Haagse trambestuurder krijgt remhulp

Een detectiesysteem gaat trambestuurders helpen om aanrijdingen te voorkomen op het spoor in de binnenstad van Den Haag. Een radarsensor en een speciale camera detecteren of mogelijk gevaar dreigt op een aanrijding met grote obstakels op het spoor. Het systeem waarschuwt dan de trambestuurder en remt zo nodig zelf als hij niet tijdig reageert.

Eerste in Nederland

Het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM is naar eigen zeggen de eerste vervoerder van Nederland die een praktijktest gaat doen met een dergelijk systeem. Niet alle trams worden uitgerust met het nieuwe detectiesysteem, alleen de nieuwste stadstram.

Zo werkt het systeem

Het detectiesysteem kan bussen, auto’s en vrachtwagens herkennen. Maar ook andere trams en stootjukken. Het systeem bepaalt steeds of er een kritieke situatie is op basis van de snelheid van de tram, de snelheid van het gedetecteerde object en de locatie ervan. Deze gegevens toetst het systeem voortdurend aan de vooraf bepaalde waarden, zoals de afstand waarop het systeem de bestuurder begint te waarschuwen voor een gedetecteerd object. Dit gebeurt met een geluidssignaal en knipperend symbool op het scherm van de trambestuurder. Ook berekent het systeem de remafstand die nodig is om een aanrijding te voorkomen.

Veel onveilige situaties

Volgens de HTM grijpen trambestuurders dagelijks tientallen keren in om aanrijdingen te voorkomen. “Vaak gaat het om fietsers en voetgangers die onvoldoende aandacht hebben voor andere weggebruikers, al dan niet door het gebruik van smartphones en oordopjes. Ook automobilisten die plotseling remmen of hun voertuig op het spoor stilzetten zorgen voor onveilige verkeerssituaties”, aldus de HTM in een persverklaring.

Lange remweg

Een tram heeft vanwege zijn zware gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan een auto. Snel remmen voor een voertuig dat de doorgang blokkeert voorkomt verkeersslachtoffers en schade. De praktijkervaring met de remhulp moet uitwijzen of het systeem voldoende ondersteuning biedt aan de bestuurder, die wel zelf volledig verantwoordelijk blijft voor het veilig besturen van de tram.

Eerdere tests

HTM testte het systeem eerder uitvoerig zonder reizigers aan boord. Als laatste fase van dit traject gaat HTM ervaring opdoen met het systeem. De trambestuurders die gaan rijden met de remhulp zijn inmiddels opgeleid. Wanneer de ervaring positief is wil HTM alle grijs-rode stadstrams verspreid over 2019 gaan uitrusten met dit systeem. Daarna bekijkt HTM of de wit-blauwe trams van de Randstadrail ook een remhulpsysteem kunnen krijgen. De verouderde rood-beige trams zullen rond 2024 worden vervangen door nieuwe brede stadstrams. De remhulp is één van de eisen die HTM stelt aan deze nieuwe tram.

This post was last modified on 24 januari 2019 08:55

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug