Vooral ov-reizigers werken sinds de coronapandemie vaker thuis en door digitaal vergaderen worden er in het algemeen minder zakelijke reizen gemaakt, maar ook die daling is het sterkst in het openbaar vervoer. Verder hebben minder mensen een voorkeur voor het ov als ze bijvoorbeeld een dagje weg willen. Dat meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dinsdag in de publicatie “Waar is de ov-reiziger gebleven”.
Het onderzoek is gedaan om een duidelijker beeld te krijgen waarom het gebruik van het ov sinds corona sterker is veranderd dan dat van andere vervoersmiddelen, zoals de auto of de elektrische fiets. Tussen 2019 en 2022 zijn de dagelijkse activiteiten van mensen bekeken en hoe zij naar die bezigheden reisden. Volgens het KiM werd duidelijk dat ov-gebruikers sinds de pandemie meer gedragsveranderingen hebben doorgemaakt dan niet-ov-gebruikers.
Zo concludeert het KiM dat Nederlanders in het algemeen meer thuiswerken dan voor corona (23 procent in 2022 tegen 11 procent voor de corona-uitbraak), maar dat dit extra sterk geldt voor de ov-gebruiker. “De ov-forens werkte voor de pandemie al vaker thuis (15 procent van de werkuren) maar doet dat sinds eind 2022 voor meer dan een derde (36 procent van de werkuren).”
Daarnaast zijn er ook forenzen die door covid zijn overgestapt op een ander vervoermiddel. Zo nam het aantal werkenden dat kiest voor de trein met 9 procent af, en bij de bus, tram en metro zelfs 31 procent. Bij die laatste groep merken de onderzoekers op dat er een grote onzekerheid is vanwege de beperkte responsaantallen.
Door de mogelijkheden voor digitale vergaderingen is het aantal zakelijke reizen afgenomen. Eind 2022 maken werkenden ongeveer 21% minder zakelijke reizen dan vóór de pandemie. Onder ov-forenzen is de daling 55%. Wel verwachten werkenden op de lange termijn weer iets meer zakelijke reizen te gaan maken. Gemiddeld verwachten zij dan ongeveer 17% minder zakelijke reizen te maken dan vóór de pandemie. Ov-forenzen verwachten ongeveer 44% minder zakelijke reizen te maken.
Het is waarschijnlijk dat deze veranderingen in het gebruik van het openbaar vervoer “grotendeels structureel van aard zijn” want mensen worden inmiddels niet langer in hun activiteiten gehinderd door de “contactbeperkende maatregelen” van tijdens de coronapandemie, schrijft het KiM. Maar dit wil niet zeggen dat het ov-gebruik nooit meer zal toenemen. Ook andere maatschappelijke ontwikkelingen hebben namelijk invloed op het ov-gebruik. Denk aan zaken als de bevolkingsgroei, het de laatste jaren afgenomen ov-aanbod en de inflatie. Het KiM verwacht bijvoorbeeld dat als de ov-dienstregeling wordt uitgebreid ook het ov-gebruik weer zal toenemen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:59
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…