1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in jaren en doet dat met wekelijks 1600 extra treinen, de introductie van de Airport Sprinter tussen Schiphol en Amsterdam en meer en snellere verbindingen met Brussel.

Met de nieuwe dienstregeling zet NS een eerste stap in een nieuwe, grote structuurwijziging die het bedrijf doorvoert om voorbereid de toekomst tegemoet te gaan. Die eerste stap bestaat uit het beter verbinden van regio’s onderling, zowel overdag als op vroege en late tijdstippen. Daarnaast houdt NS Amsterdam Centraal, de komende jaren geteisterd door werkzaamheden, bereikbaar met een speciale Airport Sprinter. Ook komt er een nieuwe tienminutensprinter die Rotterdam, Delft en Den Haag op metrofrequentie met elkaar verbindt.

Internationaal gezien krijgt vooral de verbinding Amsterdam-Brussel een opwaardering: NS International en NMBS verdubbelen de frequentie van 16 naar 32 treinen per dag, waarvan de helft 45 minuten sneller naar België kart. Eén verbinding begint in Rotterdam en rijdt via Breda naar Brussel-Zuid met een reistijd van 2:07 uur. De andere route start in Lelystad en rijdt via Amsterdam Zuid en Rotterdam rechtstreeks naar Antwerpen en Brussel-Zuid. Deze doet er ongeveer twee uur over.

“Treinreizigers ondervinden momenteel hinder van minder beschikbaar materieel en personeel, snelheidsbeperkingen en noodzakelijke werkzaamheden”, zegt NS-baas Wouter Koolmees. “Hoewel deze nieuwe dienstregeling niet alle problemen op het spoor kan rechttrekken, hebben we toch een groot aantal verbeteringen kunnen doorvoeren.”

De tweede stap volgt pas op een later moment. Volgens NS gaan intercity’s via de HSL dan doorrijden naar Leeuwarden en Groningen, zodat Noordoost-Nederland beter verbonden is met de rest van het land. Omdat er op de HSL nog forse snelheidsbeperkingen gelden en omdat de aflevering van ICNG-treinstellen nog niet voltooid is, laat stap 2 nog even op zich wachten.

De belangrijkste wijzigingen op een rijtje:

Nieuwe structuur:

  • In de nieuwe dienstregelingsstructuur worden steden en regio’s snel met elkaar
    verbonden. In de uiteindelijke structuur zullen de Intercity’s over de Hogesnelheidslijn
    (HSL) verder rijden richting Almere, Lelystad, Zwolle, Groningen en Leeuwarden en
    richting Enschede inclusief een reistijdverbetering. De HSL wordt hiermee nog verder
    geïntegreerd in het nationale spoornetwerk en dit zorgt voor een sneller netwerk. NS
    voert de nieuwe structuur in twee stappen in.
  • In Dienstregeling 2025 zullen de Intercity’s over de HSL naar Almere Centrum en
    Lelystad Centrum en naar Amersfoort Schothorst rijden om de nieuwe structuur
    betrouwbaar te kunnen rijden. De Intercity’s van en naar Groningen/Leeuwarden via
    de Hanzelijn rijden van en naar Schiphol Airport.
  • Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle intercity’s uit Enschede doorrijden naar Den
    Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers tussen Oost-Nederland en Amsterdam
    Zuid/Schiphol voortaan overstappen op station Amersfoort Centraal.
  • Tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal introduceert NS een
    Airport Sprinter die acht keer per uur rijdt. Hiermee houdt NS de bereikbaarheid op
    peil tijdens de grote verbouwing van Amsterdam Centraal en ontstaat een herkenbare
    verbinding tussen de luchthaven en de hoofdstad.
  • De tienminutentreinen tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer ArenA en
    Schiphol Airport gaan allemaal doorrijden naar Leiden Centraal en verder richting Den
    Haag en/of Rotterdam Centraal. Hiermee wordt met name Amsterdam Bijlmer ArenA
    (een gebied met veel werkgelegenheid en evenementen) veel beter verbonden met de
    Westelijke Randstad. Daarnaast gaat er dus elke tien minuten een Intercity rijden
    tussen Leiden Centraal, Schiphol Airport, Amsterdam Bijlmer ArenA en Utrecht
    Centraal.

Meer treinen in de spits op maandag tot en met donderdag:

  • NS wil maandag tot en met donderdag in de spitsrichting drie snelle treinen rijden
    tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. De herintroductie van deze snelle treinen is
    nog wel onder voorbehoud van (zicht op) financiering van overwegmaatregelen.
  • De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar keert terug. NS wil in de spits op maandag tot
    en met donderdag twee ritten per spitsrichting rijden.

Meer treinen overdag:

  • NS introduceert van maandag tot en met donderdag een nieuwe tienminutentrein
    met Sprinters tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht. Dit is een
    uitbreiding van de huidige vier Sprinters per uur naar zes Sprinters per uur tussen
    Rotterdam en Den Haag overdag, en een uitbreiding van vier naar zes Sprinters per
    uur tussen Dordrecht en Rotterdam in het dal overdag tussen de spitsen.
  • De kwartierdiensten met Sprinters tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere
    keren overdag weer terug, dit was in Dienstregeling 2024 alleen in de spits op
    werkdagen.
  • De kwartierdiensten met Intercity’s tussen Schiphol Airport, Almere en Lelystad keren
    op maandag tot en met zaterdag overdag weer terug, dit was in Dienstregeling 2024
    alleen in de spits op werkdagen.
  • Tussen Utrecht en Woerden rijdt NS overdag weer vier Sprinters per uur op maandag
    tot en met vrijdag, dit was in Dienstregeling 2024 alleen in de spits op maandag tot
    en met donderdag.
  • De tienminutentrein tussen Arnhem, Utrecht, Schiphol, Leiden, Den Haag en
    Rotterdam zal op maandag tot en met donderdag de hele dag gaan rijden in plaats
    van alleen in de spits.
  • Op vrijdag rijden de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en
    Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het
    middaguur.
  • Ook tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal rijdt NS op vrijdag weer vanaf de
    ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal gaan meer treinen rijden in de brede spits.
  • NS rijdt de Sprinter Utrecht – Hilversum – Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en
    zondag. Hiermee brengt NS op die dagen de kwartierdienst terug in Het Gooi.
  • NS herstelt op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en
    Schiphol Airport.

Meer treinen in de avonduren:

Reizigers in de avonduren of in de vroege nacht krijgen meer en latere reismogelijkheden.
Enkele voorbeelden uitgelicht:

  • NS rijdt de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer door, namelijk tot
    23:00 uur in plaats van 21:00 uur. Hierdoor is ook Venlo in de avonduren beter
    verbonden met de Randstad.
  • NS introduceert op vrijdag- en zaterdagavond een kwartierdienst met Intercity’s
    tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag tot half 1 ‘s nachts.
  • Vanuit Enschede vertrekt de laatste trein op vrijdag- en zaterdagavond een half uur
    later richting de Randstad (23:16 uur in plaats van 22:46 uur). Deze trein rijdt tot
    Amersfoort.
  • Tussen Apeldoorn en Deventer rijden de Sprinters in de avonduren elk half uur op
    maandag tot en met vrijdag tot circa 22.00 uur. In het weekend rijdt er een late trein
    om 00:57 uur van Apeldoorn richting Deventer en waar mogelijk (i.v.m.
    onderhoudsrooster) Almelo, Hengelo en Enschede. Nu is de laatste trein nog om
    00:20 uur.
  • Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden voegt NS extra ritten
    toe.
  • NS rijdt de kwartierdienst met Intercity’s tussen Dordrecht, Rotterdam, Leiden en
    Schiphol Airport in de avonduren langer door.
  • NS rijdt de laatste Intercity van Amsterdam Centraal naar Almere een half uur later op
    vrijdag en zaterdag, de laatste Intercity vertrekt op die dagen om 00:38 uur in plaats
    van 00:08 uur.
  • NS rijdt op vrijdag- en zaterdagavond de laatste Sprinter van Almere Centrum naar
    Utrecht Centraal een uur later, namelijk om 00:51 uur uit Almere.
  • Vanuit Schiphol Airport naar Amersfoort Centraal rijdt de laatste Intercity op vrijdag
    en zaterdag een half uur later, namelijk om 00:08 in plaats van 23:38 uur.
  • De laatste Intercity van de dag van Nijmegen (vertrek 23:43 uur) naar Utrecht Centraal
    zal doorrijden naar Amsterdam Centraal.
  • NS verhoogt de frequentie tussen Amersfoort Centraal en Amersfoort Vathorst in de
    avonduren.
  • NS voegt ongeveer drie tot zes ritten per dag toe in de Sprinter Nijmegen – Zutphen.

Meer en snellere treinen aan de randen van de dag:

  • Tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Zwolle rijdt NS in totaal per
    dag ongeveer zes tot zeven extra treinen. Voor een betere bereikbaarheid van en naar
    Noord-Nederland en zodat beter wordt aangesloten op de reizigersvraag wil NS aan
    de randen van de dag diverse Intercity’s – die nu nog op elk tussengelegen station
    stoppen – tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden als Intercity laten rijden. Waar
    nodig én mogelijk zijn op die momenten extra losse Sprinters toegevoegd.
  • Ook versnelt NS de Intercity Zwolle – Roosendaal die nu nog op sommige momenten
    als Sprinter rijdt. Waar nodig en mogelijk rijdt NS op die momenten extra Sprinters.

Internationaal:

  • NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland
    en Brussel van 16 naar 32 per dag. In Dienstregeling 2025 komt er een nieuwe, snelle
    verbinding bij. Met die verbinding zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg dan
    nu.

Per regio:

DrentheFlevolandFrieslandGelderland
GroningenLimburgNoord-BrabantNoord-Holland
OverijsselUtrechtZeelandZuid-Holland

Advies

De komende tijd gaan reizigersorganisaties en regionale overheden het plan bekijken en komen dan met een advies. Daarna is het aan spoorbeheerder ProRail om de puzzel te leggen van de wensen van NS, andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. De definitieve dienstregeling volgt in het najaar.

Reizigersvereniging Rover, een van de organisaties die over het plan gaan adviseren, is blij met de uitbreiding van de dienstregeling, waar door corona en personeelsgebrek in was gesnoeid. “Rover is blij dat veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald, eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden.” Dat er meer treinen gaan rijden aan de randen van de dag is “vooral goed nieuws voor forenzen die voor de spits uit willen reizen en voor uitgaanspubliek dat hierdoor makkelijker voor de trein kan kiezen”.

Ov-onderzoeker Niels van Oort van de TU Delft noemt de plannen van de NS tegenover Trouw “over het algemeen goed nieuws”. “De betrouwbaarheid en het comfort bij het spoor staan onder druk door een tekort aan personeel, materieel en benodigd onderhoud aan de infrastructuur. Met de nieuwe plannen heb je als reiziger meer reismogelijkheden.”

FNV waarschuwt

Ook vakbond FNV waarschuwt NS dat personeel niet de dupe moet worden van de ambitieuze plannen rondom de nieuwe dienstregeling. De uitbreiding van de dienstregeling is alleen mogelijk als de spoorwegmaatschappij voldoende extra personeel kan aantrekken, want anders neemt de werkdruk volgens vakbondsbestuurder Henri Janssen te sterk toe.

“We vinden het zeer ambitieus en staan op het standpunt dat dit alleen maar kan als NS voldoende personeel heeft. Het mag niet ten koste van personeel gaan. Dus geen verhoging van de werkdruk”, reageert hij op het plan dat de NS donderdag bekendmaakte. Janssen merkt op dat er binnen de hele organisatie meer personeel bij moet komen om te zorgen dat treinen kunnen rijden en niet te laat komen.

This post was last modified on 9 februari 2024 11:59

Bekijk reacties

  • Ik vraag mij wel af of de NS wel genoeg personeel heeft om alle uitbreidingen uit te kunnen voeren. De nieuwe dienstregeling wordt een behoorlijk stuk uitgebreider dan de huidige dienstregeling. Mooi ook dat de Sprinters op Deurne-Eindhoven-'s Hertogenbosch, Weert-Eindhoven-Tilburg en Utrecht-Baarn op zaterdag en deels ook op zondag ieder half uur gaan rijden, maar was het al niet de bedoeling om halverwege 2024 de halfuursdienst in het weekend deels te herstellen?

    • Werven van NS treinpersoneel, opleiding van treinmachinisten en instroom van ICNG gebeurt integraal.

      Daarom zijn er nu nog zo weinig ICNG. Er zijn nog te weinig ICNG/HSL treinmachinisten. Waar moet je dan de ICNG laten in Nederland op opstelterreinen als ze nog niet gebruikt kan worden? Dat zou kapitaalvernietiging zijn.

      Eerst voldoende (HSL) treinmachinisten. Dan pas kan de dienstregeling opgeschaald worden. In RTL Nieuws werd vooral gesproken over tekort aan (storings) monteurs.

        • Maar zonder technici heb je te weinig treinen om een goede dienstregeling uit te voeren. Heeft weinig zin om 10 minuten sprinter diensten met 3 a 4 bakken uit te voeren, terwijl de normale lengte 7 bakken is voor een 15 minuten dienst. Dus dit is ook een vorm van personeelstekorten. En een ander hoofdstuk is teweinig personeel in de reiniging van de treinen en dit leidt tot vieze treinen. (vorig jaar was dit echt uit de hand gelopen vind ik) Ik vind de scepsis over de nieuwe dienstregeling in het licht van personeelstekorten ook aardig optimistisch.

        • De conducteurs kunnen wel van de treinen af. Men doet er niets anders dan TV kijken op een tablet. Het personeel kan wel beter ingezet worden op de stations en omgeschoold worden.

      • Er zijn zo weinig ICng omdat er met de meeste stellen wat is. Dat ze niet rijden komt niet door het ontbrekende personeel.
        Vreemd, al dat begrip voor die rammelbakken van ALstom.

        • Die treinen van Alstom zijn zeker geen rammelbakken. Nieuwe treinen hebben gewoon kinderziektes, dat mag je wel verwachten bij elke trein dus ook bij de ICNG.
          Om een voorbeeld te noemen... Bij de instroom van SLT ging dat ook niet helemaal soepel en zie nu het resultaat. Bij de ICNG gaat dat ook wel goed komen hoor, maar het is gewoon een kwestie van tijd en geduld.

        • @anoniem
          De SLT had kinderziektes inderdaad. Maar daarbij moet wel opgemerkt worden dat SLT besteld werd op 1 juli 2005 en de eerste rit met reizigers was op 23 februari 2009. Daar zit dus een kleine 4 jaar tussen. ICNG is besteld op 15 juni 2016 en de eerste rit met reizigers was op 24 april 2023. Dat is dus een kleine zeven jaar. Daar zit dus al een enorm verschil in de tijd tussen bestelling en eerste rit. Het zal uiteindelijk wel goed komen met ICNG, maar het is toch lastig vol te houden dat wat er nu met ICNG gebeurt de normaalste zaak van de wereld is.

      • Dus als ik het goed begrijp beweer je het volgende: Er zijn extra machinisten opgeleid, waardoor er voorlopig minder ICNG beschikbaar is voor de reizigersdienst. En de fabrikant is daarom verteld dat de productie op een laag pitje moet. Geloof je het zelf? Hoe verzin je het?

        De opleiding van machinisten hoort een bijzaak te zijn bij de introductie van nieuw materieel op het spoor. Het hele vak van machinist is een soort uitgebreide cursus. Niet meer dan dat. Dat heeft helemaal geen invloed op het tempo van levering van nieuw materieel, dat er allang had moeten zijn.

      • Er staat overigens al veel meer ICNG-materieel in Nederland dat, om wat voor reden dan ook, niet inzetbaar is in de reizigersdienst. Sommige treinen staan inmiddels jaren stil en worden alleen af en toe ergens naartoe gesleept, zoals naar Ahgons en weer terug. Dat is inderdaad kapitaalvernietiging.

        In december waren er ongeveer 15 ICNG's inzetbaar in de reizigersdienst, aldus Koolmees. Afgelopen week zijn er 9 ingezet. Als het opleiden werkelijk de leidraad zou vormen voor de inzetbaarheid van treinstellen, dan kun je niet anders concluderen dat het opleiden van machinisten contraproductief werkt.

    • Due extra sprinters in het weekend moeten er wel komen want dat is gewoon een eis in de nieuwe concessie.

  • Jammer dat Twente niet meer rechtstreeks verbonden gaat worden met onze hoofdstad en Schiphol. Er is nog wel de IC Berlijn naar Amsterdam, maar die stopt niet meer in Almelo. Daarnaast heeft de IC Berlijn vaak meer dan een uur vertraging.

    Het wordt dan toch een gedoe om met veel koffers naar Schiphol te reizen en dan moeten de Tukkers overstappen op het drukke Amersfoort CS.

    • Waarom zou je verbonden willen zijn met Amsterdam?
      Nu krijg je een sterkere verbinding met de zuidelijke Randstad, in het bijzonder onze Hofstad

      • Ik wil rechtstreeks verbonden worden met Schiphol zonder overstappen. De rest van de randstad kan onder 10 meter water komen, dat interesseert mij niet.

      • Omdat Amsterdam de hoofdstad is, de stad waar het in Nederland om draait, alles heeft wat je kan wensen, en een grote luchthaven in de buurt heeft.
        Den Haag is een leuke stad maar hoeveel mensen gaan een weekend naar Den Haag t.o.v. Amsterdam?

        • Amsterdam is hoofdstad omdat ten tijd van de herinrichting van NL na de franse bezetting men dacht dat Amsterdam gelijmd moest worden en zo rellen te voorkomen.
          Den Haag is residentie-stad en had ook hoofstad moeten worden. Net als in praktisch alle landen in de wereld.
          Mensen willen naar Amsterdam vanwege het imago en vermeende vrijheden als dronken worden en lekker hossen. Of paddo en kruiden gebruik. Een klein deel komt vanwege de culturele verrijking of om tax-free te winkelen als buiten EU persoon.
          Het is jammer dat het Rijksmuseum in Amsterdam staat en niet wat centraler in het land is opgericht. Of in Den haag.

        • Dries, je kraamt weer onzin uit. Het Rijksmuseum staat in Enschede en niet in Amsterdam. Gek eigenlijk dat in de tweede stad van het land, geen enkel rijksmuseum is gevestigd.

        • Allan, jij kraamt juist onzin uit. Er zijn meerdere rijksmusea, waar die in Amsterdam en Enschede er twee van zijn. Van deze (als ik het goed heb) 29 musea is er maar eentje die met enige regelmaat als hét Rijksmuseum wordt aangeduid en dat is niet Rijksmuseum Twenthe. Volgens mij weet jij heel goed hoe het zit (getuige ook je terechte opmerking over Rotterdam), maar vind je het gewoon leuk om Dries vals te beschuldigen.

    • Er wordt gesproken over ICNG/Intercity Direct op langere termijn naar Enschede. Maar dat zal nog wel even duren. Eerst Intercity Direct verlengen via Amsterdam Zuid naar Lelystad/Amersfoort. Dat zie ik zelfs niet in dienstregeling 2025 gebeuren. Denk eerder aan dienstregeling 2026. Tenzij NS ineens een hele grote pool aan HSL treinmachinisten en (HSL/ICNG) conducteurs. Traxx + ICR reken ik zoal niet mee.

      Richting Enschede via HSL zal eerder dienstregeling 2028 - 2030 worden. Eerst verlenging naar Groningen/Leeuwarden. Voorlopig zal de IC Schiphol - Enschede wel blijven rijden.

    • Dan reis je toch eerst naar Hengelo of Deventer en stap je daar op de IC Berlijn naar Amsterdam CS? Overigens rijdt de IC Berlijn sinds december behoorlijk volgens schema, een uur vertraging is een zeldzaamheid.

      Ongetwijfeld zullen de Berlijn-treinen de komende jaren ieder uur gaan rijden, eventueel door andere maatschappijen.

      • In de Berlijn trein willen ze in de toekomst zomers verplichte zitplaatsreservering invoeren. En wie weet in de overige maanden ook. Of binnenlandse reizigers worden niet meer toegelaten. Dan heb je er als Tukker ook niks meer aan om naar Amsterdam te gaan....

      • Luxemburg is niet gratis. Men heeft daar besloten om het OV via de belastingen te financieren. Het personeel krijgt gewoon salaris, het zijn geen vrijwilligers die gratis hun diensten aanbieden. Als iets 'gratis' lijkt, is er een ander die de rekening betaalt.

        • Luxemburg heeft gigantische inkomsten uit accijnzen op drank, sigaretten en benzine die Duitsers, Belgen en Fransen massaal net over de grens inslaan. Kijk eens in Wasserbillig en Martelange.

      • Met die redenering kun je de UK weer het beste treinsysteem vinden want sinds Thatcher zeggen ze dat de belastingbetaler spekkoper is daar. Alleen is het OV alleen nog te betalen voor middenklasse en hoger en is vliegen zeer concurrerend daar.

        In het naoorlogse Nederland van de 20e eeuw vond men twee zaken belangrijk. Geen woekerprijzen in op de woningmarkt, energie- en vervoersmarkt.

        Een dienstbare overheid: dus betrouwbare nutsvoorzieningen dus met alle respect: geen Italiaanse toestanden, of Oost-Europese toestanden op het spoor.

  • Nog meer dan voorheen staart NS zich bij de dienstregeling blind op de westelijke Randstad. Wie uit het zuiden naar noord- of oost-Nederland wilt, of andersom, kan in de visie van NS straks ook maar beter via Amsterdam-Zuid rijden.
    Lichtpuntjes zijn de Sprinters die weer grotendeels 'gewoon' elk halfuur gaan rijden. Voor de weekendwandelingen vanuit mijn Interditystation een flinke verbetering.
    Nog even dit. Ook in de weekenden wil ik meestal vroeg op stap. Op zondag kwart over 8 de eerste Intercity is echt aan de late kant, terwijl in de Randstad al voor 7 uur volop treinen rijden.

    • Dit heeft te maken met werkzaamheden bij station Amsterdam Centraal. De Intercity Direct kunnen niet meer keren bij Amsterdam Centraal tijdens werkzaamheden.

      Daarom koppelen ze de Intercity Direct aan de Intercity's richting Lelystad, Groningen/Leeuwarden en Enschede. Zoals de nieuwe snelle verbinding met ICNG naar Brussel Lelystad als begin/eindpunt heeft. Op die manier slibt het spoor niet dicht.

    • Het is wel waar de reizigers zijn. En daarnaast gaat de ns niet over waar sporen bijgelegd worden.
      Als je meer verbindingen in het oosten wilt, moet je bij de politiek langsgaan

    • Ik woon in de randstad en ik kan u verzekeren dat de eerste trein alhier op zondag om 8.03 uur vertrekt.

    • Daar wonen de meeste mensen en reizen de meeste mensen met de trein.... Ga terug naar je boerderij en stop met huilen

      • Mag hij van jouw wel een auto kopen voor zijn vrouw? En zeg je tegen de gemeenteraad in zijn provinciehoofdstad dat ze verder niet aan Randstedelijk 'auto-ontmoedigingsbeleid' moeten doen.

  • Laten we hopen dat het versnellen van de IC Zwolle-Roosendaal op dat laatste station tot meer overstaptijd leidt, met name van de trein uit Zeeland richting Breda. Zodat ook iets mindervaliden die overstap kunnen halen. Zonder mensonterend rennen.

    • Ditzelfde geldt ook op het beginpunt. De overstap van de trein uit Roosendaal richting Groningen gaat vaak mis, wanneer de trein zoals zo vaak vertraging op loopt tussne Deventer en Zwolle.

    • Bij de IC Zwolle-Roosendaal worden alleen enkele ochtend- en avondritten die op alle stations tussen Arnhem en Zutphen stoppen versnelt door tussen Arnhem en Zutphen enkel in Dieren te laten stoppen. De stops in Wijhe en Olst blijven gewoon bestaan.

    • Helaas. Het betreft volgens het concept alleen 2 zeer vroege en 1 late trein die nu nog stoppen bij haltes tussen Zutphen en Nijmegen.
      Roosendaal-Zwolle is een ramp van begin tot eind en moet helemaal ge-upgradet worden. Helaas heeft NS er geen oog voor. Er zullen eerder 8 sporen liggen tussen Schiphol en Leiden dan een tweede spoor bij Ravenstein en tussen Deventer en Olst.

  • Grens van 1,5 graad opwarming overschreden na heetste januari ooit

    https://www.360magazine.nl/grens-van-15-graad-opwarming-overschreden-na-heetste-januari-ooit/

    ‘Waarschuwing voor de mensheid’, aldus wetenschappers
    Voor het eerst in de geschiedenis heeft de opwarming van de aarde de temperatuur van 1,5 graden Celsius over een periode van 12 maanden overschreden. Dat bericht Al Jazeera. De Copernicus Climate Change Service (C3S) van de Europese Unie bracht donderdag naar buiten dat deze ‘historische’ grens is bereikt. Het klimaatagentschap noteerden de temperaturen tussen februari 2023 en januari 2024 om het hoogste wereldwijde temperatuurgemiddelde in twaalf maanden ooit te registreren. Wetenschappers spreken van een ‘waarschuwing voor de mensheid’.

      • Waterwinbedrijven waarschuwen tekort aan drinkwater in nederland. Allerlei projecten komen niet fan de grond.
        Een goede ontwikkeling.
        Mensen moeten anders gaan leven.
        De grenzen van de groei worden bereikt, overschreden.
        Hoef je niet meer mee te doen aan een ratrace waarbij je ongelukkigvoelt, burn-out, midlife crisis,zuurpruimig wordt gemaakt.
        La vida wordt een carnaval.

        • Dat anders leven: is dat meer met het OV gaan? Dat is precies waar het op Treinreiziger.nl overgaat. Het thema nu is dat de NS beloofd de Corona en personeelstekort-dienstregeling die mensen de auto injaagd af te schaffen.

  • Hoe zit het met de verbinding tussen Zwolle en Utrecht?
    Kom er even niet uit, blijft dat wel een intercity met een tussenstop op Amersfoort cs??

    • Intercity Groningen/Leeuwarden - Amersfoort - Utrecht (- Rotterdam) zal na instroom van ICNG richting Groningen/Leeuwarden veranderd kunnen worden richting Den Haag. Maar dat is speculeren.

      Hoorde gisteren op NOS Journaal van een NS dienst planner dat ze hier al jaren mee bezig waren. Ben benieuwd welke veranderingen er allemaal zullen zijn.

      • Plan van de ns zegt dat van de intercities groningen/leeuwarden een na zwolle nog gewoon naar utrecht rijdt en dan verder naar den haag gaat. Rotterdam utrecht wordt een losse intercity.
        De ander gaat na zwolle door naar schiphol.

  • Jammer dat de IC Groningen - Rotterdam verdwijnt. Hopelijk is de overstap op Utrecht goed en wordt de HSL route snel doorgetrokken.

    • Gezien de problemen bij Alstom en nog onvoldoende HSL treinmachinisten zal instroom met ICNG gefaseerd gaan. Zal zeker tot 2026 duren voordat alle 99 ICNG geleverd worden. Er zijn al berichten dat er 10 extra ICNG Duitsland bij komen. Die weliswaar eerst in Nederland worden ingezet.

      En betwijfel of die 99 ICNG zoal voldoende zijn richting Lelystad/Amersfoort/Groningen/Leeuwarden. Er moet nog wat meer bij komen. Waarschijnlijk heeft NS een raamwerk met Alstom. Dr optie was nl. totaal 150 ICNG.

    • De overstap wordt 5-6 minuten in Gouda met dezelfde reistijd als nu (beschreven op de site van de NS).

    • Erg jammer inderdaad. Dan kan ik niet meer aan een stuk werken in de trein van zwolle naar Rotterdam Alexander.. iets storingsgevoelig ook met overstap.

  • Merkwaardig dat juist de afschaffing van veel uurdiensten bij de sprinters in het weekend wordt doodgezwegen.

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 dag terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 dag terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

3 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

3 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

4 dagen terug