Mansveld wil stations bij NS houden
02 apr 2013 20:27
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ziet het niet zitten om het beheer van de treinstations over te dragen van de Nederlandse Spoorwegen naar spoorbeheerder ProRail. "Dat betekent het ontnemen van eigendom. Daar kunnen we niet eenzijdig over beslissen´´, zei Mansveld dinsdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
Bovendien zou het de schatkist veel geld kosten, omdat het Rijk subsidie verstrekt aan ProRail. "Dan zouden we de facto zelf investeren om de stations te kopen´´, stelde de staatssecretaris. Daarbij vroeg ze zich af voor welk probleem de verkoop van stations een oplossing is. "Reizigers zijn zeer tevreden over de stations.´´
Stations
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven had voorgesteld om de stations weg te halen bij NS. Op die manier zou NS geen voordeel meer hebben ten opzichte van andere vervoerders, die zelf geen stations hebben. Volgens Van Veldhoven is het gek dat één spoorvervoerder een stukje infrastructuur in handen heeft. Het spoorbedrijf is nu eigenaar van vrijwel alle stationsgebouwen, ook langs regionale spoorlijnen waar NS zelf niet rijdt. Regionale spoorbedrijven kunnen wel ruimtes van NS huren.
Schiphol
Van Veldhoven trok de vergelijking met Schiphol. "Misschien kunnen we wel veel meer geld uithalen. NS krijgt de stations om niet. Dat is gek. We zouden het toch ook raar vinden als alle winkeltjes op Schiphol eigendom zouden zijn van de KLM?"
Reizigerspunctualiteit
Tijdens het overleg reageerde Mansveld ook op plannen van andere Kamerleden. Bijvoorbeeld op een voorstel van PvdA-Kamerlid Duco Hoogland, die wil dat NS beter gaat letten op de reistijd van treinreizigers. "Als je een half uur moet wachten omdat je net je aansluiting hebt gemist, heb je er niks aan dat die trein op tijd is vertrokken´´, vindt Hoogland.
Haken en ogen
Mansveld zei wel wat te voelen voor deze manier van werken. "We gaan kijken of we dit zwaarder kunnen laten meewegen´´, zei ze. Er zitten wel wat haken en ogen aan het plan, bijvoorbeeld omdat er in de dienstregeling soms geen ruimte is om een trein iets langer te laten wachten. "Ook kunnen mensen in de wachtende trein hun aansluiting weer missen´´, constateerde de staatssecretaris. Het spoorbedrijf wordt overigens al afgerekend op de norm reizigerspunctualiteit.
Nieuwe concessie
Toch vindt Mansveld het een interessant idee om meer te gaan kijken naar de reistijd van deur tot deur. Daar wil ze NS ook best harder op afrekenen, maar er moeten nog wel afspraken voor de toekomst worden gemaakt. De voorwaarden voor de concessie – het recht om op het spoor te rijden – zijn nog niet vastgesteld voor de periode na 2015.
ERTMS
Ook sprak de Tweede Kamer tijdens het debat over de invoering van ERTMS. Mansveld heeft 2 miljoen gereserveerd voor de invoering. Of dat dit voldoende was, durfde ze niet te zeggen. Met name de SP en D66 reageerden daar kritisch op. De ChristenUnie vindt de invoering van ERTMS veel te langzaam gaan. Maar volgens Mansveld is het belangrijk dat er veel tijd wordt gereserveerd.
(c) ANP / Treinreiziger.nl