Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van 2025 een groot deel van de afgeschafte treindiensten weer terug te brengen. De consumentenorganisaties die in het Locov advies uitbrengen aan NS zijn wel kritisch op de verbindingen met België, die niet voldoen aan de vervoervraag van reizigers.
In februari maakte NS bekend dat het in 2025 zo’n 1600 extra treinen wil laten rijden. Vooral aan de randen van de dag wordt de dienstregeling uitgebreid en sommige verbindingen worden weer hersteld, nadat ze tijdens de coronapandemie en als gevolg van ernstige personeelstekorten werden afgeschaft.
Locov is verheugd dat NS zijn best doet om de trein aantrekkelijker te maken voor reizigers: “Wij zijn ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan herstel van het aantal reizigers naar het niveau dat NS pre-corona vervoerde”, schrijft Locov in het advies. “Het is ook een goede basis voor verdere groei in het aantal reizigers, niet alleen bij NS maar ook bij het openbaar vervoer in de regio (bus, tram, metro en gedecentraliseerde treindiensten).”
Wel adviseert het Locov ruim 16.000 wekelijkse kilometers aan extra treindiensten. Bovendien is het adviesplatform kritisch op de voorgestelde verbindingen met België, zoals de extra, snelle, intercity naar Brussel. Zo noemt Locov het niet aantrekkelijk dat de langzame IC wordt ingehaald door de snelle en vervalt de binnenlandse intercity tussen Antwerpen en Brussel, die ook stopte op stations als Vilvoorde. “Het vervallen van de binnenlandse sneltrein is een zeer onwenselijke verslechtering voor reizigers binnen België”, schrijft het Locov. Rover noemt als oplossing om de snelle IC Brussel samen te voegen met de binnenlandse intercity naar Charleroi: “Hierdoor hoeft de trein geen stations over te slaan, blijft de reistijdwinst van 40 minuten bestaan en hoeven er geen Belgische stops te verdwijnen.”
Het is nu aan NS om aan de slag te gaan met de adviezen van het Locov. Later in het jaar volgt de definitieve dienstregeling.
This post was last modified on 29 maart 2024 11:28
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…