Home

Intercity Brussel sneller dankzij HSL, maar niet zo snel als in 2009

Vanaf 9 april is het de bedoeling dat de trein Amsterdam – Brussel via de hogesnelheidslijn gaat rijden. Dat hebben NS en NMBS donderdag bevestigd. Door de vernieuwde route wordt de reistijd met een half uur verkort naar 2 uur en 53 minuten. Toch blijft dat 4 minuten langzamer dan in 2009.

Dat de trein zonder de hogesnelheidslijn toch sneller was, kwam onder andere doordat de trein toen niet via de luchthaven van Brussel reed. Bovendien zorgt de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Antwerpen vrijwel niet voor een reistijdverkorting. Vanaf 9 april gaan er dagelijks 4 treinen vanuit Den Haag naar Brussel rijden en 12 snelle treinen vanuit Amsterdam.

Voorbeelden reistijd

Nu Straks Verschil 2009
Amsterdam C. – Brussel Zuid 3u 22 min 2u en 53 min – 29 min 2u en 49 min
Rotterdam C. – Antwerpen 1u en 6 min 1u en 5 min -1 min 1u en 6 min
Den Haag HS – Antwerpen 1u en 35 min 1u en 36 min +1 min 1u en 25 min
Breda – Brussel Zuid 2u 1u en 33 min – 27 min 1u en 53 min
Roosendaal – Antwerpen 27 minuten 47 minuten + 20 min 27 minuten
Eindhoven – Brussel Zuid 2u en 54 min 2u en 31 min – 23 min 2u en 43 min
Den Bosch – Brussel Zuid 2u en 33 min 2u en 12 min – 21 min 2u en 26 min
Vlissingen – Antwerpen 1u en 53 min 2u en 17 min +24 min 1u en 46 min

Voor- en nadelen

Amsterdam Centraal krijgt door de nieuwe route drie rechtstreekse treinen naar België. Vanuit Rotterdam blijft het aantal reismogelijkheden naar België gelijk. De gemeente Den Haag heeft lang aangedrongen op meer intercity’s maar het zijn er definitief niet meer dan vier per dag geworden. Dankzij de stop in Breda gaat Noord-Brabant er fors op vooruit. Niet alleen Breda krijgt een snellere verbinding met België, maar ook Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Zeeland gaat er juist fors op achteruit. Van Vlissingen naar Antwerpen? Straks moeten reizigers in Roosendaal een half uur wachten en stopt de trein op ieder station.

Vertraging

Al in 2013 spraken NS, NMBS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat af om de trein via de HSL-Zuid te laten rijden. Toen was het plan nog dat Den Haag HS bediend zou blijven worden. De hogesnelheidslijn zou daardoor nauwelijks tot niet voor reistijdwinst zorgen. Na de Fyra-enquête is besloten om ook tussen Amsterdam en Rotterdam via de hogesnelheidslijn te gaan rijden. Eigenlijk had de wijziging al in december 2016 moeten in gaan, maar toen waren de locomotieven nog niet omgebouwd.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 28 januari 2018 16:13

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil twee lijnen van onrendabele Waterbus schrappen 

De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…

18 uur terug

MerwedeLingelijn halve week gestremd

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…

23 uur terug

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

2 dagen terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

2 dagen terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

3 dagen terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

3 dagen terug