ICNG uit Brussel tijdens een testrit deze week. (c) Wilko Wieffering
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten. Dat bevestigt NS International aan Treinreiziger.nl. De komende weken wordt de nieuwe route intensief getest. Vanaf vandaag kunnen ook reizigers mee met testritten van de trein.
Update 10 oktober: De nu bestaande IC Brussel tussen Brussel-Zuid en Amsterdam gaat straks onder de naam EuroCity rijden tussen Brussel-Zuid en Rotterdam.
De snelle trein Lelystad/Amsterdam Zuid – Brussel gaat vanaf 15 december officieel van start. Lelystad zal niet bij elke rit start- of eindpunt zijn. ’’De trein zal op bepaalde momenten in de dienstregeling Lelystad als startpunt hebben in plaats van Amsterdam Zuid en rijdt dan via Amsterdam naar Brussel. Dat is goed nieuws voor de reizigers uit Lelystad. Op een later moment zullen we communiceren over de definitieve dienstregeling’’, zegt NS-woordvoerster Anita Middelkoop.
De dienstregeling van de testritten is hier te vinden. De testritten zijn tussen Lelystad en Amsterdam Zuid niet toegankelijk voor reizigers. De ritten die wel toegankelijk zijn voor reizigers staan in de NS Reisplanner. In hoeverre de ritten alleen toegankelijk zijn voor reizigers met een uitnodiging, of voor iedereen met een open ticket, heeft NS International niet duidelijk gemaakt.
De nieuwe trein gaat straks elk uur en 16 keer per dag in totaal. De trein stopt vanaf Lelystad ook op de stations Almere Buiten, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Verschillende intercitystations, waaronder Breda, Noorderkempen en Brussel Airport worden dus overgeslagen om tijdwinst te boeken. De totale reistijdwinst Schiphol – Brussel bedraagt een kleine 40 minuten.
De Intercity Brussel, die straks EuroCity gaat heten, blijft ook rijden en gaat ook zestien keer per dag. Maar deze verbinding wordt ingekort en rijdt straks niet meer van en naar Amsterdam maar tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid. De EuroCity Brussel stopt op meer stations: Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda.
NS gaat de nieuwe verbinding samen met de Belgische NMBS uitvoeren met nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)-treinen die geschikt zijn gemaakt voor de Belgische spoorwegen. De trein rijdt in twee uur van Amsterdam naar Brussel. Dat is drie kwartier sneller dan de reis nu. De trein is ingelegd op een snelheid van 160 kilometer per uur, zodat indien nodig ook de oude treinen ingezet kunnen worden. De ICNG heeft een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, dus op termijn kan de reistijd verder verkort worden. De EuroCity Direct zal bovendien vermoedelijk tien minuten stilstaan, zodat de Eurostar de trein kan inhalen.
Onduidelijk is of NS International de tarieven zal wijzigen voor de versnelde trein. Toen in 2012 de Fyra werd geïntroduceerd, werd de verkorte reistijd aangegrepen om de tarieven fors te verhogen. Het spoorbedrijf wil op dit moment niets kwijt over een eventuele tariefswijziging.
In de treinen is plek voor 413 reizigers. De NS is de ICNG-treinen, die naar België gaan rijden, al langere tijd aan het testen en heeft dat testen deze week opgevoerd. Meerdere keren per dag rijden er nieuwe treinen over de route en vanaf vandaag gebeurt dit ook met reizigers. Tot het einde van de maand staan er nog testritten gepland. Hoe je je hiervoor kunt aanmelden heeft de NS niet bekend gemaakt.
De EuroCity Direct is een internationale verbinding die in België niet gebruikt kan worden voor binnenlandse treinreizen. Hoe dit in Nederland zal zijn en wat het tarief voor de trein is, is niet bekend. De NS wacht nog op de definitieve dienstregeling van de trein en maakt meer bekend over de trein zodra de dienstregeling bekend is. Ook over de nieuwe naam en welke andere verbindingen hieronder gaan vallen, maakt de NS nog niets bekend.
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
De naam EuroCity wordt sinds 1987 gebruikt in Europa voor internationale treinen die over lange afstanden rijden. Er golden lange tijd verschillende voorwaarden om de naam EuroCity te mogen gebruiken voor een trein. Eén van de voorwaarden is dat er eten en drinken aan boord van de trein verkrijgbaar moet zijn. Maar of dit het geval is bij de nieuwe trein Lelystad – Brussel is niet bekend. Er rijdt op dit moment geen enkele EuroCity-trein in Nederland. De EuroCity Berner Oberland tussen Basel en Amsterdam was in 2004 de laatste EuroCity in Nederland. De naam EuroCity Direct is nieuw.
Het lijkt erop dat de voorwaarde dat er eten en drinken in een EuroCity beschikbaar moet zijn inmiddels is komen te vervallen. De NMBS liet afgelopen zomer een trein Brussel – Parijs als EuroCity rijden, zonder catering. En ook de trein Hamburg – Kopenhagen rijdt sinds de dienstregeling van 2024 als EuroCity, maar heeft geen restauratie of bar.
© Treinreiziger.nl
This post was last modified on 10 oktober 2024 21:03
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…
De NS is deze week begonnen met het verdelen van 3000 nieuwe OV-fietsen. De komende…
Het herstelwerk aan de tien viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) is volgens de planning pas…
De enig overgebleven Nederlandse Trans Europ Expresstrein is gered. De kersverse Stichting Trans Europ Express…