Dit wordt de nieuwe strategie van NS

De Nederlandse Spoorwegen willen meer focus aanbrengen. Het hoofdrailnet is de kerntaak, en daarom zal het bedrijf niet langer meer meebieden op regio treinconcessies. Ook busbedrijf Qbuzz gaat in de verkoop. Wel blijft NS actief in het buitenland.

"Reizigers willen van deur tot deur, maar dat betekent niet dat wij zelf een busbedrijf hoeven te hebben" licht NS presidrecteur Rogier van Boxtel toe. Alhoewel het busbedrijf niet tot de kerntaak hoort van NS, kan Qbuzz voorlopig wel op concessies blijven meebieden. Binnen welke termijn Qbuzz verkocht zal worden, wilde de directeur nog niet kwijt. Hij benadrukte dat het om zorgvuldigheid gaat.

Bussen in Nederland behoren weliswaar niet meer tot de kerntaak, maar in het buitenland zal NS wel actief blijven met bussen. Het spoorbedrijf wil in het buitenland actief blijven omdat buitenlandse spoorbedrijven ook in de achtertuin van Nederland mee doen. "Het levert ons ook winst op en we kunnen kennis uit het buitenland ook weer hier toepassen" verantwoordt financieel topman Engelhardt Robbe de keuze. 

NS is nu nog – na Mc Donalds en Van der Valk – het derde horecabedrijf van Nederland. Dat gaat met de nieuwe strategie ook veranderen. De Huiskamer, De kiosk en de railcatering zijn de enige formules die NS wil behouden. De andere formules zullen in concessies worden vergeven, waarbij NS de regie zal blijven houden. FInancieel wordt NS er niet per definitie slechter van, zegt Robbe. "Het kan ook zelfs meer geld gaan opleveren". Burger King, La Place en Ola zijn al in concessies vergeven. 

Het afstoten van de horeca kan NS veel verzet opleveren. "Rover vraagt zich af welk probleem voor de reiziger het afstoten van stationswinkels nu eigenlijk oplost" zegt de reizigersvereniging in een reactie. Vakbond FNV Spoor is het meest kritisch en zegt dat zowel medewerkers als reizigers de dupe worden van de plannen. "Banen komen op het spel te staan en medewerkers die overgaan naar andere werkgevers zullen er in arbeidsvoorwaarden op achteruitgaan. De bond ziet de verkoop van NS Retail, de meest winstgevende tak, als een flinke financiële aderlating´´ reageert de bond. 

NS gaat ook een deel van het vastgoed afstoten. Van Boxtel denkt met de nieuwe strategie de prestaties van NS kan verbeteren. Al zegt de topman wel dat daarvoor tijd nodig is. "Ik ga niet beloven dat we alles direct kunnen verbeteren. We hebben niet opeens nieuwe treinen. En recht op een zitplek in de spits is er niet. Nu niet, maar ook niet als alle treinen geleverd zijn".

Zelfs voor de daluren wil het bedrijf geen zitplaatsgarantie geven. "In de daluren kun je meestal wel zitten. Maar het kan een keer niet lukken. Wij hebben een vervoersplicht en bieden geen recht op een zitplek" stelt hij. 

Of NS betrokken blijft in HTM is onduidelijk. "We zijn aandeelhouder in HTM geworden op verzoek van de Gemeente Rotterdam. We zullen onze investeringsafspraken na komen. We hangen niet aan ons belang in HTM" zegt Robbe. De HTM mag een nieuwe onderhandse bieding in Den Haag uitbrengen. Of NS dan blijft participeren in HTM weet het spoorbedrijf nog niet, dat hangt onder andere van het rendement af. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.