Home

‘Italianen willen Qbuzz kopen voor 40 miljoen’

Het moederbedrijf van de Italiaanse spoorwegen, FS Groep, wil voor 40 miljoen euro busdochter Qbuzz van NS overnemen. Dat meldt de Telegraaf op basis van betrouwbare bronnen. NS wil niet op de speculaties ingaan.

NS heeft vorig jaar besloten – mede onder druk uit de Tweede Kamer – om busdochter Qbuzz af te stoten. Met hulp van ING wordt er naar een koper gezocht. Volgens de Telegraaf zijn partijen als Arriva, Connexxion of Syntus al afgevallen of hebben zich teruggetrokken.

Naast de Italianen zijn er nog twee potentiële kopers over: het Nederlandse Transvision, dat vooral in vraagafhankelijk taxivervoer zit, en het Israëlische busbedrijf EBS. Zij hebben volgens de bronnen van de Telegraaf echter veel minder over voor Qbuzz.

NS hakt volgens de krant vandaag de knoop door met wie er exclusief verder wordt onderhandeld. “Het verkoopproces nadert de finale fase, waarbij er veel interesse bestaat. Wij kunnen echter omwille van de zorgvuldigheid niet reageren op speculaties,” reageert een NS-woordvoerder in de krant.

Foto: (c) Qbuzz

Qbuzz heeft tot 2019 het alleenrecht in Groningen en Drenthe, en mag tot 2023 in Utrecht rijden. Ingewijden zeggen tegenover de krant dat Qbuzz niet meer dan 15 miljoen euro waard is. Mede omdat Qbuzz nu maar weinig concessies heeft, en de concessie in het Noorden nog maar twee jaar loopt, zou de waarde beperkt zijn.

De Italiaanse spoorwegen hebben besloten meer actief te worden in Europa. Op Innotrans zei FS-topman Renato Mazzoncini dat het Italiaanse bedrijf van 2017 tot 2026 moet uitgroeien tot één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Europa. “Dat kunnen alleen Deutsche Bahn, het Franse SNCF en wij,” citeert de Telegraaf Mazzoncini. Toch hebben de Italianen tot nu toe nog maar beperkte ervaring in Europa. NS is met Abellio al heel wat langer actief, maar richt zich vooral op Groot-Brittannië en Duitsland en niet op heel Europa.

Het is niet voor het eerst dat een nieuwe partij voet aan de grond wil krijgen op de Nederlandse busmarkt. Het Israelische EBS won in 2011 de concessie Waterland. EBS schatte de Nederlandse markt volkomen verkeerd in. Mede door logistieke blunders kostte deze concessie het Israëlische moederbedrijf miljoenen euro’s.

In 2015 waren er overigens ook al plannen om Qbuzz af te stoten. NS wilde toen Qbuzz omruilen tegen Syntus (Keolis) om een belang in Thalys te verkrijgen. Toen dat uitlekte ontstond er ophef en werden de plannen ingetrokken.

This post was last modified on 3 mei 2017 11:11

Share

Recent Posts

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

13 uur terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

5 dagen terug

Onderzoek naar voordelig ov-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…

6 dagen terug