Gebieds- of reisverbod voor overlastgevers mogelijke oplossing Maarheeze
15 jan 2025 19:00
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer ziet reis- of gebiedsverboden voor overlastgevers als een oplossing voor de overlast bij station Maarheeze in Noord-Brabant. De Tweede Kamer vroeg de staatssecretaris gisteren om snel actie te nemen bij het station nadat de NS de Kamer in een brief meldde het station vanwege de onveiligheid wellicht te moeten gaan overslaan.
De staatssecretaris zegt met de ministers van asiel en migratie en justitie en veiligheid te gaan overleggen over een oplossing van de al jaren voortdurende problemen op het station. ’’Over mijn lijk dat we dit laten plaatsvinden” zei Jansen. Het kan niet zo zijn dat overlast ervoor gaat zorgen dat treinen niet stoppen in Maarheeze. Dat laten we niet gebeuren.” Jansen zei dit nadat zijn partijgenoot Hidde Heutink en Joost Eerdmans van JA21 hem verweten weinig urgentie te tonen in deze kwestie. Hester Veltman van de VVD zei het gevoel ‘we staan erbij en kijken ernaar’ te hebben en Pieter Grinwis van de ChristenUnie wilde van Jansen de garantie dat treinen blijven stoppen op het station.
Debat was al gepland over andere onderwerpen
Woensdagmiddag stond een vergadering van de Kamercommissie spoor op de agenda. In de ochtend werd bekend dat de NS de Tweede Kamer een brief heeft gestuurd waarin de vervoerder schreef te overwegen het station Maarheeze over te slaan vanwege de overlast veroorzaakt door asielzoekers van het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Budel.
De PVV wilde woensdag alleen maar over deze kwestie praten, alhoewel ook onderwerpen zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn en de prestaties van de NS op de agenda stonden. Dat kwam de partij op commentaar van andere partijen te staan. Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA noemde het een ‘afleidingsmanoeuvre’ van de PVV om te verbloemen dat de eigen staatssecretaris ’een potje maakt van het ov’. Joost Eerdmans zei het ’treurig’ te vinden dat de PVV het alleen maar over Maarheeze kan hebben terwijl er zoveel meer aan de gang is op het spoor.
Meer partijen voor een verbod
Dat het niet goed gaat in Maarheeze en dat er hier snel iets moet gebeuren, wordt Kamerbreed gedragen. Verschillende partijen zien net als Jansen iets in een gebieds- of vervoerverbod. Maar Jansen wil dat nog niet toezeggen omdat hij eerst met zijn collega-ministers in overleg moet.
De PVV heeft een tweeminutendebat aangevraagd over Maarheeze. In zo’n debat kunnen Kamerleden ook voorstellen indienen voor maatregelen. De staatssecretaris komt voor dit debat met meer informatie over de situatie in Maarheeze. Wanneer het tweeminutendebat is, is nog niet bekend.
(c) Treinreiziger.nl
Het is wat dat het zo moet.
Ik lig eerder dubbel van het lachen.
Alsof iemand die agressief is en overal schijt aan heeft zich daar iets van aan zal trekken.
En daarbij maakt achtergrond niet uit.
1x confrontatie conducteur overlastgever (nederlands) meegemaakt in de trein.
Conducteur is kansloos. Heeft, buiten van wat reizigers, geen enkele steun of optie zeker niet op de kleinere trajecten. Trein stilzetten tot de politie komt? Geen conducteur die dat als optie ziet, daarvoor komt het veel te vaak voor. Dan kun je net zo goed stoppen met de complete dienstregeling op trajecten als Maarheze.
Enige wat ze kunnen is assistentie vragen bij een groot station. Vorige maand op Amsterdam Centraal bleven de deuren dicht en mochten we de trein niet in tot de politie die klaarstond iemand uit de trein gehaald had. Geen idee uiteraard wat de achtergrond hiervoor was, maar ik reis veel en had zoiets nog niet eerder meegemaakt.Maar op elk ander klein station is een dergelijke actie uitgesloten.
NS heeft met zijn onorthodoxe actie wat bereikt. Praten met de staatssecretaris van I & W en Minister van Asiel en Migratie leverde NS niks op. Dan maar eerst de discussie in het openbaar via de media spelen.
Zo gaat dat vaker tegenwoordig. Het is cynisch gezegd een spel. Nu krijgt NS de staatssecretaris wel in actie vanwege repressie via andere politici.
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer kan beter zowel reisverbod en- gebiedsverbod voor overlastgevers geven.
Deze asociale gasten zouden het beste het land uitgeschopt kunnen worden. Dan gaat er een stevig signaal vanuit de politiek richting deze raddraaiers uit. Want dat is wat ze begrijpen.
De hamvraag. waarom sturen we ze niet terug..
Ze kunnen niet terug omdat ze:
1) met hulp van een legertje advocaten en vluchtelingenopvang de procedure steeds weer weten op te rekken
2) het land waar ze vandaan komen wil ze om diverse redenen niet terug.
Sorry dat mijn reactie niets met openbaar vervoer te maken heeft, maar het scheelt flink wat overbodige commentaren.
De volgende zaken kunnen alsvolgt aangepakt worden.
1) Paal en perk stellen aan het aantal te voeren procedures.
2) Criminele asielzoekers etc. die structureel de fout ingaan net zolang in vreemdelingendetentie houden totdat ze naar een lokatie buiten de Schengenzone kunnen afreizen.
Detentie is helaas door de rechter verboden omdat dat in strijd zou zijn met het asielrecht.
De staat betaalt asieladvocaten om tegen diezelfde staat te gaan procederen.
Jouw kaas kaas hoofd hoort het land uitgezet te worden voor het plassen op de grond, eten en drinken op de grond gooien en voeten op de zitplaatsen
U dient mij en anderen in dit land aan te spreken met kaaskop, niet kaashoofd. Bij voorbaat dank.
Ze doen alles om maar weer over buitenlanders te kunnen praten…. Leugens ER GEBEURT NIKS daar vergeleken met op Amsterdam Centraal en andere stations
Bent u echt zo naïef?