FNV zegt vertrouwen op in NS-directeur Timo Huges

Vakbond FNV heeft geen vertrouwen meer dat NS-president directeur Timo Huges de reputatie van het spoorbedrijf kan redden. De bond heeft de centrale ondernemingsraad geadviseerd dat standpunt over te nemen. Dat meldt dagblad De Limburger. Volgens de krant neigt de centrale ondernemingsraad het advies van de vakbond over te nemen. 

Aanleiding is het schandaal met Abellio bij de ov-concessie Limburg. De NS-dochter kwam aanvankelijk als winnaar uit de bus, maar toen bleek dat het spoorbedrijf frauduleus had gehandeld werd dat ingetrokken. Gisteren maakte de provincie bekend dat de aanbesteding niet wordt over gedaan maar dat de concessie nu naar Arriva gaat. Voor de ondernemingsraad was dat aanleiding voor een spoedberaad.

OR-voorzitter Gerard Wold zegt de consequenties nog niet te kunnen overzien en wil nader overleg met de directie. De raad verwijt de NS-directie dat die een goede aanbesteding met een waarde van twee miljard euro heeft verknoeid. "De reizigers en het personeel worden daarvoor gestraft." De OR-voorzitter zegt het advies van de grootste vakbond van Nederland serieus te nemen.

FNV-bestuurder Huub van den Dungen vindt dat de NS zijn betrouwbaarheid heeft verloren met dit ´´fiasco´´. Hij ziet Huges niet als de man die dat vertrouwen kan herstellen. Huges wist juist bij reizigersorganisaties veel krediet op te bouwen. Naar zijn zeggen moet de reiziger op 1, 2 en 3 komen te staan en is gemiddeld goed niet langer goed genoeg. Reizigersorganisaties hebben nog steeds het volste vertrouwen in Timo Huges.

De hele gang van zaken in Limburg krijgt mogelijk nog een staartje voor de NS. De provincie Limburg wil een schadeclaim indienen bij Abellio. De NS-dochter kreeg namelijk geheime informatie van een oud-directeur van vervoerder Veolia, de huidige verantwoordelijke voor het Limburgse ov. Het Openbaar Ministerie (OM) liet in april al weten te kijken of er aanknopingspunten zijn voor een strafrechtelijk onderzoek.

NS stelt in een reactie dat de teleurstelling binnen het bedrijf groot is. "Het signaal van FNV valt in die zin ook goed te begrijpen," zegt de spoorvervoerder. "De collega’s die klaar stonden om treinen te gaan rijden in Limburg hebben in 2012 allemaal een werkgarantie gekregen. De gevolgen voor medewerkers blijven daardoor beperkt. De komende tijd gaan we hierover binnen NS verder in gesprek.´´

This post was last modified on 31 mei 2017 18:16

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug