De Grensland Express, de treinverbinding tussen Twente en het Duitse achterland, stopt op 8 december. De regionale treinverbinding heeft 3 jaar bestaan, maar trekt te weinig reizigers om rendabel te zijn. Dat heeft de Regio Twente vrijdag bekendgemaakt.
De Grensland Express rijdt als stoptrein tussen Hengelo en Bad Bentheim in Duitsland. Regionale spoorvervoerder Syntus exploiteerde de lijn samen met de Duitse Bentheimer Eisenbahn. Om de verbinding succesvol te maken moesten er ongeveer 600 reizigers per dag in de trein stappen, maar het gemiddelde aantal is blijven steken op ongeveer 250, aldus de Regio Twente.
De regionale treinverbinding was een initiatief van de provincie Overijssel, de Duitse deelstaat Nedersaksen en de Regio Twente. Het project kreeg sinds 2010 jaarlijks 3 miljoen Europese subsidie. Die bijdrage houdt echter op en nu wordt de exploitatie te duur. Aan Duitse zijde wordt onderzocht of een regionale trein vanuit Bielefeld of vanuit Münster door kan rijden naar Hengelo. Dat moet in 2014 duidelijk zijn.
Tussen Hengelo en Bad Bentheim rijdt nog wel elke twee uur de Intercity Amsterdam – Hannover (- Berlijn). Deze stopt echter niet in Oldenzaal, waardoor die reizigers nu zullen moeten reizen via Hengelo.
(c) ANP
This post was last modified on 8 november 2016 10:09
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…