GoVolta: in 2025 treinen naar Kopenhagen, Basel en Berlijn (en niet naar Parijs)

De nieuwe treinaanbieder GoVolta wil volgend jaar verschillende nieuwe treindiensten starten. De ambitie is dat in april 2025 de eerste budgettrein naar Berlijn zal gaan rijden. Rond juni moet de tweede treindienst van start gaan, die Kopenhagen als eindbestemming krijgt. Na de zomer zal er ook nog een trein naar Zwitserland van start gaan. De eerdere plannen voor een trein naar Parijs zijn uitgesteld naar een volgende fase.

Onenigheid met onderaannemer

De bedoeling was eigenlijk dat al dit jaar, op 1 mei, de eerste trein naar Berlijn zou vertrekken. Maar Flywise, het moederbedrijf achter GoVolta, kreeg onenigheid met de onderaannemer. Eerder lieten de initiatiefnemers onder de naam GreenCityTrip nachttreinen rijden, ook toen al was er sprake van een moeizame relatie.

Om treinen te kunnen laten rijden, heb je een partij nodig die een licentie heeft om dat daadwerkelijk te mogen doen. Initiatiefnemer Hessel Winkelman legt uit dat dit in Nederland geen gemakkelijke opgave is. “In Nederland is er nu maar één vervoerder die zich richt op openaccess-aanbieders. Daardoor is het heel moeilijk om in Nederland een treindienst op te starten. We horen ook in de markt dat andere openaccess-aanbieders hier tegen aanlopen”.

Tweede kwartaal 2025

Nu de samenwerking met de onderaannemer is vastgelopen laat Winkelman zich niet uit het veld slaan. De ambitie is nu om zelf vervoerder te worden. “Niet alleen voor onze eigen treinen, maar we willen ook onze diensten aanbieden aan andere openaccess-aanbieders. Ook als dat concurreert met onze eigen treinen”, vertelt de initiatiefnemer van GoVolta.

Door alle perikelen kan GoVolta zijn eerdere ambitieuze planning niet halen. Nu mikken de initiatiefnemers op een start in het tweede kwartaal van volgend jaar. Voor Berlijn wordt gedacht aan april, al houdt Winkelman een slag om de arm: een precieze startdatum is er nog niet. Na Berlijn moet Kopenhagen snel volgen. De bedoeling is vóór de zomer, dus rond juni. Beide treinen, zowel naar Kopenhagen als Berlijn, moeten dagelijks gaan rijden.

Moederbedrijf Flywise liet eerder een nachttrein naar Praag rijden. Inmiddels heeft European Sleeper deze treindienst overgenomen en heeft het bedrijf zelf geen nachttrein meer.

Low budget

GoVolta wil vooral op prijs gaan concurreren met lowbudgetairlines. Winkelman: “Dit betekent dat we hele goedkope vanaf-prijzen willen hebben. Een stuks handbagage en een accessoire zal gratis zijn, maar voor grotere bagage en een zitplaatsreservering zal extra betaald moeten worden.” Daarnaast is prijs belangrijker dan de snelste reistijd. In Duitsland is een langzame dienstregeling soms goedkoper dan een snel treinpad. Winkelman: “Als het ene pad naar Berlijn bijvoorbeeld een kwartiertje langer duurt, maar we daardoor wel goedkopere tickets kunnen aanbieden, dan kiezen we daar waarschijnlijk voor.”

Winkelman verwacht dat de trein naar Berlijn er zeven à acht uur over gaat doen, dat zal dus langzamer zijn dan de trein van NS International.

Werkzaamheden

Net als in Nederland moeten openaccess-treinen in Denemarken vooraf aangemeld worden. Winkelman: “Dat hebben we gedaan. En alle bezwaren zijn van tafel geveegd, dus alle seinen staan op groen om volgend jaar ook naar Denemarken te gaan rijden”. Wie nu naar Kopenhagen wil, moet minimaal twee keer overstappen. Ook een stad als Hamburg is nu nog niet rechtstreeks bereikbaar, en ook daar wil GoVolta verandering in gaan brengen. Maar gemakkelijk zal het niet zijn.

Niet in de laatste plaats omdat er volgend jaar – net als dit jaar – in Duitsland op vele plekken aan het spoor gewerkt zal worden. In de zomerperiode bijvoorbeeld op de route naar Berlijn, waardoor de trein waarschijnlijk in het hoogseizoen een langere reistijd zal krijgen. Ook op de route naar Basel zijn er werkzaamheden. Daardoor heeft GoVolta besloten om de eerste trein naar de Zwitserse grensplaats pas op 25 augustus te laten rijden. In de twee maanden ervoor is er namelijk geen capaciteit meer vrij op het spoor via Venlo, en tegelijkertijd is het spoor bij de grensovergang bij Emmerich gestremd.

De trein naar Basel zal in het begin drie keer per week rijden. Als de verbinding een succes is, kan er opgeschaald worden naar een dagelijkse verbinding.

Parijs

Vorig jaar bleek dat GoVolta ook een lowbudgettrein naar Parijs wil starten. Die ambitie is er nog steeds, vertelt Winkelman. “Maar dat gaan we niet in 2025 doen. In de eerste fase zullen we ons richten op treinen vanuit Nederland via Duitsland. In een volgende fase zullen we vervolgens ook treinen vanuit en via België gaan rijden.”

Welke treinen GoVolta zal gaan inzetten is nog niet duidelijk. De onderaannemer die de treinen van GreenCityTrip reed, had ook beloofd om materieel aan te schaffen voor GoVolta. Er ontstond echter discussie over de staat van de trein, en hoe veilig deze zouden zijn. Nu wil GoVolta zelf materieel gaan aanschaffen. Winkelman: “We zijn met verschillende partijen in gesprek, en die gesprekken verlopen goed.”

Of de treinen een restauratie zullen hebben, zoals eerder beoogd werd, is nog niet duidelijk. “Maar de treinen zullen in elk geval een vorm van catering hebben”, belooft Winkelman.

This post was last modified on 2 april 2024 09:11

Share

Recent Posts

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

4 dagen terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

5 dagen terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

1 week terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

2 weken terug