Jazz Night Express maakt eerste rit naar Berlijn

Vanavond vertrekt de eerste Jazz Night Express vanuit Rotterdam via Amsterdam naar Berlijn. De particuliere nachttrein is een initiatief van Chris Engelsman, die met de trein de nachttrein op de kaart wil zetten als duurzaam, efficiënt en comfortabel alternatief voor het vliegtuig. In totaal zal de Jazz Night Express 340 reizigers naar Berlijn brengen.

Rijdend festival

De Jazz Night Express is meer dan een gewone nachttrein: het is een festival op rails. Zo zijn er Jazz optredens, houdt schrijver Arnold Grunberg een leesclub, en serveren chef koks Joost van Rijswijk en Sonny Bouwhuis serveren een exclusief 3-gangen diner in het restauratierijtuig. Ook Pier Eringa van ProRail en Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks zullen in Rotterdam instappen.

Nightjet

“In 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland en sindsdien is het aantal nachttreinen beperkt tot slechts enkele per jaar. Mijn doel is de nachttrein blijvend terug te krijgen naar Nederland” vertelt Engelsman. “En inmiddels zijn de voortekenen positief. Wie had dit in 2016 durven denken?”. Daarmee doelt Engelsman op de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen, die mogelijk Amsterdam in het netwerk wil opnemen. Dat zal op z’n vroegst per dienstregeling 2021 zijn.

Volgend jaar

De Jazz Night Express rijdt komende nacht naar Berlijn. Vervolgens rijdt de trein overdag terug naar Osnabrück. Vanuit daar kunnen reizigers door reizen naar Nederland. Ondanks de rit is vol gereserveerd is, is de rit verlieslatend. “Ik zie het als investering voor een volgende editie”. Want Engelsman betreft krijgt de Jazz Express volgend jaar een vervolg. Wellicht naar een andere bestemming, of met een andere opzet, daar wordt nog over nagedacht.

Heb je een (rechtenvrije) foto van de Jazz Night Express? Stuur deze naar foto@treinreiziger.nl


Dienstregeling (onder voorbehoud)

De trein gaat diverse keren aan de kant, enerzijds om te voorkomen dat de trein op een ongunstige tijd in Berlijn aankomt, anderzijds om reguliere treinen voorrang te geven. Rotterdam en Amsterdam zijn plekken waar reizigers in- en uitstappen.

Rotterdam Centraal v. 19:30 uur
Delft (doorkomst, geen geplande stop): 19:46
Den Haag HS (doorkomst, geen geplande stop): 19:56
Leiden Centraal: a. 20:12 / v. 20:14
Haarlem (doorkomst, geen geplande stop): 20:43
Amsterdam Centraal: a. 20:58 v. 21:03
Weesp (doorkomst, geen geplande stop): 21:15
Hilversum (doorkomst, geen geplande stop): 21:29
Amersfoort (doorkomst, geen geplande stop): 21:44
Apeldoorn (doorkomst, geen geplande stop): 22:27
Deventer (doorkomst, geen geplande stop): 22:40
Almelo (doorkomst, geen geplande stop): 23:10
Hengelo (doorkomst, geen geplande stop): 23:23
Bad Bentheim: a. 23:45 v. 0:00
Berlijn: a. 7:30

This post was last modified on 28 juni 2019 10:01

Share
Tags: Nachttrein

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

24 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug