fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Locov positief over plannen dienstregeling 2025, wel kritisch op verbinding met België

29 mrt 2024 10:59

Het Locov is overwegend positief over het voornemen van NS om in de dienstregeling van 2025 een groot deel van de afgeschafte treindiensten weer terug te brengen. De consumentenorganisaties die in het Locov advies uitbrengen aan NS zijn wel kritisch op de verbindingen met België, die niet voldoen aan de vervoervraag van reizigers.

In februari maakte NS bekend dat het in 2025 zo’n 1600 extra treinen wil laten rijden. Vooral aan de randen van de dag wordt de dienstregeling uitgebreid en sommige verbindingen worden weer hersteld, nadat ze tijdens de coronapandemie en als gevolg van ernstige personeelstekorten werden afgeschaft.

Herstel van het aantal reizigers

Locov is verheugd dat NS zijn best doet om de trein aantrekkelijker te maken voor reizigers: “Wij zijn ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan herstel van het aantal reizigers naar het niveau dat NS pre-corona vervoerde”, schrijft Locov in het advies. “Het is ook een goede basis voor verdere groei in het aantal reizigers, niet alleen bij NS maar ook bij het openbaar vervoer in de regio (bus, tram, metro en gedecentraliseerde treindiensten).”

Belgische IC’s samenvoegen

Wel adviseert het Locov ruim 16.000 wekelijkse kilometers aan extra treindiensten. Bovendien is het adviesplatform kritisch op de voorgestelde verbindingen met België, zoals de extra, snelle, intercity naar Brussel. Zo noemt Locov het niet aantrekkelijk dat de langzame IC wordt ingehaald door de snelle en vervalt de binnenlandse intercity tussen Antwerpen en Brussel, die ook stopte op stations als Vilvoorde. “Het vervallen van de binnenlandse sneltrein is een zeer onwenselijke verslechtering voor reizigers binnen België”, schrijft het Locov. Rover noemt als oplossing om de snelle IC Brussel samen te voegen met de binnenlandse intercity naar Charleroi: “Hierdoor hoeft de trein geen stations over te slaan, blijft de reistijdwinst van 40 minuten bestaan en hoeven er geen Belgische stops te verdwijnen.”

Het is nu aan NS om aan de slag te gaan met de adviezen van het Locov. Later in het jaar volgt de definitieve dienstregeling.

0 0 stemmen
Artikel waardering
73 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Paul Lamote
5 maanden geleden

Vergeefse moeite. In september draait NS al die mooie opschalingsplannen toch weer terug net als vorig jaar.

TtC
5 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De eerste treinen zijn reeds geschrapt, namelijk de meeste voor- of natreinen voor de IC Berlijn, op twee treinen van Amsterdam naar Deventer na. Het lijkt er sterk op dat de IC Berlijn (serie 140) net als in de huidige dienstregeling geïntegreerd is in de serie 1500.

Of deze treinen voor binnenlandse reizen gebruikt kunnen worden is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk zullen er in het bijzonder in de vakantieperiodes beperkingen zijn waardoor er voor binnenlandse reizigers elke twee uur een trein minder zal rijden. Ook is nog niet duidelijk wanneer de treinen zullen worden opgewaardeerd tot ICE (met de introductie van de ICE L treinen) en er waarschijnlijk een toeslag betaald dient te worden.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  TtC

Het worden wel degelijk ICE-treinen en dus zal er ook toeslag komen.

Opa Ties
5 maanden geleden

Ik verwacht dat er van deze plannen uiteindelijk vrijwel niets zal doorgaan.

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

He ouwe je kunt wel snel typen he? En snel van naam veranderen

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Opoe Ties, alias Paul Lamote, alias Brabo en wie weet wat nog meer heeft tenminste wel namen.

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

kanker op man

Tom
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Anoniem om 23:12
Geef zelf eerst het goede voorbeeld.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Anoniempje, nounou. U zit in het verkeerde veld en op de verkeerde website.

Brabo
5 maanden geleden

Eerst zien, dan geloven. Veel verbeteringen wordt steeds opnieuw beloofd en steeds opnieuw weer uitgesteld.

Bert Sitters
5 maanden geleden

Wat een wantrouwen.

Annemiek
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Paul Lamote, Opa Ties en Brabo reageren onder veel topics dan ook altijd binnen een paar minuten na elkaar en zijn het vrijwel altijd met elkaar eens. Het kan haast geen toeval zijn.

Bram
5 maanden geleden

Je komt bijna Nederland niet uit.
Eurostar vaak vol. Alternatief boemeltje naar Luik.
Van Eindhoven naar Hasselt zou ook handig zijn.

Hanzeboog
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bram

Of met internationale trein naar Eindhoven:

https://tweakers.net/nieuws/220164/nos-kabinet-maakt-miljard-euro-vrij-om-techbedrijven-in-eindhoven-te-houden.html

Provincie Noord Brabant wil nog altijd een rechtstreekse verbinding met Antwerpen. Alleen moet station Eindhoven en het spoortraject richting Eindhoven aangepast worden.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik verwacht dat dat geld vooral zal gaan naar de verbreding van de A58.

Juriaan
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Daarnaast moet daarvan de versobering van de expatregeling worden teruggedraaid.

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Of over weert?
Belgie loopt er al langer over te zeuren

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bram

Een solide en snelle verbinding met Bruxelles zal het moeten doen voor de Zuidelijke bestemmingen. De behoefte is hier vooralsnog niet zo groot dat men de Franse verbindingen voortaan in Breda, Rotterdam of Utrecht zal laten starten.
Berlijn en verder moet op korte termijn wel flink verbeterd worden maar eigenlijk zou je makkelijk naar Hamburg en Kopenhagen moeten kunnen reizen.
Een dagelijkese express naar de grens van Oekraine zou ook wel zijn voor het onderhoud van de thuisrelaties.

Nachttreinen zouden er ook wel wat meer mogen zijn, als er maar reizigers voor zijn 🙂 Eerst maar meer materieel op de rails zien te krijgen en bij NS internationaal mag er wel wat peper in komen.

Anoniem
5 maanden geleden

Ik ben onderweg naar Maastricht.
Over Aachen Hbf dan RE18 naar maastricht.
Hier is ja Karfreitag!

Baardstaart
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik zit in de trein naar Niet Instappen en stap zo over op de bus naar Geen Dienst. Geen Dienst is de plek met het beste OV in Nederland en er gaan bussen naar vele mooie bestemmingen in Nederland.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Gelukkig is met de tram Remise altijd goed te bereiken. Als het ware.

Baardstaart
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

En een waar paradijs voor de liefhebber van rollend materieel.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

neem dan de paardenkar

Baardstaart
5 maanden geleden

Hopelijk kunnen ze de nieuwe dienstregeling waar maken. Er is een ding erger dan een soberder dienstregeling (dus minder opschalen) en dat is als treinen en bussen willekeurig uitvallen en de reiziger niet weet waar deze aan toe is.

De versobering van de diensregeling in Belgie lijkt me een beetje buiten het werkgebied van Locov te vallen, gezien het hier om een binnenlandse Belgische verbinding gaat.

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Inderdaad opvallend dat het Locov zich met België bemoeit. Te meer daar NS natuurlijk niet gaat over de dienstregeling in België.

Opa Ties
5 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik had eerder verwacht dat het Locov zich zou bemoeien met de verbinding naar Twente dan met die naar Vilvoorde.

Anoniem
5 maanden geleden

Trein – Maastricht – Liege Guillemins- Clervoux – Letzenbuergh.
Een gewone IC slowtravelling.
HBLF Holland Belgium Luxembouf Friendship.
BENNELUX. benne luxe travelling.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat een anoniem geraaskal. Hierbij kan mee wel voorstellen dat je te schijterig bent om jouw naam te noemen.

Baardstaart
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Awel… Ik noem deze trein de fritkotten express. Heerlijk reizen en dan onderweg genieten van de geneugden de levens. 🍟🍟🍟

Hanzeboog
5 maanden geleden

Quote:

Zo noemt Locov het niet aantrekkelijk dat de langzame IC wordt ingehaald door de snelle en vervalt de binnenlandse intercity tussen Antwerpen en Brussel, die ook stopte op stations als Vilvoorde

Merkwaardige reactie. Al vele jaren wordt al gepleit voor een goedkopere snellere verbinding. Nu is dat er met de ICNG België tussen Brussel – Amsterdam Zuid (Lelystad). En dat op NMBS Vilvoorde niet bediend wordt is al vele jaren zo. Als TreintramBus er voor pleitte was het begrijpelijker.

Tevens zal de frequentie van Eurostar niet toenemen. Niet voor niets heeft NMBS als aandeelhouder nu geen moeite met een snelle Intercity.

Hanzeboog
5 maanden geleden

Quote:

Rover noemt als oplossing om de snelle IC Brussel samen te voegen met de binnenlandse intercity naar Charleroi.

En dan vooral enkeldekstreinen inzetten tussen Antwerpen – Brussel/Charleroi?

Geïntegreerde verbinding is op zich prima. Maar ICNG België en NMBS Traxx 28/17 + I – 11 rijtuigen zijn op de superdrukke deel tussen Antwerpen – Schaarbeek – Brussel Zuid via de flessenhals Noord – Zuid verbinding onvoldoende qua capaciteit.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Daarnaast maak je de verbinding naar Charleroi afhankelijk van de onbetrouwbare HSL.

Hanzeboog
5 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Inderdaad. Er zijn wat knelpunten tussen Amsterdam – Charleroi: Schiphol, HSL en Noord – Zuid verbinding in Brussel.

Grote kans op vertragingen. Dat is al jaren standaard. Bij Brussel hebben ze daarom een forse marge om te keren. In geval van vertragingen.

Otto
5 maanden geleden

Het commentaar van het Locov komt me weinig realistisch over. Zij willen nog veel meer treinen toevoegen, waar die van betaald moeten worden nu NS toch al zwaar in de rode cijfers zit wordt echter wijselijk in het midden gelaten. Ik vrees dat de grote kater in het najaar gaat komen bij de definitieve plannen.

Hanzeboog
5 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Vermoed dat de doortrekking van Intercity Direct via Amsterdam Zuid met ICNG naar Lelystad/Amersfoort niet doorgaat. Dat zal waarschijnlijk in het najaar aangekondigd worden.

De levering van ICNG gaat te traag. Tenzij NS de frequentie op de HSL wil verlagen. Maar daar is de ICNG in eerste instantie niet voor bedoeld. Het is toch vooral een HSL Intercity dat delen van klassieke spoornet gebruikt in combinatie met HSL.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Inmiddels zie je ze toch best vaak op de HSL rijden. Misschien zijn er toch wat bijgekomen.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Zonet een 5+8 in 5 seconde voorbij nabij de Wildersekade. Klimmend uit de verdiepte bak bij Bergschenhoek. Stopwatch gemeten. Dit is 275 meter. 55m/sec Dit is praktisch 200km/h En nog steeds lekker rustig.

Bert Sitters
5 maanden geleden

De inbreng van Rover over Amsterdam -Brussel is samen opgesteld met de Vlaamse zusterorganisatie TreinTramBus. Lijkt ook logisch, want het gaat over een grensoverschrijdende treinverbinding.
Ik zie de meerwaarde niet om de Benelux te verlengen van Brussel naar Charleroi. Er zijn nauwelijks reizigers tussen Nederland en Charleroi Daar zit je geen ICNG in , want de IC van Brussel naar Charleroi is naar Nederlandse maatstaven feitelijk een semi-boemel, die op veel kleinere plaatsen stopt.
Het is beter om dit met een M7 te doen. Een de benodigde extra ICNG’s elders in te zetten.
Een zeer belangrijke groep van treinreizigers in België bestaat uit Vlamingen die in Brussel werken. Ik kan me voorstellen dat TreinTramBus opkomt voor deze forenzen, maar internationale reizigers hebben nu echter andere belangen.
Antwerpen-Berchem is een forensenstation op nauwelijks enkele minuten na Antwerpen-Centraal. Weinig internationale reizigers hebben hier nauwelijks wat te zoeken.
Mechelen is net een maatje te klein voor een snelle internationale trein.
Brussel-Noord is vooral een forensenstation.
Het enige discussiepunt is voor mij Brussel-Centraal: een veel te krap station in de tunnel, maar het station ligt wel dicht bij de Grote Markt. Verder is hier een prima overstap op de metro naar o.a. het Belgische regeringscentrum en de Europese wijk. Voor de rest is dit station niet ver van Brussel-Zuid.
De ruimte in de tunnel is krap. Het kan zijn dat een trein die op Centraal stopt er moeilijk tussen past.
TreinTramBus komt met het argument van het ontbreken van Intercity’s op station Vilvoorde. Voor mij is Vilvoorde niet Intercity waardig. Deze plaats heeft ongeveer evenveel inwoners als Weesp, Baarn en Hoogeveen die ook geen Intercity’s hebben.
Wel moet gekeken worden naar de lange stoptijden op Antwerpen-Centraal. Kan dat niet minder.

treingraag
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Is dat nisje er nog met heerlijk rustige verkoper met maar 1 produkt: wafels!

FyraFlop34
5 maanden geleden

Als je de ICNG straks tussen Antwerpen en Brussel ook kan pakken is er eigenlijk ook geen sprake van een wegvallende verbinding. Alleen de tussenliggende stations verliezen dan een IC, maar er nog wel ruimte om wat meer S treinen te laten rijden. Antwerpen – Brussel met ICNG is waarschijnlijk sneller dan met NMBS IC’s.

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Niet eens dat, de nmbs gaat met een ic rotterdam-brussel rijden via alle oude stops. Die vebindingen blijven ook gewoon behouden.

Enige is of je die verbinding niet beter door kan trekken naar den haag vanaf rotterdam, zodat die ook een rechtstreekse verbinding heeft. Maar daar wordt niks over gezegd.

Arjan Krabbenbos
5 maanden geleden

Maak de een IC trein via Brussel Luchthaven direct naar Brussel Luxemburg en Namur.Dan wordt de zNoord/Zuid Tunnel bij Brussel ontlast en heeft NL eindelijk een directe trein naar de Europese Wijk van Brussel! De trein CharleroiCentraal BrusselZuid gaat naar Antwerpen naar Essen en laat deze tot Roosendaal rijden. Eventueel nog naar Etten Leur en Breda.Keten zal dan kunnen op het nu nog nutteloze perron aan de centrumkant dieser stad. Ook kan de pendeltrein Antwerpen Centraal naar Noorderkempen verder gaan naar Breda en eventueel Tilburg als het nieuwe derde perron open gaat.Gent Ternuzen moet ook open, alsmede de IJzerenRijn voor passagiers. Goederentreinen gaan over de Betuweroute, de Monzenroute, Bentheimlijn of Brabantroute.Ook de hele IJzeren Rijn, Kleve Nijmegen kunnen Belgichb of Duits worden.Dit houdt in: 3000 volt of 15.000 ges Volt in de grensplaatsen Nijmegen, Roermond, Terneuzen en Weert. Ook kan de geschrapte tram Maastricht Hasselt via de oude goederenlijn bij Lanaken naar Hasselt. Deze kan dan de trambedding gebruiken in Hasselt, zodat je net als in bepaalde Zwitserse steden treinen aan het Stationsplein hebt. Een tram- trein gedachte die ook kan doorrijden naar Maastricht Randwijck. Een aftakking naar het Maastrichtse Centrum zal met een aftakking kunnen volstaan. Als er dan een brug moet komen kan dit in de voorbereing gelijk beginnen!

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Daar komen de Krabbenbos-boemeltjes weer. Gaat echt vele pakken geld kosten voor een slechts een handjevol reizigers.
Er zijn echt tal van andere, echte prioriteiten te bedenken.
Overigens gaat het over de NS-dienstregeling 2025! Ook al zouden NS, NMBS en andere vervoerders dit willen. Het gaat echt niet lukken om al die boemeltjes van Krabbenbos in december op de rails te krijgen, omdat de infrastructuur ontbreekt. Overal in de grensstreken 3000 of 15.000 in de Nederlandse grensplaatsen is echt hemelfietserij.
Het provinciebestuur van Belgisch-Limburg heeft zich vele jaren hard gemaakt voor Hasselt-Maastricht. Het bleek niet haalbaar. Etten-Leur eindstation van een internationaal station? Hoeveel Belgen staan te trappelen om naar Etten-Leur te reizen.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Etten-Leur Hauptbahnhof eindbestemming voor een internationale trein?

Salvador Brachel
5 maanden geleden

De uitbreidingen die de NS heeft gedaan, zijn, jammer genoeg, in hoofdzaak op de Randstad gericht. Daardoor doen ze de rest van Nederland tekort. Dat vind ik een slechte ontwikkeling.

Anoniem
5 maanden geleden

De trein naar en van België is een ramp. Meer niet dan wel op tijd en zo vaak uitval. Cancelled…. Anno 2024 is dit niet te begrijpen. Het spoor is op veel plekken nog ingericht en beperkt als ware het 1954.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De HSL is modern en zeker geen 1954

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Anonieme bronnen zijn vaak onbetrouwbaar.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Daar heb je weinig aan als je bijv. in de regio Eindhoven woont.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

De Randstad heeft ruim 8 miljoen inwoners. Groot Eindhoven heeft 700.000 inwoners.
Een zeer groot deel van de Treinreizigers uit het buiten wil nu eenmaal naar Amsterdam
Overigens is toegezegd dat er extra geld naar Eindhoven gaat, maar als daarbij in spoorweginfrastructuur wordt geïnvesteerd, dan is kan deze infrastructuur nog niet worden ingezet bij de komende nieuwe dienstregeling in december.

Eindhoven heeft wel duidelijk potenties, maar wil de trein echt een rol spelen om Eindhoven een rol van betekenis te geven in de vaart der volkeren, dan is veel nodig. Te denken valt aan:
1) een vierde perron op Eindhoven-Centraal.
2) een snelle trein van Antwerpen langs de E34/A67, station Veldhoven ASML, Eindhoven.
3) een snelle trein van Tilburg langs de A58 en een station bij de luchthaven naar Eindhoven
4) snellere treinen van Utrecht en Den Bosch naar Eindhoven.
5) snelle treinen van Eindhoven via Venlo en Mönchengladbach naar Keulen/Düsseldorf.

Ik vrees echter, dat dit allemaal er echt niet snel gaat komen, dus blijft het behelpen. Hier en daar een extra sprintertje naar bijvoorbeeld Deurne zet echt geen zooi aan de (Bosch)dijk.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

@Bert Sitters
Het grote probleem in de regio Eindhoven is het gebrekkige sprintervervoer wat onder de maat is waardoor iedereen in de regio noodgedwongen de auto neemt. Helmond moet met 50.000 inwoners uitbreiden en NS komt dan aankakken met een trein die om het uur rijdt.

Baardstaart
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Awel je hebt vanuit Breda ook nog buslijn 19, die je brengt naar Vlaanderen (Antwerpen) en Zeeuws Vlaanderen (Hulst). Dus er is nog een andere manier om van Nederland naar Belgie te gaan (en weer terug naar Nederland) Altijd nog wel denken aan de lekkere frietjes he.

Marc Busio
5 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ja, en die gaat binnenkort dus verdwijnen: na ruim zeventig jaar gaat er een einde komen aan lijn 19 van Hulst naar Breda. Hij bleek te duur om nog in de nieuwe concessie te stoppen en te vaak vertraging op te lopen. Dat laatste zou alleen maar erger worden als de werkzaamheden aan de Ring rond Antwerpen binnenkort echt op stoom gaan komen. Maar niet getreurd: er komt waarschijnlijk een alternatief, namelijk tussen Hulst en Roosendaal. Niet meer door de Waastunnel, maar door de Liefkenshoektunnel, waardoor het traject in ruim een uur afgelegd zou kunnen worden (i.p.v. de huidige 1 uur en drie kwartier). Er wordt naar gestreefd om in Roosendaal aansluiting te bieden op de treinen naar de Randstad.

P.M. van den Berghe
5 maanden geleden

Een groot deel van de discussie gaat over de verbinding met België. Wat opvalt is dat de ‘langzame’ verbinding van de NMBS het oude patroon blijft volgen terwijl R’dam toch al ruim in de verbindingen zit met Antwerpen en Brussel. Het laten afbuigen in Breda richting Eindhoven of Utrecht zou een meerwaarde opleveren. Capaciteit op het traject R’dam-Antw is immers iets anders dan frequentie. Overigens heb ik niet de indruk dat de NS ooit geïnteresseerd is geweest in verbindingen die niet naar de Randstad gaan.

Realisme graag
5 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

NS is nu eenmaal primair RandstadRail.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Veel inwoners van de diverse regio’s in ons land hebben nu eenmaal behoefte aan goede verbindingen met de Randstad.
Nu vind ik de verschillen in Nederland nog wel meevallen.
Als ik de staat van de railinfrastructuur in het noordoosten van Beieren of in de Ardennen bekijk dan komen de meer afgelegen gebieden in ons land er niet slecht vanaf.
Infrabel wil bijna alle passagiersdiensten in de Ardennen stopzetten, behalve Namen, Aarlen, Luxemburg, vanwege de slechte staat van de infrastructuur. Aan Brussel, Namen, Arlen wordt al vele jaren gesleuteld.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Je kunt de regio Eindhoven qua bevolkingsdichtheid niet vergelijken met de binnenlanden van de Ardennen.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

met bijvoorbeeld Groot-Luik wel.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Via Breda naar Eindhoven is nu eenmaal een omweg.
Er is helaas geen directe spoorverbinding tussen Breda en Utrecht. De A27 wordt wel gemoderniseerd en verbreed.

Michiel
5 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Breda – Eindhoven is al volgepropt met goederentreinen, tot er extra infrastructuur beschikbaar komt is dat geen optie.

treingraag
5 maanden geleden

Wat was er toch mis met de oude ASD – Brussel via de oude lijn? Nu toeslag en geklaag lijkt toegenomen. Op de oude Brussel was er catering ook nog: salades, broodjes, bier, koffie. Verzadigd eruit altijd.
Wel voorstander van verlenging Charleroi naar Roosendaal maar oh dat grenstraject zal tarieven geen goed doen vergeleken met opstap te Essen? En Belgische dagkaart vanaf RSD geldig? Voorlopig hoop op In-uitchecken met NS-kaart te Essen ooit zoals te Luik schijnt het.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

De huidig IC van Amsterdam naar Brussel doet er gewoon veel te lang over.
Die catering van Amsterdam naar Brussel is al lang verleden tijd, als deze al aanwezig was.
Het aanbod was echt niet bijzonder.
Als een trein snel genoeg gaat, dan is ook geen catering nodig. Je koopt op het station een koffie met een versnapering.

Wim Lubbers
5 maanden geleden

Is dat advies van Lovov nog ergens te downloaden. Ook de site van Rover heeft het alleen maar over Antwerpen-Brussel en dat de IC niet meer stopt in Vilvoorde. Daar hebben ze in België TreinTramBus voor.
Geen woord over Sprinters die ook volgend jaar nog niet overal en de hele week maar 1 keer per uur rijden. Niets over treinen die al jaren in de dienstregeling schaamteloos met 29 minuten overstaptijd staan zonder dat iemand op het idee komt om te corrigeren. Als IC’s na jaren wel aansluiten helpt NS dit om zeep door onderweg te koppelen en te ontkoppelen op een plaats waar volgens het spoorboekje echt maar 2 minuten halteringstijd is. Niet af en toe, maar de hele dag, elke dag. Pak die structurele miskleunen een keer aan.
De minachting van NS neemt groteske vormen aan. Vanmiddag kwam ik met de trein uit Zutphen in Den Bosch aan en terwijl een paar honderd reizigers het perron oversteken naar de trein richting Maastricht klappen de deuren dicht en 20 seconden later rijdt hij weg. Fatsoen dat gaat boven regels, is bij NS allang afgeschaft.

Wim Lubbers
5 maanden geleden
Antwoord aan  TtC

Ha, dankjewel!
Het advies van het Lovov over de dienstregeling 2025 komt op mij allemaal erg vrijblijvend over. Vier keer kom ik ‘onwenselijk’ tegen en 2 keer ‘zeer onwenselijk’, nergens ‘onacceptabel’of ‘ondoordacht’. Wat rest zijn zeer bescheiden adviezen in de trant van “Het zou best fijn zijn als’.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Dat is niet zo vreemd omdat de “plannen” van NS ook niet meer dan wat ideeën zijn. Pas begin september komt NS met een concreet voorstel.

Brabo
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Die aansluiting in Den Bosch is voorlopig sowieso niet te halen vanwege een Dassenburcht bij Ravenstein. Dat die aansluiting nog wordt aangegeven in de planner is misleidend.

Wim Lubbers
5 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

ProRail heeft geen haast. De dassenburg bij Geffen lag er 2 jaar terug ook al zeker een jaar voordat die aangepakt werd.
En bij Geldermalsen en Culembirg liggen 2 strolen waar stapvoets overheen gereden wordt.Bij Geldermalsen in zuidelijke richting ligt die er al zeker 4 jaar.
Waarom ze de verzakkingen Bij Gorinchem en Goes wel direct aanpakten is me een raadsel. Waarschijnlijk lobbyen de provincies Zeeland en Zuid-Holland beter dan Noord-Brabant en Gelderland en weten ze de pers beter te gebruiken.

Arjan Krabbenbos
5 maanden geleden

Etten Leur kan een tussenhalte worden van de verlengde IC of L-trein uit Roosendaal, welke nu en misschien straks hier stopt en verder rijdt naar Breda. De Bredabus lijn 19 via Antwerpen naar van Hulst , gaat wijzigen per december 2024. Dan wordt het Brabantse eind en beginpunt station Roosendaal.
Tilburg heeft een uur verbinding met Turnhout, buslijn 450 van De Lijn. Zowel, Tilburg en Eindhoven zijn ook via Reusel op de Belgische bus bereikbaar. Dat het Krabbenbos boemeltje Hamont en Weert er nog steeds niet is blijft een gemis! Sterker nog: Tussen beide plaatsen rijdt er zelfs geen bus, dat vind ik ook vreemd met de open Europese landsgrenzen. Ook Roermond naar Moeenchenbach rijdt geen bus en trein. Men moet nog steeds omreizen via Venlo met Arriva en Eurobahn. Maar een directe verbinding Brussel Luxemburg, Rotterdam C. Schiphol Airport, Amsterdam Zuid, Almere C. Lelystad ontlast je juist de Noord Zuidtunnel mee en het biedt de zakenwijk van Brussel een directe verbinding met Nederland op. Het kan ook misschien beter van toepassing zijn voor de trein Brussel Luxemburg, Brussel Luchthaven, Mechelen, Noorderkempen Breda, Rotterdam C, Delft, Den haag HS/Centraal v,v, De pendel trein Antwerpen C. Noorderkempen verlengen naar Breda en Tilburg voor een betere verbinding.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Ik zou zeggen begin zelf met een Krabbenbos-busje tussen Hamont en Weert, dan zul je zien om hoe weinig reizigers dit gaat. Dan kom je er ook achter waarom daar nu zelfs geen busje rijdt.

Overigens gaat dit advies over de nieuwe dienst regelingen vanaf 15 december.
Er is onlangs naar buiten gekomen wat er allemaal nodig is de NMBS-trein te verlengen naar Weert.
Dat gaat echt niet lukken voor 15 december. Bovendien zijn er zoveel echte prioriteiten die ruimschoots voorrong genieten.
Roermond – Mönchengladbach kan niet over de voormalige IJzeren Rijn. Er is daar een Nationaal perk. Verder zijn er huizen gebouwd pal langs het oude spoortje. .

In Limburg moet alles op alles gezet worden op een sterk verbeterde Maaslijn

Wim Lubbbers
5 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Weet je wat ik nou raar vind? De provincie Limburg ziet veel heil in de treinverbinding Antwerpen-Weert maar neemt niet de moeite om 1 keer per uur een bus te laten rijden van Weert via Budel naar Hamont.
Ik woon in Weert, heb de auto de deur uit gedaan, maar rij een paar keer per jaar met iemand mee naar Hamont om met de trein verder België in te gaan. Zonder auto ben je gewoon aangewezen op de omweg via Maastricht of Breda (of Roosendaal).

Die IJzeren Rijn wordt voor Nederland natuurlijk pas echt interessant als hij vanuit Eindhoven met een bocht voor Weert langs gaat rijden, aangevuld met een pendeltreintje Weert-Hamont voor de reizigers uit Zuid- en Midden-Limburg. Ik hoor ze in het gouvernement al brommen. Overigens heb je dan wel weer een keerspoor nodig in Hamont.

Bert Sitters
5 maanden geleden
Antwoord aan  Wim Lubbbers

Het Gouvernement aan de Maas heeft weinig affiniteit met de trein. Zitten de heren en die ene dame in het college zelf wel eens in de trein.
Weert- Antwerpen lijkt hen interessant, want dan heeft Limburg er weer een internationale trein bij. Dat geeft status.
De Belgen moeten het echter regelen.
Is een busje Weert – Hamont wel eens onderzocht?
De snelste treinverbinding van Eindhoven naar Zuid-Limburg zou inderdaad over Belgisch grondgebied gaan. Stuur een voorstel naar Limburglaan 10 in Maastricht.
Jammer dat 1 april net achter de rug is.

Laurens
5 maanden geleden

Anoniem je hoef niet eens te zijn met de schrijver maar je moet wel stoppen met ziektes te gooien en hoe kan het zijn dat zijn dat Hilbrand van Kuijeren de tekst laat staan hij had de gehele tekst weg moeten halen ik verwacht toch wel van een hoofdredacteur dat hij tekst met ziektes in het vervolg gaat verwijderen.
Dat gebeurt ook bij de kranten daar worden dat soort teksten ook verwijderd.