De Intercity Amsterdam – Brussel gaat vanaf 9 april 2018 rijden via de hogesnelheidslijn. Dat meldt althans de Belgische burgemeester van Brecht, Luc Aerts. De komende maanden voert NS testritten uit. Vanwege de testritten rijdt de trein vanaf vandaag tot en met 8 april niet tussen Amsterdam Centraal en Den Haag HS.
NS wil nog niet bevestigen dat de trein inderdaad vanaf 9 april via Breda gaat rijden. “Het besluit daarover is nog niet genomen,” zegt NS-woordvoerder Ton Boon in reactie op de uitspraken van de Belgische burgemeester. Toch zegt Aerts tegenover BN de Stem er zeker van te zijn dat de trein vanaf april via Breda en Noorderkempen gaat rijden. “Ik heb die datum uit geëigende kanalen vernomen. Een zeer betrouwbare bron. Gaat u er maar vanuit dat die trein dan gaat rijden,” aldus de burgemeester.
9 april is een logische datum: het is een datum dat een wijzigingsblad van de dienstregeling in gaat. Bovendien is de trein tussen Amsterdam en Den Haag tot en met 8 april geschrapt, en nadien vooralsnog niet. De treinen zijn de komende maanden geschrapt om ruimte te geven aan testritten op de hogesnelheidslijn. Het ligt voor de hand dat de treinen, als de testritten volgens plan verlopen, vanaf 9 april via de nieuwe route gaan rijden.
De nieuwe route loopt niet meer via Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal maar via Breda en station Noorderkempen. Vanuit Amsterdam gaat de trein straks uiteindelijk 12x per dag rijden, vier ritten minder dan tot nu toe het geval is. De vier treinen die vanaf Amsterdam verdwijnen, krijgen straks Den Haag HS als startpunt. Vanaf Rotterdam zal de gebruikelijke uurlijkse verbinding blijven bestaan.
Doordat de trein straks Den Haag overslaat moet de reis twintig tot dertig minuten sneller worden. In 2013 ging men er verder vanuit dat de route via Breda circa 7 minuten sneller zou uitpakken dan op de huidige route via Roosendaal. Critici hebben echter altijd hun twijfels uitgesproken of die reistijdwinst wel haalbaar is. De definitieve dienstregeling die straks gaat gelden is nog niet gepubliceerd.
Eigenlijk zou de trein naar Brussel al vanaf december 2016 via Breda gaan rijden. Fabrikant Bombardier heeft echter veel meer tijd nodig gehad om de software van de locomotieven aan te passen. Inmiddels hebben de locomotieven wel de benodigde software, maar worden de treinen eerst uitgebreid getest alvorens ze met reizigers gaan rijden.
This post was last modified on 12 januari 2018 14:04
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…