youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: (c) NS

Trein naar Brussel vanaf nu via Breda

klok 09 apr 2018 11:16

De trein naar Brussel rijdt vanaf vandaag via Breda, en niet meer via Roosendaal. De vernieuwde treindienst vertrekt uit Amsterdam onder de naam Intercity Direct. Dit omdat binnenlandse treinreizigers tussen Schiphol en Rotterdam een toeslag dienen te betalen.

Na jaren van wachten heeft Breda nu eindelijk de fel begeerde internationale trein richting België. Volgens NS Regio-Zuid directeur Jeroen Alting von Geusau zal de nieuwe verbinding meer treinreizigers trekken uit de regio Noord-Brabant. “Een treinkaartje Breda – Antwerpen wordt beschikbaar vanaf 9 euro. Alleen de parkeerkosten in Antwerpen zijn al hoger. Bovendien staat het wegverkeer rond Antwerpen regelmatig behoorlijk vast”, zegt de directeur enthousiast.

Nieuwe route

De route is op meerdere plekken gewijzigd. De treinen vanuit Amsterdam naar Brussel stoppen niet meer te Den Haag, Dordrecht en Roosendaal, maar wel te Breda en Noorderkempen (België). Doordat de treinen Den Haag overslaan, wordt de treindienst ongeveer een half uur sneller. De frequentie gaat wel omlaag: van 16x per dag naar 12x per dag. Daarnaast rijdt er 4x per dag een trein Den Haag HS – Brussel Zuid. Met de nieuwe route wordt de verbindingsboog bij Breda richting België voor het eerst in gebruik genomen.

Noorderkempen

De stops Noorderkempen en Brussel Airport zijn voor veel Nederlanders niet interessant. Maar voor de regio Noord-Brabant is dat anders, stelt Alting von Geusau. “Voor sommige inwoners uit deze regio kan het aantrekkelijk zijn om met de auto naar Noorderkempen te rijden, en vervolgens de reis per trein te vervolgen”. Groot voordeel daarbij is dat parkeren op Noorderkempen gratis is, en een treinkaartje binnen België scherp geprijsd is. “Vanuit deze regio is luchthaven Zaventem ook interessant. Je bent vanuit Breda bijna even snel op Brussel Zaventem als op Schiphol”.

Nieuwe aansluiting

Voor veel andere reizigers biedt de nieuwe route tussen Rotterdam en Antwerpen minder voordelen. Op dit deel van de route wordt de trein slechts één minuut sneller. De intercity Zwolle – Arnhem – Breda (en verder naar Roosendaal) geeft in Breda net geen aansluiting op de trein naar Brussel. Wel krijgen reizigers vanuit Brussel in Breda aansluiting op een nieuwe bus naar de Efteling (lijn 802). De nieuwe Arriva snelbus rijdt in elk geval tijdens de Nederlandse en Belgische schoolvakanties en in het weekend. De frequentie is voorlopig nog wel beperkt: twee keer in de ochtend naar de Efteling, en twee keer in de middag terug naar Breda.

Afscheid oude route

In Dordrecht en Roosendaal zijn de inwoners een stuk minder blij met de nieuwe route. In Dordrecht verdwijnt de rechtstreekse trein met België helemaal, terwijl reizigers vanaf Roosendaal zijn aangewezen op de trage stoptrein. Een handjevol reizigers nam zondag de laatste trein vanuit Antwerpen naar Rotterdam, om stil te staan bij het verdwijnen van de oude route. Wie voor de trage stoptrein vanuit Roosendaal kiest, kan overigens vaak wel besparen in reiskosten. Reizigers kunnen namelijk in Nederland voordelig met een enkele reis naar Roosendaal reizen (€ 12). En vanaf Roosendaal met een voordelig treinkaartje van de NMBS verder reizen (enkeltje Antwerpen: € 6,80) . Bij de snelle verbinding via Breda werkt het splitsen niet.

Duurdere treinkaartjes

NS en NMBS hebben de nieuwe route aangegrepen om ook de tarieven te wijzigen. Vooral een lastminute retourreis in het weekend wordt fors duurder (+70%). Iedereen die minimaal 7 dagen vooraf een treinkaartje koopt (via NS International of B-Europe), kan echter besparen. Daardoor kan een enkeltje juist tot 50% goedkoper uitvallen. Reizigers met een internationaal treinkaartje hoeven voor de trein geen toeslag te betalen. Dat is anders voor binnenlandse reizigers. Tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt de trein namelijk als Intercity Direct. Het aantal Intercity Direct treinen wordt voorlopig niet verhoogd: de bestaande trein Amsterdam – Rotterdam gaat eigenlijk doorrijden naar Brussel. In België vervalt de pendeltrein Noorderkempen – Antwerpen. Reizigers zijn nu aangewezen op de Benelux, zoals de trein ook wel wordt genoemd.

Meer en langere treinen

Vanaf december 2018 zal er alsnog een snelle trein Amsterdam – Rotterdam bijkomen. Tot die tijd kan het extra druk zijn op de Intercity Direct. Daarom heeft NS besloten de toeslag voor binnenlandse reizigers tot die tijd tijdens de daluren met een euro te verlagen. Ook krijgt de trein vanaf mei een extra rijtuig.

55 gedachten over “Trein naar Brussel vanaf nu via Breda”

  1. Dries Molenaar schreef:

    De logica van een Brabo om met de auto naar Noorder Kempen te willen ontgaat me. Het is ook een duiding van het probleem van Breda, geen parkeren…
    Al met al is het wel duidelijk dat er een nieuw HSL station bij Breda moet komen. Zoals al eerder gesteld, ideaal op de kruising met de Roosendaallijn. Dan hoeft de trein niet naar tijdkostend Breda, te keren en bovendien heb je moderne parkeervoorzieningen (vermoedelijk)

    1. Dries Molenaar schreef:

      Brussel Zaventem airport is natuurlijk wel degelijk interessant voor de selectief vliegende Nederlanders die makkelijk op de trein kunnen springen…
      Wanneer de trein wat betrouwbaarder was zou je gewoon kunnen overstappen van Schiphol naar Zaventem. Zelfs Charles de Gaulle via TGV is mogelijk.

      1. Peter Juda schreef:

        Mijn ontgaat de logica om een opgepluste internationale trein via een peperdure infrasturctuur steden als Dordrecht (maar oook roosendaal al kan dat niet anders) over te slaan om in België in de middle of nowhere op het desolate Noorderkempen te stoppen. Dat is los van het dat het al interessant was om de auto daar te parkeren en met het NMBS boemeltje via de hsl naar Antwerpen te gaan. Maar voor een internationale hsl-verbinding is de stop op Noorderkempen een regelrechte aanfluiting

        1. Dries Molenaar schreef:

          Hoge snelheid ontstaat vooral ook door niet frequent te stoppen. Hoe oud en aardig Dordrecht ook is. En de HSl gaat niet door Dordrecht omdat het oud en aardig is en omdat er te weinig opstappers zullen zijn.

    2. Alex schreef:

      Breda parkeren is juist prima, vanuit België naar Nederland gebruik ik het heel vaak. Vanaf de snelweg zit je binnen tien minuten in de trein — vanuit regio Brussel ben ik zo in ruim twee uur in Amsterdam, dat lukt me zelfs met de Thalys niet! Frequentie elk half uur en tot ‘s avonds laat… het is alleen niet gratis, tegenwoordig 5 euro per dag voor NS-reizigers.

      1. Alex schreef:

        Ik ga de volgende keer trouwens Noorderkempen proberen maar ondanks gratis parkeren gaat dat denk ik duurder zijn, en zeker minder flexibel (maar één trein per uur, dus soms onnodig wachten in Breda, en laatste trein al heel vroeg).

    3. hanzeboog2012 schreef:

      Er is ook een simpelere oplossing. Intercity laten rijden tussen Eindhoven – Breda – Antwerpen. Die kun je eventueel gekoppeld laten rijden met de IC Den Haag – Eindhoven.

      Wie naar Brussel wilt kan op station Antwerpen C alsnog overstappen. Genoeg treinen van/naar Brussel Nationaal Luchthaven/Noord/Centraal/Zuid. En dan rijdt de IC niet via de beruchte Noord – Zuidverbinding waar veel vertragingen ontstaan voor zowel de Thalys en de Beneluxtrein.

    4. Bert Sitters schreef:

      Noorderkempen is een forensenstation en dat moet je met eem forensentrein bedienen en niet met een internationale trein.
      Maak van Breda-Prinsenbeek een HSL-station, dan hoeft die keer in Breda niet meer.
      In Antwerpen en Mechelen heb je aansluiting op Brussel-luchthaven, dus hoeft de Benelux dit ommetje niet te maken. Haltes Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord kunnen vervallen. Zij spelen nauwelijks een rol in het internationale treinverkeer. Zo kan gemakkelijk bijna een half uur worden gewonnen.
      Wordt er goed reizigers geteld in die afwijkende Benelux-treinen naar Den Haag HS. Is dit onvoldoende, dan snel schrappen en allemaal naar Schiphol en Amsterdam

  2. Rian van der Borgt schreef:

    De NMBS is overigens structureel 1 euro per enkele reis duurder dan NS, dus niet aan te bevelen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Heb je gelijk in, niet bij Roosendaal toch? Ik heb ze bewust allebei genoemd, om niet teveel één maatschappij te pushen.

      1. William_H schreef:

        Dat geldt vooral via de Belgische internationale treinwebsite.
        Maar wat Hildebrand (en vele anderen eerder) bedoelde eerder waren de ‘grens-tickets’ die alleen via de NMBS te koop waren (en nog steeds zijn) voor Roosendaal (en Maastricht) en die zijn nog altijd goedkoper dan via de NS (Internationaal), maar doordat de Benelux nu via Breda gaat kan je dit opsplitsen niet meer doen, en ben je in het weekend tot 30% duurder uit.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Inderdaad. Opsplitsen kan nog wel, maar heeft nu onaantrekkelijke gevolgen voor de reistijd.

  3. Alex schreef:

    En extra druk is het. Deze morgen treinen die tot 10 minuten vertraging opliepen in Noorderkempen. Reden: NMBS heeft de binnenlandse shuttle Noorderkempen-Antwerpen nu geschrapt, alleen in de spits rijden nog een paar treinen extra (zodat een halfuursdienst onstaat).

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, dat staat min of meer ook verwerkt, maar natuurlijk niet met het concrete voorbeeld van vandaag.

    2. Bert Sitters schreef:

      Aan en internationale Intercity moet je niet de functie toevoegen van een forensentreintje op een een korte afstand

      1. vissers schreef:

        Dat doet die net zo goed-en de hele dag door en volop staanplaatsen, overigens ook de andere ICD- van de airport Schiphol tot AMS-C. Ik zie het vrijwel dagelijks-de mensenmassa”s met rolkoffertjes die die uitbraakt.
        Overigens kan je wensen wat je wil, de Belgen beslissen wat zij op HUN net regelen-aan lijnvoering en stopplaatsen.

  4. P.Heesakkers schreef:

    Voor wat de verbinding met luchthaven Zaventem aangaat Mag vermeld worden dat kennelijk steeds meer Vlamingen en zelfs Wallonièrs kennelijk de voorkeur geven liever vanaf Luchthaven Eindhoven te willen vertrekken respectievelijk aankomen. Goedkopere maatschappijen en vergeet niet nu de tweede luchthaven van Nederland al. En snel groeiend. Ik weet uit regelmatige ervaring dat in Belgiè Eindhoven airport byzonder populair blijkt. Voor wat de trein in Belgiè aangaat Deze is in Belgiè vooral voor 65 plussers voor enkele euro´s per welk traject ook, spotgoedkoop, en trekt derhalve veel reizigers vanuit Zuid/Nederland ook aan. Zij parkeren zelfs gratis aan grensstations als Hamont Achel, Neerpelt, Overpelt,Lommel en Mol voor hun daguitstap naar b.v. de kust, Brussel, , Antwerpen of eender welke bestemming. Hier kan onze N.S. een voorbeeld aan nemen. Het blijkt een trekker. van importantie.!!

    1. Dries Molenaar schreef:

      Gratis parkeren en weinig betalen voor de reis. Wat is er precies interessant voor de reisuitvoerder? Een zooi bejaarden in de trein die voorrang krijgen op stoelen van anderen die de volle mep betalen.

      1. vissers schreef:

        onzin.
        voorrang hebben ze al helemaal niet-het is net als eenieder anders, en doordeweeks geldt het pas na 9.00-zodat de pendelaars niet verdrukt worden.

    2. Annemiek schreef:

      Nee, geen enkele spoorvervoerder kan een voorbeeld nemen aan de NMBS. Het bedrijf is technisch gezien failliet. Door tickets ver onder de kostprijs van de geleverde dienst te blijven verkopen, zal het er niet beter op worden.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Het is ook wel lastig om zo te veranderen. Als je zegt: we verhogen de tarieven met 50 procent staat heel België (terecht) op z’n kop. Ja het is goedkoop, en ik denk misschien ook te goedkoop. Maar op basis daarvan zijn er door reizigers wel keuzes gemaakt. Veel gezinnen zal het lastig zijn als hun kosten opeens plots zo stijgen. En consumentenorganisaties zullen zeggen: eerst de kwaliteit maar eens omhoog, voordat de prijs omhoog gaat.

        1. Annemiek schreef:

          Het land faalt al veel te lang bij het aanpakken van het probleem. Er zullen op veel fronten beslissingen moeten worden genomen die niet populair zijn. Onrendabele lijnen moeten worden afgestoten, frequenties in bediening van bepaalde lijnen moeten omlaag, arbeidsvoorwaarden moeten drastisch worden versoberd, personeel moet worden afgestoten, de tarieven moeten omhoog en materieel moet veel efficiënter worden ingezet. Dan nog zal de enorme schuldenlast zwaar op de onderneming blijven drukken, waardoor het nog decennia zal duren voor er een gezond bedrijf kan ontstaan. En dan te bedenken dat de zuidelijke vrienden van SNCF het nog veel beroerder doen…

        2. Joost schreef:

          Die laatste zin: dat is inderdaad wat de consumentenorganisaties zeggen net als Rover in Nederland zou doen. Echter sla je daarmee de plank volledig mis. Uiteindelijk is vervoer een product met een prijs. Als je meer kwaliteit wil, betekent dat dat de prijs omhoog gaat. Echt een vreemde redenering om dat andersom neer te zetten.

      2. vissers schreef:

        Dat geldt dan vooral voor de pendelaars-om ze gewoon op dorp(vlaming)gem hun eigen huisjes te kunnen laten bouwen langsheen de grote baan.
        Je zou de hele Belse sociale struktuur omverwerpen door dat te wijzigen. En het trekt blijkbaar toch onvoldoende-zie de enorme files op de rondwegen van d’n Bruuksel en Anvers.
        Voor de gewone opstap-kaartjes is de NMBS/SNCB niet uitermate duur, maar ook niet uitermate goedkoop (dat is Luxemburg in West-EUR).

  5. Els Doekes schreef:

    Wel leuk al die mogelijkheden om bij grensstations in België te parkeren, maar er zijn ook reizigers die geen auto hebben of bewust niet met de auto willen reizen. Intussen is er nog niets geregeld voor de “grenspuntkaartjes” voor reizigers die zowel in Nederland als in België al voor hun abonnement of railpas betaald hebben. Of zijn die nu niet meer nodig? Dan mag daar wel ruchtbaarheid aan gegeven worden!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Wat bedoel je precies met grenspuntkaartjes? NMBS heeft vanaf Roosendaal en Maastricht speciale voordelige tarieven, niet vanaf Breda.

      1. William_H schreef:

        De speciale ‘grenskaartjes’ Roosendaal en Maastricht, die je alleen via de NMBS kon kopen en waardoor je goedkoper kon reizen.
        De Belgisch/Nederlandse reiziger wordt hier mooi genaaid waar hij bijstaat en is van te voren niet gewaarschuwd (mocht hij een abonnement hebben aangeschaft) dat van Breda (of een ander punt op die lijn) een grensstation zou worden gemaakt met een voordelig tarief. Het zogenaamde opsplitsen is hierdoor niet meer mogelijk en lijdt er in het weekend bijv. toe dat je 30% meer kan aftikken voor een kaartje. Wat echt werkelijk waar gestoord is en waaruit vanuit reizigersorganisaties en journalistiek geen aandacht voor is.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Het splitsen werd zeker door reizigers gedaan, maar het overgrote deel van de reizigers deed dat niet. NMBS is verplicht voor de grenspunten Maastricht en Roosendaal speciale tickets aan te bieden, dat vloeit voort uit de overeenkomst die ze met de Belgische overheid hebben. Bij Breda is die plicht er niet. NS, maar ook NMBS, hebben de optie van splitsen natuurlijk nooit gepromoot. Dat reizigers daar handig gebruik van maakten, en nu balen dat dit nu kan is logisch. Maar journalistiek gezien vind ik het wel lastig om er erg op in te hakken omdat:
          a) het kan nog steeds, maar het is minder aantrekkelijk door de trage reistijd
          b) het opsplitsen is door NS en NMBS nooit zelf actief op de markt gezet.
          c) Niemand heeft iets afgeschaft of duurder gemaakt, alleen de route van een trein is veranderd
          d) Voor een kleine groep reizigers heeft het veel impact, maar op het totale plaatje valt het denk ik mee, alhoewel er geen concrete cijfers van zijn.

      2. Simon schreef:

        Kan je niet opsplitsen in:

        – NL -> Noorderkempen: internationaal ticket
        – Noorderkempen -> verre plaats in BE: Railpass: 7,60 euro (of 6 euro met een GoPass-1 als je jonger bent dan 26)

        Voor mij lijkt dat goedkoper uit te komen, zelfs zonder early bird ticket.

        Nadeel is wel dat je een Railpass nodig hebt die volgens mij enkel in een automaat te koop is? Dat is een anonieme 10 rittenkaart die een jaar geldig is. Je kan die ook met meerdere mensen tegelijk gebruiken of doorverkopen.

        1. vissers schreef:

          en uiteraard-wie kan dat nou zelf niet bedenken, aan elk bemenst winket (-=bels voor loket). Dus de 1e reis OF slikken dat het wat duurder uitpakt (en voor terug die 10 ritjes kopen) of 1 uurtje extra in Noord-kemp doorbrengen en uitzicht van de snelweg bewonderen.
          Verder zijn er tijdens veel vakanties ook andere goedkope biljetten in de aanbieding-shoppingtrip, zomerbiljet, mobiliteitsweeek etc. Diue kan je vrijwel altijd wel online bestellen en printen.

  6. Willem schreef:

    Uit reacties in de pers moet ik opmaken dat de voorstanders van de route via Breda naar Antwerpen helemaal vergeten dat er ten westen van de HSL ook mensen wonen.
    En over de reizigers uit de provincie Zeeland, die in Roosendaal een prima mogelijkheid hadden om zowel naar het zuiden te reizen is ook geen rekening gehouden.
    Het argument dat Belgisch materieel niet naar Roosendaal kan rijden is technisch best op te lossen.Het verschil in stroomspanning is prima op te lossen door in Roosendaal de bovenleiding van een paar perronsporen om te schakelen van het Nederlandse naar het systeem van Belgie. In Bentheim gebeurt zoiets tussen het Duitse systeem en het Nederlandse.Moderne Belgische treinen kunnen mijns inziens dan zonder problemen in Roosendaal komen en een snellere verbinding met Antwerpen realiseren.Het is voor bovengenoemde gebieden beslist niet interessant om naar Breda of Noorderkempen tegaan.

    1. Marc vd Broek schreef:

      het verschil in spanning tussen België en Nederland is voor een Belgisch treinstel m.i. geen probleem. De stopper van NMBS komt nu ook op halve kracht Roosendaal binnen….

    2. Dries Molenaar schreef:

      BEzuiden Rotterdam is er nauwelijks spoor naar het Westen… Alleen naar Vlissingen. Er is wel eens geopperd om een aansluiting op de HSL te maken bij Zevenbergschenhoek. Moet kunnen en door het gewone spoor wat op te piepen zou je verderop dan ook wat harder kunnen rijden. Zijn er echter genoeg passagiers? Het geopperde extra Breda station zou de Walcherense burgers wel helpen daar men dan vlot zou kunnen overstappen op een ICdirect op de HSL. Hopelijk dan een nieuwe versie.

    3. Alex schreef:

      Tja, die zeurende Zeeuwen ook altijd. Ik ben echt blij dat ik vanuit België nu één minuut eerder in Rotterdam ben. Wel iets duurder, maar dat is ook wat waard hé! 😉

    4. Johan schreef:

      De beperking voor Belgische treinen in Roosendaal zit voornamelijk in het profiel. Dat is de ruimte die die rondom de rails vrij moet zijn zodat de trein erdoor past. Het materieel dat in de Belgische IC rijdt is groter dan het Nederlandse profiel toelaat. Het is natuurlijk prima oplosbaar voor zo’n kort stukje spoor, maar waar geen wil is…

  7. Dominic schreef:

    Het blijft toch belachelijk (naar mijn mening dan in ieder geval) dat we in Nederland dat ding versnellen door over de HSL te rijden en daardoor maar op 3 of 4 stations stoppen, terwijl in België dat ding gewoon lekker traag doorboemelt en bij iedere verhoogde stoeprand stopt…

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Tja, Breda en Brussel Airport zijn de stops die de meeste tijd kosten. Dus aan iedere kant van de grens 1. Je kunt over Noorderkempen discussieren, maar dan hebben we het over 2 tot 3 minuten.

      1. Johan schreef:

        In Nederland bedient de Benelux nu 4 stations, in België dubbel zoveel op een kortere afstand. Breda en de Luchthaven Brussel kosten beiden een kwartier, maar Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel Noord en Brussel Centraal kosten samen ook bijna een kwartier. Alsof die stations zoveel betekenisvoller zijn dan bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk, Leiden Centraal, Den Haag HS, Rotterdam Blaak en Dordrecht. Het evenwicht is zoek.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      @Dominic

      Tsja dat heeft zoals we weten al een lange voorgeschiedenis. In het kort komt het er op neer dat NMBS de Beneluxtrein tegenwoordig als aanvulling van de Thalys & Eurostar ziet.

      Zou nog niet eens zo radicaal zijn om de Beneluxtrein vanaf 2025 af te schaffen en nieuwe verbindingen te creëren zoals Charleroi – Antwerpen – Breda/Essen. Of IC Eindhoven – Breda – Antwerpen.

      Scheelt zoal die minstens 8 minuten keertijd bij Breda. En wordt Oost Brabant en indirect Gelderland ook beter bediend. En tussen Amsterdam – Rotterdam – Breda/Brussel is de frequentie al hoog genoeg.

    3. vissers schreef:

      De Belgen beslissen geheel zelf waar zij HUN treinen (want dat is het daar) laten stoppen en welke lijn ze nemen.
      Kijk overigens eens waar de echte Belse omnibus-treinen stoppen van d’n Anvers naar Bruuksel-die doen er bijna 60 min. over. Dit is net zo op vrijwel alle Belgische IC-lijnen van/naar Brussel.
      Destijds werd de verlegde BNL juist gepromoot vanwege het bedienen van Zaventem-airport en daarvoor hangen ook vele plakaten uit op bvb AMS-C!

  8. Van der Veken Luc schreef:

    Vanuit Reusel is er al een bus om halfzes naar Brecht,de Laatste terug om tien uur tot Reusel grens.
    Vanuit Bergenopzoom rijdt er een bus naar Putte terwijl tien minuten verder men de trein naar Brussel kan nemen.
    Turnhout Breda is ook niet zonder overstap,qua info is men beteraf met
    Google maps

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De rechtstreekse trein tien minuten van Bergen op Zoom vandaan (neem aan Roosendaal) is nu geschrapt 🙂

  9. Kees schreef:

    De enige reden dat de NMBS de trein zoveel laat stoppen in België is omdat NMBS aandeelhouder Thalys is en in de Benelux-trein een te groot concurrent ziet. Vandaar dat deze trein simpel weg niet sneller mag rijden.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      En dat ze op die manier ook minder binnenlandse treinen nodig hebben (geen pendel naar Noorderkempen, geen extra trein naar Zaventem), dus is lekker voordelig. En als er toch verlies wordt gemaakt, dan moet NS deels de rekening betalen.

      1. Alex schreef:

        Inderdaad! Want dat kan niet eens met één trein (die Noorderkempen shuttle moest naar Brussel en gaat daar dus nu ook naar toe, als IC Brussel, en de bediening van Zaventem moet vanwege Diabolo-deal).

        Al moet ik zeggen dat je hier in Brussel helemaal gek wordt van de reclame om dropjes op tulpen te gaan halen in Breda. Op de stations, op de radio, zelfs in het Frans is er een spotje met een mevrouw met Hollands accent die na “le shopping” een rondleiding “sjatoo de Breidaa” geeft (Belgen leggen de klemtoon op breDA)

        1. Alex schreef:

          Sorry BREda moet dat zijn

  10. Eduard de Jong schreef:

    Zoals ik al eerder aangaf, zijn de Belgen veel geraffineerder dan de Nederlandse NS-ers, die het van hun boerenslimheid moeten hebben, maar die links en rechts worden ingehaald door de gehaaide en doortrapte Belgen. Een cursus onderhandelingstechnieken is geen overbodige luxe voor Van Boxtel en zijn trawanten/consorten.

    1. dries molenaar schreef:

      Gezien de toestand van de wegen, het spoor, de begroting, de maatschappij enz zullen hier om deze platgereden band eens hartelijk lachen, de rest van de week of de maand.

  11. Didi schreef:

    En net treinkaartjes Rotterdam-Antwerpen Centraal en terug, nieuwe route via Breda, gekocht voor morgen/zaterdag. Via NS Internationaal zou dit enkele reis € 25,50 kosten, via de NMBS betaalde ik € 20,= Het lijkt erop dat de NMBS in deze situatie wél korting geeft voor het Nederlandse deel van het traject (mits je een kortingskaart hebt, natuurlijk) en de NS niet.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Opmerkelijk, ik moet nog uitzoeken hoe dat kan.

  12. Joris Albert schreef:

    Even vermelden dat een Railpass van NMBS niet aan de automaten van NMBS kan gekocht worden, en dat NS evenzeer, hetzij in mindere mate aandeelhouder is van Thalys. Wat betreft Noorderkempen, dit was een politiek stokpaardje van een destijds invloedrijke politieke figuur in de Belgische politieke modderpoel. En even de vraag; waarom moet de keertijd in Breda 8 minuten in beslag nemen? Kan de Benelux niet met Traxx voor en achter rijden of met loc en stuurstand zoals destijds met HLE11?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      NS is geen aandeelhouder in Thalys, wel partner. De aandeelhouders zijn: 62% SNCF, 28% NMBS, 10% DB.
      De treinen zijn uitgerust met een loc voor en achter, anders duurde de stop waarschijnlijk nog langer. Machinist moet wel omlopen van de ene naar de andere kant. Ik heb de dienstregeling verder (helaas) ook niet bedacht :-).

  13. Joris Albert schreef:

    Dank voor de correctie en de informatie 🙂

  14. Jules Vismale schreef:

    Dat Breda en Antwerpen nou eindelijk eens een keer per trein met elkaar worden verbonden vindt ik prima hoewel ik de laatstgenoemde stad niet graag meer in ga omdat deze namelijk ontzettend smerig en verpauperd is!
    Stel echter nou eens dat de IJzeren Rijn, als hij al opnieuw in gebruik wordt genomen voor goederenvervoer, eens verbonden werdt in de buurt van Weert richting Eindhoven? Dan zouden er zelfs in de toekomst passagierstreinen vanuit Eindhoven naar Antwerpen kunnen gaan rijden en omgekeerd daar deze twee grote steden al ontzettend slecht met elkaar zijn verbonden, op de A67 na dan.

  15. Els schreef:

    Zeeland blijft maar weer slecht bedeeld. Op zondag te voet van Yerseke naar kruiningen. Een uur. In Roosendaal een half uur wachten. Dan de stoptrein naar Antwerpen. Daar overstappen naar Mechelen.

    Er is ook een trein naar Roosendaal een half uur eerder. Deze komt aan om xx:24. De trein naar Antwerpen vertrekt om xx:23.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.