ÖBB: nachttrein vaak te laat door ‘operationele redenen’, extra rijtuigen niet mogelijk

De nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck is zeer vaak te laat, zo meldde Treinreiziger.nl vorige week. Een vertraging van een uur of meer lijkt eerder regel dan uitzondering.

Operationele redenen

De nachttrein is een initiatief van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). “De Nightjet Amsterdam – Innsbruck / Wenen is een combitrein, wat betekent dat er tijdens de rit ook rijtuigen van andere treinen bijkomen” legt ÖBB-woordvoerder Bernhard Rieder uit. Hij wijst erop dat in Keulen rijtuigen uit Brussel worden aangekoppeld en dat de trein in Nürnberg wordt gecombineerd met de rijtuigen uit Hamburg en wordt gesplitst in een deel naar Innsbruck en een deel naar Wenen. Dat maakt de trein kwetsbaar voor vertragingen.

“Onlangs deden zich onvoorziene problemen voor in de operationele afhandeling bij onze partner-spoorbedrijven. We werken samen met onze partner Deutsche Bahn om de kwaliteit te verbeteren” aldus de ÖBB-woordvoerder. De Oostenrijkers benadrukken dat het een nieuwe verbinding is die nog maar enkele maanden bestaat. “Bij de planning van een nieuwe nachttrein wordt de operationele stroom zo goed mogelijk gepland. Toch kan het voorkomen dat er in het begin onvoorziene problemen zijn.”

Toch is de verbinding niet helemaal nieuw. In het verleden reed de nachttrein al vanaf Düsseldorf. Nu is de verbinding doorgetrokken naar Amsterdam. Wel is het logistieke proces veranderd: het combineren en splitsen in Keulen West is nieuw. De dienstregeling is aangepast, en de autorijtuigen van en naar Düsseldorf rijden niet meer.

Volgeboekt

De trein is regelmatig volgeboekt, soms al enkele weken vooraf. “We weten dat vooral tijdens de zomervakantie de Nightjet goed volgeboekt is” erkent de Oostenrijkse spoorwegen. “We overboeken echter niet, zoals vaak wordt gedaan door luchtvaartmaatschappijen. ÖBB verkoopt alleen tickets voor beschikbare plaatsen.” De trein verlengen is volgens de Oostenrijkers geen optie. “De trein heeft al de maximale treinlengte (inclusief de Brusselse rijtuigen) en kan niet verder verlengd worden.”

Tot overmaat van ramp is rijtuig 251 op meerdere dagen uitgevallen. In het begin was er geen alternatief, nu wordt er vaak ter vervanging een slaaprijtuig ingezet. Bij Treinreiziger.nl komen berichten binnen dat reizigers daarover niet geïnformeerd zijn. Volgens de Oostenrijkers wordt echter altijd geprobeerd om reizigers zo vroeg als mogelijk te informeren over wijzigingen. Reizigers die bij het ontbreken van een ligrijtuig niet instappen kunnen hun geld terug krijgen. Als ze vanwege de uitval overdag willen reizen, in plaats van ‘s nachts, dienen ze echter zelf een nieuw ticket te kopen.

Minder capaciteit

Door corona is de capaciteit van de trein iets kleiner dan gebruikelijk. Normaal zijn er in de couchetterijtuigen ook coupés voor zes personen. Die worden nu niet aangeboden, tenzij iemand een eigen privécoupe heeft geboekt. In het zitrijtuig accepteert de ÖBB overigens wel zes personen in een coupé. Het is echter ook mogelijk om een privécoupe te boeken in het zitrijtuig.

This post was last modified on 27 september 2021 17:02

Bekijk reacties

  • Vanaf 2025 moeten de nieuwe Nightjet rijtuigen van de ÖBB ook naar Amsterdam rijden. Gezien deze volgens de ontwerpen een eigen stuurstand zal hebben wekt mij de indruk dat er vanaf dat moment geen sprake meer zal zijn voor een splitsing van de rijtuigen. Efficiënt lijkt het mij niet als zo'n koprijtuig in deze huidige situatie wordt ingezet.

    Anderzijds zou het ook kunnen dat er geen koprijtuig wordt ingezet, en dat ze op dezelfde manier als nu te werk zullen gaan. Ik ben benieuwd wat de plannen tegen die tijd zijn.

    Wie weet twee Nightjets per dag, met eentje naar Innsbruck en de andere naar Wenen. De tijd zal het leren.

    • Als er een eigen cabine voor de machinist (stuurstand) aan de voorzijde van de trein is kunnen een stel rijtuigen aan de achterzijde van de trein toch nog steeds af- en aangekoppeld worden?

    • Nee. Toekomstige composities zullen met 7 rijtuigen worden vastgesteld. De vaste samenstelling is een keuze van de ÖBB om het rangeren te minimaliseren. Dus de capaciteit verhogen betekent 14 rijtuigen. Geen mogelijkheid voor een trein van 10 rijtuigen, bijvoorbeeld...

      • Daarom verwacht ik wel dat een trein twee eindbestemmingen zal blijven hebben, een deel naar Wenen en een deel naar Innsbruck. Alleen combineren met het Brussel-deel is dan niet meer mogelijk.

  • De reactie van de OBB op die "operationele redenen" blijft vaag. Natuurlijk wordt er gekoppeld en gesplitst maar dat lijkt me niet verklaren dat de trein ondanks de zeer ruime dienstregeling vrijwel dagelijks een enorme vertraging heeft.

    • De woordvoerder van de OBB weet wel wat meer laat het achterste van zijn tong niet zien. Kennelijk is maken van goede afspraken tussen treinvervoerders geen sinecure.

      • Als ÖBB een overzicht geeft van alle reële aankomst- en vertrektijden op de stations en dat gedurende bijvoorbeeld twee weken valt wellicht een analyse te maken waar de knelpunten zijn.

      • Het zijn niet alleen partnerbedrijven maar ook de verkeersdienstleiding kan er een potje van maken. Eerder deze week in Koln West moeten wachten omdat de verkeersleiding van DB voorrang gaf aan eigen treinen. Officieel zijn DB Netz, DB Regio en DB Cargo allen afzonderlijke bedrijven maar als de verkeersdienstleiding geen tijd voor je heeft voor een paar rangeerbewegingen en wel voor diverse DB treinen krijg je toch een hele andere indruk. En ook als een goederentrein voor je neus voor gaat en je dan langzaam erachter moet blijven krijg je natuurlijk vragen hoe professioneel die mensen daar zijn.

  • Die van mij viel uit wegens staking zonder waarschuwing, ik had een slaapcoupe met eigen badkamer, nog steeds niks voor terug gekregen

    • Dat is vervelend. Ik denk dat u actief geld moet terug vragen, en dat u het dan in 1 a 2 weken terug krijgt.

  • Had de ÖBB misschien i.p.v. de zitrijtuigen beter de destijds bij de City Night line ingezette SLEEPERETTE kunnen inzetten? Ofwel: de verstelbare vliegtuigstoelen, waarin het mogelijk is om de nacht slapend te reizen i.t.t. de coupés waarin je met zijn 6'en rechtop zit. Het voldeed mij prima.
    De sleeperette: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:CNL-Ruhesessel_leer.jpg

    Volgens mij kan met die Sleeperette-indeling het meeste aantal mensen in een wagon.

    • Op Parijs had je ook in de nachttrein een rijtuig met 6 komma-achtige ligplaatsen per cabine, dacht weinig toeslag en geen bedspullen maar ach je lag tenminste. Helaas is deze mooi verbinding ook weg.

  • Wij zijn met de Night jet naar Wenen gereisd en dat is ons uitstekend bevallen, maar de trein had bij de terugreis een vertraging van ruim een half uur, maar het meest vervelende was dat de trein in Wenen niet op perron 8a aankwam, maar op perron 11a en dit werd 5 minuten voor vertrek bekend gemaakt, dus was het tobben om op het juiste perron te komen. De reis verliep verder prima.

  • @ Ariën: De toekomstige Night-Jet stammen worden ongeveer zo lang als de bestaande Rail-jet stammen, met twee aan elkaar kunnen dezelfde verbindingen als vandaag de dag worden geboden. Wel zal gezien de totale lengte een treindeel van/ naar Brussel lastig worden

    • Als er gekozen moet worden tussen een deel naar Brussel en een deel naar Amsterdam, is het geen uitgemaakte zaak dat dan voor Amsterdam wordt gekozen. Voor de rit naar Brussel werd immers zelfstandig gekozen, zonder dat daarvoor een subsidie werd verstrekt. De rit naar Amsterdam werd pas interessant voor de vervoerders nadat er onderhands een subsidie werd verstrekt door de Nederlandse overheid. Ik acht het niet uitgesloten dat er dan voor gekozen zal worden om bijvoorbeeld vier dagen in de week naar Brussel te rijden en drie dagen naar Amsterdam.

  • Ik vind de prijs-kwaliteit-kwantiteit nog bij lange na niet opwegen tegen de voordelen van vliegen of reizen met eigen auto, de milieuaspecten buiten beschouwing gelaten. Die 6-persoons knieën-tegen-elkaar coupés vind ik echt anno 2021 niet meer kunnen waar je in bv Indonesië heerlijke zitplekken hebt, 2 aan 2, mogelijkheid om achterover te gaan zitten.

  • Ik vind de prijs-kwaliteit-kwantiteit nog bij lange na niet opwegen tegen de voordelen van vliegen of reizen met eigen auto, de milieuaspecten buiten beschouwing gelaten. Die 6-persoons knieën-tegen-elkaar coupés vind ik echt anno 2021 niet meer kunnen waar je in bv Indonesië heerlijke zitplekken hebt, 2 aan 2, mogelijkheid om achterover te gaan zitten.

    • Dat ben ik geheel met u eens. ÖBB is te duur. Waar ik tot enkele jaren terug in bij de City Night Line (zelfs in de DB-periode) een Sleeperette voor Eur 29,- per enkele reis (achterover zittend in de vliegtuigstoelen in een grote en goed geventileerd rijtuig slapend kon reizen kost dat me nu minimaal Eur 69,- voor een benauwde 6 persoons Abteil. In de rechte stoelen kom ik niet in slaap. Helaas kies ik derhalve voorlopig voor de Fixbus, waar je overigens meestal geradbraakt uit komt, door de steeds wisselende in- en uitstappende mede-passagiers en het ruwe rijgedrag van de steeds weer nieuwe, onervaren buitenlandse chauffeur en waar je bovendien er niet zeker van bent of je bij aankomst niet bent bestolen van je koffer.

      Vliegen is voor mij i.v.m. aan- en afreis vanwege de dienstregeling geen optie. Een nachttrein of nachtbus past voor mij mooi tussen twee werkdagen in. Bij vliegen lukt dat niet.

  • Keulen-West is waarschijnlijk niet het beste station om te rangeren. Dat is het probleem. Gewoonlijk gebeurt dit in een passagiersstation, zoals Nuremberg-Hbf. De nightjet Zürich-Berlijn/Hamburg is afgesneden bij Hidelsheim (zuid van Hannover), een reizigers station met een rangeerstation. Dat kan helpen...

    • Keulen West is juist heel handig omdat je daar sporen in overvloed hebt om makkelijk te kunnen rangeren.

  • De trein kan niet worden uitgebreid omdat hij gekoppeld word en dan te lang word.
    Dan lijkt het me heel simpel koppel hem niet en rij met 2 aparte treinen na elkaar. Evt kunnen ze die ene laten doorrijden naar Wenen en de andere naar Innsbruck. dan moet je in het ergste geval een keer overstappen, als dat overdag is krijg je daar helemaal niks van. Dus zo vroeg of laat mogelijk. En anders kan je ook nog wel wat wagonnetjes wisselen.

    • Ik denk dat een en ander ook afhankelijk is van de plannen die er zouden zijn voor een nachttrein naar Zurich. Als dat praktisch betekent dat er naar iedere bestemming (Wenen, Innsbruck, Zurich) vanuit Amsterdam (en Brussel, Hamburg) een aantal wagons vertrekt, lijkt het toekomstige materieel daarvoor niet erg geschikt.

Share

Recent Posts

Eén maand regionale treinen in Duitsland: € 9.

Door heel Duitsland per regionale trein. En dat een hele maand lang voor € 9.…

4 uur terug

Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig van Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die…

4 dagen terug

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

5 dagen terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

5 dagen terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

1 week terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

1 week terug