Meer reizigerstreinen via Brabantroute door goederenboog bij Meteren

Goederentreinen van Rotterdam richting Venlo kunnen straks ook via de Betuweroute rijden, zonder Tilburg en Breda aan te doen. Dat wordt mogelijk door de aanleg van een speciale spoorboog bij Meteren. Daardoor kunnen er via Breda en Tilburg meer reizigerstreinen gaan rijden.

Momenteel rijden er nog veel goederentreinen via Dordrecht, Breda en Tilburg. Door de aanleg van een goederenboog bij Meteren zullen die straks met name via de Betuweroute gaan rijden, en vervolgens via Den Bosch richting Eindhoven.

Tussen Den Bosch en Vught wordt het aantal sporen uitgebreid naar vier, zodat intercity´s de goederentreinen kunnen inhalen. Het spoor in Vught wordt verdiept, zodat het wegverkeer bovenlangs kan kruizen. Nu zijn er nog overwegen die al heel vaak voor voorbijrazende treinen gesloten zijn. Dat zou alleen maar vaker worden als de frequenties vehoogd zouden worden, maar dit probleem wordt door de ongelijkvloerse kruising opgelost. Ook in Boxtel komen er ongelijkvloerse kruisingen.

Doordat er straks meer treinen gaan rijden via de Betuweroute, komt er meer capaciteit vrij voor reizigerstreinen op de Brabantroute. Volgens Mansveld gaan er straks vier in plaats van twee intercity´s per uur via de Brabantroute rijden. Mansveld definieert de route via Dordrecht, Breda en Tilburg als de Brabantroute. Het is echter maar zeer de vraag of de intercity´s ook in die plaatsen gaat stoppen: er zijn plannen om de intercity´s richting Eindhoven via de hogesnelheidslijn te laten rijden. Dan zou de stop in Dordrecht komen te vervallen.

Volgens Mansveld gaan er in de toekomst niet alleen meer intercity´s rijden via de Brabantroute, maar ook vier in plaats van twee Sprinters tussen Breda en Tilburg. 

In totaal vindt een investering plaats van € 703 miljoen. De regio (provincie Noord-Brabant, de gemeenten Vught, Boxtel en Haaren), dragen hieraan in totaal € 148 miljoen bij. € 117 miljoen hiervan is voor de verdiepte ligging in Vught, € 10 miljoen voor het ongelijkvloers maken van de Wolfskamerweg, € 19,2 miljoen voor het oplossen van de overwegproblematiek in Boxtel, en € 1,7 miljoen voor de  overweg in Haaren. Er is sprake van € 128 miljoen aan meerkosten ten opzichte  van het oorspronkelijke PHS-budget welke binnen het beschikbare PHS-budget wordt gedekt.
 

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug