ProRail onderzoekt wisselstoringen door sneeuwval, woensdag minder treinen in Limburg
16 jan 2024 8:20
In verschillende delen van Nederland, voornamelijk in het westen en het midden van het land, zorgt lichte sneeuwval dinsdagochtend voor aanzienlijke verstoringen in het treinverkeer. ProRail heeft bevestigd dat de winterse omstandigheden leiden tot diverse problemen op het spoor, met name wisselstoringen die een directe impact hebben op de dienstregeling.
Wisselverwarming
De meest getroffen gebieden waren rond Amersfoort, Hilversum, en de lijnen Schiphol-Leiden en Roosendaal-Vlissingen. In Amersfoort zorgt de situatie voor veel overlast. Ook tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer Arena ondervonden intercity’s vertragingen door een wisselstoring. Reizigers tussen Leiden en Den Haag moeten moesten eveneens rekening houden met uitval van treinen.
ProRail stelt in een toelichting dat de wissels dat sommige wissels rond Amersfoort en Hilversum het niet deden doordat de gaskleppen van deze wissels dichtzaten. ProRail: “Het betrof hier geen technische fout.” In het verleden zijn er wel eens storingen geweest omdat de wisselverwarming niet aanstond. Of dat hier ook het geval is, is niet duidelijk.
Systeem goed gefunctioneerd
Ondanks de vertragingen die vandaag ontstonden, is ProRail in het algemeen niet ontevreden. “Het landelijke systeem van wisselverwarming heeft zijn werk vanochtend goed gedaan” stelt ProRail in een verklaring. De spoorbeheerder wijst erop dat er 6.200 wissels zijn, waarvan 5.000 met wisselverwarming. Volgens ProRail ging het op het totaal slechts om enkele wissels die niet goed werkte.
In Roosendaal is sprake van een gaslek, waardoor de wissels daar nu niet kunnen worden verwarmd. ProRail: “We zetten een extra storingsploeg in om daar wissels snel sneeuw- en ijsvrij te kunnen maken. Intussen werken we hard aan het herstel van de wisselverwarming daar.”
In de loop van de dinsdagochtend zijn alle problemen verholpen. De problemen in Hilversum waren als één van de eerste opgelost.
Aangepaste dienstregeling woensdag
Woensdag 17 januari wordt weer sneeuwval verwacht, met het zwaartepunt in Limburg en Zuidoost-Noord-Brabant. “Om reizigers een betrouwbare en veilige reis te bieden, rijden er de hele dag twee in plaats van vier Intercity’s per uur tussen Utrecht en Sittard” zegt de spoorbeheerder.
Met deze maatregel ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Ook verkleinen we zo de kans dat storingen in Limburg elders in het land tot hinder leiden. Omdat er minder Intercity’s rijden heeft een deel van de reizigers tussen de Randstad en Limburg te maken met een extra overstap. De extra reistijd bedraagt dan 15 minuten.
De spoorbeheerder wijst erop dat winters weer tot vertraging kan zorgen, en adviseert kort voor vertrek een reisplanner te raadplegen.
Hier in Noord-Holland-Noord rijdt alles nu gelukkig gewoon! Ik las dat er momenteel op de A2 Amsterdam > Utrecht een vertraging is van 112 minuten, en op de A1 Maastricht > Eindhoven momenteel 83 minuten, dus met de auto is ook niet bepaald alles 🙂
Nou er ligt hier toch een behoorlijke sneeuwdeken. Dus van echt lichte sneeuwval kan je eigenlijk niet spreken.
inderdaad, ik vind de titel van dit artikel een tikkeltje te negatief ingestoken. De problemen spelen (~speelden) voornamelijk op een viertal trajecten. Op andere plekken heb ik het idee dat de trein deze ochtend betrouwbaarder was dan de auto.
Praatjes dat de wissels zouden werken nu en geen problemen meer met sneeuw en wat blijkt..eerste dag beetje sneeuw en jahoor alles is weer in storing, ga je diep schamen allemaal
Wissels sneeuwvrij maken door monteurs? Vroeger kon iedere seinhuiswachter of perronopzichter dat met een bezem, daar hebt je toch geen monteur voor nodig.
Vroeger werden de wissels met de hand bediend. Dat is niet meer de hedendaagse realiteit.
Vroeger was het zeker niet de perronopzichter of seinhuiswachter die de bezem pakte. Het was eerder de rangeerder, de man van weg & werken of de wisselsmeerder. Een seinhuiswachter mocht zijn post niet verlaten.
Kijk eens naar Schiphol en op diverse wegen
Ieder jaar, echt ieder jaar weer hetzelfde liedje. Wisselverwarming op gas waait uit. Hoe kan dat toch? Voorzover mij bekend wordt overal elders elektrisch verwarmd. Maar ombouwen is ” te duur”.
er lijkt geen enkel besef te zijn van de maatschappelijke verantwoording van het spoor in wintertijd.
Ik vind dit een heus schandaal.
Woorden die ik niet snel gebruik.
Vorige maand is in Heerhugowaard het emplacement gesaneerd door het opbreken van spoor 3 en de nodige toeleidende wissels. Allemaal om het spoor ‘robuust’ te maken voor de komst van het in 2030 gereed zijnde programma hoogfrequent spoorvervoer op het baanvak Amsterdam – Heerhugowaard, inclusief een nieuw opstelemplacement in laatstgenoemde plaats.
Sindsdien kunnen de treinen Amsterdam – Haarlem – Alkmaar – Hoorn tussen Alkmaar en Hoorn slechts kruisen in Obdam.
@Ron. Ik reis ook vaak met de trein door Noord-Holland (werk in Amsterdam, woon in Alkmaar, neem de trein naar Obdam om mijn moeder te bezoeken). Snap deze bizarre sanering totaal niet. De treinenloop tussen Alkmaar en Hoorn was al wankel en is nu nog veel wankeler gemaakt. Pure geldkwestie, denk ik.
@Martin, het enige positieve aan de sanering op station Heerhugowaard is de ombouw van de wissels naar elektrische verwarming, met verdere belasting van het elektriciteitsnet tot gevolg.
Onze autoriteiten (roverheid) volgen sinds jaar & dag een geheime agenda en ik geef je een hint: deze week vergadert het World Economic Forum (WEF) o.l.v. Klaus Schwab (1938) in Davos.
Het WEF (ook wel world economic schorum genoemd) is een in 1971 door de CIA (& Deep Stater Henry Kissinger, 1923 – 2023) opgerichte frontorganisatie voor de totstandkoming van de New World Order en deze boodschap is op elk een dollarbiljet te vinden onder de noemer Novus Ordo Seclorum.
Waarom zou het WEF zich in vredesnaam bezig houden met het soort wisselverwarming in Heerhugowaard of all places?
Btw: Prorail gebruikt een eigen elektriciteitsdistributienetwerk. Dat belast het normale net niet.
Er valt niet zo vaak sneeuw in Nederland dus het is lastig om de systemen te testen onder echte omstandigheden. Wanneer er dan een keer sneeuw valt zijn al die problemen dan opeens zichtbaar. Bovendien zorgt sneeuw ook voor overlast in landen waar het vaak sneeuwt zoals Japan. Ook op de snelwegen stond vandaag extra file.
Veel grotere stations hadden vroeger “onder de kap” wissels. Deze wissels hadden nooit last van sneeuw en bevroren nooit. Vooral tijdens de winter werden deze wissels oneigenlijk gebruikt om wissels op de emplacementen te vervangen. Op Amsterdam CS bijvoorbeeld keerden de treinen door “onder de kap” te rangeren.
“De gaskleppen zaten dicht”. En dat is geen technische fout ?
Kom op zeg, het zo zomaar kunnen dat dat een beveiliging is als de vlam uitwaait wat al snel kan gebeuren. In 2009 werden wissels in andere landen al elektrisch verwarmd wat veel betrouwbaarder is. Waarom hier niet ?
De reden was destijds dat de staat wilde dat ProRail gas afnam bij de Gasunie zodat de inkomsten voor de staat waren.
misschien hierop aansluitend nog een leuke sigaar uit eigen doos
https://www.treinreiziger.nl/andere-wisselverwarming-kan-spoorchaos-voorkomen/
Tja…
Het was inderdaad bar & boos 🙄
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten
kies”sneeuwdek” en als datum “16 januari” & huiver
(sorry, niet mijn schuld dat het zo moet – bij het knmi kunnen ze er ook wat van, giyf – maar dit terzijde)
Hoe is het nu met de treinen van Arriva in Limburg?
Het sneeuwt niet in Zuid- Limburg.
En het heeft de afgelopen nacht niet gesneeuwd.
Het sneeuwt 2000 ontslagenen bij VDL.
Hup naar NS, OV stads, streek, touring.
Het gaat om een hele lading Polen en ongeveer 500 Belgen. Van de Nederlanders kan het gros gewoon weer aan het werk in de metaalindustrie.
VDL was ook een van de de bedrijven waar een streng ADM-beleid (Alcohol, Drugs en Medicijnen) werd gevoerd. Op de dag (een woensdag) van de nulmeting, werd iedere werknemer bij binnenkomst onderworpen een alcohol en drugstest. Meer dan de helft van de medewerkers werd naar aanleiding daarvan voor die dag naar huis gestuurd, omdat ze onder invloed waren. Niet het type mensen dat je in een functie kunt laten werken waar ze met klanten te maken hebben.
die hele lading buitenlanders (Polen en 500 Belgen) hebben allen recht op WW-uitkering en vervolguitkering.
Arbeiders/werknemers zijn mensen.
Dus verlies aan 2000 arbeidsplaatsen.
Metaalindustrie in Limburg is de laatste jaren in het nieuws geweest met arbeidsplaatsenverlies.
Dat allen eerst vakantie nemen (een jaartje of 2), van hun WW-uitkering gaan genieten, hebben tenslotte er jaren voor betaald, kapitaal opgebouwd/ voor gespaard.
Velen zijn fysiek versleten geraakt.
Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken (tot je 67 en meer).
allen aan het werk als ZZP-er.
“off topic”, dankjewel
ook niet erg geschikt voor werk bij het spoor.
Die lui bij VDL in Born deden ook niets anders dan staken, prima geschikt voor het OV dus.
en in de tijd van Mitsubishi dachten de arbeiders de sfeer goed te houden door de Japanners racistisch te bejegenen, op beeld. De gestoordelingen.
Graag niet “anoniem” reageren op mijn vragen.
Frans come in.
…I”m dreaming of a white winter wonderland…
E I N D E L I J K, we hebben WINTER, met een lekkerrrrr dik pak sneeuw als ware het een slagroom op een heerlijke taart en voor Zuid Limburg een smaakvolle onvervalste echte Limburgse VLAAI !
Eindelijk, die kou, die vlokken sneeuw in en op het mooie witte (Limburgse) landschap.
Eindelijk, het werd weer eens tijd in plaats van altijd maar regen en (te) zachte temperaturen…
Dit is het Zwitser leven gevoel in eigen (Neder)land. Nu mag ProRail en NS en co laten zien wat ze waard zijn en ach die ongemakken, geniet ondertussen van het veranderende landschap als men van Noord naar Zuid (Limburg) of omgekeerd reist en bedenk dat het over vijf maanden alweer zomer is en men misschien zelfs naar een verkoelend ijsje verlangd die men nu geheel cadeau van Moeder Natuur op je stoep krijgt en nog geheel gratis ook !
Nederland heeft gewoon het mooiste klimaat en weer ter wereld met vier seizoensverschillen, in de lente als de bloemetjes ontluiken en gaan bloeien, in de zomer men puffend van de warmte een terrasje kan pikken, in de herfst de mooie verkleuring van de bladeren en … in de winter van het mooie goedje dat ik mij als Euro Aziaat kan bedenken, s n e e u w en vooral ‘s avonds met de sfeervolle straatverlichting en de neerdwarrelende sneeuwvlokjes, wat kan het leven ook op en langs het spoor toch mooi zijn en in eigen dorp of stad…!
EN dit is goed weer voor serie’s als Cabview Stefan, Meester Paul die met camera’s vanuit een machinistencabine het winterrijke Nederlandse landschap in beeld brengen of de EO voor RailAway met als thema “Winter in Nederland in 2024”. “I love it and still dreaming off…”
Geniet, ” Stay Safe and Healthy Folks…!”
Hieruit blijkt weer dat anonieme bronnen hoogst onbetrouwbaar zijn.
Ondertussen in de Schotse hooglanden
https://twitter.com/ScotRail/status/1747315780189077679
Zijn we nou nog niet van die pre-historische gas verwarmde wissels af. Dat systeem heeft nooit fatsoenlijk gewerkt, dat is ook de reden dat de rest van de wereld elektrisch verwarmde wissels gebruikt.
Mijn reactie heeft niets met de vraag van Anoniem te maken als men dat mocht denken Bert en co, maar omdat veel mensen klagen over de kou en de winter perikelen, terwijl een mooi sneeuwdek ook iets moois heeft te bieden en zelfs vele pluspunten kent die de natuur ons weet te bieden. Het is een opvatting die ik al vanaf mijn jeugd omarmt hebt en bij het zien van de sneeuwvlokken in hartje winter er warm van krijgt. Sneeuwruimen voor buren die slecht ter been zijn en de tachtig en negentig naderen en daar voldoening van hebben en oog hebben voor het welzijn van onze medemens staat bij mij op nummer een. De seizoenen in Nederland zijn zo veelzijdig dat wij ons dat niet beseffen. Zittend in een trein terwijl het ochtendgloren is en het landschap met een dik pak sneeuw bedekt heeft ook z’n charmes en bekoorlijkheden. Te veel wordt ook in dit forum te negatief op allerlei berichtgevingen gereageerd, terwijl ik het ook van een andere lees zonnige en positief kant bekijkt. Een meteoroloog op Java zei eens tegen mij dat men in Nederland meer afwisseling heeft dan hier op Java, bij ons varieert de temperatuur rond de dertig graden en is het regen of zon, maar in Nederland heb je van alles wat, kou, warmte, zon, sneeuw, regen en dat kan voor een meteoroloog juist leuker maken. Daarom geniet ik van alle jaargetijden en zeker in het heuvelrijke Zuid Limburgse landschap en de tegenstellingen met de rest van het land maken dat ik blij ben te genieten van de wisselingen der seizoenen en dat staat los van welke anonieme reageerder dan ook. En de ongemakken die kom ik alle twaalf maanden wat het weer betreft in Nederland wel tegen en regen bestaat voor mij niet want dat is “natte zonneschijn” zeggen ze in Aruba en zo is het maar net…
Volgens een van die “anoniemen” zou er geen sneeuw liggen in Limburg. Jij weet natuurlijk wel beter.
Anoniem schreef dat woensdag-ochtend.
Anoniemschreef:17 januari 2024 om 09:19
Toen had het nog niet gesneeuwd.
Het sneeuwde later op de dag.