In de nacht van vrijdag op zaterdag is de laatste reizigerstrein Rotterdam – Hoek van Holland vertrokken. Bewoners, treinliefhebbers en directieleden uit de OV-sector gingen met de laatste trein mee. Vanaf september kunnen reizigers weer gebruik maken van de lijn, die wordt omgebouwd tot metrolijn.
Om 0:32 uur was het zo ver: na 125 jaar historie vertrok op 1 april (geen grap) de laatste trein vanuit Rotterdam naar Hoek van Holland. Dat het geen gewone rit was, bleek uit alles. Waar normaal gesproken op dit tijdstip een korte tweedelige Sprinter genoeg ruimte biedt, bestond de trein nu uit de dubbele lengte. “Bij elk station werd flink getoeterd,” vertelt Alwin Pot, die speciaal voor deze gelegenheid naar Rotterdam was gekomen.
Naast treinliefhebbers en gewone reizigers gingen er naar schatting ruim honderd genodigden met de laatste rit mee. In Rotterdam werden passagiers verwelkomd met muziek en ook in Hoek van Holland was er een muzikale aankomst. Dat het geen gewone rit was, bleek ook onderweg. “In de trein werden korte verhalen verteld over de historie van de lijn. Ook gingen twee dames in klassiek uniform mee. Bij ieder station werd er getoeterd en waren er enkele mensen toegestroomd om de laatste trein te zien vertrekken,” zegt Pot.
In Hoek van Holland werd de laatste trein opgewacht door een fanfare. Ook Maurice Unck, jarenlang bij NS betrokken in verschillende directiefuncties, was met de laatste trein meegereisd. Voor hem was die rit waarschijnlijk nog extra symbolisch, want Unck maakt dezelfde overstap als de lijn. Vanaf juni wordt hij de topman van de RET, die vanaf september weer reizigers gaat vervoeren via de dan omgebouwde spoorlijn.
Om de ombouw van trein naar metro te vieren werden in Hoek van Holland nog enkele toespraken gehouden. Maurice Unck wisselde symbolisch alvast zijn NS-jasje in voor een RET-jas. De ombouw van spoorlijn naar metrolijn is inmiddels begonnen. De komende maanden zet de RET bussen in. Vanaf september zullen de eerste metro’s gaan rijden.
Na de laatste rit Rotterdam – Hoek van Holland ging de trein zonder passagiers terug richting Rotterdam. Voor de genodigden had RET bussen ingezet. Daarmee is de overgang een feit, al zal dat pas maandagochtend bij de notaris worden bekrachtigd.
This post was last modified on 2 april 2017 13:35
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…