Inspectie: ProRail leert onvoldoende van fouten

Een bijna-botsing bij station Utrecht Centraal vorig jaar komt doordat spoorbeheerder ProRail "onvoldoende heeft geleerd van voorgaande ernstige incidenten´´. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport dinsdag.

Op woensdagmiddag 25 april 2012 deed zich op het emplacement van Utrecht CS een bijna-botsing voor tussen een sprinter van NS Reizigers die een stop tonend sein passeerde en een uit tegengestelde richting passerende goederentrein van Strukton. 

Schade infra
De stoptrein kwam na vertrek uit Utrecht bijna in botsing met een goederentrein. Door een noodremming kon een botsing nog net voorkomen worden. Er hebben zich bij deze bijna-botsing geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Wel is er schade ontstaan aan de infrastructuur en zijn er vertragingen in het treinverkeer opgetreden.

Planningsnormen
Uit onderzoek bleek dat de twee treinen binnen 2 minuten in tegengestelde richting over hetzelfde stuk spoor moesten rijden. Dat gat moet minstens 3 minuten zijn. "Dit conflict is door ProRail niet opgemerkt´´, aldus de inspectie.

Treinbotsing Amsterdam
Enkele dagen eerder was er een treinbotsing bij Amsterdam. Ook toen voldeed de planning niet en reden treinen in twee richtingen over hetzelfde spoor. Een sprinter en een intercity botsten frontaal op elkaar. Een passagier kwam om het leven, bijna 200 mensen raakten gewond. Ook treinbotsingen in Barendrecht (2009) en Amsterdam (2004) zijn te wijten aan onopgemerkte ´planningsconflicten´´.

Alarm
In een gezamenlijke reactie laten NS en ProRail weten dat er maatregelen zijn genomen. Zo komt er een extra systeem om machinisten te waarschuwen voor een rood sein. Er wordt gewerkt aan een manier om treinen automatisch te laten stoppen als ze te hard op een rood sein af rijden. Ook komt er een systeem dat alarm slaat als er een botsing dreigt en wordt er meer tijd uitgetrokken om treinen elkaar te laten kruisen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.