Meer treinen naar Zandvoort tijdens Formule 1, maar elders minder treinen
17 aug 2021 8:25
De NS gaat tijdens de Formule 1 in Zandvoort, begin september, hetzelfde aantal treinen inzetten als eerder gepland, ondanks dat maar twee derde van het oorspronkelijk aantal bezoekers bij het evenement aanwezig mag zijn.
Tot twaalf treinen per uur
De Nederlandse Spoorwegen laten in het weekend van 3, 4 en 5 september twaalf treinen per uur van en naar Zandvoort rijden. Dat betekent dat er elke vijf minuten een trein arriveert of vertrekt, zodat er 10.000 reizigers per uur vervoerd kunnen worden.
De hoge frequentie is mogelijk doordat ProRail eerder aanpassingen heeft verricht aan de infrastructuur en de stroomvoorziening. De spoorbeheerder had die wijzigingen versneld uitgevoerd, om vorig jaar mei klaar te zijn voor de eerste Grand Prix van Zandvoort na 35 jaar. Door corona ging dat toen niet door. Nu komen de aanpassingen alsnog goed van pas.
Minder treinen elders
Reizigersvereniging Rover stelt dat er daardoor elders in het land minder en kortere treinen rijden en verzoekt de NS om de reiziger hierover zo concreet en duidelijk mogelijk te informeren. “Er rijden minder Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem, terwijl die normaal gesproken niet bekend zijn als minder drukke trajecten. Ook naar Rotterdam CS vervallen treinen, ondanks de Wereldhavendagen die ook dat weekend plaatsvinden. En beseft de reiziger dat dit weekend ook de hele vrijdag omvat?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af.
Grote drukte verwacht
Afgelopen vrijdag werd bekend dat de race door mag gaan, maar wel met minder bezoekers. Desondanks verwacht de NS grote drukte rondom het race-evenement. Zandvoort en Bloemendaal aan Zee zijn op 2, 3, 4 en 5 september per auto niet of nauwelijks bereikbaar.
Goedkope treinkaartjes zijn vanwege de verwachte drukte niet geldig op 3, 4 en 5 september. Daarnaast moeten bezoekers rekenen op een overstaptijd van zeker een half uur op de trein naar Zandvoort. Vanwege de drukte is het ook niet toegestaan voor reizigers tussen Amsterdam en Zandvoort om een fiets mee te nemen in de trein.
Extra personeel
De Formule 1-race is voor NS een enorme operatie, stelt het spoorbedrijf. De dienstregeling voor dat weekend is vooraf via een computersimulatie getest. Het in- en uitstapproces is fysiek geoefend.
Om alles in goede banen te leiden, zijn er per racedag ook circa 300 extra NS-medewerkers aan het werk om reizigers te helpen, laat de NS weten. Die zullen ook op en rond de stations aanwezig zijn om de bezoekers te helpen snel hun weg te vinden naar de race en de doorstroom te bevorderen. Daarvoor zijn ook extra in- en uitcheckpalen neergezet bij station Zandvoort, zodat er minder oponthoud is.
Informeren reizigers
Verder is met ProRail gezorgd voor extra storingsploegen, een sleeplocomotief en een reservetrein met personeel. Dat weekend zijn er vermoedelijk ook extra veel treinreizigers op pad naar andere evenementen, zoals de Wereldhavendagen in Rotterdam. Mede daarom vraagt Rover aan de NS om ook de reiziger die níet naar Zandvoort gaat zo goed mogelijk te informeren.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
…HOOI…
Twee super evenementen in één weekend in zowel Rotterdam als Zandvoort, alsof er al niet genoeg hooi op een vork genomen wordt. Minder bezoekers, maar niet minder enthousiastelingen om e.e.a. te bezoeken, vooral omdat “onze” Max Verstappen met of zonder zijn knappe vriendin de “Nederlandse hoofdrolspeler” is in Zandvoort. Tijdens zijn vorige komst naar Zandvoort ervoer ik op weg naar Amsterdam voor een scheepsbezoek de enorme drukte en dat zal nu niet anders zijn. Naast de direkte bezoekers die op de tribunes plaats nemen zullen er waarschijnlijk ook veel “meekijkers” zijn die de Formule 1 willen meebeleven op de te verwachten redelijke mooie weekendweer én toch de trein pakken om aan zee het gebulder van de race “autotootjes” te ervaren. Dat de rest van Nederland dan in treincapaciteit het onderspit moet delven is zuur, vooral omdat de DDZ treinen juist NU node gemist worden !Ik wens de NS veel sterkte, de bezoekers goede gezondheid tijdens en erna en een veilig genietbaar mega-weekend toe !
De vraag is voor mij of er wel zoveel mensen net de trein zullen komen. Ik verwacht dat het gros voor de auto zal kiezen, te meer daar het vooral om autofanaten gaat.
Ook de meeste autoliefhebbers weten hoe lang je in de file kunt staan als je naar Zandvoort wil en dat de mogelijkheid om te parkeren bij het circuit niet uitgebreid is. Daarnaast roept de organisatie al vanaf het begin op om vooral met het OV te komen dus ik verwacht wel het erg druk gaat worden in die treinen.
Veel jongelui en MAX-fans met weinig middelen.
Mijn beeld is dat de F1-fans vooral in de categorie 25-60 zitten en bepaald geen mensen met weinig middelen zijn. Als je alleen al kijkt wat de toegangsprijzen zijn dan gaat de gemiddelde arme student daar niet naar toe.
Je kunt tijdens de Formule 1 niet met de auto naar Zandvoort. Alleen met een doorlaatbewijs.
Normaal gesproken zijn bij de realisatie van nieuwe infrastructuur drie fases te onderscheiden bij ProRail en Rijkswaterstaat: oriëntering, planning en realisatie.
Bij de uitbreiding van de energievoorziening op het traject Haarlem – Zandvoort is dit opvallend snel gerealiseerd in amper een half jaar.
Welke rol speelt Circuit Zandvoort-eigenaar
– pandjesprins – Bernhard van Vollenhove eigenlijk bij deze gang van zaken?
‘Onze’ Max Verstappen rijdt onder nummer 33 en dat is het ultieme meestergetal van de vrijmetselaars.
Verder is het uiterst opmerkelijk dat ook de GroenLinks-fractie van de gemeente Zandvoort heeft ingestemd met de Formule 1.
Proef ik hier de zure ondertoon van een groene fanaat? 😁
Het zal eerder de gemeente zijn geweest dan Prins Bril. Het oppiepen van de tractie vermogens is met wat verbeteringen en versterkingen gedaan. Daar hoef je geen MER voor te doen.
De dubbele perrons zien er tijdelijk uit en zullen met een spoed vergunning mogelijk zijn geworden. De grond was natuurlijk al in eigendom.
Zo kon het vrijmetselen vrij makkelijk uitgevoerd worden.
Het aantal chip-machines en palen zal ook wel tijdelijk opgepiept zijn. Heeft NS wellicht evenementen blokken met rijen OV apparaten?
Als je iets volgens de standaardprocedures wil organiseren ben je in Nederland minstens tien jaar bezig. Dan komt er nooit iets van de grond
Flauwekul, veel zaken zijn met enige maanden te regelen. Infrastructuur is wel moeilijker door het budget en de vereiste zorg.
Ik denk deze versterking van de spoorlijn stond al jaren op het verlanglijstje van Zandvoort.
Ook op een warme stranddag kunnen ze hier gebruik van maken.
De GP is alleen een breekijzer gebruikt om de plannen erdoor te drukken.
Nou ja, dan is het maar gebeurd, prima toch
Op de Formule 1 rijdt de Max treinen 12 keer vp/,u. Kun je zien hoeveel extra energie die spoorlijn heeft gekregen.
ik ben ontzettend benieuwd hoe dit zal verlopen ; ik heb meerdere keren in Duitsland gezien met name rondom Keulen met massavervoer dat dit vrijwel probleemloos verliep zoals met Carnaval en de Kerstmarkten.
Keulen heeft dan ook een S-Bahn met eigen sporen.
Spotters
Hoe men het ook bekijkt, voor één categorie zal het wel een topdag worden en dat zijn de “treinspotters”. Met een frequentie die vergelijkbaar is met Metrolijn 52 van Amsterdam Noord naar Zuid welke ook om de 6 minuten gaat, zal men zelden zo vaak een sprinter voorbij zien flitsen als op het eerste weekend van september 2021. Vraag mij trouwens af welk materieel NS gaat inzetten, bijna uitgerangeerde SGMm, SLT, Flirt, of ook ICMm en VIRM. Dat laatste is zo vreemd nog niet, want toen Arriva nog niet in Limburg aktief was pendelden vanwege Pinkpop ook VIRM’s tussen Heerlen en Landgraaf en dat was best een apart c.q. uniek gezicht. Je zult trouwens maar langs dit traject wonen en om de paar minuten in beide richtingen (!) een trein voorbij zien denderen, nog afgezien van de enkele spoorwegovergang wiens slagbomen constant open en dicht gaan of blijven die gewoon de hele dag gesloten en vinden er omleidingen plaats ? Dat men “dankzij” de corona een jaar extra de tijd heeft gehad om de megaklus voor te bereiden, doet geen afbreuk aan de bovengestelde vragen waarom alle betrokkenen blijkbaar wel in staat zijn in relatief korte tijd een Formule 1 pendel uit de grond te stampen of spelen commerciële motieven een grotere rol dan milieu criteria ? Vraag is ook of de tijdelijke perrons in Zandvoort wel tijdelijk zullen zijn, je kan ze in een nieuw warm zomerseizoen goed benutten om – als er geen F1 wedstrijd is – badgasten naar “Amsterdam aan Zee” zoals Zandvoort ook wel gekscherend soms genoemd wordt te gebruiken. Tot slot, zo’n evenement is goed voor de city promotie van Zandvoort zélf, met of zonder de hulp van Prins Bril…
A propos, op zondag 28 juni 2015 bezocht Max Verstappen ook Zandvoort, vele liefhebbers parkeerden toen hun auto bij een station en namen toen massaal de trein naar Zandvoort viel mij op en dat zal anno 2021 mogelijk niet anders zijn, maar goed dat voordeel treinactie kaarten nu niet geldig zijn, dat zou de chaos past echt compleet maken!
Quote:
Vraag mij trouwens af welk materieel NS gaat inzetten, bijna uitgerangeerde SGMm, SLT, Flirt, of ook ICMm en VIRM.
Met een reistijd van 30 minuten vanaf Amsterdam Centraal hoef je niet gigantisch veel treinmaterieel in te zetten. Natuurlijk moet je wel maximale lengte inzetten. Ondanks de zeer hoge frequentie.
Maar in deze coronatijd en dan ook op een zaterdag en zondag kan NS vast wel wat treinen doorschuiven. En vast geen dubbeldekstreinen. Gewoon Sprinters.
Denk ik ook: Sprinters, veel deuren, snel in -en uitstappen.
Metrolijn 52 rijdt maar om de 7,5 Minuten.
Ja,door corona,maar normaal om de 6 minuten en dat moet om de 5 minuten worden.
Kennelijk is er bij jullie maar een maat, de Amsterdamse.
In Rotterdam rijdt er 18 x p/u van Rtd CS naar Slinge in de gewone spits een metro (per richting wel te verstaan), één per 3’33”.
In Amsterdam ook hoor,3 lijnen door deurbel tussen amstelstation.
In de spits ieder om de 7,5 minuut dus ook om de 3. Nogwat een metro.
Alleen nu door corona niet.
Ik kom vaak langs de overweg tussen Den Bosch en Vught en daar rijden standaard 24 treinen per uur. Die overweg is echt niet permanent gesloten.
Ik had begrepen dat overwegen dicht blijven op die dagen tussen Haarlem en Zandvoort, anders zou men gevaarlijke capriolen kunnen gaan uithalen om toch eens eindelijk over te kunnen steken. In Vught zal men wel meer bekend zijn met hoe het gaat met zo’n hoge frequentie van treinen.
Volgens mij willen ze 12 bakken SLT inzetten.
Bericht van NS: “NS houdt tijdens iedere dag van de Grand Prix rekening met 50.000 reizigers van en naar station Zandvoort. Om al die mensen te vervoeren, worden tientallen sprinters van het type Sprinter Light Train (SLT) ingezet. Dit type trein heeft de meest gunstige mix van aantal stoelen, stroomverbruik en een soepele in- en uitstap.”
Zowaar een realistische reactie van ROVER, het verzoek om goed te informeren. Meestal komen ze in deze situatie niet verder dan: “Minder treinen, onacceptabel!”.
Het is maar de vraag hoe realistisch dat is. Meestal komt NS qua informeren niet veel verder dan “Wil je weten of je trein rijdt? Echt?! Nou, dan moet je maar kort voor elke reis in de reisplanner controleren of dat ons heeft behaagt. Laat je ons wel even bij wijze van service weten welke trein je uiteindelijk van plan bent nemen?”
Knap dat er op Amsterdam Centraal op eens plaats te vinden is voor al die extra treinen terwijl de internationale treinen straks naar Zuid moeten. Hoe werkt dat nou eigenlijk?
Wie zegt dat die treinen gaan pendelen vanaf Amsterdam? Ik vermoed eerder een pendel Haarlem-zandvoort.
In Het Parool staat dat de treinen elke vijf minuten gaan rijden tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort. Op zich niet onlogisch omdat de grootste reizigersaantallen via Amsterdam zullen moeten reizen. Haarlem heeft weinig directe verbindingen naar de rest van het land.
Dat klopt. Er rijden dat weekend:
1)een Intercity van Vlissingen, Bergen op Zoom, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam Centraal, Den Haag HS en Leiden naar Haarlem.
2) een Intercity van Den Haag Centraal en Leiden naar Haarlem.
Deze Intercity’s rijden vanaf Leiden een stoptreindienst.
3) een Intercity (die overal stopt) van Uitgeest naar Haarlem.
Reizigers uit andere delen van het land moeten dus via Amsterdam
Er gaan dat weekend geen sprinters tussen Leiden en Haarlem en Hoorn, Alkmaar, Beverwijk, Haarlem en Amsterdam. Dit materieel wordt ingezet voor de Verstappen-pendel naar Zandvoort-aan-Zee.
Er zijn plannen om de internationale treinen te weren vanaf Amsterdam Centraal, als er is omgebouwd naar negen perronsporen, maar zover is het nog lang niet.
Ik verwacht dat de pendels gaan rijden vanaf Haarlem, maar ik denk dat het ook te regelen valt door in Amsterdam spoor 1 en 2a hiervoor te reserveren.
Zie de reisplanner van de NS.
De Intercity’s van Amsterdam Centraal naar Den Haag Centraal en Vlissingen rijden dat weekend niet vanaf Amsterdam Centraal, maar vanaf Haarlem. De stoptreinen van Amsterdam Centraal via Haarlem, Beverwijk en Alkmaar naar Hoorn rijden dan niet vanaf Amsterdam Centraal. Tussen Haarlem en Uitgeest gaat een pendel-intercity die feitelijk een stoptreindienst rijdt.
Dit betekent dat de sporen 1 en 2A op Amsterdam Centraal vrij zijn voor Verstappen-treinen naar Zandvoort aan Zee.
Ook de sporen 7 en 8 van Amsterdam Sloterdijk staan dat weekend volledig ter beschikking voor de Verstappen-pendel.
Uiteraard. Er liggen vanaf die sporen in westelijke richting geen wissels om überhaupt ergens anders heen te kunnen rijden/vandaan te komen dan Haarlem. Alle andere treinen zijn zoals je zelf al aangaf tussen Amsterdam en Haarlem geschrapt.
Ik vraag me trouwens af hoe NS gaat voorkomen dat 80% van de reizigers zonder kaartje reist.
De NS heeft jarenlange ervaring daarmee bij Rtd Stadion: je kunt het station niet verlaten zonder een paal te gebruiken; eroverheen springen kan niet, bij spoorgebruik komt er nog een fikse boete bij —> er wordt dus afgerekend.
Ik geloof ook niet dat 80 procent van de reizigers wil zwart reizen. Soms worden er in- en uitgangscontroles gehouden. Daar is de situatie in Zandvoort misschien niet ontworpen. Veel mensen zullen poortje treffen bij vertrek.
10 belangrijkste maatregelen van NS
“Op donderdag, de avond voor het race-weekend, brengen we de benodigde Sprinter-treinen vanuit het hele land naar Amsterdam en Zandvoort en zetten ze klaar.
Van vrijdag tot en met zondag zetten we iedere dag zo’n 300 collega’s extra in om racefans snel en veilig naar de Formule 1 races te brengen.
De treinen uit andere delen van het land richting Amsterdam zullen we dit weekend waar nodig verlengen.
Ook starten we met name op zondag vanuit het zuiden eerder met treinen rijden, zodat racefans die een lange reistijd hebben, toch op tijd op het circuit kunnen zijn.
Tussen Amsterdam en Zandvoort rijden we met Sprinters op maximale lengte voorzien van brede deuren en een gelijkvloerse instap, waardoor reizigers snel kunnen in- en uitstappen. Op iedere trein zitten twee machinisten (één voor en één achter) en een conducteur. Zodat treinen na aankomst snel weer kunnen vertrekken.
De nieuwe perrons op station Zandvoort en een tijdelijke extra trap op station Haarlem, gerealiseerd door ProRail, helpen bij een goede scheiding tussen in- en uitstappende reizigers.
Op en rond de stations staan ook veel medewerkers paraat om reizigers te informeren, de weg te wijzen en alles in goede banen te leiden.
Op de stations is de route voorzien van extra signing in de F1-sfeer. Zodat reizigers snel hun weg vinden.
Extra in- en uitcheckpalen zorgen ervoor dat reizigers zonder oponthoud het station in en uit kunnen.
Net als tijdens drukke stranddagen of grote evenementen geven we reizigers gedoseerd toegang tot de perrons en treinen. Zo voorkomen we grote mensenmassa’s op het station en zorgen we ervoor dat we racefans zo snel en veilig mogelijk naar het circuit brengen en ’s avonds weer naar huis.
NS en ProRail zorgen voor extra storingsploegen, een sleeplocomotief en een reservetrein met personeel.
Vanuit veiligheid en doorstroming van het treinverkeer zijn alle overwegen afgesloten van Halfweg tot Zandvoort en gelden er omrijd-routes voor het wegverkeer.”
Als ik het laatste lees wordt een deel van het dorp Halfweg feitelijk afgesneden van de rest. De omrijdweg is vrij lang
Nog erger wordt de situatie in Overveen waar de overweg in de hoofdstraat ligt. Je kunt niet even naar Albert Heijn net over het spoor.
Er komen extra in- en uit-checkpalen, geen poortjes, maar hoe wordt voorkomen dat de fans hier langkomen zonder in- of uit te checken? Komen er controleurs te staan ?
Praktisch geen controle dus, ik denk dat je in de praktijk zonder te betalen mee kunt .
Uitchecken doet men vanzelf wel en inchecken doet men bij vertrek. Retour is lastiger maar dan moet je uitchecken zonder inchecken? DAt wordt lasti uit te leggen.
Het overgrote deel van de stations heeft nog steeds geen poortjes. In Zandvoort instappen en in Spaarnwoude uitstappen zonder kaartje is geen probleem.
Machinist voor en machinist achter, op de stations drie dagen 300 mensen extra om alles in goede banen te leiden, alle aanpassingen, de gehele operatie vooraf en alle treinen op de juiste plaatsen krijgen
Hoeveel Verstappen-toeslag mag NS vragen voor reizigers in de Verstappen-pendel?
Nul euro. Een dergelijke toeslag mag niet. Maar goedkope treinkaartjes worden niet aangeboden. En de extra reizigers zullen ook voor omzet zorgen.
grapje, NS kan zich met deze gigantische operatie wel in de kijker plaatsen: “Kijk eens dat doen wij even.”
Voor een bedrijf dat zelfs toen de buffels nog reden al adverteerde met het milieubewuste aspect van hun diensten (‘Al onze treinen rijden op groene stroom.’) is het wel net de verkeerde kijker om juist voor de hoogmis van de fossiele brandstoffen alles uit de kast te trekken.
Normaal is het al te veel gevraagd om bij grotere evenementen ‘s avonds of in het weekend nabij een station treinen met een doordeweekse lengte in te zetten. Daardoor gebruiken elke keer onnodig veel bezoekers een auto, omdat ze anders na afloop (mogelijk) niet meer thuis kunnen komen. Ik denk dat Shell dik tevreden is met NS’ marketingstrategie.
1) Mooi woord Verstappen-pendel. Supermarkt Jumbo mede sponsor, dus Jumbo-operatie,
2) Bij Pinkpop worden altijd extra mobiele in-uitcheck palen neergezet en is zelfs kaartcontrole voor wie weer van de trein gebruik wilt maken, Zandvoort volgt misschien dit voorbeeld
3) de VIRM’s werden eertijds ook op de maximale perronlengte in Landgraaf benut, en op spoor 1 is zelfs een reserve extra perron aanwezig, dus een dubbeldekker is ook voor de F! zo gek nog niet al functioneert een SLT of CAF Civity beter,
4) nu is de frequentie op Metro 52 om de 7,5 minuut, maar ik ervoer en las zelfs een tijd lang te Amsterdam dat het om de 6 minuten ging,
5) dat Rotjeknor ook een hoge frequentie kent tussen RCs en Slinge is begrijpelijk i.v.m. lijn D en E en zal ook tijdens het zelfde weekend goed van pas komen tijdens de aanstaande Wereldhavendagen die ook door drommen mensen bezocht gaan worden, hoe NS echter anticipeert naar Rotterdam is mij onbekend én hoeveel bezoekers eventueel beide evenementen gaan bezoeken en welk percentage kiest voor een van beide is interessant. De F1 race en Rotterdam, beide trekken de aandacht van de bezoekers, maar wie het meeste aantal trekt zal nadien pas blijken. Misschien kan men aan het aantal mondkapjes in de afval bakken op de stations ook zo z’n conclusies trekken en nu maar hopen dat de weergoden voor beide evenementen goed gezind zijn!
VIRM heeft als nadeel dat het een dubbeldekker is. Bij in- uitstappen moeten de reizigers trappen op en af. Verder moet ook bij de deuren de deuren een paar treden genomen worden. Kost allemaal tijd. De SlT is gelijkvloers. Verder heeft de SLT meer deuren en de ingang is op perronhoogte. Dus snel uit- en instappen. De meester zit aan de andere kant al klaar op de bok. Dan kan de trein weer snel vertrekken.
Nog een reden erbij dat treinen niet volgens dienstregeling rijden, naast onderhoud, stakingen, te weinig personeel, nu ook nog “we hebben de treinen elders nodig”. Wat een betrouwbaar netwerk.
Er worden door de NS wel speciale kaartjes verkocht stond in het AD.