Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk
De Belgische intercity Essen – Charleroi Sud wordt mogelijk doorgetrokken naar Roosendaal. ProRail is bereid het spoor aan te passen, vertelt de spoorbeheerder aan BN/De Stem.
Om de trein door te kunnen trekken, moet ook in Nederland (tot aan Roosendaal) het Belgische veiligheidssysteem TBL1+ worden geïnstalleerd. Staatssecretaris Van Veldhoven heeft ProRail al vorig jaar zomer verzocht het spoor zo snel mogelijk aan te passen. Dat is op dit moment nog niet gebeurd, wel heeft ProRail contact gehad met de Belgische spoorbeheerder Infrabel. “Het is nu nog wachten op de formele opdracht en het bijbehorende budget van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat”, vertelt ProRail-woordvoerder René Vegter aan BN/De Stem.
De verwachting is dat in 2020 of 2021 het spoor wordt voorzien van TBL1+. Vegter: “Zodat uiterlijk per dienstregeling 2022 het spoor is aangepast.” Of Roosendaal dan ook weer een intercity naar België krijgt, durft de spoorbeheerder niet te zeggen. “Dat is aan de vervoerders, daar gaan wij niet over.”
Voor Roosendaal – Antwerpen is een intentieovereenkomst gesloten om de treinverbinding te verbeteren. Dat zou kunnen door de bestaande trein Essen – Antwerpen – Brussel – Charleroi te verlengen naar Roosendaal, een andere optie is om een extra stoptrein te laten rijden. De intercity naar Charleroi stopt overigens ook op tal van kleinere plaatsen als Kalmhout, Heide, Kapellen en Ekeren. De intercity is tot aan Antwerpen daardoor slechts 6 minuten sneller dan de stoptrein.
Bij de Belgische Spoorwegen NMBS zijn er vooralsnog geen concrete plannen om de intercity Essen – Charleroi door te trekken naar Roosendaal. “Al kijken we altijd hoe we ons aanbod kunnen verbeteren”, vertelt NMBS-woordvoerder Bart Crols aan Treinreiziger.nl. Behalve de beveiliging is ook het profiel van de Belgische treinen een punt. De nieuwe M7-dubbeldekkers kunnen naar Roosendaal rijden ‘maar dan moet het vrije ruimteprofiel in Roosendaal wel aangepast worden’.
Plannen om de intercity naar Charleroi naar Roosendaal te krijgen zijn niet nieuw. Al in 2009 stond dit onderwerp op de agenda. Toenmalig minister Eurlings vertelde toen dat er een aantal technische aspecten een rol speelde om dit te kunnen verwezenlijken. “Ik heb ProRail daarom verzocht een onderzoek uit te voeren naar de aanpassingen die hiervoor nodig zijn en de kosten die hieraan zijn verbonden. Dit onderzoek richt zich onder andere op de in- en uitstapmechanismen van de NMBS-trein, zoals deuren en uitklaptreden” aldus Eurlings in 2009.
Vooralsnog blijven reizigers tussen Roosendaal en Antwerpen aangewezen op de stoptrein. Wie met deze trein wil reizen, kan gebruikmaken van speciale NMBS-tickets. Zo kunnen senioren voor € 10,10 vanaf Roosendaal op één dag heen en terug naar een Belgische bestemming naar keuze. Jongeren kunnen met de Go Pass 1 voor € 8,50 een enkeltje kopen naar een Belgische bestemming naar keuze. Wie in het weekend op pad wil, krijgt met het Weekendretour van de NMBS tot 50% korting.
Tot april 2018 reed de Benelux Amsterdam – Brussel via Roosendaal. Sindsdien rijdt de trein via Breda. Er is een boek verschenen over de rijke historie van deze treindienst. Dit 364 pagina’s dikke boek is voor € 49,50 verkrijgbaar via Treinwebshop.nl
This post was last modified on 7 december 2019 10:44
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…