OV-reizigers werken vaker thuis

Vooral ov-reizigers werken sinds de coronapandemie vaker thuis en door digitaal vergaderen worden er in het algemeen minder zakelijke reizen gemaakt, maar ook die daling is het sterkst in het openbaar vervoer. Verder hebben minder mensen een voorkeur voor het ov als ze bijvoorbeeld een dagje weg willen. Dat meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dinsdag in de publicatie “Waar is de ov-reiziger gebleven”.

Het onderzoek is gedaan om een duidelijker beeld te krijgen waarom het gebruik van het ov sinds corona sterker is veranderd dan dat van andere vervoersmiddelen, zoals de auto of de elektrische fiets. Tussen 2019 en 2022 zijn de dagelijkse activiteiten van mensen bekeken en hoe zij naar die bezigheden reisden. Volgens het KiM werd duidelijk dat ov-gebruikers sinds de pandemie meer gedragsveranderingen hebben doorgemaakt dan niet-ov-gebruikers.

Meer thuiswerken, minder forenzen

Zo concludeert het KiM dat Nederlanders in het algemeen meer thuiswerken dan voor corona (23 procent in 2022 tegen 11 procent voor de corona-uitbraak), maar dat dit extra sterk geldt voor de ov-gebruiker. “De ov-forens werkte voor de pandemie al vaker thuis (15 procent van de werkuren) maar doet dat sinds eind 2022 voor meer dan een derde (36 procent van de werkuren).”

Daarnaast zijn er ook forenzen die door covid zijn overgestapt op een ander vervoermiddel. Zo nam het aantal werkenden dat kiest voor de trein met 9 procent af, en bij de bus, tram en metro zelfs 31 procent. Bij die laatste groep merken de onderzoekers op dat er een grote onzekerheid is vanwege de beperkte responsaantallen.

Minder zakelijke reizen

Door de mogelijkheden voor digitale vergaderingen is het aantal zakelijke reizen afgenomen. Eind 2022 maken werkenden ongeveer 21% minder zakelijke reizen dan vóór de pandemie. Onder ov-forenzen is de daling 55%. Wel verwachten werkenden op de lange termijn weer iets meer zakelijke reizen te gaan maken. Gemiddeld verwachten zij dan ongeveer 17% minder zakelijke reizen te maken dan vóór de pandemie. Ov-forenzen verwachten ongeveer 44% minder zakelijke reizen te maken.

Het is waarschijnlijk dat deze veranderingen in het gebruik van het openbaar vervoer “grotendeels structureel van aard zijn” want mensen worden inmiddels niet langer in hun activiteiten gehinderd door de “contactbeperkende maatregelen” van tijdens de coronapandemie, schrijft het KiM. Maar dit wil niet zeggen dat het ov-gebruik nooit meer zal toenemen. Ook andere maatschappelijke ontwikkelingen hebben namelijk invloed op het ov-gebruik. Denk aan zaken als de bevolkingsgroei, het de laatste jaren afgenomen ov-aanbod en de inflatie. Het KiM verwacht bijvoorbeeld dat als de ov-dienstregeling wordt uitgebreid ook het ov-gebruik weer zal toenemen.

This post was last modified on 11 oktober 2023 09:59

Bekijk reacties

  • Ik ben een Rijksambtenaar en de meeste Rijkskantoren liggen in de nabijheid van een treinstation. Voor de pandemie schat ik dat 90% van mijn collega's met de trein kwamen. Ik woonde in Amsterdam er werkte vijf dagen in de week in Den Haag. En toen kwam Covid-19 en moesten wij thuiswerken. Thuiswerken werd toen de norm en sinds een jaar ben ik verhuist naar Twente. Want de norm is een paar keer per maand naar kantoor komen. Even een snelle rekensom, er zijn zo'n 130,000 Rijksambtenaren, waarvan schat ik nu meer dan de helft thuis (blijft) werken. Thuiswerken heeft zijn voordelen, de werkproductie stijgt en veel minder reistijd. Wij reizen met een OV-chipkaart via een bepaald bedrijf, ik denk dat deze bedrijf nu ook flink minder inkomsten ontvangt doordat wij minder reizen.

    Nadeel van thuiswerken, veel minder cohesie met collega's en het is geen 9 tot 5 baan meer, maar eigenlijk ben ik 24/7 bereikbaar en werk zelfs in de weekenden.

    Maar thuiswerken zal de norm blijven.

    • Niet mee eens. Ik ben zelf Rijksambtenaar en op mijn ministerie (IenW) is thuiswerken helemaal niet de norm. Norm is minimaal 2 dagen per week op kantoor en de meeste collega's zijn er zo'n 3 dagen per week. Slechts een dag per maand naar kantoor is misschien is, als je ver weg woont, misschien efficiënt, maar effectief ben je dan (op langere termijn) niet meer.

  • Ik denk dat je een heel ander antwoord krijgt als je de vraag aan de Bovag stelt. Ik denk dat ze daar anders ook niet weten hoe het zo druk komt op de wegen.

  • Vind het niet vreemd. Als je geen vervoerskeus hebt en je kunt thuiswerken met deze falende NS gaan mensen thuiswerken. Ik vraag me ook af hoeveel mensen zonder rijbewijs/auto een baan dichterbij huis aan het zoeken zijn.

    Voor mij werk ben ik niet echt afhankelijk van het OV (fiets of meerijden met collega), maar ik heb wel steeds minder de behoefte om een dag weg te gaan omdat door het gedoe het minder leuk is om met de trein te reizen.

    Itt tot het KiM denk dat het gebruik van het OV niet gaat toenemen als de kwaliteit niet verbeterd wordt en dat personeelstekorten de grootste belemmering is om het OV betaalbaar en van afdoende kwaliteit te houden. Ik verwacht dat het OV verder in kwaliteit zal dalen of dat het anders onbetaalbaar wordt of beide zelfs.

    • ik schat in dat de overheid mbt de zorg dagelijks benadrukt dat slechte zorg komt door 'personeelstekorten' en niet door bezuinigingen.

      • De zorg in Nederland wordt met de stijgende lonen binnen een paar jaar volslagen onbetaalbaar. We besteden inmiddels 300 miljoen euro per dag aan zorgkosten.

        • Daarom zijn er al jaren suggesties om al dat geld meer te richten op de handen aan het bed en onderzoek dan aan management.

          De overheid ziet ws de oplossing en uitweg in reële loonsverlaging (lonen van het zorgpersoneel zelden of nooit laten meestijgen met de inflatie) of wat in de retail (backoffice) of logistiek is geflikt: er een
          Polen of Bulgaren baan van te maken. Die doen niet moeilijk over steeds lagere lonen of slechtere Schiphol-omstandigheden.

      • De wet van vraag en aanbod leert ons als de vraag groot is en het aanbod klein dat de prijzen gaan stijgen. In dit geval betekent dat als er te weinig personeel is op de arbeidsmarkt dat de lonen gaan stijgen. Dus wat een personeelsprobleem is wordt uiteindelijk ook een kostenprobleem; immers er moet meer voor het personeel betaald worden en dat moet ook ergens van betaald worden. Of door de gebruiker van de dienst (zorg/OV) of door de belastingbetaler aka overheid.

        • Je hebt gelijk met de wetten van vraag en aanbod en de prijs als indicator. Een aantal belangrijke toevoegingen.
          1) de arbeidsmarkt is geen eerlijke markt omdat arbeid een 1e levensbehoefte is. Zonder baan geen fatsoenlijk eten, geen woning ver buiten een krachtwijk, geen auto of OV etc etc. Ook als je je kinderen het beste gunt is een baan is de overgrote meerderheid van gevallen te verkiezen boven bijstand.
          2) de lonen zijn in de jaren 2010-2019 sterk achtergebleven bij de economische ontwikkeling. Als je de inflatie meetelt, ook de niet officiele, dan is de koopkracht voor sommige groepen zelfs achteruitgegaan.
          3) nu werknemers na 10 jaar eens wat echte loonsverhoging willen, boven de inflatie, loopt het systeem spaak en worden werknemers en consumenten tegen elkaar uitgespeeld. Maar...
          4) de overheid heeft vaak de belastingen verlaagd, het geeft korte termijn plezier maar op lange termijn, nu dus, kan ze haar kerntaken niet vervullen.
          5) de overheid is hele andere verplichtingen aangegaan. Uit 'verantwoordelijkheid naar Zuid Europa' zijn de geldpersen van de ECB al jaren geleden aangegaan. Ook het klimaatbeleid en het Oekrainebeleid zorgen voor extreem hoge energietarieven. Allemaal met reden, maar communiceer dat dan ook zou ik zeggen. Maar de overheid lijkt dat minder leuk te vinden om te communiceren dus benadrukt zo vaak mogelijk een zogezegd personeelstekort, bedenk daarbij dat de overheid meerdere petten kan dragen en dat de overheid ook af en toe kan spreken vanuit haar werkgeversbelang.

  • Eigenlijk is het gebruik van alle vervoermiddelen afgenomen behalve van de e-bike.

    Natuurlijk is het een aardige hypothese dat minder mensen met het OV reizen als gevolg van het thuiswerken. En kennelijk zijn er ook minder auto's op de weg, en is het zelfs zo dat er minder mensen ergens naartoe lopen.

    10% van de mensen loopt helemaal nooit ergens heen. Wat zijn dat voor mensen?

  • Tja... er rijden hier in de Flevopolder volop minder treinen sinds corona. Naar zowel Utrecht als Schiphol ben ik in de daluren ruim tien minuten langer onderweg. Over reizen verder maar niet gesproken, want aansluitingen zijn verdwenen door minder reismogelijkheden.
    Kortom... ik neem geen trein meer maar ben overgestapt op de auto. Vanaf december gaan er hier nog minder treinen rijden.

    Iets met het kip en het ei verhaal.

  • Ov-reizigers werken niet vaker thuis. Ze hebben altijd, of tenminste vaker, een ander vervoermiddel. Ze zijn erachter gekomen sinds de coronatijd dat dat toch wel heel handig is en dat het ov almaar verder verslechtert, kortom eigenlijk voor 95% van de forenzen waardeloos, traag en duur is.

    - Korte en volle treinen (juist omdat ze vaak kort zijn) zijn nou niet bepaald aantrekkelijk om in te reizen.
    - Om de haverklap vertragingen, overstappen gemist, uitval en allerlei andere storingen. Dan is aanschuiven in een file nog zo erg niet.
    - Prijs.... de spits is onbetaalbaar en je krijgt er korte, volle en vieze treinen voor - want ze worden niet of nauwelijks gereinigd. Wie wil de hoofdprijs betalen voor een onbetrouwbare trein terwijl je ook lekker in je warme autootje kan zitten met een muziekje, en ondanks files tóch altijd veel sneller op je werk bent dan met ov.
    Nee, velen kunnen niet op andere tijden gaan reizen. Niet dat dat ook helpt, want in de daluren dan zijn de treinen zo mogelijk vaak nog korter en dus óók meteen heel vol.
    - Conducteurs zie je nauwelijks waardoor allerlei figuren maar doen wat ze willen. Ook niet echt prettig om mee te reizen.
    - Aansluitingen op de bus vaak slecht. In de grootste steden natuurlijk niet en daar heb je ook trams en metro, maar in verreweg de meeste steden en dorpen kost het verder reizen van het station ook nog eens extra moeite en veel tijd.
    - OV-fietsen schijnen vaak snel op te zijn. Geen een beschikbaar.
    - Daar waar veel mensen werken, komt geen openbaar vervoer. Of nauwelijks. Bedrijventerreinen bijvoorbeeld.

    Met de trein en ander ov reizen is al lang niet meer wat het ooit was en wordt steeds verder uitgekleed. Het is meer ergernis geworden dan plezierig en betaalbaar reizen. Sinds corona hebben mensen alternatieven ontdekt, en dat is zozeer niet het thuiswerken maar gewoon andere vervoermiddelen.

        • @Joost2

          Lees wat de reizigersorganisatie Maatschappij voor beter OV hier over zegt.
          https://voorbeterov.nl/Politiek

          En het KiM valt onder de ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En terecht dat Maatschappij Voor Beter OV concludeert dat de resultaten van een onderzoek overeenkomen met de behoefte van de opdrachtgever aka. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

        • @Baardstaart
          De Maatschappij Voor Beter OV zit in de hoek van het wensdenken die ik beschreven heb. De mensen die denken dat alles opgelost wordt op het moment dat je treinen frequenter, goedkoper en betrouwbaarder laat rijden. Zo werkt het niet.

      • Het KiM is een uiterst dubieuze organisatie omdat het niet onafhankelijk is maar onderdeel is van en betaald wordt door I&M. Hun onderzoeken worden misbruikt om het beleid van de ambtenaren te legitimeren.

        • Ze beschouwd alleen de externe factor thuis werken. Maar niet hoe andere landen met dit fenomeen zijn omgegaan. Althans dat blijkt niet uit dit artikel. En xe vraag of het beleid van de NS na de Corona: treinuitval en zo kort mogelijke treinen, de problemen oplost of verergert lijkt ze ook niet meegenomen te hebben.

        • Ik heb in het verleden wel meegedaan met het MPN waarop het KiM haar resultaten baseert. Eerst krijg je verschrikkelijk lange vragenlijsten met steeds repeterende vragen die ontzettend op elkaar lijken. Maar die raar genoeg nooit echt op je situatie van toepassing lijken. Als je bijvoorbeeld zou zeggen dat je nooit met de trein gaat, kunnen de volgende vragen prima zijn of je nu meer met de trein gaat dan voorheen, of je in de toekomst meer of minder met de trein gaat rijden, hoe tevreden je bent over het reizen met de trein, of je meer tevreden bent dan vorig jaar en hoe tevreden je volgend jaar denkt te zijn etc. etc. En dat dan over ieder vervoersmiddel. Soms krijg je dan weer aanvullende vragenlijsten. Uiteindelijk moet je dagboekjes bijhouden van iedere verplaatsing, waarbij je alle adressen moet noteren. Dus ook van de vrienden waar je naartoe gaat, van je werk, je sportschool, de supermarkt etc. etc. Die verplaatsingen en adressen moet je dan digitaal invullen via een omslachtig systeem, waarbij je eigenlijk gestraft wordt voor het eerlijk invullen, want extra verplaatsingen invullen kost veel tijd en dan krijg je ook nog irritante controlevragen: "weet je zeker dat ...?". En voor al dat werk krijg je dan een bon van een tientje. De 99,9% van de mensen die geen zin heeft in die onzin, wordt niet vertegenwoordigd in dit onderzoek. Ik werd enkele maanden geleden telefonisch benaderd/gesmeekt om toch alsjeblieft weer mee te doen, omdat door het lage aantal respondenten het onderzoek niet representatief zou worden. Ik ben begonnen aan de vragen en heb het na een paar minuten opgegeven.

        • Dus zo simpel kan het zijn. Alleen 1 onderzoeksvraag. En geen capaciteit om op andere zeer relevante onderzoeksvragen in te gaan.

    • Denk ook aan de personeelstekorten, die sinds de Corona zijn toegenomen en de personeelstekorten gaan zeker tot 2040 alleen maar toenemen. Dit heeft nu al zijn weerslag in de tanende kwalitet en beschkbaarhed van het OV, maar het zal de komende decenia alleen maar slechter worden. Smerige en volle treinen zijn het zowel het gevolg van personeelstekorten in bij de NS speelt ook een veel te logge bureaucratie mee. Ik durf te stellen dat het OV bijna niets gaat bijdragen aan het oplossen van milieu en klimaatproblemen en andere modussen van vervoer alleen maar toe gaan nemen. Voor kortere afstanden de (e-)bike en voor langere afstanden de auto. En om even de kknuppel helemaal in het hoenderhok te gooien, denk ik dat door de toenemende vergrijzing klimaat en stikstofbeleid volkomen onbetaalbaar wordt en dit door maatschappelijke druk steeds meer gaat verdwijnen.

      • In zijn algemeenheid: werkgevers die klagen over personeelstekorten maar voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten neem ik met een korreltje zout.

        Met betrekking tot de NS. Ik krijg maar geen verloopcijfers. Iemand die ik ken is als HC afgehaakt, niet op het geld maar op de riostering en de onregelmatigheid.

        Graag meer cijfers van de NS voordat we de bevolking, laten groeien naaf 20 miljoen mensen met als gevolg nig meer politieke versnippering en Amerikaanse toestanden.

        • Het probleem is niet het verloop (de lonen bij NS liggen erg hoog) maar het vergrijsde personeelsbestand waardoor er jaarlijks een grote uitstroom richting pensioen is.

        • De laatste babyboomer is zeker bij de NS allang uitgestroomd. De oudste babyboomer is inmiddels 72 jaar oud. In een tijd dat iedereen met zijn 55e nog met de VUT ging. En ik weet niet of het nou handig is om een 67 jarige HC in, zijn eentje de kaartjes bij Almere of krachtwijk van Amsterdam te laten controleren.

          Ook mbt de jongere conducteurs: halen ze hier energie uit of haken ze af. Graag verloopcijfers!

  • Tja, met steeds minder treinen en bussen is het niet zo raar dat er ook steeds minder reizigers zijn. Zeker als de tarieven ook nog de pan uit rijzen.

    • Er is 420 miljoen uitgetrokken om de prijsstijgingen en service verslechteringen komend jaar tegen te houden, maar het is duidelijk dat voor 2025 weer meer nodig is etc. Als in de toekomst de regering noch de reiziger voor het OV willen betalen zal het OV in elkaar storten, komt er wetgeving voor mensen, die niet kunnen autorijden en praat niemand meer over het klimaat aangaande OV.

      • De kans is groot dat die 420 miljoen op zullen gaan aan weer nieuwe eisen van de vakbonden.

        • Ben geen vriend van de vakbonden, maar ... Besef dat als een werkgever bij een krappe arbeidsmarkt slechte arbeidsvoorwaarden levert de werknemer naar een ander bedrijf gaat en evt zich ook laat bijscholen voor een ander beroep. Als de vakbonden een hoger loonbod weet af te dwingen zal het personeel wel langer bij dat bedrijf blijven. Vakbonden zorgen met hun looneisen er ergens nog voor dat personeel nog bij een bedrijf of organisatie blijft ipv dat ze van onderbetaling weggaan. Dit is gewoon basiskennis economie.

        • @Baardstaart
          Je kunt eens overwegen om het minder personeel te organiseren. Normale bedrijven gaan ook automatiseren en het werk anders organiseren als personeel schaars en/of te duur is.

        • De automatisering is al decennia bezig, ook in tijden van grote werkloosheid. Zie de bankwereld in Nederland. Duizenden tot tienduizenden uitgefaseerd door automatisering.

          En over het personeelstekort. De geldpersen staan aan, dus iedereen probeert dat te compenseren. Machinisten en HC's lukt dat omdat ze niet replaceable zijn. De mensen die het niet lukt zien prijzen die ze niet meer kunnen bijhouden maar dat ligt aan geldpersen.

          Dus de vraag is of de NS medewerkers boven de inflatie van de afgelopen 10 jaar zijn gecompenseerd of erover.

  • Als ik in de straat om me heen kijk, dan zie ik dat veel ouders met kinderen tijdens COVID zijn gaan thuiswerken en deze vorm van leven hebben gecontinueerd. Ze gaan hooguit één of twee keer per week nog naar kantoor. Het tariefsysteem van het OV is daar in het geheel niet op ingespeeld. Dus ik kan mij goed voorstellen dat ze nu de auto pakken voor een vergadering.

    Verder valt het ons op dat veel vakantiegangers om ons heen die vliegen met COVID thuis komen. Bij ons zit de Corona angst er nog goed in, dus drukke ruimtes met veel mensen, het OV, mijden we nog steeds.

    • Vanmiddag zat in de spits in de trein. Die trein was overvol. Massa's mensen moesten staan (17.10 uur). Je zou denken, dat gaat goed met de reizigersaantallen. Tot je beseft dat het slechts 1 los dubbeldekkertreinstel was.... Dan wordt het al snel overvol natuurlijk.

      • Dinsdagen en donderdagen zijn het drukst, dat gold dus ook voor 10 oktober

  • "Daarnaast is het aantal mensen dat bij voorkeur het ov gebruikt voor vrijetijdactiviteiten, afgenomen"

    Waar zou dat aan liggen?

    Kort geleden was ik in de Efteling. Daar stond een file van zowel uit het noorden als uit het zuiden. Allemaal Eftelinggangers. Parkeren kost 12,50 per dag per auto. Er rijden ook veel lijnbussen naar en via de Efteling. Daarin zit een handjevol mensen dat naar de Efteling gaat. De bussen sluiten gewoon aan in de file.

    Met de bus naar de stad? Nee, de bussen hier zijn grotendeels leeg, er zitten hoofdzakelijk scholieren in van en naar school.Kom ik in de stad, met de bus, zie je daar enorme rijen auto's aansluiten voor de ingang van de parkeergarage. Waarom niet met de bus?
    Te duur, rijdt te weinig?
    's Avonds rijden de bussen hier om alleen lucht te verplaatsen; ik zie ze rijden met in die grote bus ergens één passagier + chauffeur.

    • Veel OV vrijetijds reiziger zijn oudjes met een 65+ kaart en vrije reisdagen. Dat is ook de groep die het kwetsbaarste is voor COVID. Niet alle oudjes zijn even onvoorzichtig.

      • @Rudy. Je kunt leven en het risico nemen dat je COVID krijgt of je kunt met angst en beven thuis blijven. Ken genoeg 70+ die Omicron Covid gehad hebben en prima genezen zijn. Een gezonde eetgewoontes en gezonde leefstijl en de ruimtes goed ventileren zijn altijd nog de beste remedies. En als je gezondheid zo zwak is dat je van een griepje al dood gaat, dan kan je idd. ook van Omicron Covid overlijden. Laten we nu in godsnaam niet meer bang wezen voor een ziekte die het gros van de Nederlanders gehad hebben en als je wilt en je zit in een risico catagorie kan je altijd nog de prik ophalen. Persoonlijk zou ik die prik nooit nemen, maar dat is een ander verhaal. Besef dat angst / stress schadelijker is dan paffen, vreten en zuipen tensamen.

        • Je kan ook gewoon de auto i.p.v. het OV nemen en dat is precies wat we waarnemen in de cijfers.
          Verder heeft de COVID voorzorg een ander positief effect. Al vier jaren niet ziek geweest, geen griep, geen verkoudheid, geen loopneus, totaal niets.

        • @Rudy... Niet iedereen heeft een rijbewijs en de mensen zonder rijbewijs zijn afhankelijk van het OV, ook voor een dagje uit.

        • @Baardstaart
          Er zijn tegenwoordig weinig ouderen zonder auto. Pas als ze niet meer vitaal zijn schaffen ze vaak hun auto af maar dan gaan ze sowieso niet meer op reis.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

16 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug