ProRail onderzoekt wisselstoringen door sneeuwval, woensdag minder treinen in Limburg

In verschillende delen van Nederland, voornamelijk in het westen en het midden van het land, zorgt lichte sneeuwval dinsdagochtend voor aanzienlijke verstoringen in het treinverkeer. ProRail heeft bevestigd dat de winterse omstandigheden leiden tot diverse problemen op het spoor, met name wisselstoringen die een directe impact hebben op de dienstregeling.

Wisselverwarming

De meest getroffen gebieden waren rond Amersfoort, Hilversum, en de lijnen Schiphol-Leiden en Roosendaal-Vlissingen. In Amersfoort zorgt de situatie voor veel overlast. Ook tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer Arena ondervonden intercity’s vertragingen door een wisselstoring. Reizigers tussen Leiden en Den Haag moeten moesten eveneens rekening houden met uitval van treinen.

ProRail stelt in een toelichting dat de wissels dat sommige wissels rond Amersfoort en Hilversum het niet deden doordat de gaskleppen van deze wissels dichtzaten. ProRail: “Het betrof hier geen technische fout.” In het verleden zijn er wel eens storingen geweest omdat de wisselverwarming niet aanstond. Of dat hier ook het geval is, is niet duidelijk.

Systeem goed gefunctioneerd

Ondanks de vertragingen die vandaag ontstonden, is ProRail in het algemeen niet ontevreden. “Het landelijke systeem van wisselverwarming heeft zijn werk vanochtend goed gedaan” stelt ProRail in een verklaring. De spoorbeheerder wijst erop dat er 6.200 wissels zijn, waarvan 5.000 met wisselverwarming. Volgens ProRail ging het op het totaal slechts om enkele wissels die niet goed werkte.

In Roosendaal is sprake van een gaslek, waardoor de wissels daar nu niet kunnen worden verwarmd. ProRail: “We zetten een extra storingsploeg in om daar wissels snel sneeuw- en ijsvrij te kunnen maken. Intussen werken we hard aan het herstel van de wisselverwarming daar.”

In de loop van de dinsdagochtend zijn alle problemen verholpen. De problemen in Hilversum waren als één van de eerste opgelost.

Aangepaste dienstregeling woensdag

Woensdag 17 januari wordt weer sneeuwval verwacht, met het zwaartepunt in Limburg en Zuidoost-Noord-Brabant. “Om reizigers een betrouwbare en veilige reis te bieden, rijden er de hele dag twee in plaats van vier Intercity’s per uur tussen Utrecht en Sittard” zegt de spoorbeheerder.

Met deze maatregel ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Ook verkleinen we zo de kans dat storingen in Limburg elders in het land tot hinder leiden. Omdat er minder Intercity’s rijden heeft een deel van de reizigers tussen de Randstad en Limburg te maken met een extra overstap. De extra reistijd bedraagt dan 15 minuten.

De spoorbeheerder wijst erop dat winters weer tot vertraging kan zorgen, en adviseert kort voor vertrek een reisplanner te raadplegen.

This post was last modified on 16 januari 2024 14:12

Share

Recent Posts

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

19 uur terug

Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…

23 uur terug

Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…

1 dag terug

Geen treinen van Hengelo naar Enschede – eerste van vier stremmingen deze zomer

Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…

2 dagen terug

Veel extra treinen van en naar Nijmegen voor Vierdaagse

NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…

2 dagen terug

Nieuwe directe snelle trein tussen Kopenhagen en Praag

De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…

3 dagen terug