Met deze dienstregeling wil FlixTrain vanaf 2024 tussen Duitsland en Rotterdam rijden

FlixTrain heeft een officiële aanvraag voor twee treinen per dag tussen Duitsland en Rotterdam ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het broertje van busvervoerder FlixBus mikt op een ochtend- en middagrit van Nederland naar Oberhausen en vice versa.

Eerder meldde FlixTrain al aan onder andere Treinreiziger.nl dat het serieuze plannen heeft om een verbinding met Nederland op te starten. Uit de aanvraag die de Duitse budgetvervoerder heeft gedaan bij de ACM blijkt dat FlixTrain van plan is om vanaf medio 2024 tweemaal daags tussen Rotterdam en Oberhausen te gaan rijden. Oberhausen is waarschijnlijk niet het begin-/eindpunt in Duitsland; Arthur Kamminga meldde namens FlixTrain dat men in Duitsland pas later een aanvraag wil indienen.

De aangevraagde dienstregeling ziet er als volgt uit:

500 tot 700 reizigers

FlixTrain mikt op een startdatum van 15 december 2024, als de dienstregeling voor het jaar erop ingaat. Mocht er na 1 augustus 2024 al een aftrap mogelijk zijn dan wil het bedrijf al eerder beginnen. De geplande materieelinzet bestaat uit een Vectronlocomotief – dat is hetzelfde type locomotief als NS gebruikt voor de Nightjet-treinen – met daarachter de kenmerkende groene FlixTrain-rijtuigen die plaats moeten bieden aan 500 tot 700 reizigers, afhankelijk van het seizoen.

De geplande route gaat dus via de grensovergang bij Emmerich/Zevenaar. Tussen november ’24 en mei ’26 gaat dat traject buiten dienst vanwege grootschalige werkzaamheden om de Betuweroute een betere aansluiting op het Duitse net te geven. Uit de aanvraag bij de ACM blijkt dat FlixTrain nog niet weet of het zich via een andere route aanpast aan deze werkzaamheden: “Mogelijk wordt er een pauze gepland wegens omvangrijke werkzaamheden op het Duitse net tussen Emmerich en Oberhausen.”

Of de aanvraag wordt goedgekeurd, moet nog blijken. De dienstregeling is dus allerminst zeker, omdat in de huidige dienstregeling de treinserie 3200 ((Rotterdam -) Den Haag HS – Arnhem Centraal) deels in hetzelfde treinpad rijdt. Ook of er bijvoorbeeld binnenlandse treinkaartjes verkocht mogen en gaan worden, is nog onduidelijk.

Uitbreiden

FlixTrain is het spoorse nevenbedrijf van FlixBus, de budgetbusvervoerder die al een decennium actief is in Nederland. De groene treinen rijden al vijf jaar over Duitse en Zweedse sporen, maar dat FlixTrain wil uitbreiden naar elders in Europa is al langer bekend. Een Nederlandse verbinding is vooralsnog het enige concrete expansieplan.

This post was last modified on 23 mei 2023 14:50

Share

Recent Posts

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

10 uur terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

15 uur terug

NS verwelkomt nieuwe ICE-treinen op de route Amsterdam – Frankfurt

Zaterdag heeft NS-directeur Heike Luiten officieel de nieuwe ICE 3neo in Nederland verwelkomd. De treinen…

1 dag terug

GVB reageert op kritisch krantenartikel: veiligheid niet in het geding

Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf van Amsterdam (GVB) is niet blij met een kritisch artikel van NRC.…

1 dag terug

NS wil van Nightjet naar Oostenrijk twee aparte treinen maken

NS heeft zich bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gemeld om de Nightjet van…

2 dagen terug

Sarah bedacht ideale boekingswebsite voor treintickets: ‘Onervaren reiziger weet niet waar hij aan toe is’

Spoorwegmaatschappijen kunnen veel meer vanuit het perspectief van de reiziger denken als het aankomt op…

3 dagen terug