Locov positief over plannen dienstregeling 2025, wel kritisch op verbinding met België

Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van 2025 een groot deel van de afgeschafte treindiensten weer terug te brengen. De consumentenorganisaties die in het Locov advies uitbrengen aan NS zijn wel kritisch op de verbindingen met België, die niet voldoen aan de vervoervraag van reizigers.

In februari maakte NS bekend dat het in 2025 zo’n 1600 extra treinen wil laten rijden. Vooral aan de randen van de dag wordt de dienstregeling uitgebreid en sommige verbindingen worden weer hersteld, nadat ze tijdens de coronapandemie en als gevolg van ernstige personeelstekorten werden afgeschaft.

Herstel van het aantal reizigers

Locov is verheugd dat NS zijn best doet om de trein aantrekkelijker te maken voor reizigers: “Wij zijn ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan herstel van het aantal reizigers naar het niveau dat NS pre-corona vervoerde”, schrijft Locov in het advies. “Het is ook een goede basis voor verdere groei in het aantal reizigers, niet alleen bij NS maar ook bij het openbaar vervoer in de regio (bus, tram, metro en gedecentraliseerde treindiensten).”

Belgische IC’s samenvoegen

Wel adviseert het Locov ruim 16.000 wekelijkse kilometers aan extra treindiensten. Bovendien is het adviesplatform kritisch op de voorgestelde verbindingen met België, zoals de extra, snelle, intercity naar Brussel. Zo noemt Locov het niet aantrekkelijk dat de langzame IC wordt ingehaald door de snelle en vervalt de binnenlandse intercity tussen Antwerpen en Brussel, die ook stopte op stations als Vilvoorde. “Het vervallen van de binnenlandse sneltrein is een zeer onwenselijke verslechtering voor reizigers binnen België”, schrijft het Locov. Rover noemt als oplossing om de snelle IC Brussel samen te voegen met de binnenlandse intercity naar Charleroi: “Hierdoor hoeft de trein geen stations over te slaan, blijft de reistijdwinst van 40 minuten bestaan en hoeven er geen Belgische stops te verdwijnen.”

Het is nu aan NS om aan de slag te gaan met de adviezen van het Locov. Later in het jaar volgt de definitieve dienstregeling.

This post was last modified on 29 maart 2024 11:28

Share

Recent Posts

‘Bezuinigingen dreigen ov onherstelbaar te beschadigen’

Bezuinigingen dreigen het openbaar vervoer in Nederland onherstelbaar te beschadigen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover die…

2 uur terug

Advies Locov: ‘NS moet Weert beter bedienen in dienstregeling 2026’

Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar…

18 uur terug

Nieuwe NightJet vanaf 28 mei tussen Amsterdam en Wenen

De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam…

1 dag terug

Waardering ov blijft hoog maar branche luidt noodklok over bezuiniging

Met een rapportcijfer van 7,8 blijft de waardering van het openbaar vervoer in Nederland hoog.…

2 dagen terug

Amersfoort biedt gratis ov voor minima

Amersfoort is de volgende gemeente die gratis openbaar vervoer gaat aanbieden voor een doelgroep. Op…

2 dagen terug

Station Den Helder Zuid vernieuwd – treinen rijden weer in Noordkop

Het geheel herbouwde station Den Helder Zuid is maandagochtend heropend. Er werd twee weken lang…

3 dagen terug