Meer reizigers voor RET dankzij succes RandstadRail

In 2012 heeft de Rotterdamse vervoerder RET vier procent meer reizigers weten te trekken. Dat komt vooral door het succes van de verbinding Den Haag- Rotterdam Slinge. De Rotterdamse bussen vervoerden tien procent minder reizigers.

"Steeds meer reizigers gebruiken de metro en ontdekken RandstadRail/metrolijn E" zegt RET-directeur Pedro Peters. Sinds 11 december 2011 rijdt die metro vanaf Slinge via Rotterdam Beurs en Rotterdam Centraal naar Den Haag Centraal. De lijn gaat grotendeels via de oude Hofpleinlijn. De trein reed buiten de spits echter 2x per uur, en de metro rijdt tot 6x per uur.

Minder busreizigers
Vanwege bezuinigingen werd het aantal busritten met 18% verminderd. Dit leidde tot een sterkere afname van busreizen dan verwacht: 10% minder. Deze daling is ruim gecompenseerd door de groei van de metro, waardoor RET toch uitkomt op een groei.

Nieuw materieel
Het bedrijf nam in 2012 iedere week een nieuwe tram of bus in dienst, waardoor het reizen volgens de vervoerder comfortabeler is geworden. Sinds eind 2012 worden de bussen ook uitgerust met wifi. 

Bonus voor personeel
Door de goede prestaties van 2012 heeft het bedrijf een miljoen euro bonus gekregen van de stadsregio. Die bonus wordt gedeeld met het personeel, waardoor een fulltimer 650 euro extra krijgt.

Zwartrijden
Het zwartrijden is bij RET afgenomen, dat komt volgens de directeur door het succes van de OV-chipkaart. RET zag de afgelopen jaren een halvering van het aantal incidenten, maar de hardheid van de resterende incidenten blijft een punt van zorg. Pedro Peters: “Ook afgelopen jaren vingen te veel collega’s weer klappen op. Onacceptabel." Een lichtpuntje zijn de BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) die het afgelopen jaar een sterkere positie hebben gekregen. 

Streekvervoer
Sinds 9 december is RET niet alleen meer de Rotterdamse stadsvervoerder, maar ook de Rotterdamse regiovervoerder. In het verleden was dat Qbuzz. Peters: “Na enkele weken durf ik nu toch wel te stellen dat de overgang naar de nieuwe concessie voor de klanten redelijk goed is verlopen. Zeker als ik om me heen kijk hoe dit bij andere concessieovergangen ging en gaat. Compliment aan alle betrokken RET’ers.”

Toekomst
RET blijft ook de komende jaren verzekerd van het vervoer. In december 2012 heeft de stadsregio besloten om het vervoer niet langer aan te besteden, maar te gunnen aan RET. 

Share

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

5 uur terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

8 uur terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

1 dag terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

1 dag terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

1 dag terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

2 dagen terug