Foto: NS
Vanaf 9 april is het de bedoeling dat de trein Amsterdam – Brussel via de hogesnelheidslijn gaat rijden. Dat hebben NS en NMBS donderdag bevestigd. Door de vernieuwde route wordt de reistijd met een half uur verkort naar 2 uur en 53 minuten. Toch blijft dat 4 minuten langzamer dan in 2009.
Dat de trein zonder de hogesnelheidslijn toch sneller was, kwam onder andere doordat de trein toen niet via de luchthaven van Brussel reed. Bovendien zorgt de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Antwerpen vrijwel niet voor een reistijdverkorting. Vanaf 9 april gaan er dagelijks 4 treinen vanuit Den Haag naar Brussel rijden en 12 snelle treinen vanuit Amsterdam.
Voorbeelden reistijd
Nu | Straks | Verschil | 2009 | |
---|---|---|---|---|
Amsterdam C. – Brussel Zuid | 3u 22 min | 2u en 53 min | – 29 min | 2u en 49 min |
Rotterdam C. – Antwerpen | 1u en 6 min | 1u en 5 min | -1 min | 1u en 6 min |
Den Haag HS – Antwerpen | 1u en 35 min | 1u en 36 min | +1 min | 1u en 25 min |
Breda – Brussel Zuid | 2u | 1u en 33 min | – 27 min | 1u en 53 min |
Roosendaal – Antwerpen | 27 minuten | 47 minuten | + 20 min | 27 minuten |
Eindhoven – Brussel Zuid | 2u en 54 min | 2u en 31 min | – 23 min | 2u en 43 min |
Den Bosch – Brussel Zuid | 2u en 33 min | 2u en 12 min | – 21 min | 2u en 26 min |
Vlissingen – Antwerpen | 1u en 53 min | 2u en 17 min | +24 min | 1u en 46 min |
Amsterdam Centraal krijgt door de nieuwe route drie rechtstreekse treinen naar België. Vanuit Rotterdam blijft het aantal reismogelijkheden naar België gelijk. De gemeente Den Haag heeft lang aangedrongen op meer intercity’s maar het zijn er definitief niet meer dan vier per dag geworden. Dankzij de stop in Breda gaat Noord-Brabant er fors op vooruit. Niet alleen Breda krijgt een snellere verbinding met België, maar ook Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Zeeland gaat er juist fors op achteruit. Van Vlissingen naar Antwerpen? Straks moeten reizigers in Roosendaal een half uur wachten en stopt de trein op ieder station.
Al in 2013 spraken NS, NMBS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat af om de trein via de HSL-Zuid te laten rijden. Toen was het plan nog dat Den Haag HS bediend zou blijven worden. De hogesnelheidslijn zou daardoor nauwelijks tot niet voor reistijdwinst zorgen. Na de Fyra-enquête is besloten om ook tussen Amsterdam en Rotterdam via de hogesnelheidslijn te gaan rijden. Eigenlijk had de wijziging al in december 2016 moeten in gaan, maar toen waren de locomotieven nog niet omgebouwd.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 28 januari 2018 16:13
De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…
De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…
De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…
Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…
Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…
Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…