fbpx

Kenmerkende standaard stoptrein in mei terug in nieuw jasje

24 apr 2025 17:18

De oude standaard stoptrein maakt op 6 mei zijn rentree als passagierstrein op het Nederlandse spoor. De kenmerkende trein, ook wel als Mat’64 en apekop aangeduid, reed 55 jaar lang op het spoor tot de NS de trein in 2016 buiten gebruik stelde.

Vervoerder Keolis zet de Mat’64 in op de RRReis Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Dat Keolis een oude standaard stoptrein heeft geregeld voor de Valleilijn, werd eind vorig jaar bekend. Maar het was nog onduidelijk wanneer de trein ingezet kon worden.

Mat’64 in RRReis huisstijl

Keolis heeft nu bekend gemaakt dat het ruim vijftig jaar oude Mat’64 treinstel 904 vanaf 6 mei enkele ritten in de ochtendspits gaat rijden, waarschijnlijk alleen tot Barneveld-Zuid en terug. Verder houdt Keolis de trein achter de hand om in te kunnen zetten als er een trein onverwacht uitvalt. De trein is inmiddels in de RRReis huisstijl gebracht en technisch weer in orde gemaakt om de ritten uit te voeren.

Keolis zet de oude trein in omdat de Protos-treinen, die normaal over de Vallelijn rijden, gemoderniseerd worden. De komende twee jaar gaan de treinen om de beurt naar de werkplaats. Daardoor zijn er dus minder treinen beschikbaar op het traject. Het is de bedoeling dat de Mat’64 in dienst blijft tot alle Protos-treinen zijn gemoderniseerd.

Trein eigendom stichting

Treinstel 904 is eigendom van de Stichting 2454 Crew, die verschillende oude treinen beheert. De stichting reageerde eerder al dat de inzet van de trein een mooie opsteker is. Voorzitter Michiel Dermois noemde het een ’unieke kans de club draaiende te houden’.

Treinstel 904 is in 1973 gebouwd en werd in 2011 uit dienst genomen door de NS.

(c) Treinreiziger.nl

4 11 stemmen
Artikel waardering
27 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
22 dagen geleden

Alleen de museumtreinen van het Nederlandse Spoorwegmuseum mogen het NS logo gebruiken. Bij de Karel heeft men de trein rood geschilderd met kenmerken van de stichting erop en op ex-NS treinen van de NS heeft Stg 2454 Crew hun eigen logo op de plek gezet waar ze het NS logo op hebben staan. Wel hebben alle treinen wel het originele interieur, zoals ze bij de NS hun dienst hebben verlaten en deze is uiteraard wel opgeknapt en goed onderhouden. En RRReis logo zit er duidelijk opgeplakt en kan relatief snel weer verwijderd worden en de trein weer een nieuwe schilderbeurt krijgen.
Verder ben ik benieuwd wat Keolis gaat doen met hun 2 DD-AR koprijtuigen en hun 1700 loc. https://treinposities.nl/foto/328302
Tijdens de grote vakantie ga ik zeker een ritje maken met deze Mat-64 trein.

Erik
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De 2 DD-AR koprijtuigen worden voor onderdelen gebruikt. Onderdelen voor DDZ worden niet meer gemaakt en een aantal door NS zelf uitgeprint via een 3D printer. Geldt ook voor de 2de serie Icm-3, deze worden in Hengelo gestript voor bruikbare onderdelen.

Dennis
21 dagen geleden
Antwoord aan  Erik

Maar wat moet keolis met die onderdelen dat bedoelt die, ze hebben geen DD-AR verder(Alleen die 2 koprijtuigen).
Die onderdelen kunnen ze moeilijk in de mat64 stoppen.

Peer Huijdt
16 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In de grote vakantie zal de mat64 niet rijden; de ritten naar Barneveld-Zuid rijden dan ook niet.

FFA
21 dagen geleden

Gratis OV noodzaak.

De bikkelharde realiteit
21 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Bied je zelf aan als gratis werknemer en doe een donatie aan Keolis voor de huur van het treinstel. Dat is noodzakelijk voor gratis OV.

Laatst bewerkt op 21 dagen geleden door De bikkelharde realiteit
Erik
21 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Wil jij voor de kosten opdraaien, die veroorzaakt wordt door grafitti spuiters, onderhoud, spoor verbetering en nieuw materiaal, wat geëist worden in een concessie strijd. 80% van de kosten waardoor een kaartje in ov duurder maakt, is voor rekening van graffiti spuiters. 8 a 10 % voor onderhoud en onrust in het ov, door vervelende reizigers. De overige procenten voor loonsverhoging en andere kosten. Terug te vinden op website ov bureau’s. Hierdoor wordt gratis ov lastiger.

Annemiek
21 dagen geleden
Antwoord aan  Erik

Goh, interessante informatie. Welk OV-bureau rapporteert daarover?

Baardstaart
21 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Gratis OV werkt niet… Als het geld er is (en dat geld is er nu niet en dito ook met de beschikbaarheid van personeel….) kan het OV wat mij betreft stukken goedkoper en de prijzen echt 70% omlaag om het aantrekkelijk te maken en ook een eenvoudiger tarieven systeem. Maar ik vind het niet verkeerd dat reizigers voor iedere rit betalen om zo ongewenste reizigers (sociale veiligheidsproblemen) en uitpuilende treinen te voorkomen en een prettig product voor de reizigers te hebben.

En ik bekijk dit vanuit de perspectief van een rijbewijsloos en autoloos iemand en bovendien heeft het spoor in NL gewoon niet de capasiteit om grote groepen nieuwe reizigers zomaar op te nemen. Wil je zoals ik boven beschreven veel goedkoper openbaar vervoer dan zal al heel wat aan de capasiteit van het spoorwegnet moeten gebeuren en daar is het geld en het personeel er niet voor.

visseling
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In dezelfde positie: geen auto, altijd OV-en dat al mijn hele nu senior leven. MAAR: bvb in LUXemburg waar zoals je weet het gratis is gemaakt was er geen enorm grote extra toename. IN DE-sinds dat DE-ticket er is (heb ik ook-zomermaanden) deels-op enkele RE lijnen die naast de veels te dure maar snellere/luxere ICE lijnen rijden. Zeer begrijpelijk en in NL vrijwel niet van toepassing.
OV reizigers zijn nu eenmaal geen echte doorsnee van de hele bevolking (wat velen voor het gemak maar vergeten) en dus heeft te maken met de problems die bepaalde groepen meenemen. Bvb ook de tiepies zelfzuchtige student die echt denkt dat zijn tas ook een plaatsje in een hele drukke trein nodig heeft.

Veen
21 dagen geleden

Geen ABS, minder last van blaadjes op het spoor, die er best veel vallen op de valleilijn.
Die ABS-problemen zijn het resultaat van “slimme” inkopers of “slimme” opstellers van uitschrijvingen. Door die “Slimmen” is er ABS dat enkele duizenden Euro lager geprijsd is.
Met die korting-ABS wordt de remkracht van alle assen (tot nul) terug geregeld als Een as slipt.
Best gevaarlijk, maar de directie van de NS heeft minder verstand van techniek dan een . . . .
De trein glijdt niet over blaadjes zoals beweerd wordt maar remt niet door die ABS.
Anti Blokkeer Systeem. Inderdaad, de assen blokkeren niet met die ABS maar remmen ook niet als er flink blaadjes vallen en het nat is.
O ja, geen gelijkvloerse instap met deze oude treinen. Dat hoeft opeens niet meer?

Dat er bij warm weer treinen uitvallen, ook door “slimme” inkopers.
Tjonge jonge, enkele duizenden Euro bespaard.
Maar dan wel een airco die er mee stopt als het buiten meer dan 32°C is.
Tja, boven het spoor is het bij windstilte een paar graden warmer. Hoe kan dat nou he.

En die nieuwe treinen, met onderdelen, computers en software uit Azie.
Het Chineese CRRC heeft veel invloed bij producenten in andere Aziatische landen.
Er wordt sabotage ingebouwd want CRRC wil komplete trams en treinen verkopen.
Dus stiekem de Europese treinproducenten saboteren.
Maar die “slimme” directie en inkopers van de NS begrijpen dat niet of het interesseert hen niet.
Hun inkomens gaan door als de treinen uitvallen en de passagiers als ezels wachten.

De bikkelharde realiteit
21 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Zo wat heb jij gesnoven?

Ton Verkleij
21 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Wat een onzinnig geleuter wat kant nog wal raakt.

Erik
21 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Grappig dat je de NS overal de schuld van geeft, terwijl hier gesproken wordt over een lokale vervoerder. Goed lezen is een probleem.

Paul Lamote
21 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Vandaag geen pilletjes meer en ook niet meer snuiven.

Frans E.R.
21 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het gaat hier omtrent de tijdelijke her-introductie van een oud NS werkpaard Mat 64 Plan V, laten we het daarom o o k bij het onderwerp houden en n i e t onnodig afdwalen naar andere niet gerelateerde onderwerpen s.v.p. !
…Koesteren…
Laten we ook blij zijn dat treinen die met pensioen zijn gegaan en door organisaties gekoesterd worden, nog gebruikt kunnen worden voor incidentele ritten als deel van ons cultureel en materieel erfgoed en nu een goede dienst kunnen bewijzen voor een in nood verkerend bedrijf als Keolis die een beroep mag doen op een trein die veel voor het Nederlandse spoorwegnet van belang is geweest om zo een vervoersprobleem te helpen oplossen. Beter een semi-nostalgische trein als Mat 64 dan geen trein. Keolis had ook twee jaar lang met trein vervangend busvervoer kunnen rijden, type lage vloer, maar heeft gekozen voor een trein van eigen bodem en markante verschijning.

WimV
21 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Minder last van blaadjes 😂

Een machinist
21 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Het is ABI (Anti Blokkeer Installatie), geen ABS
Maar sommige mensen die hier reageren hebben minder verstand van techniek dan een . . . .

Michael cath
21 dagen geleden

Dit is 1 van de laats afgeleverde serie treinstellen van plan v. En deze 994 is eerder uit dienst gegaan dan de oudere serie met name 460-485.

Martijn
21 dagen geleden

In de volksmond is dit ook een hondekop, net als Mat54, apekop is nooit breedgedragen geweest en heeft het ook niet gehaald als bijnaam

Anna
21 dagen geleden
Antwoord aan  Martijn

Hondekop is enkel mat’54

Veen
20 dagen geleden
Antwoord aan  Martijn

Men kan ook zeggen; botsneus. Had de machinist nog kans te overleven als weer een dwaas met een dieplader vast stond op een overweg.
Het materieel heeft wel meer dan veertig jaren gediend, duurzaam dus en best wel komfortabel.
Ramen die open konden, in plaats van dichte treinen die uit dienst moeten omdat het binnen te heet wordt omdat er airco’s in zitten die juist uitvallen als het warm weer is.
Bovendien evenals het klassieke intercitymaterieel ook met gesloten ramen goed geventileerd.
Een stuk comfort dat verdwenen is. De nieuwe en vernieuwde treinen werken veel met recirculatie (“energiebesparing”) en zijn slecht geventileerd waardoor het bij drukte echt onfris wordt.
Het is de directies een rotzorg. Een trein die niet rijdt bespaart kosten. De directieleden krijgen hun enorme inkomens toch wel, ook als de reizigers tevergeefs uren op een trein wachten. De politici hebben toch niet zoveel ruggegraat dat ze al die ondeugdelijke managers aanpakken.
O ja, over comfort gesproken, de sprinters nieuwe generatie (in Spanje gebouwd) zijn wat smaller en hebben dus bredere uitschuivende treeplanken: Daarop vooruitziend dat we “de broekriem moeten aanhalen” en gemiddeld wat slanker worden? Dat loopt eigenlijk al met de geexplodeerde prijzen in de supermarkten, sedert die van de eigenarenfamilies opgekocht zijn door equityondernemingen die voor de Blackrockers werken. Onze politici beweerden vroeger dat ze monopolies en oligopolies fors zouden aanpakken. Als het Blackrockers zijn mooi niet dus. Voor Blackrockers zijn onze politici poeslief.

Laatst bewerkt op 20 dagen geleden door Veen
GJ de Groot
20 dagen geleden
Antwoord aan  Martijn

De naam honde(n)kop is spontaan ontstaan, net als hippel en sik; menig andere bijnaam – apenkop, wesp en zo, zijn ‘georganiseerd’ en hebben geen groot draagvlak. De ICNG met zijn enorme koppelinggat – bij Thalys en ICE is de koppeling keurig verborgen, het kan kennelljk wél – en zou als er dan zo nodig een koosnaam moet zijn – wat wat mij betreft ‘grote muil’ mogen heten ipv wesp.

Arjan Krabbenbos
20 dagen geleden

Mooi nieuws dat een oude trouwe trein weer in dienst komt. Deze pensioenaldo op wielen, verzorgde eerde speciale rondritten. Misschien kan de gelijkende Karel 466 en/ of SGM 2995 als back up treinstel worden gebruikt. De 2995 is jonger dan de twee mat 64 treinstellen en heeft ook iets meer zitcapaciteit. Misschien leuk om dat af te wisselen, je weet maar nooit of de mat. 64 treinstellen het begeven en of de verbouwing van de Protos en Flirttreinstellen nog langer vertraagd is.Nostalgische ritten worden weer gecreëerd en dat is weer lekker afwisselend buiten al het gewone wat er dagelijks rijdt. Keolis veel succes met je tijdelijke museumtrein, de pendeltreinen van Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan v.v. zijn soms ook museumstukken. Dat geeft al helemaal een gevoel naar vroegere tijden. Hopelijk blijft de 904 ook na tijdelijke inzet op de Valleilijn netjes. Dus geen graffiti aan binnen en buitenkant of ander vernielzucht!

Chris van Oosten
19 dagen geleden

Jammer dat ze de oude sprinters (die een paar kaar geleden zijn uitgefaseerd) hier niet voor gebruiken. NS heeft de afgelopen tijd zoveel mooie treinen weg gedaan incl de Buffel. En juist die Mat64 is echt niet meer van deze tijd. Zelfs in mijn kindertijd voor 2000 vond ik het al oude lellen, het interieur doet denken aan een trein van voor de oorlog. Waarom nu juist deze treinen weer gebruiken. Als er een type van de NS van mij echt naar de schroothoop mocht, dan is dat deze.

Veen
17 dagen geleden

Sloopbegeerte bij het management: Het is best wel opvallend dat er begerig gesloopt wordt als er nieuw materieel binnen komt. Het maakt de Blackrockers mogelijk hun diepe zakken nog verder te vullen. Er zijn maar weinig bedrijven over in Europa die treinen bouwen. De Blackrockers hebben in deze financiele belangen en invloed opgebouwtd. Er is eigenlijk een Blackrockmonopolie in de treinenbouw, net zoals in de supermarkten die de prijzen gezamelijk de hoogte in jagen. In de treinenbouw is het inmiddels zo van: “Slikken die rotzooi die we leveren of stik maar.”. De politiek heeft beloofd eventuele oligopolies en zeker monopolies fors aan te pakken. Niet als het de Blackrockers zijn dus.

Door de sloopbegeerte bij het management heeft de NS geen reservevoorraad van oud materieel. Er is een enorrrm probleem als opeens hysterisch een serie buiten dienst wordt gesteld, vooral als het de VIRM-series zijn. Als door korrosieproblemen te veel lassen scheuren en een wagon van een VIRM-trein doorzakt, dan “ligt het reizigersvervoer door de NS opeens op zijn rug”. Al het laswerk van treinen kontroleren en waar nodig aanvullen is een omslagtig werk. Dat gaat bij de 176 VIRM-treinen zeker vijf jaren duren. Een jaar hebben we dan 170 VIRM-treinen buiten dienst, na twee jaren zeker nog 130 van de 176 buiten dienst, etc.

Zo een materieeltekortdrama is zeker mogelijk. Een groot Nederlands treinenonderhoudsbedrijf is eigenijk niet gecertificeerd op laswerk, vergeleken met hetgeen in Duitsland gangbaar is. Als er al een lasingenieur is, dan eentje die “past in het team” en niet eentje die toepast dat het bedrijf inclusief de bedrijfsleiders en de directie aan vakkundige lasingenieurs gehoorzamen moet, volgens de norm EN 14731 en de verdere normen en het bedrijf echt vakkundige lasingenieurs in dienst moet hebben. Meestal zitten er bij de bedrijfsleiders en direktie pseudoingenieurs en menen deze dat als ze een lasingenieur hebben deze moet tekenen voor hetgeen zij willen. Pseudoingenieurs zijn degene die een opleiding technische bestuurskunde gedaan hebben of zoiets. Door zulke bestuurswantoestanden is er tweeentwintig miljard versmeten aan de nog steeds vrijwel nutteloze Betuwelijn en HSL, eh LSL. langzame snelheids lijn met voorheen jarenlang de “intercity defect”.

Zebje
16 dagen geleden

3 mei schijnt 904 z’n 1e dienstrit te maken! Vertrek 10:55 Amersfoort ! Ik hoop erbij te zijn!