Kamer wil voor de zomer horen hoe NS problemen op spoor tegengaat

De Tweede Kamer wil nog voor de zomer van de NS weten wat de vervoerder gaat doen tegen het toenemende aantal storingen op het spoor en de vaak massale drukte in treinen die nog wel rijden.

De NS moet volgens de motie, ingediend door NSC, onder “verscherpt toezicht” komen en onderzoeken hoe het komt dat het de afgelopen jaren steeds slechter gaat. Vrijwel alle partijen in de Kamer steunden het voorstel van NSC.

Hogesnelheidslijn

Vooral op de hogesnelheidslijn gaat het te vaak mis. Daar komen zo vaak storingen voor, dat de NS hier onder de bodemwaarde zakt. Die waarde is afgesproken in de zogeheten concessie, het contract met het ministerie. Ook op andere trajecten is vaker uitval. De Kamer wil dat de NS beter uitzoekt waardoor de kwaliteit op het spoor verslechtert, omdat hier geen “eenduidig beeld” over zou zijn.

NSC wil dat in de concessie een extra programma wordt opgenomen, waarin ten minste staat dat de NS onderzoek naar de oorzaken moet doen en met een stappenplan moet komen. Dit geeft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) extra mogelijkheden om de vervoerder aan de afspraken te houden. “De motie is vooral ook een aansporing naar de staatssecretaris dat zij de regie over de NS oppakt”, zegt indiener Olger van Dijk tegen het ANP.

Nauwer samenwerken met ProRail

“Wij delen het inzicht van de Kamer dat het beter moet en dat een programma onder de concessie daarbij kan helpen”, reageert NS-bestuursvoorzitter Wouter Koolmees. Om ook op korte termijn de prestaties te verbeteren, is het spoorbedrijf volgens de topman al nauwer gaan samenwerken met spoorbeheerder ProRail.

Rover had eerder al gepleit voor verscherpt toezicht en is “blij” dat dit advies opgevolgd wordt. De reizigersvereniging hoopt dat dit leidt tot “een grotere betrouwbaarheid van het spoor en daarmee betere dienstverlening voor de treinreiziger”.

This post was last modified on 3 april 2024 09:33

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

4 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug