De Nederlandse Spoorwegen (NS) wordt nog steeds zwaar getroffen door de coronacrisis en schrijven over het afgelopen halfjaar opnieuw een miljoenenverlies in de boeken. Het aantal reizigers is nog altijd veel lager dan voor de coronapandemie.
Ook eerdere inschattingen van de vervoerder vielen tegen door de lockdownmaatregelen die in december werden ingevoerd en maandenlang doorliepen in 2021. De NS vervoerde 35 procent van het aantal passagiers ten opzichte van voor de uitbraak van het virus.
De vervoerder kwam over het afgelopen halfjaar uit op een negatief onderliggend resultaat van 600 miljoen euro. Dat bedrag is exclusief steun van de Nederlandse overheid en een eenmalige meevaller in het Verenigd Koninkrijk. Daardoor bleef het nettoverlies uiteindelijk beperkt tot 25 miljoen euro, tegen een min van 186 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.
In het Verenigd Koninkrijk is er sprake van een eenmalige meevaller. De NS rekende er vorig jaar al op dat de Britse overheid het systeem van aanbesteden op het spoor gaat veranderen. De vergoeding die de NS moet betalen voor het beëindigen van het huidige spoorsysteem is lager dan vorig jaar was begroot. Doordat die post nu lager uitvalt, is er sprake van een eenmalige meevaller. Daardoor, in combinatie met de beschikbaarheidsvergoeding, is er toch sprake van een positief bedrijfsresultaat van 389 miljoen euro.
In mei vorig jaar maakte de NS bekend dat het de komende jaren 4,7 miljard euro aan inkomsten zou mislopen. Op dit moment staat de teller al op 2,4 miljard euro minder. “Dit onderstreept nog eens de noodzaak van de beschikbaarheidsvergoeding die de NS van het Rijk ontvangt en het besparingsprogramma dat de NS vorig jaar zelf startte”, aldus het vervoersbedrijf. De beschikbaarheidsvergoeding bedroeg voor het afgelopen halfjaar 595 miljoen euro.
President-directeur Marjan Rintel van de NS is blij dat haar bedrijf in ieder geval tot 1 september 2022 kan rekenen op het financieel vangnet van de overheid. “Voor de gehele ov-sector is het belangrijk dat deze lijn naar 2023 wordt doorgetrokken”, zegt zij.
Het eerste herstel van de reizigersaantallen komt volgens de NS vooral door de sociaal-recreatieve reizigers. De vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn onzeker. De vervoerder rekent op een licht herstel omdat studenten weer gaan reizen en het aantal sociaal-recreatieve reizigers naar verwachting verder groeit. Het bedrijf denkt dat het woon-werkverkeer nog achter zal blijven.
Door de coronacrisis ontbrak de dagelijkse ochtend- en avondspits. Daardoor had de afgelopen periode nagenoeg iedereen een zitplaats tijdens die momenten waarop het normaal gesproken erg druk is in de trein. Ook reden de treinen vaker op tijd. Van de treinreizigers kwam 95,2 procent op tijd bij de eindbestemming aan, tegen 93,5 procent vorig jaar.
De NS startte begin juli met een flinke herstructurering bij zijn Duitse dochter Abellio. Dat is nodig omdat anders verliezen dreigden van 30 tot 50 miljoen euro per jaar. Abellio kampt met financiële problemen door onder meer hogere personeelskosten en een reeks boetes die het bedrijf moet betalen omdat “contractueel overeengekomen prestatieafspraken” niet worden gehaald. De NS stelde eerder dat door de vele werkzaamheden aan het spoor het spoorbedrijf te weinig invloed heeft om de gemaakte afspraken ook te kunnen nakomen. De geplande herstructurering verloopt onder toezicht van een rechtbank.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 17 augustus 2021 10:11
De kaartverkoop voor de nieuwe dienstregeling in Duitsland, die 15 december ingaat, start komende woensdag.…
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…