Ik heb een boete

Als u in de trein stapt, moet u een geldig vervoersbewijs hebben. Dat geldt bij alle vervoerders op het Nederlandse spoorwegnet. Reizen zonder geldig vervoersbewijs kan resulteren in een boete samengesteld uit de ritprijs plus de wettelijke verhoging.

In sommige gevallen kunt u de boete éénmalig terug vragen. U moet altijd eerst de boete betalen, en kunt daarna een bezwaar indienen bij de klantenservice van desbetreffende vervoerder. De NS heeft hier een apart adres voor. Dit adres is als volgt.

NS Klantenservice
Afdeling Boetebeleid
Postbus 2025
3500HA Utrecht.

Let op! Voor algemene vragen voor de NS Klantenservice gebruikt NS een ander postadres.

  • Als u met een Voordeelurenkaart vergeten bent vóór 9 uur een kaartje vol tarief te kopen, dan reist u met een ongeldig vervoersbewijs en kunt u een boete krijgen;
  • Als u reist met een kaartje zonder datum, en u bent deze vergeten af te stempelen, kunt u een boete krijgen. U reist dan namelijk met een ongeldig vervoersbewijs;
  • Als u reist met een Keuzedagkaart op een dag of tijdstip als deze niet geldig is, kunt u een boete krijgen. U reist dan namelijk met een ongeldig vervoersbewijs;
  • Als u uw abonnement vergeten bent, krijgt u een boete, maar deze kunt u beperkt terugvragen.

Geld terug
Als u ter goeder trouw geen geldig vervoersbewijs had, dan kunt u een poging doen om de boete éénmalig terug te krijgen. Betaal altijd eerst de boete, en neem daarna contact op met de klantenservice van uw vervoerder. Uw vervoerder is in de meeste gevallen niet verplicht om de boete terug te betalen, maar reizigers die ter goeder trouw gehandeld hebben kunnen soms uit coulance éénmalig een boete terug krijgen.

Externe link
Meer informatie over het boetebeleid van NS kunt u vinden in de Vraag & Antwoorden van NS.

This post was last modified on 8 november 2016 10:09

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug