Gazet van Antwerpen: Belgische spoorwegen stopt definitief met Fyra
31 mei 2013 11:54
Het is over en uit voor de Fyra in België. Dat zegt althans een bron tegenover de Belgische krant Gazet van Antwerpen. Volgens de krant wordt het nieuws vanmiddag officieel bekendgemaakt.
De Belgische spoorwegen (NMBS) hadden drie Fyra-treinstellen besteld om samen met de Nederlandse Spoorwegen de dienst Amsterdam – Brussel uurlijks te kunnen uitvoeren. Volgens de Gazet van Antwerpen wil NMBS nu de bestelling van drie treinen annuleren.
Vanmiddag persconferentie
Een woordvoerder van NMBS wil echter nog niet reageren op het bericht van de Vlaamse krant. Volgens de woordvoerder overlegt de Raad van Bestuur van NMBS vanmiddag over de kwestie. Daarna zal om 16:00 uur de pers te woord gestaan worden. Ook NS wil tot die tijd niet reageren.
Contract verbreken
De Fyra staat inmiddels al ruim vier maanden aan de kant. Op 17 januari werd de trein uit de dienst gehaald, nadat een Fyra V250 treinstel een bodemplaat had verloren. Vervolgens heeft NMBS de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda drie maanden de tijd gegeven om de problemen op te lossen. Direct in januari gaven de Belgen aan dat het contract verbroken zou worden, als de problemen niet binnen die termijn zouden zijn opgelost.
Nauw overeg
Eind april verliepen de drie maanden. Toen liet NMBS weten dat de voorstellen en verbeteringen van AnsaldoBreda werden geëvalueerd. Het bedrijf beloofde toen "zo snel mogelijk" een oordeel te vellen, in nauw overleg met de Nederlandse collega´s.
Terugsturen
Dat het overleg is verlopen in overleg met NS, wil niet zeggen dat ook NS met de Fyra zal stoppen. NS heeft immers al 9 treinen afgenomen. Formeel zouden die weer teruggegeven kunnen worden aan AnsaldoBreda, omdat de stellen technische gebreken hebben. Als dat zover komt, zal een lange juridische strijd volgen om ook het geld terug te krijgen.
Denemarken
De redactie van Treinreiziger.nl verwacht dat NS niet snel zal besluiten om de volledige bestelling te annuleren. De Deense spoorwegen (DSB) hebben eerder een soortgelijke keuze moeten maken toen IC4-treinstellen ernstig vertraagd met gebreken geleverd werden. Toen besloot de DSB om de bestelling niet te annuleren. Wel werd er een aanzienlijke korting bedongen vanwege de problemen.
Nog meer tijd
"De DSB heeft toen de order bij AnsaldoBreda niet geannuleerd omdat een nieuwe bestelling bij een andere fabrikant nog veel meer tijd en geld zou vergen. Dat probleem speelt ook in Nederland. Daarom zal waarschijnlijk zoveel mogelijk gekeken worden of de problemen kunnen worden opgelost" aldus onze redacteur Hildebrand van Kuijeren. Het blijft echter speculeren. Het wachten is op de uitkomst van een onafhankelijk onderzoek naar de technische staat van de trein. Dat onderzoek wordt in juni openbaar gemaakt.