Kenmerkende standaard stoptrein in mei terug in nieuw jasje

De oude standaard stoptrein maakt op 6 mei zijn rentree als passagierstrein op het Nederlandse spoor. De kenmerkende trein, ook wel als Mat’64 en apekop aangeduid, reed 55 jaar lang op het spoor tot de NS de trein in 2016 buiten gebruik stelde.

Vervoerder Keolis zet de Mat’64 in op de RRReis Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Dat Keolis een oude standaard stoptrein heeft geregeld voor de Valleilijn, werd eind vorig jaar bekend. Maar het was nog onduidelijk wanneer de trein ingezet kon worden.

Mat’64 in RRReis huisstijl

Keolis heeft nu bekend gemaakt dat het ruim vijftig jaar oude Mat’64 treinstel 904 vanaf 6 mei enkele ritten in de ochtendspits gaat rijden, waarschijnlijk alleen tot Barneveld-Zuid en terug. Verder houdt Keolis de trein achter de hand om in te kunnen zetten als er een trein onverwacht uitvalt. De trein is inmiddels in de RRReis huisstijl gebracht en technisch weer in orde gemaakt om de ritten uit te voeren.

Keolis zet de oude trein in omdat de Protos-treinen, die normaal over de Vallelijn rijden, gemoderniseerd worden. De komende twee jaar gaan de treinen om de beurt naar de werkplaats. Daardoor zijn er dus minder treinen beschikbaar op het traject. Het is de bedoeling dat de Mat’64 in dienst blijft tot alle Protos-treinen zijn gemoderniseerd.

Trein eigendom stichting

Treinstel 904 is eigendom van de Stichting 2454 Crew, die verschillende oude treinen beheert. De stichting reageerde eerder al dat de inzet van de trein een mooie opsteker is. Voorzitter Michiel Dermois noemde het een ’unieke kans de club draaiende te houden’.

Treinstel 904 is in 1973 gebouwd en werd in 2011 uit dienst genomen door de NS.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 3 mei 2025 19:05

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

5 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug