Kabinet moet zorgen dat meer NS’ers bodycam krijgen – nu al meer dan 20.000 camera’s op stations en in NS-treinen

De Tweede Kamer heeft het kabinet opgedragen ’alles op alles’ te zetten om NS-conducteurs uit te rusten met bodycams. De Kamer nam hiervoor dinsdag unaniem een voorstel aan van NSC-Kamerlid Olger van Dijk. Volgens het voorstel helpen de camera’s bij het opsporen van misdrijven en gaat er een preventieve werking van uit. Een bodycam is een kleine camera die op de kleding op de borst wordt gedragen.

Momenteel zijn er nog geen conducteurs van de NS die tijdens het werk een bodycam dragen. Als het aan de Kamer ligt, verandert dat spoedig. De NS zelf wil dit overigens ook, laat NS-woordvoerder Oscar van Elferen weten aan Treinreiziger.nl. ’’We hebben vorig jaar een pilot uitgevoerd waar conducteurs en servicemedewerkers een bodycam droegen. Daar deden 120 collega’s aan mee. De resultaten zijn veelbelovend: Een groter veiligheidsgevoel en de-escalatie bij incidenten. De camera hielp voorkomen dat situaties écht uit de hand liepen.’’

Alle boa’s hebben al bodycam

Sinds 2018 dragen alle ruim 700 veiligheid- en servicemedewerkers van de NS, oftewel de boa’s, een bodycam. NS is nu plannen aan het uitwerken om het gebruik van bodycams uit te breiden. Ook bij de werknemers zelf zou er animo zijn voor het dragen van zo’n camera. ’’Het vraagt een forse financiële investering maar ook de it-infrastructuuraanpassingen kosten tijd.’’

Op stations 6500 camera’s

De bodycams zijn een forse uitbreiding van het gebruik van camera’s in het treinvervoer. Volgens ProRail hangen er op 105 van de 400 Nederlandse treinstations camera’s. In totaal gaat het om 6500 camera’s. Daarbij zijn camera’s van winkels en servicebalies niet meegerekend.

Door een extra subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat worden er extra camera’s geplaatst op veertien stations als onderdeel van extra maatregelen op de 58 stations die een onvoldoende scoren voor sociale veiligheid, zo meldde staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer onlangs aan de Kamer. Jansen: ’’Ik vind het van belang dat slecht scorende stations beter in beeld worden gebracht en reizigers daardoor mogelijk een sterker veiligheidsgevoel krijgen”, aldus Jansen

Camera’s al in meeste treinen

In alle treinen van regionale vervoerders hangen inmiddels camera’s. Op 1 januari van dit jaar hingen er in NS-treinen in totaal 14.000 camera’s. Daarmee is tachtig procent van alle NS-treinen uitgerust met camera’s. Eind 2026 moet dit negentig procent zijn. Bij een deel van de camera’s kan de vervoerder live meekijken via de meldkamer.

De staatssecretaris noemt de camera’s effectief bij aangiftes. ’’De politie komt met enige regelmaat beelden opvragen bij vervoerders en ProRail. Ik ben het daarom in algemene zin eens dat camerabewaking een effectief instrument kan zijn voor bewijs bij een aangifte.’’ Zaligmakend zijn de camera’s niet, tempert Jansen de verwachtingen. ’’Ondanks de goede kwaliteit is de bruikbaarheid van camerabeelden echter afhankelijk van verschillende factoren en verschilt daardoor per keer.’’

Beelden geregeld als bewijs gebruikt

Hoewel camerabeelden uit het ov ’regelmatig’ gebruikt worden als bewijsmaterieel, zijn er situaties waarin de beelden niet bruikbaar zijn. ’’Bijvoorbeeld wanneer iemand onvoldoende herkenbaar in beeld is. In beginsel zijn er geen belemmeringen voor het gebruik van de beelden die zijn verkregen uit het ov-domein, maar is het aan de rechter om te beoordelen of de camerabeelden als bewijsmateriaal mogen worden gebruikt in een strafzaak.’’

Het kabinet heeft de sociale veiligheid in het ov een van de speerpunten gemaakt in het ov-beleid. Het geweld tegen NS-medewerkers nam vorig jaar toe. Het aantal meldingen van NS-personeel van fysieke en verbale agressie steeg met 5 procent.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 23 april 2025 06:50

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

5 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug