Station Oldenzaal wordt nu gebruikt door treinen van Eurobahn naar Duitsland en Arriva naar Zutphen. Foto Stefan Verkerk
Gelderland en Overijssel geven ProRail de opdracht elektrificatie van de spoorlijn Oldenzaal – Zutphen te onderzoeken. Beide provincies hebben ingestemd met een bijdrage van 6 miljoen euro om de plannen voor het spoor uit te werken.
In de provincies is ongeveer 60 kilometer spoor tussen Hengelo (Overijssel) en het Gelderse Zutphen nog niet geëlektrificeerd. De provincies willen dat eind 2032 de dieseltreinen hier zijn vervangen door elektrische treinen. Overijssel draagt 3,3 miljoen euro bij aan de plannen en Gelderland 2,7 miljoen euro.
Het onderzoek moet antwoord geven op onder meer de vraag hoeveel elektrificatie in totaal gaat kosten. De provincies rekenen erop dat het Rijk bijdraagt aan deze operatie. Vorig jaar besloot het kabinet al 100 miljoen euro uit te trekken voor de elektrificatie van de de spoorlijn Zutphen – Oldenzaal en Almelo – Hardenberg.
Voor de zomer gaf Overijssel groen licht voor de elektrificatie van de spoorlijn Almelo – Hardenberg. De provincie betaalt hiervoor 52,5 miljoen euro van de in totaal 75 miljoen euro aan kosten. Dit traject moet al in 2028 zijn voorzien van een bovenleiding. Vervoerder Arriva schaft vijf elektrische Flirttreinen aan om vanaf 2028 diensten te rijden over dit spoor.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 26 september 2025 17:09
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…