fbpx

FlixTrain doet aanvraag voor internationale treindienst naar Nederland

09 mei 2023 17:43

FlixTrain heeft een aanvraag gedaan om een internationale treinverbinding te starten van en naar Duitsland via Arnhem, Utrecht, Amsterdam en Den Haag naar Rotterdam. Het zusje van busmaatschappij Flixbus rijdt sinds 2018 over Duitse en Zweedse sporen en heeft al langere tijd plannen om zijn activiteiten uit te breiden naar elders in Europa.

Richting Oberhausen

FlixTrain wil per eind 2024 ook vanuit Duitsland naar Nederland gaan treinen. Daarvoor doet het Duitse bedrijf een aanvraag bij ProRail en de Autoriteit Consument & Markt (ACM), bevestigt Arthur Kamminga namens Flixbus aan Treinreiziger.nl. “Het gaat in eerste instantie om twee keer per dag per eind 2024”, zegt Kamminga.

De aanvraag is gedaan voor een route van en naar Oberhausen in het Ruhrgebied, maar FlixTrain is voornemens de route door te trekken naar ergens anders in Duitsland. Waar precies is nog onduidelijk: “Aangezien in Duitsland het Fernverkehr geliberaliseerd is, hoeven we daar niet achttien maanden van te voren een aanvraag in te dienen.”

Goedkoop alternatief

In Duitsland concurreert FlixTrain met DB Fernverkehr, de langeafstandsdienst van de Deutsche Bahn. De kenmerkende groene treinen rijden sinds 2018 op trajecten tussen onder andere Leipzig/Dresden en Aken, Berlijn en Basel en Hamburg en Keulen. Ook in Zweden is FlixTrain actief: op het traject tussen Stockholm en Göteborg presenteert het bedrijf zich als goedkoop alternatief voor staatsbedrijf SJ en het private MTRX.

Een FlixTrain in Berlijn

‘Contraproductief beleid’

Voordat FlixTrain in Nederland kan starten, loopt het aldus Kamminga tegen strenge procedures van het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat aan. “Het is geen geheim dat FlixTrain in de toekomst in heel Europa groene treinen wil laten rijden en Nederland is een interessante bestemming.”

In hoeverre de treinen ook daadwerkelijk kunnen gaan rijden, is nu nog onduidelijk. Kamminga spreekt van contraproductieve beleid van het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat dat na 1 juli alle huidige internationale treindiensten in de HRN-concessie opneemt. Kamminga: “En daarmee de facto een monopolie aan NS geeft” .

Private vervoerders

Of Nederland in 2024 ook daadwerkelijk FlixTrain verwelkomt als nieuwe internationale treindienst, is volgens Kamminga dus vooral afhankelijk van “in welke mate IenW NS een machtspositie blijft geven.” Op dit moment is het aantal private vervoerders met internationale treinen in Nederland beperkt. GreenCityTrip biedt stedentrips per trein aan (sinds deze winter in samenwerking met reisconcern TUI) en eind mei start European Sleeper met een nachttrein vanuit België via Nederland naar Duitsland en Tsjechië.

Concurreren met Thalys

FlixTrain kondigde voor de coronacrisis al aan uit te willen breiden naar elders in Europa. Destijds gaf het bedrijf al aan te azen op de verbinding tussen Parijs en Brussel. Op het traject van Parijs naar Brussel zou FlixTrain concurreren met Thalys. De plannen om het Franse spoor toe te treden zijn echter later geschrapt, omdat de gebruikersvergoeding in Frankrijk te duur is.

FlixBus is sinds 2014 actief in Nederland. Je kunt inmiddels opstappen in de meeste grote steden en het netwerk strekt zich, al dan niet met overstappen, uit over een groot deel van Europa. Ook in de VS is FlixBus actief, waar het bedrijf sinds 2019 ook verschillende diensten van het beroemde Greyhound Lines heeft overgenomen.

83 gedachten aan “FlixTrain doet aanvraag voor internationale treindienst naar Nederland”

  1. eee schreef:

    Fernverkhr heeft toch een concessie??

    1. Anoniem schreef:

      Nee, dat is open access. Iedereen mag een treindienst beginnen

      1. Ajacied schreef:

        Fout, DB fernverkhr heeft een exclusive concessie voor het basisaanbod langeafstand.

        1. Niels schreef:

          Nee, DB Fernverkehr rijdt 100% op eigen kosten en zonder concessie. Echter kan de overheid, doordat deze 100% eigenaar is invloed uitoefenen.

        2. Niels schreef:

          N.B. in Duitsland bestaat er gewoon een computersysteem waarmee aangevraagde trajecten verdeeld worden. Bijv. rijdt er een IC tussen Hamburg en Berlijn niet meer doordat Flixtrain een langer traject had aangemeld (en dus voorrang krijgt {indien allebei met een takt rijden})

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Vandaar ook dat Flixtrain geen lange afstandstreinen rijdt …..
          Nee, fout dus. DB Fernverkehr heeft geen exclusiviteit. Echter, eerdere concurrenten hebben het niet gehaald. Flixtrain is nu de enige echte concurrent, maar met hele lage frequenties. Als ze willen mogen ze echter ook vaker rijden.

        4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Niels: elk land heeft regels als het om capaciteitsverdeling gaat. Wat ik hoorde, maar niet weet of ik het goed begrepen heb, is van belang welke trein voor de netbeheerder (DB Netz) meest lucratief is, of welke op DB netz meeste km maakt.

    2. Antonia schreef:

      Men wil toch steeds één Europa, en mensen de auto uit? Waarom dan dat suffe uitstellen. De bussen doen het al goed, nu de treinen nog.

  2. Rww schreef:

    Flixtrain baat geen eigen treinen uit, dus moeten ze samenwerken met iemand….

    Train charter service misschien???

    1. Baardstaart schreef:

      Als het de trein naar Duitsland gaat lijkt me een Duitse uitbater me meer voor de hand liggend.

      1. Rww schreef:

        Welke duits bedrijf heeft een vergunning in nederland??

        1. Anoniem schreef:

          Arriva is natuurlijk een mogelijke partner

        2. Niels schreef:

          Arriva is van DB. Dus dat wordt hem niet lol

    2. Anoniem schreef:

      Ze baten wel degelijk treinen zelf uit. Ze hebben eigen materieel met eigen personeel.

      1. Ajacied schreef:

        Fout, flixtrain word gereden door HKX, BTE en LEO express.

        In feite is het een franchise.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Bij mijn weten zit het iers genuanceerder. Flixtrain heeft bij mijn weten echt zelf in rijtuigen geinvesteerd en Flixtrain draagt ook bij aan het risico. Maar je hebt gelijk, er wordr samengewerkt met verschillende vervoerders, die de uitvoering doen. Ik denk dat o.a. personeel niet van Flix is.

    3. Idolaat schreef:

      Die hebben toch onlangs twee stuks BR 101 gekocht? Hoewel je eigenlijk meersysteemlocs nodig hebt voor de genoemde route via Zevenaar.

  3. Wim Lubbers schreef:

    Een berichtje vandaag op Tagesschau.de:
    Immer mehr Menschen reisen mit der Bahn ins Ausland. Vor allem Verbindungen in Nachbarländer wie Frankreich und Österreich sind stark gefragt. Bei anderen Zielen mangelt es aber an attraktiven Angeboten.
    Ach, ik doe de link er maar bij: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/verbraucher/bahn-fernreisen-ausland-100.html

    1. dries molenaar schreef:

      Terwijl Nederland vanuit Duitsland eigenlijk maar een korte verlenging van een route zijn. Net als de Sylt trein zou er eigenlijk een doorgaande zomertrein naar Zeeland moeten zijn. Nadeel is dat je dan alleen naar Vlissingen en Middelburg (of Goes) kan.

      1. JM schreef:

        Of naar het bij Duitsers eveneens populaire Ameland. Reactivering van het Dokkumer Lokaaltsje zodat Flixtrain door kan rijden naar Holwerd? 😉

        1. Dirk Munk schreef:

          Niet zo’n raar idee. Tenslotte is er ook een treinverbinding naar het geheime waddeneiland van Groningen, Borkum. Station Eemshaven ligt naast de terminal voor de veerdienst naar Borkum

        2. dries molenaar schreef:

          Rijden de passagierstreinen daar tegenwoordig door tot de kade?
          Het zou toch ook wel mooi zijn voor het personeel of is dat allemaal autovolk?

      2. Gert-Jan Hondelink schreef:

        Die was er vroeger. Dat was één van de zgn “Badehosezug”-verbindingen, die in de zomer tussen enerzijds Keulen en het Ruhrgebiet en anderzijds Vlissingen, Leiden (voor Noordwijk), Haarlem (voor Zandvoort), Alkmaar (voor Bergen aan Zee) en Den Helder (voor Texel) waren ingelegd. Deze “Badehosezüge” hebben gereden in de zomers van 1963 tot en met 1988, maar niet in alle zomers naar en van alle genoemde Nederlandse eind- en beginstations.

        1. dries molenaar schreef:

          Wat leuk dat dat allemaal kon. En zo lang nog. Men kon eigenlijk een weekendje Holland doen vanuit DE.

          De Hofpleinlijn ging tot de oorlog zelfs tot SCheveningen. Vanwege de Atlantikwal hebben den Duitschers het laatste stuk gesloopt. HEt is een beetje raar dat dit niet van de herstelbetalingen opnieuw is aangelegd. Dat zou nu toch een gouden bestemming zijn. Vreemd genoeg kreeg de Duitsche moeder van Pr Bernhard wel een dotatie uit de herstelbetalingen.

        2. Annemiek schreef:

          @dries molenaar. Niet raar dat het lijntje niet opnieuw is aangelegd, als je had opgelet tijdens de geschiedenisles en had begrepen waarom de herstelbetalingen bestonden uit industriële producten en dwangarbeid in de mijnen/fabrieken.

          En nee, ook het Marshalplan was niet bedoeld voor het opnieuw aanleggen van toeristische lijntjes.

        3. Gert-Jan Hondelink schreef:

          De lijn naar Scheveningen Kurhaus is na de oorlog wel opnieuw aangelegd, en werd op 15 juni 1947 weer in dienst genomen. Dat betrof overigens alleen het trajectdeel Renbaan=Buurtweg-Scheveningen, want tot die halte was het treinverkeer al op 22 oktober 1945 hervat. M.i.v. 4 oktober 1953 is de treindienst tussen Den Haag HS en Scheveningen gestaakt, en het baanvak en de verbindingsbaan bij de Loolaan waarover rechtstreekse treinen Rotterdam Hofplein-Scheveningen (dus niet via Den Haag HS) reden, opgebroken. Dit gebeurde in het kader van een herstructurering van het wegennet in Den Haag waarvoor dit deel van de Hofpleinlijn moest wijken. Overigens was NS daar in het geheel niet rouwig om.

        4. dries molenaar schreef:

          Het is weer anders dan gedacht. Niettemin toch jammer dat het strandspoor er niet meer is. Wellicht zou het nu dan Randstadrail geworden zijn. Of zoiets als naar Hoek van Holland.

  4. Jim schreef:

    Slecht idee. Laat langeafstandsverbindingen maar gewoon bij betrouwbare partijen met eigen personeel en materieel. Wat deze lobbypraktijkjes willen is dat straks iedere gek met een zak geld een treindienst op kan zetten zonder garant te hoeven staan voor dezelfde service en voorspelbaarheid van bv. NS of DB. Dat is vragen om problemen.

    1. Brabo schreef:

      Ze hebben wettelijk gewoon het recht om een open acess verbinding op te zetten. En laten we wel zijn, gezien de puinhoop die NS er van maakt is iedere concurrentie welkom.

    2. Anoniem schreef:

      Laten we hopen dat ze niet dezelfde service als NS verlenen want die is ver onder maat.

    3. Anoniem schreef:

      Welke partijen zijn er die op dit moment betrouwbare lange afstandstreinen rijden?

      1. dries molenaar schreef:

        Sncf Thalys Eurostar. Parijs en London zijn niet echt lange afstanden. Disneyland en Nice doen ze ook en een Ski-express.
        Daar liggen toch de meeste kansen. Ze zullen echter niet uit NL vertrekken. Overstappen in Brussel of Parijs blijft onvermijdelijk. Belangrijk is dus om een vlotte Brussel verbinding te hebben en een fatsoenlijke overstapvoorziening.

      2. dries molenaar schreef:

        NS international deed onlangs nog een special nieuwsbrief rond om de Franse Zuidelijk bestemmingen aan te prijzen. Best wel leuk.

    4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Hahaha. De ICE blinkt tussen Nederland en Duitsland uit in onbetrouwbaarheid. Er vallen heel veel treinen uit. En Flixtrain zal geen zak geld krijgen. Als ze gaan rijden, dan gaan ze voor eigen rekening rijden.

    5. Anton schreef:

      Het is juist goed voor de reiziger en voor het milieu als er een beetje concurrentie komt op het spoor. De huidige traditionele spoorwegen hier in West Europa verkopen de tickets veel te duur

      1. Tim schreef:

        En weet je hoe dat komt, Anton? Door de marktwerking en netwerkbeheerders die zich rijk rekenen. Bedrijven moeten winst draaien. Nationaliseer al het OV en het wordt weer betaalbaar, mèt goede service!

        1. Anoniem schreef:

          Netwerkbeheerders die zich rijk rekenen? Wellicht even naar de financiën van prorail kijken dan zie je dat er ieder jaar nog een flinke zak geld van I&W bij moet zodat ze het spoor kunnen onderhouden.

  5. treingraag schreef:

    Getrokken mat altijd goed, welkom. Liefts ASD – Milaan – Ventimiglia of Rimini.
    Sleeper rijdt tot Berlijn dit jaar. GCT Dresden, Praag.

    1. Tim H schreef:

      Ik verwacht eerder iets als via Arnhem, Oberhausen, Essen, Dortmund, Bielefeld, Hannover Magdeburg, Potsdam naar Berlijn.

      1. Niels schreef:

        Tussen Hannover en Berlijn gaan ze via de HSl. Dus geen Magdeburg/Potsdam.

        1. Travel Thijmen schreef:

          Hoeft niet. Afgelopen zaterdag ben ik met de Berlijner over Magdeburg thuis gekomen. Die route wordt dus wel degelijk gebruikt. Duurt wel een halfuur langer dan over de HSL

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Travel Thijmen: dat is voor de IC Berlijn een omleiding, niet de reguliere route.

      2. rick schreef:

        Denk niet dat er ruimte is op dat traject voor nog een trein richting Hannover. Bovendien ben je fors langer onderweg dan met de DB via Hengelo. In Oberhausen ook nog ff kop maken tenzij die stad overgeslagen gaat worden. Laat DB de nieuwe ICE’s op Berlijn-Amsterdam maar ieder uur rijden, lijkt me een veel beter plan!

    2. Anoniem schreef:

      Het is nachttrein.

      1. Anoniem schreef:

        Geen nachttrein.

        1. bert sitters schreef:

          Welke anoniem heeft het bij het rechte end?

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Flixtrain heeft niets genoemd over nachttrein. Lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Als anoniem reageert op treingraag en doelt op GreenCityTrip en EuropeanSleeper dan klopt het uiteraard wel.

    3. dries molenaar schreef:

      Een trein naar Venetië zou wel goed kunnen vallen. Veel mensen willen wel een keertje naar Venetië en met de trein is het avontuurlijk. Een soort Oriënt Express vanuit Den Bosch of Utrecht.

    4. Jorden schreef:

      Er bestaat een nachttrein Amsterdam Zürich. Daar kan je overstappen op de EC naar Milaan. Zou niet slecht zijn als die nachttrein wordt doorgetrokken naar Milaan. Even de bedjes de laatste uren ombouwen tot stoelen dan.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Als Flixtrain daadwerkelijk naar Nederland komt in 2024, kunnen ze onze oudere ICR rijtuigen overnemen. Tegen die tijd zal er wel voldoende ICNG materieel in de normale dienstregeling rijden. De ICR rijtuigen zijn al eerder in Duitsland geweest met de IC Den Haag C. Rotterdam C. D opdracht, Tilburg Venlo en Keulen. Ook Siegen werd voorheen bediend als enkele verlengde heen en terugrit. Maar ook Luxemburg Amsterdam via Luik en Maastricht v.v. in de zomerperiode als Ardennenexpress! Dit was toen de enige echte Beneluxtrein, want IC Brussel is nooit verder gekomen dan de Belgische hoofdstad vanaf onze capital Amsterdam. Ook kan Flixtrain de huidige DB rijtuigen overnemen die thans nog rijden van A.sterdam via Hengelo en Hannover naar Berlijn v.v. Deze rijtuigen verdwijnen vanaf 2024 of 2025, wanneer het nieuwe ICE L materieel deze laatst genoemde traject gaat aflossen. ICE L zijn ook getrokken rijtuigen maar met lage vloer en een treklocomotief voorop. Deze nieuwe treinen worden gebouwd door CAF uit Spanje. Misschien weer fijn om vanaf Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Dresden, Leipzig, München, Hamburg of Suttgart te gaan reizen. Of Siegen, Winterberg, Kassel of Rostock! Ik ben benieuwd naar deze ontwikkelingen.

    1. Eend schreef:

      Talgo bouwt deze treinen en niet CAF.
      Talgo bouwt altijd lage vloer treinen. Dit
      was de belangrijkste voorwaarden voor het
      ontwikkeling van deze treinen in 1941.
      De treinen zijn steeds verbeterd.

  7. Anoniem schreef:

    Een verbinding naar Oberhausen en dan verder via Essen richting Dortmund zou handig zijn.

  8. Arjan Krabbenbos schreef:

    Trein reed vroeger via Dordrecht. De HSL Zuid bestond nog niet en van Fyra V250 wist ook geen mens wat van! De V 250 rijdt nu succesvol en veel langere afstanden in Italië dam hier ooit even tussen Amsterdam en Brussel via de HSL Zuid! ICR heeft na dat Fyra debacle en herintreding op de hele HSL Zuid zijn diensten ook goed bewezen. Ze zijn nu in ons land nog even onmisbaar, maar ICNG krijgt binnenkort meer diensten toegewezen, ter vervanging van heet nu rijdende materieel uit de jaren 80! Ooit ook meegedaan aan de Langste trein ter wereld, maar dat hebben de Belgen en vorig jaar de Zwitsers overtroffen. Müller Touristik of Green City Trip rijden ook met oeroude rijtuigen. Dus daar zullen die good old ICR en DB F ernvetkehrswagen ook een goede opvolger aan hebben! Tijd zal het leren…..

    1. Opa Ties schreef:

      Ik verwacht niet dat ICR nog verkoopbaar zal blijken te zijn.

      1. dries molenaar schreef:

        zijn die niet gehuurd? Via Ierland?

    2. Maarten Otto schreef:

      Om ICRm in te willen zetten zul je ze technisch volledig moeten reviseren en ook op veel plaatsen een nieuwe bodem moeten geven.

      V250 rijdt in Italië alles behalve florisant en aan beide kanten hebben ze meerdere “warme reserve” staan omdat de betrouwbaarheid nogal te wensen schijnt… Goh, dat ken ik nog van toen ik er op reed.

      Green Ciry trip heb ik ook geen goed woord over die tijdens storm Eunice hun reizigers aan het lot hebben overgelaten. Het hele spoornet was gesloten, maar zij gingen alsnog rijden. Hun trein is om 4 uur in de ochtend uit Breda vertrokken en communicatie met het bedrijf was niet mogelijk voor reizigers. Wie de trein miste had pech en kon fluiten naar zijn centen. Prachtig voorbeeld van dikke middelvinger naar je klanten. Dat ze nu samenwerken met TUI zegt ook genoeg over laatstgenoemde.

      1. Bert Sitters schreef:

        @ Maarten Otto.
        Waar vandaan heeft u dat nieuws over de ex-Fyra V250 nu in Italië met de nodige problemen functioneert.

        Geen goed nieuws voor de heer Molenaar.

  9. Patrick schreef:

    Kijk even op flixtrain.com. Ze hebben een treinverbinding van Aken naar Berlijn. Tickets vanaf €4,99. En dan zoek je tickets en je wordt doorverwezen naar flixbus.com en kost het €49. Soort van Easyjet

    1. Annemiek schreef:

      Nee, ze zeggen (volgens mij) alleen dat er in het algemeen tickets zijn vanaf 4,99. Niet dat er tickets van Aken naar Berlijn zijn voor 4,99. Ik heb het even gecheckt en die tickets zijn er ook daadwerkelijk. Bijvoorbeeld tussen Frankfurt en Hannover als je wat langer van tevoren boekt. Ik weet niet hoe dit verder met easyJet te maken heeft.

  10. Anoniem schreef:

    Probleem met deze nieuwe verbindingen is dat ze slecht geïntegreerd worden in de bestaande boek structuur. Als ik straks een reis wil boeken vanaf een lokaal

    Nederlands station naar Zwitserland of Oostenrijk, dan zou ik om van Flix gebruik te maken drie verschillende tickets aan moeten schaffen: van de NS om op Amsterdam, Utrecht of Arnhem te komen, die van Flix om in Düsseldorf, Frankfurt of München te komen en de Deutche Bahn, ÖBB of SBB om op de eindbestemming te komen. Als ik door vertraging een trein mis, neemt niemand de verantwoording.

    De nationale aanbieders van lange afstandstreinen of lokale spoorwegmaatschappijen zijn vaak wel onder één ticket te krijgen, maar voor langere afstand vaak niet. ÖBB en DB verkopen bijvoorbeeld wel tickets voor de Bayerische Regiobahn(lokaal, geen concurrent), maar niet voor Westbahn (lange afstand, directe concurrent van de ÖBB.

    Zolang het niet op één ticket kan, waaraan ik rechten kan ontlenen voor de hele reis begin ik hier niet aan…

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Flixtrain geen integratie lan afdwingen bij DB, integreren ze het met hun busnetwerk. Niet ideaal. En Flixtrain zal dus vooral moeten inzetten op verbindingen die een hoge vraag hebben, en dan missen ze de doorgaande verbindingen.

  11. Marisja schreef:

    Ja graag ook een Flixtrein vanuit Eindhoven naar, Duitsland, Polen,Poznan,Krakow,Warschau,Gedansk,ook naar Tsjechië,Spanje,Oostenrijk etc…Wel betaalbaar voor iedereen en hond mag ook mee!

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Allemaal vanuit Eindhoven? Je durft te dromen. En voor Bert vragen we (gratis?) fietsplelken. Flixtrain richt zich op budget, maar ze moeten de ttein ook rendabel krijgen. En zitcomfort is ook wat meer budget.

      1. Jan schreef:

        Eindhoven wordt in de toekomst een belangrijke station voor internationale treinreizen. Veel belangrijker dan bv Arnhem.

        Rotterdam – Eindhoven – Keulen en Antwerpen – Eindhoven – Düsseldorf – Berlijn. Kijk eens hoeveel er gevlogen wordt vanaf Eindhoven naar Polen.

        Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Hamburg gaan straks via Hengelo.

      2. Bert Sitters schreef:

        @Hildebrand.
        Fietsplekken hoeven voor mij niet gratis te zijn. Als ze er maar voldoende zijn.
        Het is voorbarig nu al aan allerlei verbindingen te denken. Ik neem aan dat Arthur mogelijkheden onderzoekt. Laat FlixTrain het eerst proberen via Oberhausen. De ICE gaat maar een keer in de twee uur en het boemeltje stopt veel te vaak. Wellicht is een stop bij Düsseldorf-Airport wel interessant.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Jan,
          Laat Eindhoven maar eerst een betere verbinding krijgen via Venlo naar Keulen/Düsseldorf, dan zien we wel verder. Er is is een soort Interregio-trein aangekondigd. Is altijd nog een paar niveaus lager de ICE. Er is een NS-Intercity geweest van Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Venlo naar Keulen. Trok onvoldoende internationale reizigers door het vele stoppen op het Duitse deel.
          De ICE blijft via Arnhem. In 2024 met nieuwe treinen met fietsplaatsen. Hopelijk zijn dan de storingen voorbij. Flixtrein kan op deze verbinding in het grote, gapende gat duiken van twee uur en ook de luchthaven van Düsseldorf bedienen.
          Van Antwerpen via Eindhoven naar Keulen/Düsseldorf is echt een omweg. Zelfs met een goedkope Flixtrein niet aantrekkelijk.
          Overigens trekt Antwerpen ook weer niet zoveel reizigers. Thalys wilde er aanvankelijk niet eens stoppen, maar de Vlaamse overheid heeft dit afgedwongen.

        2. JanA schreef:

          @Bert,
          Ik heb het over de situati in 2040 en later. Mogen we nu toch wel eens plannen gaan maken. Daarna een beslissing nemen en bouwen.
          Je bent het toch met mij eens dat er veel te weinig gebeurd. Ja, verlenen van de stoptrein Hamm-Venlo naar Eindhoven.

        3. Bert Sitters schreef:

          @Jan
          FlexTrain bouwt niet, maar rijdt alleen maar. Groot probleem is de enorme achterstand in de railinfrastructuur in Nederland, Duitsland en België. Daardoor gaat het reizen met de trein veel te langzaam, zijn er missing links en lopen treinen voortdurend vast. Wat voor kleur de treinen ook hebben en wat voor naam er op de trein staat.

        4. Bert Sitters schreef:

          FlixTrain

        5. Oscar schreef:

          Jan:

          > Eindhoven wordt in de toekomst een belangrijk station voor internationale treinreizen. Veel belangrijker dan bv Arnhem.

          Ik weet het niet. Arnhem is belangrijk voor de oostelijke provincies van ons land. Vanuit Groningen/Leeuwarden naar Keulen is via Arnhem en niet via Eindhoven. En ook vanuit Den Haag en Rotterdam is het via Arnhem sneller naar Keulen dan via Eindhoven.

          > 1. Rotterdam – Eindhoven – Keulen en 2. Antwerpen – Eindhoven – Düsseldorf – Berlijn.

          1. Rotterdam-Eindhoven is moeilijk te versnellen. Naar Breda ligt al snel spoor. Als ik na Moerdijk een rechte lijn naar Eindhoven trek, ligt Oosterhout in de weg.
          Bij Eindhoven-Keulen vind ik de Strabrechtse Heide en de Duitse bruinkoolmijnen op mijn weg. https://www.distance.to/Eindhoven,NLD/Cologne,North-Rhine-Westphalia,DEU

          2. Die is al eens voorgesteld als IJzeren Rijn 2.0. Antwerpen is te klein voor een eigen HSL, en Brussel-Berlijn is via Keulen sneller.

          Bert Sitters:

          > Er is een NS-Intercity geweest van Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Venlo naar Keulen. Trok onvoldoende internationale reizigers door het vele stoppen op het Duitse deel.

          Kaldenkirchen, Viersen, Mönchengladbach. Valt best mee.

          JanA:

          > Ik heb het over de situatie in 2040 en later. Mogen we nu toch wel eens plannen gaan maken. Daarna een beslissing nemen en bouwen.

          Nederland is wat dat betreft wereldkampioen in besluiteloosheid. 2040 is doeljaar voor de Lelylijn en de plannen daarvoor zijn al net zo oud als die van de HSL-Zuid (eerste pennentreek in 1973). Ik zie dus al die voorstellen die jij noemt niet meer dan wishful thinking (zelf zie ik meer heil in een HSL Utrecht-Nijmegen-Venlo-Keulen omdat je dan zowel de oostelijke provincies als de Brabantsteden aanbindt, maar dat is niet veel kansrijker).

        6. Bert Sitters schreef:

          @Jan H.
          De “Intercity” van De Haag naar Keulen stopte destijds in:
          Kaldenkerken,
          Dülken,
          Viersen,
          Mönchengladbach
          Reydt
          Grevenbroich
          De totale reistijd vanaf Eindhoven naar Keulen was 2 uur.

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Flixtrain, het groene Hulk effect.
    Van mij mogen ze de ICR rijtuigen wel hebben, zitten zelfs in de tweede klas nog goed en je hebt tenminste meer stoelen met een tafeltje voor je en minder met stoelen met anderen tegen over je zoals in de ICNG met minder privacy. Nu nog een catering of snel buffet rijtuig ertussen of iets McDonalds achtig en je low budget reis kan beginnen.
    Waarom geen Flixtrain naar en van Nederland als er ook low budget airlines hier vliegen, beide moeten kunnen zolang als je maar geld kan besparen, want een Euro kan je maar eenmaal uitgeven…

  13. Lucas schreef:

    Ik hoop (denk ik zoals velen) dat de trein verlengd wordt naar Berlijn of Hamburg. Berlijn omdat er dan hopelijk bij DB ook een belletje gaat rinkelen dat ze de service eindelijk gaan versnellen en Hamburg omdat het een mooie, grote stad is die door de minimale overstap (vaak in Osnabrück) niet als een populaire stedentrip wordt gezien (ondanks de toename van de treinkaartjes vorige jaren). Een service naar Frankfurt – München/Zwitserland zie ik niet snel gebeuren omdat Flixtrain met haar treinstellen niet op de HSL Köln – Frankfurt mag rijden, waardoor de ICE altijd sneller zal zijn.

    Kortom: Hier 3 verbindingen:

    Amsterdam – Utrecht – Arnhem – Oberhausen – Essen – Dortmund – Münster – Bremen – Hamburg

    Amsterdam – Utrecht – Arnhem – Oberhausen – Essen – Dortmund – Hamm – Bielefeld – Hannover – Berlijn

    Amsterdam – Utrecht – Arnhem – Oberhausen – Duisburg – Düsseldorf – Köln

    1. Bert Sitters schreef:

      @Lucas
      Veel liever een echte snelle trein Amsterdam, Amersfoort, Hengelo, Osnabrück, Bremen, Hamburg, Kopenhagen en via Osnabrück, Hannover naar Berlijn en verder. Amsterdam – Berlijn in drie uur moet kunnen.

      1. Oscar schreef:

        > Amsterdam – Berlijn in drie uur moet kunnen.

        Dat is 200 km/u GEMIDDELD.

        Voordat dat mogelijk is, zal er ook in ons land snelle infra gebouwd moeten worden. Een HSL Amersfoort-Deventer-Hengelo-Enschede-Münster-Bielefeld (vanaf die laatste stad is er al snel spoor).

        Met die partij van drie gelijke letters aan de macht zie ik in ons land eerder trekkers met 100 km/u over de snelweg rijden dan treinen richting Duitsland met de drievoudige snelheid.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Oscar
          Wil je dat reizigers kiezen voor de trein in plaats van de auto of het vliegtuig, dan moet je denken aan ongeveer deze reistijden.

        2. Bert Sitters schreef:

          Parijs -Bordeaux doet dezelfde afstand in twee uur.

        3. Oscar schreef:

          > Wil je dat reizigers kiezen voor de trein in plaats van de auto of het vliegtuig, dan moet je denken aan ongeveer deze reistijden.

          In Zwitserland wordt zelden sneller gereden dan 200 km/u. Toch is het marktaandeel trein op de totale vervoersprestatie het hoogste van Europa, hoger dan al die landen met hun staalbewielde bliksemschichten.
          Troefkaarten zijn eerder: 1. vaak rijden, 2. stabiele dienstregeling, 3. overzichtelijk en gebruiksvriendelijk boekingssysteem.

          Goed, CH is een klein land. Maar NL ook. En de Giruno’s (SBB-EC250) rijden buiten CH ook sneller dan 200 km/u op infrastructuur die hun buurlanden daarvoor hebben gemaakt.

          > Parijs -Bordeaux doet dezelfde afstand in twee uur.

          Ah, Frankrijk. Dat land waar tussen Parijs en de andere grote steden vrijwel niemand woont. En waar elke stad van betekenis zijn eigen setje TGV’s van en naar Parijs heeft.

          Een heel verschil met Duitsland waar de steden over het land verdeeld zijn en de bevolking kriskras door het land reist. Dan moet je juist goede aansluitingen hebben en als gevolg daarvan accepteren dat zo’n ICE onderweg wat vaker stopt dan een TGV op een reis van vergelijkbare afstand (TGV Parijs-Bordeaux rijdt zonder tussenstop).

  14. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Hamburg lijkt mij een goed idee waar ze behalve een mooie haven ook een groot miniatuur stadje en vliegveld, ook in het groot en zelfs een Airbus fabriek, hebben en scheepvaart museum waar je menig uurtje kan doorbrengen. De “gewone IC’s” kunnen toch ook 200 km/u rijden of zijn daarvoor geschikt en dat is altijd nog beter dan rijden met “slechts” 140 km/u ?
    Voor Zuiderlingen in Nederland is instappen in een Flextrain in Aachen HBF een goed alternatief als men niet kan wachten op een Amsterdam – Duitsland verbinding.

  15. Michiel schreef:

    Blijkbaar kan iedereen in Nederland een nieuwe passagiersdienst aan te bieden, mits 1,5 jaar van te voren aangemeld…

    https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/vervoer/spoor/melden-nieuwe-passagiersdienst-spoor
    Melden nieuwe passagiersdienst per spoor
    Bent u als spoorwegonderneming van plan openbaar personenvervoer per trein aan te bieden in Nederland of tussen Nederland en andere landen? Of wilt u een bestaande personenvervoerdienst uitbreiden? En heeft u geen concessie voor het verzorgen van dat vervoer? Dan moet u deze nieuwe passagiersdienst melden bij de ACM.

    Wanneer moet u de melding doen?
    De treindienstregeling loopt van midden december tot midden december van het volgende jaar. U moet de nieuwe passagiersdienst uiterlijk 18 maanden voor de geplande start van die dienstregeling bij de ACM melden.

    1. Johan schreef:

      Dat gaat alleen over het mededingingsaspect. Er zijn nog veel meer drempels. Zie bijvoorbeeld https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorwegondernemingen , https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen . En dan is het ook nog maar afwachten of je rijpaden kunt krijgen.

    2. Joost2 schreef:

      Iedere partij kan via de ACM toestemming vragen om te mogen rijden. Het ligt aam de situatie of die toestemming ook gegeven wordt. Als flixtrain overdag een pendeldienst Rotterdam – Den Haag wil opzetten, zal het antwoord ‘nee’ zijn bijvoorbeeld.

  16. Frans E.R. Eekhout schreef:

    We hebben toch een vrije marktwerking in Europa dus ook per spoor ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *