Een nachttrein van SJ. Foto SJ
De dagelijkse nachttrein tussen Berlijn en Stockholm verdwijnt per 1 september 2026. De Zweedse spoorwegmaatschappij SJ stopt met de nachttrein omdat de subsidie van de Zweedse overheid ophoudt. De trein rijdt sinds 1 september 2022.
De Zweedse nachttrein Euronight 346 van SJ onderhoudt al sinds 2022 een directe dagelijkse verbinding tussen Duitsland en Zweden. Het is de enige directe trein tussen de twee landen die dagelijks rijdt. Het Zweedse Transportbureau startte in 2021 een aanbesteding voor een nachttrein tussen beide landen. SJ deed met de trein Berlijn – Stockholm het winnende bod en kreeg een contract voor vier jaar dat in juli 2026 afloopt. De trein reed in het begin tussen Hamburg en Stockholm en werd in 2023 uitgebreid tot Berlijn.
SJ heeft deze week gemeld te stoppen met de trein omdat het contract met het Transportbureau afloopt. De treinmaatschappij rijdt na het aflopen van dit contract in juli nog door in augustus en stopt dan per 1 september met de verbinding.
De nachttrein van SJ kende veel problemen. De trein viel vaak uit, was vaak flink vertraagd en reizigers werden geregeld geconfronteerd met downgrades. SJ heeft lang moeten wachten om goedkeuring te krijgen voor zit- en slaaprijtuigen in Denemarken waardoor het alleen het afgelopen jaar is gelukt complete nachttreinen te rijden.
Ook de vele spoorwerkzaamheden droegen bij aan uitval en vertragingen. Zo zou SJ jaarlijks ongeveer twintig treinen hebben geannuleerd vanwege geplande werkzaamheden.
Een reis met de nachttrein naar Stockholm zat korte tijd ook in de Poolcirkel Expres-reis van Treinrondreis, maar is daar geschrapt vanwege de vele problemen met deze trein. Sindsdien reizen mensen overdag van Stockholm naar Hamburg.
Het Zweedse spoorbedrijf Snälltåget zet de nachttrein Berlijn – Stockholm wel gewoon door. Deze trein rijdt niet het hele jaar en als de trein rijdt, gaat deze maximaal drie keer per week.
De SJ-nachttrein is nu de derde nachttrein die stopt vanwege het wegvallen van overheidssubsidie. Onlangs besloot het Oostenrijkse ÖBB de nachttreinen Parijs – Berlijn en Parijs – Wenen per half december te stoppen omdat de Franse partner SNCF is afgehaakt nadat de Franse regering besloot de subsidie te stoppen. De nachttreinen vanaf Nederland hebben een eenmalige subsidie ontvangen en rijden momenteel zonder subsidie.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 11 oktober 2025 11:12
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…