Locov positief over plannen dienstregeling 2025, wel kritisch op verbinding met België

Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van 2025 een groot deel van de afgeschafte treindiensten weer terug te brengen. De consumentenorganisaties die in het Locov advies uitbrengen aan NS zijn wel kritisch op de verbindingen met België, die niet voldoen aan de vervoervraag van reizigers.

In februari maakte NS bekend dat het in 2025 zo’n 1600 extra treinen wil laten rijden. Vooral aan de randen van de dag wordt de dienstregeling uitgebreid en sommige verbindingen worden weer hersteld, nadat ze tijdens de coronapandemie en als gevolg van ernstige personeelstekorten werden afgeschaft.

Herstel van het aantal reizigers

Locov is verheugd dat NS zijn best doet om de trein aantrekkelijker te maken voor reizigers: “Wij zijn ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan herstel van het aantal reizigers naar het niveau dat NS pre-corona vervoerde”, schrijft Locov in het advies. “Het is ook een goede basis voor verdere groei in het aantal reizigers, niet alleen bij NS maar ook bij het openbaar vervoer in de regio (bus, tram, metro en gedecentraliseerde treindiensten).”

Belgische IC’s samenvoegen

Wel adviseert het Locov ruim 16.000 wekelijkse kilometers aan extra treindiensten. Bovendien is het adviesplatform kritisch op de voorgestelde verbindingen met België, zoals de extra, snelle, intercity naar Brussel. Zo noemt Locov het niet aantrekkelijk dat de langzame IC wordt ingehaald door de snelle en vervalt de binnenlandse intercity tussen Antwerpen en Brussel, die ook stopte op stations als Vilvoorde. “Het vervallen van de binnenlandse sneltrein is een zeer onwenselijke verslechtering voor reizigers binnen België”, schrijft het Locov. Rover noemt als oplossing om de snelle IC Brussel samen te voegen met de binnenlandse intercity naar Charleroi: “Hierdoor hoeft de trein geen stations over te slaan, blijft de reistijdwinst van 40 minuten bestaan en hoeven er geen Belgische stops te verdwijnen.”

Het is nu aan NS om aan de slag te gaan met de adviezen van het Locov. Later in het jaar volgt de definitieve dienstregeling.

This post was last modified on 29 maart 2024 11:28

Share

Recent Posts

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

3 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

1 week terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

2 weken terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

2 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug