22. treingraag schreef:

    Ook na 2e verzoek mondkapje op te doen geen medewerking van ideaal burgertype met vrouw. Zijn reaktie: voel je je nou belangrijk of zo? De hc bleef korrekt en uiteindelijk, he he, ging het op vlak voor de uitstap. Ben voor meer S&V (zonder pardon) en kontrole weg bij HC die bij aanrijdingen persoon op de brandweer kunnen wachten, naar buiten is onzin, kunnen ze ook weer door.

  23. Sander schreef:

    Regionale vervoerders rijden al veel langer met alleen een machinist en mobiele controle teams… zou de NS toch ook best kunnen doen ?

    1. Joop schreef:

      Bij NS kan dat niet omdat de veiligheid dan niet is gegarandeerd.

      1. Brabo schreef:

        Nee, omdat de vakbonden dat in de CAO eisen. Dat heeft niets met veiligheid te maken. De. S-Bahn in Duitsland rijdt met treinen tot 1200 passagiers zonder conducteurs.

        1. bert sitters schreef:

          Op Duitse regionale treinen zit wel een conducteur.

        2. Anoniem schreef:

          In Nederland is geen S-Bahn.

        3. Otto schreef:

          De meeste DB-treinen in Duitsland hebben ook geen vaste conducteurs meer.

        4. Brabo schreef:

          @bert Sitters
          Op de meeste S-bahnen rijden treinstellen van de 423 serie, die zijn vrijwel identiek aan de SLT. Kletskoek dat dat niet vergelijkbaar is.

      2. Tom schreef:

        En als er wel een conducteur aanwezig is, dan is de veiligheid wel gegarandeerd?

  24. Roel schreef:

    Mijn ervaring: De laatste weken merk ik wel dat de conducteurs meer komen controleren. Afgelopen zaterdag vroeg de conducteur zelfs per coupe of alles naar wens was. Klasse!
    Het kan wel degelijk hoor.

    1. Mars schreef:

      Het kan wel, maar dat betekent niet dat ze het ook allemaal doen

  25. Flex lover schreef:

    Gelukkig hebben we nu Flex,kan iedereen per direct zijn abonnement opzeggen

  26. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Laten we het treinpersoneel zoals conducteurs niet over 1 kamp scheren en direct als eerste klas bankzitters benoemen en gaan generaliseren. Misschien moeten ze vaker gewoon in de 2e klas zullen en NOG vaker hun service en kaartcontrole doen om hun aanwezigheid te tonen. Ze zijn de gastheren en vrouwen van het bedrijf. Als je als passagier je aan de regels houdt en vriendelijk bent zullen zij dat ook doen. Het zou goed zijn als een conducteur hier eens precies vertelt wat zijn werk is, wat er bij een treinreis komt kijken en zijn verantwoordelijkheden ook als er zich een calamiteit voordoet. Ik heb er een ervaring mee gehad. Beetje meer begrip en respect is wenselijk zowel als passagier en als personeelslid ongeacht welke vervoerder en dat laatste mis ik in bovenstaande reacties!

    1. Joost2 schreef:

      Dat een aantal van bovenstaande reacties te ver gaan, ben ik met je eens. Maar zoals uit bovenstaande reacties blijkt, ervaren veel reizigers dat er weinig gecontroleerd wordt. Ook ik ervaar dat. Daar heb ik uiteraard begrip voor, mits er een goede reden voor is. Als NS niet met een reden komt, lijkt het me logisch dat mensen daar verbolgen over zijn. Het is mij niet duidelijk waarom er veel minder gecontroleerd wordt in de trein dan een jaar of 15 geleden bijvoorbeeld.

    2. Annemiek schreef:

      Conducteurs weten zelf ook wel dat er zich in hun populatie ongelooflijk veel klaplopers bevinden. Als (de goede) conducteurs willen dat hun vak blijft bestaan, is het hoog tijd dat ze intern die strijd een keertje aan gaan.

      Het zijn juist de vakbonden die geen enkel toezicht op de productiviteit van conducteurs toestaan. Daarmee faciliteren ze de luie conducteurs. Een conducteur die niets te verbergen heeft, is veel meer gebaat bij wat lichte prestatiedwang.

      Het is vrij algemeen bekend dat tussen Rotterdam en Utrecht nooit gecontroleerd wordt, vanwege de lastige populatie in de trein. De conducteur die daar wel een controlerondje doet, loopt een verhoogd risico op geweld. De situatie hebben de conducteurs echter zelf laten ontstaan en is een voorbode voor hoe het in de rest van het land zal vergaan. Als de zwartrijder weet dan de pakkans richting de 100% gaat, zal deze vroeg of laat besluiten wel kaartjes te kopen. Nu de pakkans richting de 0% gaat, blijft deze gewoon zwartrijden en zich agressief gedragen bij controle.

      Iedereen met een beetje verstand begrijpt dat de conducteur die vandaag de eerste werkdag beleeft, de 40 dienstjaren niet vol gaat maken, omdat tegen de helft van die tijd het vak verdwenen is.

  27. Mars schreef:

    Staken in het OV kan niet vind ik persoonlijk. NS kampt al met een imago probleem en op deze manier draagt het rijdende personeel vooral bij aan het voortbestaan van dit imago. De reiziger is in deze discussie immers geen partij.

    1. Karel Geerts schreef:

      Personeel en vakbonden hebben geen boodschap aan de reiziger. Ze willen juist pas na de zomervakantie gaan staken omdat ze dan meer reizigers kunnen duperen.

      1. Mars schreef:

        Reizigers hebben ook geen boodschap aan het salaris van een machinist, reizigers willen van A naar B reizen. Daarnaast, oor veel te staken als personeel maak je je sector ook niet echt populairder en maak je het jezelf alleen maar zwaarder wat betreft de werkdruk.

    2. Anoniem schreef:

      Een staking is een uiterst middel wat niet licht wordt ingezet. Als NS na vele pogingen van de vakbonden zijn poot stijf houdt is dit helaas het gevolg. Staken is een recht dat iedere arbeider heeft – ook u! -, daar moet en zal onder geen enkel beding aan getart worden.

      1. Mars schreef:

        Iedereen heeft het recht te staken, en dat moet ook zo blijven, maar persoonlijk zou ik het alleen niet doen als ik machinist was geweest. Je doet het werk toch niet alleen voor het geld? Je doet toch iets wat je leuk vind?

      2. Eef schreef:

        Uiterste middel? Bij het OV wordt voor ieder wissewasje al gestaakt.

      3. Annemiek schreef:

        Kom op zeg. Ieder jaar opnieuw communiceren de vakbonden namens hun achterban dat ze het niet langer pikken en dat er stakingen aan gaan komen, zolang NS niet volledig akkoord gaat met de exorbitante eisen van de bonden. Meestal presenteren de bonden de 0,25% extra die ze daarmee weten te bedingen dan als een enorme overwinning. Een overwinning voor zichzelf weliswaar, want de aangezicht is weer gered en de leden zijn weer een jaartje tevreden. Het is een vast riedeltje dat zich al tientallen jaren herhaalt. Het enige trucje dat de vakbond kent. Gelukkig sterven de vakbonden inmiddels razendsnel af.

  28. Freek schreef:

    Het imago van de trein in Nederland is inmiddels tot het absolute nulpunt gezakt. Je vraagt af waarom de overheid er nog steeds in blijft pompen, het is immers trekken aan een dood paard. Wellicht kun je dat geld beter in extra wegenbouw steken.

    1. Frank schreef:

      Dat er geld in de wegen moet worden gestopt ben ik NIET MEE EENS.
      Heb je ook gedacht aan de mensen die géén auto/motor hebben of rijbewijs.
      Bijv. Omdat die persoon dan ‘te veel prikkels’ krijgt en dan een ongeluk kan krijgen. IK ben één van die mensen. Ik ben zwaar afhankelijk van het OV.
      En ik heb alléén een fiets waarmee ik overal heen ga.
      (Alhoewel… als de afstand niet te groot is)
      Stakingen zijn vervelend maar, helaas is het niet anders.
      Ik kan het alleen maar accepteren.
      En hopen dat ik geen grote problemen krijg.
      Ik moet op 19 AUG en 26 AUG 2022 al omreizen via Ben Bosch door, werkzaamheden op het spoor.

  29. Wilhelm schreef:

    Voor degenen met kritiek op de conducteurs, een historische reportage uit Fryslân, waar in Harlingen conducteur Wietse van der Meulen werd neergestoken in treinstel 3204 door een zwartrijder:

    https://www.ntr.nl/Andere-Tijden/20/detail/Andere-Tijden/VPWON_1236046

    1. Otto schreef:

      Wat heeft dat te maken met conducteurs anno 2022 die geen functie meer hebben?

    2. Joost2 schreef:

      @Wilhelm
      Ik weet niet precies welk punt u met deze post wilde maken, maar vreemd is uw post wel. Ik denk dat iedereen het verschrikkelijk vind dat een conducteur is vermoord tijdens het werk. Maar dat betekent natuurlijk niet dat er nooit meer gesproken mag worden over het functioneren van conducteurs en NS al hun looneisen zou moeten inwilligen.

    3. Annemiek schreef:

      Vorig jaar ging een extreem vadsige conducteur van standplaats Groningen met pensioen, die er trots op was dat hij sinds dit incident nooit meer een kaartje heeft gecontroleerd. Wie in welk andere vak dan ook niet meer productief is, was al drie decennia eerder de straat op getrapt. Het leed van een collega en diens nabestaanden misbruiken om de rest van je carrière niets te doen, mag op zeker wel beloond worden met een portie kritiek.

      1. Peduh? Dat is deze kanjer! schreef:

        Ik ben wel benieuwd hoe Annemiek zo veel insights heeft op standplaats Groningen.

    4. Chris schreef:

      Dat jullie de onderliggende boodschap niet begrijpen @Annemiek en de rest. Het schetst hoe de druk op een conducteur is. Waarom niet redeneren vanuit ‘stel je voor, ontmoet de ander’? Verplaats je eens in het werk van een conducteur en wat hij tegenkomt. Net als hoe ik me soms probeer te verplaatsen in hoe jullie beredeneren (en nog kan ik er soms niet bij).

      1. Annemiek schreef:

        Welke onderliggende boodschap? We zijn niet allemaal weekdieren.

        1. Chris schreef:

          Ik zou zeggen: kijk deze aflevering van Andere Tijden. Ik ben geen voorkauw apparaat.

        2. Annemiek schreef:

          Ik moet hier serieus om lachen. Wat is nou je punt, vent? Er zit hier helemaal geen diepere spirituele betekenis achter, die we kunnen bereiken door elkaar te ontmoeten. Dat is kansloos gewauwel! De gemiddelde conducteur heeft helemaal geen interesse in de klant. En gezien de wijze waarop de huidige populatie aan conducteurs zich als groep manifesteert, hoeven zij niet te rekenen op enige vorm van erkenning of begrip.

        3. Chris schreef:

          @Annemiek: het heeft niks met spiritualiteit te maken (gelukkig), maar met een breder probleem: personeel dat niet gehoord wordt, werkdruk die te hoog is, nazorg die al dan niet geregeld is etc. Het NS-personeel wil ook wel eens gehoord worden.

  30. Annemiek schreef:

    Het heeft toch wat treurigs allemaal. De spoorsector heeft het zwaar. De schouders moeten eronder om de reiziger (die uiteindelijk de lonen betaalt) terug te winnen, zodat de vicieuze cirkel niet wordt ingezet. Die cirkel leidt onherroepelijk naar snijden in de dienstverlening (met minder banen), dus een minder aantrekkelijk product, dus minder reizigers, dus snijden in de dienstverlening (met nog minder banen) etc. etc. En dan heb je de vakbondsmensen die iedere poging tot het terugwinnen van klanten bij voorbaat saboteren. Waarom zou je als forens immers vanaf vandaag besluiten de auto te laten staan als je weet dat er veel ongemak door stakingen aan zit te komen.

    Het gemak waarmee het FNV haar achterban blijkbaar bereikt als het om het uitroepen van de algehele werkstaking gaat, zou het ook kunnen gebruiken om eens te kunnen bespreken wat het vak conducteur nou eigenlijk moet inhouden. Er zijn gewoon veel conducteurs die behoudens de vertrekprocedures nooit iets uitvoeren. Aan hen is het te wijten dat ‘het vak’ binnen afzienbare tijd zal verdwijnen. Laat de conducteurs gezamenlijk maar eens bewijzen dat ze daadwerkelijk onmisbaar zijn op de trein. Die onmisbaarheid bestaat nu immers alleen uit vrij eenvoudig oplosbare technische beperkingen en wat papieren regeltjes.

    Zolang de productiviteit van veel conducteurs bestaat uit een keer of 30 per dag de vertrekprocedure uitvoeren, Youtube-filmpjes kijken en wat over dienstroosters zeuren met collega’s, hoeven ze niet verbaasd te zijn dat dat hen geen mooie auto en een koopwoning oplevert.

    Bij het CNV lijkt er wel wat discussie te zijn over de invulling van de werkzaamheden voor het rijdend personeel. Maar daar vinden ze vooral dat de directie invulling moet geven aan de inhoud van het vak. Dat is bespottelijk. Wie ooit voor het vak van HC heeft gekozen, moet immers gewoon begrijpen dat dat inhoudt dat er kaartjes moeten worden geknipt. Wie heeft gekozen voor het vak van machinist, kon van tevoren ook wel inzien dat je dan je werkzaamheden op de bok uitvoert. Dat dat extreem saai werk is en er na de opleiding zo goed als niets meer wordt bijgeleerd, was vooraf ook wel te voorzien.

  31. Hans schreef:

    Ik reis met de NS tussen Almere en Schiphol gemiddeld 5x per week.
    De laatste 2 1/2 jaar ben ik hooguit een keer of 10 gecontroleerd. Op de andere dagen zijn de conducteurs totaal onzichtbaar. Vele malen wanneer ik uitstap in Almere of op Schiphol zie ik een deurtje opengaan van de machinisten cabine waarna een conducteur even snel kijkt en daarna de deuren sluit.
    Heb het vele malen gelezen hier ….. de conducteurs moeten veel beter zichtbaar zijn en controleren in de trein. Als ze dat doen dan verdienen ze een goed loon.

  32. Rudy schreef:

    Laten we eens naar de kostenstructuur kijken. In een trein passen honderden passagiers. Anders dan een bus met 50 passagiers, kan je massa’s mensen met een beetje personeel vervoeren. Dus beknibbelen op personeelskosten is weinig zinvol. Infrastructuur en materieel zijn de grote kostenposten.

    We zijn het er allemaal wel over eens dat conducteur een beroep is dat op de nominatie staat om te verdwijnen. Laat dit maar gebeuren.

    Geeft die machinisten maar wat extra’s, maar wel op voorwaarde van taakuitbreiding.
    – de machinist neemt de resterende conducteurstaken over, d.w.z. administratie en vertrek procedure
    – machinisten worden algemeen inzetbaar, zowel qua meterieel als qua wegkennis

    Neem als voorbeeld Duitsland. In Duitsland geldt hetzelfde principe als op de weg. Een machnist kan overal rijden. Een verdere standarisatie van het seinstelsel en het opheffen van locale eigenaardigheden in Nederland is daarvoor noodzakelijk. Een beroepschauffeur wordt ook niet gevraagd naar wegkennis voor ieder ritje dat hij maakt.

    1. Annemiek schreef:

      Infrastructuur en materieel zijn NIET de grote kostenposten. Lonen, sociale lasten en externe inhuur zijn de grootste kostenpost, met 37% van de uitgaven in 2021. De kosten van uitbesteed werk en externe kosten bedragen 11%, wat inhoud dat bijna de helft (48%) van de uitgaven wordt besteed aan arbeid. Die kostenpost is veel groter dan de infrastructuur en concessievergoeding (23%) en afschrijvingen op materieel (13%).

      1. Realisme graag schreef:

        De torenhoge loonkosten bij NS zijn inderdaad het grote probleem. De arbeidsproductiviteit is onder de maat, anders gezegd: er loopt teveel personeel rond in verhouding tot het aantal reizigers. Er is dus teveel personeel of er zijn te weinig reizigers.

      2. Rudy schreef:

        Ik had personeel moeten splitsen in rijdend personeel en overig personeel. Helaas is overig personeel een veel te grote kostenpost. Het gaat hier om een trein en de direct daaraan verbonden kosten.

        1. Annemiek schreef:

          Als je kijkt naar het aantal medewerkers dat actief is bij NS operatie (13.400) en NS stations+retail (2.700), zijn dat er zo’n 16.100 op een totaal van 17.241fte. Er zijn ongeveer 2900 kantoorbanen. Ongeveer 18% van de medewerkers heeft een kantoorbaan. Daar kan weliswaar in gesneden worden (en dat is NS ook van plan), maar de toko zal toch aangestuurd moeten worden. Met snijden in het rijdend personeel valt veel meer te winnen.

          Overigens vind ik het oncollegiaal en laf als rijdend personeel naar het kantoorpersoneel wijst als er bezuinigd moet worden, maar niet de achteruitrijdmachinisten in hun eigen populatie aanpakt. Ik denk dat kantoormedewerkers er binnen een week uit vliegen als ze 80% van hun werktijd vullen met het kijken van filmpjes op Youtube. Voor conducteurs is dat geen enkel probleem.

    2. Annemiek schreef:

      De totale personeelskosten van NS bedroegen in 2021 3,125 miljard euro. Er zijn in 2021 volgens NS 9 miljard reizigerskilometers gemaakt. Dat betekent dat de personeelskosten per reizigerskilometer 0,347 euro bedragen. Daarmee is dan ongeveer de helft van de kosten gedekt. De kosten die Flixbus maakt per reizigerskilometer, bedragen ongeveer 0,287 euro.

      1. bert sitters schreef:

        Dan vallen de personeelskosten per reizigerskilometer van NS ten opzichte van Flixbus best mee, aangezien er aanzienlijk minder personeel nodig is om bussen te laten rijden. Verder rijdt Flix niet zelf, maar laat dat aan busbedrijven over.

    3. Simon schreef:

      @ Rudy
      Dat een machinist in Duitsland geen wegbekendheid hoeft te hebben is een hardnekkige fabel. De voorschriften zijn nog wel wat strikter dan bij ons.
      Als hij de weg niet weet moet hij worden begeleid door iemand met wegbekendheid, net als bij ons.
      Wanneer dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij een omleiding, en het ter plaatse niet verboden is, mag hij met aangepaste snelheid verder rijden.
      Dit kan in Duitsland omdat hun treinbeïnvloedingssysteem (PZB) doelmatiger werkt dan het onze (ATB).

      1. Rudy schreef:

        De wegbekendheidsregel in Nederland is een bezopen regel. In de tijd van klassieke beveiliging was wegbekendheid een vereiste. Het was vaak lastig om te bepalen welk sein bij welk spoor hoorde. Verder waren er allerlei seintechnische locale eigenaardigheden. Die tijd is definitief voorbij. Met geringe aanpassingen moet het mogelijk zijn om de wegbekendheidsregel te laten vallen. Van een buschauffeur of een vrachtwagenchauffeur eisen we toch ook geen wegbekendheid.

        1. Mars schreef:

          Met de komst van ERTMS betwijfel ik of het inderdaad nodig is om wegbekendheid te hebben? Het systeem regelt praktisch alles voor de machinist.

        2. Simon schreef:

          @ Rudy
          Nee, dit ben ik niet met u eens en gelukkig de regelgevers in Nederland ook niet.
          Ons seinstelsel geeft in vergelijking met bijvoorbeeld het Duitse veel minder informatie over de rijweg zodat je toch echt goed uit je doppen moet kijken waar je naar toe gaat.
          Niet alle seinen zijn even goed waarneembaar dus je zult op tijd op de juiste plek moeten kijken om je sein te vinden, vooral ’s nachts. Wanneer je met een goederentrein ‘roest’ moet rijden en je van links naar rechts over een emplacement wordt gestuurd ben je blij dat je weet waar je seintjes tegen kunt komen, want o wee als je als je net iets te hard rijdt of te laat remt.
          Als je op de vrije baan even op je horloge kijkt kun je een snelheidsbord missen dus je zult uit je hoofd moeten weten wat de plaatselijke snelheid is. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
          Kortom, neem de machinisten die wegbekendheid onzin noemen met een korrel zout.

        3. Simon schreef:

          @ Mars
          Denk even aan het vorige item over de uitval van de systemen bij ProRail.
          Nu valt halverwege de rit ETCS uit en je mag ‘op zicht’ of op sein verder.
          Waar ga je dan naar kijken? Toch liefst naar iets dat je herkent neem ik aan?

  33. Chris schreef:

    Mag ik effe zeggen dat ik schrik van sommige reacties hier? Ik zou willen voorstellen dat iedereen eens ophoudt met oordelen alvorens zij een dagje in de schoenen van een conducteur hebben gestaan. Als je ziet hoe sommige mensen zich gedragen in de trein (en dan bedoel ik: op Tokkie-niveau) en hoe onveilig sommige conducteurs (en reizigers) zich soms in diezelfde trein voelen, dan kan ik me goed voorstellen dat het NS-personeel een keer zijn tanden laat zien. Het gaat om een veel breder probleem, zoals de anonieme machinist (held!) benoemde. Hoe zouden jullie zijn? Stel je voor, ontmoet de ander!

    Vroeger schaamde ik me een keer voor mijn klas, nu schaam ik me af en toe voor de gehele natie.

    1. Joost2 schreef:

      Als conducteurs zich onveilig voelen is dat uiteraard een probleem. Dan moet daar over gesproken worden en gezicht worden naar oplossingen. Maar een hoger loon lost dat probleem niet op.

      1. Mars schreef:

        Ook een te hoge werkdruk los je niet direct op met meer loon. Persoonlijk denk ik dat er andere redenen zijn waarom men geen machinist/conducteur wil worden, niet omdat het zo slecht verdiend.

        1. bert sitters schreef:

          In de huidige tijd moeten veel mensen de eindjes bij elkaar zien te knopen. Overal worden ter compensatie loonverhogingen afgesproken. Er is nu werk zat. Als men elders wel loonsverhoging kiest men daarvoor.

    2. Rens schreef:

      Dan moet je een andere zoeken want dan ben je niet geschikt als conducteur, als agent, als portier of als bewaker.

    3. FyraFlop34 schreef:

      Ik ben het volmondig met u eens. Het gemak waarmee een groot deel van de reacties hier lelijke dingen roepen over het werk van een ander is confronterend om te zien. Het is maar goed dat de artikels zich hier beperken tot treinen, want dit geeft weinig hoop voor veel belangrijkere thema’s. Ik krijg steeds meer de indruk dat Nederland zich graag voordoet als een beschaafd land, zeker als er pluimen worden uitgedeeld, maar als puntje bij paaltje komt valt het flink tegen. Noem het ondemocratisch, maar ik denk dat het in het vervolg beter is om de reacties maar uit te zetten bij artikels waar de vakbond in voorkomt. Ook hier voelt de kritiek als een soort misplaatste kritiek: dat U als werknemer geen functionerende vakbond geniet, is geen reden om de spoorbomen zo af te schilderen.
      Discussies hier horen over het spoor te gaan, treinen, infra en personeel. Een discussie over het statuut van conducteur past daar in, maar niet op deze manier.

      1. Chris schreef:

        Dat was inderdaad wat ik ook aangaf @FyraFlop34, dankjewel.

  34. dries molenaar schreef:

    Duidelijk dat de treinbedrijven beter af zullen zijn met zelfrijdende treinen. De machinist voegt helemaal niets toe. Zelfs op zeer lage snelheid worden voertuigen op overwegen in kaarsrecht spoor toch nog aangereden. Op gewone rijsnelheid is er dan zeker niets aan te doen. Dus wat is het nut van een machinist nog. HST rijden toch ook volledig op bedienpaneelsignalen.

    Overigens is het wel vreemd dat men wel weet te stoppen om een schaap uit sloot te halen of om een zwaan van het spoor te tillen.

    1. Simon schreef:

      U kunt uw droom verwezenlijken.
      NS zoekt nog een directeur.

      1. Annemiek schreef:

        Zoals ook onder eerdere topics op deze website is vermeld, kan het nog wel even duren voordat er iemand is gevonden die zin heeft in die klus. Het vooruitzicht op ieder jaar weer hetzelfde gezeik met de vakbonden, maakt het er in elk geval niet aantrekkelijker op.

        1. Chris schreef:

          En hier de Afdeling Grijs Gedraaide Plaat: NS heeft geen president directeur nodig. De tijd van één algemene baas is überhaupt achter ons.

        2. Annemiek schreef:

          Och, och, och, meneer heeft het over weke zaken als ‘elkaar ontmoeten’, maar als iemand het niet met hem eens is en wat feiten benoemt, is dat meteen een grijsgedraaide plaat.

          NS wil de komende jaren 1,4 miljard bezuinigen. Dat gaat echt niet lukken zonder president-directeur die, in opdracht van de stakeholders, samen met de COR de harde lijnen uitzet. Laat je iedere directeur zijn eigen eilandje en belangen verdedigen, dan staat dat garant voor mislukking en eindig je alleen maar met een grotere organisatie, slechter functionerende, organisatie. Je hoeft alleen maar naar de overheden te kijken, om te zien wat een slecht idee dat is.

        3. Chris schreef:

          @Annemiek, kijk en daar komt zo’n “Executive Committee” om de hoek kijken. Natuurlijk heb je daar een voorzitter voor nodig, maar dat kan die Groenewegen of hoe die beste man ook mocht heten prima doen. Combinatie voorzitterschap en kasbeheer lijkt me – gelet op de korte lijntjes – een goede zaak (wel onder voorwaarde dat het kasbeheer dan een Auditor krijgt). In dat executive committee laat je vervolgens de belangrijkste baasjes aanschuiven en beslis in gezamenlijke consensus. Voordeel is dat je op die manier ook de rest van je bedrijf (bottom up) meer kan betrekken. Wellicht zou eens gekeken kunnen worden of Agile Projectmanagement eventueel toepasbaar is in deze vorm van management.

        4. Annemiek schreef:

          En waarom zou Groenewegen dat moeten doen? Alleen om te voorkomen dat het op een grijsgedraaide plaat lijkt? Alsof de huidige en toekomstige financiële situatie van NS nog niet zorgen voor een overvolle agenda en kopzorgen bij Groenewegen. En wat als Groenewegen wegvalt? Gaat de organisatiestructuur dan weer op de schop? En hoe bereik je consensus in een organisatiemodel waarin iedereen gewoon zal blijven strijden voor eigen belangen, terwijl er gewoon keihard gesaneerd moet worden.

          En dan de simplistische gedachte dat er dan wel een auditor moet komen, terwijl NS daarvoor al een hele afdeling NS Audit heeft. Hoe onnozel.

          Misschien is het je nog niet opgevallen, maar het grote probleem van NS is dat het stuurloos is. Dat was het onder Rintel (die eieren voor haar geld heeft gekozen) al. Klanten die massaal wegblijven en een onhoudbare financiële positie, zorgen voor een onzekere toekomst. Een nieuwe president-directeur moet voortdurend schooien bij de overheid voor steun, moet intern korte metten maken met alle bull shit die de bestaande processen verstoort, moet saneren, moet zorgen dat de reizigers terugkomen en zal als dank alle bagger over zich heen krijgen. Die taken kun je niet iemand anders er een beetje bij laten doen. Op het stuurloze schip is iemand nodig die het roer grijpt, voordat het zinkt. Het probleem is dat die persoon heus bestaat, maar die gaat echt zijn/haar carrière niet verbinden aan NS tegen de karige vergoeding die er tegenover staat.

          Het product van NS is een vrij simpel, zichzelf steeds repeterend proces. Zonder sturing loopt dat proces gewoon door. Het opnieuw aansturen van dat proces, dat al sinds de eerste werkdag van al het personeel vrijwel hetzelfde is, alsof het losse projecten zijn, zorgt alleen maar voor onrust. Agile projectmanagement is bijvoorbeeld onder softwareontwikkelaars een nachtmerrie. Een vorm van micromanagement uitgevoerd door kneuzen die zelf geen flauw idee hebben waar ze het over hebben. Ik ken geen bedrijf waar het niet zorgt voor een uitdijend middenkader vol mensen die als puntje bij paaltje komt niet kunnen uitleggen wat ze uiteindelijk doen binnen de toko waar ze werken.

        5. Chris schreef:

          @Annemiek: toch nog even wat onderbouwing gevonden die mijn stelling dat het wél kan bevestigt: “Het Finse Reaktor is echt een platte organisatie. Het consultancybedrijf kent geen directieteam en geen hiërarchie. Toch werken er honderden mensen” (Uit: ‘Een bedrijf runnen zonder directie en sinds kort ook zonder CEO’, MT.be, 22-02-2021, C. de Jonge). Interessant daarbij om te lezen is dit: “Al mogen de zelfsturende teams daar wel voorstellen over doen. Bij Reaktor in Finland bepalen de werknemers alles zelf. De roikka (soort van coach) zorgt alleen dat erover wordt gepraat en dat er iets wordt besloten”. Als de Finnen het kunnen, kunnen wij dat toch zeker beter? 🙂

        6. Annemiek schreef:

          Juist, grote kans dat ze bij die toko geen 1,4 miljard hoeven te bezuinigen de komende jaren.

  35. FyraFlop34 schreef:

    Nederland is één groot zeikland.
    Mocht de NS presteren zoals de SBB of JR zouden we nog steeds iedere kans die we krijgen om spoorpersoneel uit te joelen met beide handen aangrijpen. De ondankbare arbeid die veel medewerkers uitvoeren verdient nu eenmaal een nette beloning. Stakingsacties zijn enorm hinderlijk maar horen bij de huidige inrichting van het spoorwezen.

    1. Rene N schreef:

      Je mag pas staken als je werkt! :p

      1. Anoniem schreef:

        conducteurs die gezellig in de eerste klas zitten te kletsen hebben op dat moment geen dienst, maar zijn op weg naar hun dienst of keren terug van hun dienst

        1. Joost2 schreef:

          Dat kan. Maar niet laatst zat ik in de 1e klas waar ook kletsende conducteurs zaten die dienst hadden. Het gebeurt dus wel eens. Hoe vaak, weet ik niet precies, maar het aantal kaartcontroles kan gevoelsmatig wel wat omhoog bij sommige conducteurs is mijn indruk.

        2. bert sitters schreef:

          Dat de controles omhoog moeten daar ben ik het roerend mee eens. Wellicht een voorwaarde die ingezet kan worden bij de onderhandelingen. Meer loon, maar dan ook meer controles.
          Zie hier de werkzaamheden van de conducteur:
          wat doet een conducteur?
          Als conducteur ben je verantwoordelijk voor:
          -vervoerbewijzen controleren
          -haltes omroepen
          -wijzigingen van de reis omroepen
          -de reis veilig laten verlopen
          -conflicten voorkomen of oplossen
          Ik maak zat conducteurs mee die volgens de letter en de geest aan deze verantwoordelijkheid. De goeden moeten niet onder de kwaden leiden.

          Er is ook een teamleider conducteurs:
          “Als teamleider stuur je dagelijks conducteurs aan. Je helpt hen met hun werk, voert functioneringsgesprekken en bent vertrouwenspersoon.”
          feitelijk zou de teamleider het meer in de gaten moeten houden en handelend optreden als een conducteur zich al te gemakkelijk zijn zijn of haar taak kwijt.

    1. Brabo schreef:

      Daarom is het ook beter om conducteurs te vervangen door mobiele S&V teams zoals bij Arriva.

      1. bert sitters schreef:

        Juist op enkele Arriva-lijnen zijn klachten over toenemende agressie.

  36. tbo schreef:

    Ik lees in de reacties twee stromingen; pro-conducteurs omdat ze meer en meer met agressie te maken krijgen, en anti-conducteurs omdat ze hun werk niet doen. Volgens mij is de oplossing vrij simpel; het kaartjes knippen voortaan laten doen door mensen met een S&V functie, die bevoegd zijn in omgang met agressieve tokkies en er ook middelen voor hebben, zoals regionale vervoerders al doen. Conducteurs de mogelijkheid geven zich om te laten scholen tot zodanig. De vertrekprocedure door de machinist laten doen. En vervolgens de oude conducteursfunctie opheffen.

  37. bert sitters schreef:

    Invoering van een deel prestatieloon. Voor ieder gescand vervoersbewijs ontvangt een conducteur bonuspunten.

  38. Klaas schreef:

    Sinds corona is de conducteur overbodig. Ze zijn totaal onzichtbaar. Zou heel graag willen weten wat het beleid van NS is, wellicht kan Treinreiziger hier induiken.
    Afgelopen half jaar zelden gecontroleerd. Zit iemand in de eerste klas? geen boete maar een vriendelijk verzoek om ergens anders te gaan zitten. Na 5 minuten zit de persoon weer in de eerste klas.
    Vergeten Intercity Direct toeslag te kopen? Doe maar via de app, dan zie ik het door de vingers.

    Door de houding van het personeel bevindt het werk zich op een glijdende schaal.

    Er zijn twee keuzes; of er wordt weer goed gehandhaafd en de veiligheid verbeterd. Anders kan de NS beter 3000 conducteurs ontslaan en mobiele flitsteams opzetten. Het ontslaan van 3000 conducteurs scheelt op jaarbasis 200 miljoen euro. Mocht dat laatste gebeuren, dan waren de conducteurs daar zelf bij want de laatste jaren zijn het eerste klas nietsnutten.

  39. Nico schreef:

    Met alle respect voor de conducteur, maar deze moet echt vervangen worden door een goed getrainde (en dus goed betaalde) inspecteur.
    Conducteurs zijn niet zichtbaar, ze hangen een beetje op hun telefoon in de 1e klas. Als ze al controleren dan is het rustig in de trein. Met overlast gevend tuig aanwezig zie je ze niet. Dan zijn ze bang om bespuugd of geslagen te worden. Nee hoor, gewoon met 3 a 4 flinke inspecteurs, voorzien van de juiste veiligheidsmiddelen, de trein schoonvegen, zo dat iedereen rustig naar school of zijn werk kan. Dagelijks zie ik enkelen de poortjes opentrappen of er over heen klimmen. Er hang nb een camera bij de poortjes. Dus toezicht kan dat direct melden en zorgen dat ze niet instappen of er de volgende halte al weer uitliggen met een boete op zak.
    Maar er gebeurt niks.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.