Met deze dienstregeling wil FlixTrain vanaf 2024 tussen Duitsland en Rotterdam rijden
23 mei 2023 14:04
FlixTrain heeft een officiële aanvraag voor twee treinen per dag tussen Duitsland en Rotterdam ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het broertje van busvervoerder FlixBus mikt op een ochtend- en middagrit van Nederland naar Oberhausen en vice versa.
Eerder meldde FlixTrain al aan onder andere Treinreiziger.nl dat het serieuze plannen heeft om een verbinding met Nederland op te starten. Uit de aanvraag die de Duitse budgetvervoerder heeft gedaan bij de ACM blijkt dat FlixTrain van plan is om vanaf medio 2024 tweemaal daags tussen Rotterdam en Oberhausen te gaan rijden. Oberhausen is waarschijnlijk niet het begin-/eindpunt in Duitsland; Arthur Kamminga meldde namens FlixTrain dat men in Duitsland pas later een aanvraag wil indienen.
De aangevraagde dienstregeling ziet er als volgt uit:
500 tot 700 reizigers
FlixTrain mikt op een startdatum van 15 december 2024, als de dienstregeling voor het jaar erop ingaat. Mocht er na 1 augustus 2024 al een aftrap mogelijk zijn dan wil het bedrijf al eerder beginnen. De geplande materieelinzet bestaat uit een Vectronlocomotief – dat is hetzelfde type locomotief als NS gebruikt voor de Nightjet-treinen – met daarachter de kenmerkende groene FlixTrain-rijtuigen die plaats moeten bieden aan 500 tot 700 reizigers, afhankelijk van het seizoen.
De geplande route gaat dus via de grensovergang bij Emmerich/Zevenaar. Tussen november ’24 en mei ’26 gaat dat traject buiten dienst vanwege grootschalige werkzaamheden om de Betuweroute een betere aansluiting op het Duitse net te geven. Uit de aanvraag bij de ACM blijkt dat FlixTrain nog niet weet of het zich via een andere route aanpast aan deze werkzaamheden: “Mogelijk wordt er een pauze gepland wegens omvangrijke werkzaamheden op het Duitse net tussen Emmerich en Oberhausen.”
Of de aanvraag wordt goedgekeurd, moet nog blijken. De dienstregeling is dus allerminst zeker, omdat in de huidige dienstregeling de treinserie 3200 ((Rotterdam -) Den Haag HS – Arnhem Centraal) deels in hetzelfde treinpad rijdt. Ook of er bijvoorbeeld binnenlandse treinkaartjes verkocht mogen en gaan worden, is nog onduidelijk.
Uitbreiden
FlixTrain is het spoorse nevenbedrijf van FlixBus, de budgetbusvervoerder die al een decennium actief is in Nederland. De groene treinen rijden al vijf jaar over Duitse en Zweedse sporen, maar dat FlixTrain wil uitbreiden naar elders in Europa is al langer bekend. Een Nederlandse verbinding is vooralsnog het enige concrete expansieplan.
Vreemd dat zo’n belangrijk spoor 1,5 jaar dicht gaat.
15 dec is net mooi voor de kerstbezoeken in DE.
Kun je op Rotterdam Stadion instappen? Waar staat de trein gerangeerd? Eigenlijk kan men net zo goed in Dordt starten. Ook leuk voor de mensen daar.
Waarschijnlijk zal de trein daar alleen gaan keren gezien er geen an (ankunft) of ab (abfahrt) bij staat. Hetzelfde geldt voor Emmerich, waar de trein niet stopt maar alleen de grens passeert. Het zal dus puur administratief zijn dat Rotterdam Stadion als vertrekstation staat aangegeven.
Bovendien denk ik niet dat Flixtrain door gaat rijden naar Dordrecht gezien de (in vergelijking met de andere haltes) relatief weinig mensen die er wonen. Bovendien heeft Dordrecht alleen een regionale overstapfunctie terwijl bijv. Arnhem ook de reizigers op zich neemt uit bijvoorbeeld de regio Zwolle en Nijmegen.
Rotterdam Stadion is nodig, omdat daar een loc kan omlopen zonder dat het andere treinverkeer wordt beïnvloed. In Rotterdam Centraal kan dit niet.
Flix heeft geen driving trailers zoals DB die heeft in de IC1-vloot. Dus dan wordt het ofwel met twee locs rijden (duur), of omlopen.
In een straal van 5 kilometer rondom het (centraal) station van Dordrecht wonen 300.000 mensen, dat is vergelijkbaar met Utrecht.
Emmerich Rijn Boulevard, prachtig gezicht op de Rijn vanaf terrassen binnen en buiten.
Van station makkelijk te lopen door winkelstraatjes.
Volgens mij ken ik een ander Emmerich. Bij het aftandse station zijn immers helemaal geen winkelstraatjes waarlangs je naar het centrum kunt lopen. Het is meer een soort industrieterrein. En die boulevard stelt werkelijk helemaal niets voor in verhouding tot wat het in potentie zou kunnen zijn. Wat er aan eten te krijgen is, is absoluut niet bijzonder. Een beetje het normale wat je in een streng christelijk restaurant verwacht.
Ach, ieder z’n ding. Heb ook niks met zo’n saaie, trage rivier die door een deprimerend industrielandschap stroomt. Er zijn zoveel mooiere plekken in Duitsland (Zwarte Woud, Harz, Beierse Alpen enz.). Reclame voor het spoor is die lijn in elk geval niet: vervuilde stations vol graffiti, overal onkruid, stukken lopen naar waar je wilt zijn. Maar goed, er rijdt in elk geval nog een trein.
Gebeurt dit nu in het belang van de reizigers die van gekkigheid niet meer weten welk treinkaartje ze moeten kopen? Of in het belang van de vervoerders en hun aandeelhouders?
Hoezo? Als deze verbinding je bevalt koop je een kaartje. Zo niet, dan kies je wat anders. Ik snap niet wat het met gekkigheid te maken heeft.
Dankje Henk, ook ik ben de gekkigheid rondom de internationale spoorkaartjes meer dan beu. Ik zie niet in waarom dezelfde rit tot tien keer zo duur moet worden als je op de dag boekt. Zo draait de spontane reiziger op voor het verlies op de lokkertjes op vroeg boeken. En wat betreft de opmerking van een andere reagluurder: dan neem je hem gewoon niet: Sinds de invoering van de HSL heb je bv naar Antwerpen niet veel keus meer. Als je je kaartje op de dag koopt is het 2 keer de prijs en je zult altijd zien als het een week van tevoren koopt het op die dag pestweer is en je dagtripje in het water valt. En ja je kunt kiezen voor Full-flex maar dan is je kaartje weer meer dan 2 keer zo duur. Uiteraard is de Thallys geen alternatief: 5 keer de prijs en vaak uitverkocht.
Ik snap niet wat dit met FlixTrain te maken heeft. FlixTrain gaat opereren in een vrije markt, dus ze bepalen hun eigen tariefsysteem. Dat zal uiteraard een tariefsysteem zijn waarvan Flixtrain denkt onder de streep winst te maken.
“Sinds de invoering van de HSL heb je bv naar Antwerpen niet veel keus meer.”
Daarvóór was er net zo weinig keuze naar Antwerpen: NS of een vervoerder die in Nederland als onderaannemer van NS rijdt.
@Marinus
Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten? Wat jij wil is volledig flexibiliteit en dan op de drukste uren voor de laagste prijs reizen. Ik vrees dat de wereld zo niet werkt
Goed lezen: het gaat me niet om het voordeel maar om het getob om voor een redelijke prijs een kaartje op de dag te kunnen kopen. Stel dat de benzinepomp op dezelfde manier zou werken dan zou de wereld te klein zijn, maar in het OV accepteren we dit gewoon.
Een pompstation weet niet wanneer jij de brandstof wil gaan gebruiken als je aan komt rijden. Dus valt daarop niet te differentiëren.
Last-minute boekers bij de internationale trein willen over het algemeen heel graag reizen, dus gaat de prijs omhoog. Dat is logisch, iets met vraag en aanbod weet je wel? Dat werkt ook met vliegtickets en hotels zo.
@Marinus. Als je de prijs van benzine vergelijkt met de prijs van treintickets, moet je wel begrijpen dat je een sterk concurrende markt vergelijkt met een markt die vrijwel geheel beschermd wordt tegen concurrentie. Het is dus appels met peren vergelijken. Maar dan nog verschilt de prijs aan de pomp op basis van waar je tankt, de vraag, het label en het serviceniveau. Tank je bij een full service pompstation aan de een drukke snelweg, dan betaal je snel 10% meer per liter dan bij de onbemande pomp aan de rand van een dorp in de provincie. Er is niemand die dat raar vindt.
wMarinus: het is een beleidskeuze ben ik met jou eens. De overheid vond het (toen West Europese landen wat rijker waren), het gewoonste zak van de wereld om wat toe te leggen op het Openbaar Vervoer omwille van 1) de minder bemiddelde burger en 2) tegen de congestie op de weg en 3) voor het klimaat.
Je had toen buurlandtreinen nog niet zo lang geleden voor een fixed tarief, de reissnelheid was wel vergelijkbaar met een Nederlandse IC dus op buurlandafstanden deed je er wat langer over dan met een D-trein, die trouwens sneller reed maar wel over bestaand spoor voor een vaste toeslag.
We verwijten allemaal de overheid dat ze teveel praten en te weinig doen, maar o wee als iemand terug wil naar de tijd van de nutsbedrijven waarop de overheid inderdaad toelegde. Dan hebben we kennelijk toch liever dat iemand de auto naar Antwerpen of Brussel neemt en die bij Berchem of Vilvoorde parkeert.
Net terug van een weekje Zwarte Woud. Heenreis met drie keer overstappen (Arnhem, Dusseldorf, Offenburg), want bijna vier keer zo goedkoop als met de rechtstreekse ICE. Volledige reis: Alkmaar-Freiburg, twee personen, eerste klas, nog geen 100 euro. Wel in februari al geboekt dus; dat scheelt enorm. Halfuurtje vertraging vanuit Dusseldorf (alle ICE’s reden met +5 tot +50, typisch voor het wankele langeafstandsvervoer in Duitsland), toch nog redelijk op tijd aangekomen. Terugreis gisteren prima, ondanks extra overstap in Frankfurt. Exact op tijd in Amsterdam.
De reis de grens over zal wel meer aantrekkelijk worden als flixtrain wat vaker in Nederland stopt, wat betreft, Delft, Leiden C. Haarlem en Ede Wageningen
Boemeldeboemeldeboemel.
Voorverl mensen draait het niet om de snelheid maar om de prijs.
Iemand enig idee over de eventuele prijzen van Flixtrain? Stel dat Flixrain door gaat rijden naar het Ruhrgebied kun je goedkoop met de ochtendtrein van Flixtrain reizen en vanaf Duisburg met de goedkoopste tickets van de DB.
Verder iemand enig idee over de bestemming verder in Duitsland van Flixtrain?
Gezien de wijze waarop Flixbus/train werkt, zullen er hoogstwaarschijnlijk flexibele tarieven worden gehanteerd. Wie als een van de eerste een rit in de toekomst boekt, kan waarschijnlijk al voor 4,99 of 9,99 op reis. En naarmate de reisdatum nadert, zullen de prijzen stijgen. Wellicht tot een euro of 40/50, afhankelijk van de vraag.
Als ik deze tarieven voor Arnhem – Rotterdam moet kopen kan ik net zo goed NS vol tarief kopen. Meer treinen en een directere route.
Dan doe je dat toch. Wat voor punt wil je nou maken?
Binnenlandse treinkaartjes zal niet mogen. De trein rijdt dezelfde route als de 3200 en is daarmee concurrerend voor de NS. Dus uitgesloten volgens de concessie.
Dat mag wel volgens de Europese wetgeving mits het geen graveren de invloed heeft. En die graverende invloed heeft een trein die twee keer per dag rijdt niet. Daarnaast is het nog maar zeer de vraag of het NS-monopolie überhaupt nog houdbaar is in 2025.
Arriva wil anders ook sprinters gaan rijden in het Noorden, in directe competitie met NS.
Snap niet waarom ze dat ding niet gewoon in Utrecht starten. In Rotterdam en Den Haag zal er (neem ik aan) niemand instappen; in minder dan 40 minuten reis je namelijk naar Utrecht met de gewone NS intercity in plaats van het dubbele wat deze trein erover doet. Overigens zal Rotterdam Stadion benoemd staan als zijnde de plaats waar deze opgesteld gaat worden na/voor aankomst te Rotterdam.
ALs je voor 4.99 euro met deze trein naar Duitsland kan, dan zullen er genoeg zuunige Hollanders zijn die de extra reistijd voor lief nemen. Zo werkt dat ook in de luchtvaart. Een reis AMS-LAX rechtstreeks is duurder dan via Munchen, Londen of Parijs.
€4.99? Vergeet dat maar heel gauw.
Waarom? Dat is een prijs die binnen de tariefstructuur van Flixtrain past.
@Annemirk
Flix is na corona een enorm stuk duurder geworden. Het beeld van hele goedkope tickets is al lang achterhaald.
Ook nu zijn er voor Flixtrain tickets te krijgen voor 4,99. Bijvoorbeeld tussen Frankfurt en Hannover wanneer je voor ver in de toekomst boekt.
Die 4,99 is een lokkertje. Grote kans dat zodra je gaat boeken, deze kaartjes al niet beschikbaar meer zijn
@Bert Sitters. Dat is momenteel niet helemaal zo. Ik heb zojuist gekeken naar de route Hamburg-Hannover. Daarvoor is de eerste datum waarop tickets voor 4,99 beschikbaar zijn 5 juni. Zover in de toekomst is dat niet. Op de dagen ervoor zijn er nog tickets voor 6,99 beschikbaar. Het is in de meeste gevallen voordeliger dan de tickets per bus op dezelfde route.
Voor de route Berlijn-Keulen zie ik de prijs eigenlijk niet lager gaan dan 14,99. En die prijs is vrij algemeen beschikbaar als je ongeveer een maandje voor vertrek boekt. Lijkt me zeer voordelig.
Volgens mij was het Megabus dat ooit een voor de rechter werd gedaagd door consumentenorganisaties vanwege vermeende misleiding door middels stickers op iedere bus te stellen dat tickets vanaf 1 euro/pond beschikbaar waren. Eenmaal in de rechtbank werd er een lading lijsten overhandigd waaruit bleek dat voor letterlijk iedere meter dat er passagiers vervoerd werden er een ticket van 1 euro (of minder) was verkocht. Dat gold ook voor de route Amsterdam-Londen.
En je kan je plaats alvast opzoeken en inrichten. Waar op de route zullen de bedden gereed gemaatk worden.
> Snap niet waarom ze dat ding niet gewoon in Utrecht starten. In Rotterdam en Den Haag zal er (neem ik aan) niemand instappen; in minder dan 40 minuten reis je namelijk naar Utrecht met de gewone NS intercity in plaats van het dubbele wat deze trein erover doet.
1. In Utrecht is voor zover ik weet geen ruimte (meer) om te keren / een loc om te laten lopen.
2. De Duitser wil niet zo zeer naar Utrecht, die wil eerder naar Amsterdam.
3. Flix kan met één trein alle vier de grote steden van ons land verbinden.
4. Duitsers hebben minder bezwaar tegen lange omwegen, zolang er maar geen overstap is en een zitplaats gegarandeerd is. Er zijn er genoeg die van Hamburg naar Basel met de SBB-EC reizen via Keulen en linksrijns, ook al is de ICE via Frankfurt een paar uur sneller.
5. Waarschijnlijk was er tussen Utrecht-Rotterdam via Gouda geen rijpad vrij.
Beetje merkwaardige route, een rondje Randstad en dan via Arnhem een klein stukje de grens over. De business case hierachter ontgaat me een beetje.
Ik denk dat ze van plan zijn om door te reizen naar Düsseldorf of Keulen, maar doordat een pad op het Duitse spoor aanvragen anders verloopt, is de aanvraag daarvan nog niet aan de orde.
Juist naar Düsseldorf en Keulen zijn er al bestaande verbindingen. Logischer kijkt me een route richting Essen-Dortmund die nu niet bediend wordt.
Nederlanders willen naar Düsseldorf en Keulen en veel en veel minder naar Essen en Dortmund.
Een keer in de twee uur is echt onvoldoende. Als NS en DB het niet doen, dan flikt Flix het wel.
@ Realisme graag.
Weet je hoelang het huidige boemeltje er tussen Arnhem en Oberhausen er over doet door al het stoppen?
Ja hoor, ik maak er regelmatig gebruik van omdat ik kennissen in Duisburg heb. Ik zie het probleem niet.
Van nog meer tussenstops wordt het aanbod nog aantrekkelijker? Die trein maakt al een omweg van een uur om de Hofstad en de Hoofdstad te bedienen.
Aan een volledig identieke duplicatie van de ICE naar Keulen heeft niemand iets, ook Flex niet. Of je bedient een andere route, andere stations, etc en anders wordt het een kansloze exercitie.
Tussen Amsterdam en Oberhausen is het een duplicaat van de dienstregeling van de ICE, in het uur dat de ICE niet rijdt. Zelfde stops, zelfde rijtijd. Dus voor wie een soms goedkopere rit in opgebefte oude rijtuigen, zonder 1e klas, restauratie en airco op een krappe zitplaats opweegt tegen de ICE, kan het een alternatief zijn. Voor alles is een markt. Kijk maar naar Ryanair, de Dacia Duster of de Action 😉
Ach, in de ICE werkt de airco als het zomers warm is ook meer niet dan wel.
Ik ben afgelopen jaar van Erfurt naar Berlijn met Flixtrain gegaan en er is weinig mis met het comfort. Prima zitplaatsen. En eerste klas en restauratie hoeven voor mij niet.
Volgens mij valt dat comfort van de ICE juist tussen Utrecht en Keulen nogal tegen. Het tracé op het Nederlandse deel van het traject ligt zodanig slecht dat de trein voortdurend ongecontroleerd schokt. Op het Duitse deel zijn de voortdurende snelheidsverschillen ontzettend storend en het schiet allemaal totaal niet op.
ER KOMEN VOLGEND JAAR NIEUWE ICE”S
Sowieso zijn er weinig opties om ver Duitsland in te rijden als (zoals ik verwacht) de 1321 keert als 1322. De incentive werkt natuurlijk vooral op prijs. Als een kaartje van Keulen naar Amsterdam de helft kost van wat DB vraagt, dan lijkt me dit voor veel Duitsers aantrekkelijk. Met het Deutschlandticket naar Keulen of Dusseldorf en dan voor een paar tientjes naar Amsterdam. Sowieso zijn veel van de gebruikers van de booking engine van Flixbus meer gericht op de lage prijzen dan op de reistijd. De kosten die Flixtrain heeft zijn per definitie lager dan die van NS/DB, dus dat dit kansloos zou zijn, lijkt me nogal voorbarig. Het zal wel kannibaliseren in de eigen busdiensten en de treindienst van NS/DB.
Onlangs heb ik nog eens een rit met Flixbus gemaakt. Het was zodanig erg dat dit echt de laatste keer was.
Eens met Otto. Als ze naar Keulen willen kom dan bijv. met een route Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo, Mönchengladbach, Köln, Bonn. Dat levert meer op dan een duplicatie van de ICE.
De ICE, die niet sneller gaat dan een gewone IC, gaat maar een keer in de twee uur. Flix dukt simpel in het gat.
Dan moet daar voorbij Kaldenkerken op z’n minst wel dubbelspoor komen.
Voor twee treinen per dag? Niets zo’n onzin verkondigen Bert.
Dubbelspoor is ook nodig voor de goederentreinen.
Tussen Kaldenkirchen en Dülken is de lijn over een lengte van 12 kilometer enkelsporig aangelegd. Met het toenemende verkeer op deze lijn en de wens om een IC verbinding Eindhoven-Köln op te zetten is dit baanvak door DB Netz eind 2018 overbelast verklaard. Reden genoeg voor de Duitse regering om de spoorlijn Kaldenkirchen-Dülken
voor 2030 naar dubbelsporen uit te bouwen.
Waar moet die trein naar toe als er evenementen zijn op Rotterdam Stadion en daar extra treinen moeten stoppen?
Als dat het grootste probleem is dat valt te verzinnen voor deze lijn, dan lijkt het erop dat er eigenlijk geen probleem is.
Even ten zuiden van de Kuip is een groot emplacement.
@juriaan: ik beschrijf alleen wat feiten. Geen oordelen. Iedereen maakt daar zijn keuze in. Prima zitplaatsen is jouw mening. Daarvan zijn er 88 geplaatst in een rijtuig dat er vroeger 66 tot 72 had. Dat betekent een ‘steek’ van zo’n 82cm. Dat is vergelijkbaar met SGM in het interieurontwerp van 1973. Daar past de jongste generatie gemiddelde Nederlanders niet meer in. Dat bij Flixtrain de meeste stoelen achter elkaar staan geeft wel wat meer beenruimte. Maar het ligt ongeveer op Transavia niveau. Dus wel regelmatig opstaan en lopen om te voorkomen dat er wat afsterft 😉
> Prima zitplaatsen is jouw mening. Daarvan zijn er 88 geplaatst in een rijtuig dat er vroeger 66 tot 72 had. Dat betekent een ‘steek’ van zo’n 82cm.
Die 66-72 plaatsen (72 is van een Bm235-rijtuig waarmee Flix rijdt) waren echter wel gearrangeerd in rijtjes van 3, met een zijgang.
Die 88 van nu is gebaseerd op een 2+2 arrangement met middengang.
Aantal rijen met zitplaatsen is dus vrijwel gelijk (22-24). En dat, geschaald op de lengte van het rijtuig (dat na ombouw bij mijn weten niet korter of langer is geworden) is wat de “steek” bepaalt.
Achja Flixtrein naar Duitsland, slaaptrein naar Berlijn/Praag, het zullen geen blijvertjes zijn…
Ik zie meer brood in een IC(E) Berlijn die ieder uur gaat rijden bij de introductie van de ICE-L volgend jaar. Of een ICE-L uit Amsterdam die het ene uur na Osnabruck naar Berlijn rijdt en het andere uur naar Hamburg(-Kopenhagen).
Wel moet de Nederlandse Overheid eindelijk eens het spoor van Amsterdam naar Hengelo flink versnellen. Constant kritiek hebben op de Duitsers maar voorlopig zijn de Duitsers wel de enige die wat aan de trage ICB doet. De ICB rijdt in Nederland schandalig langzaam!
Voor een uurdienst naar Berlijn zijn er veel te weinig reizigers. In de treinen naar Berlijn zitten nu voor een groot deel ook binnenlandse reizigers anders zouden de meeste treinen halfleeg zijn. Wel wil DB in de toekomst tussen Osnabrück en Berlijn meer treinen laten rijden door toevoeging van treinen Münster-Berlijn.
Als de treinen naar Berlijn stukken sneller zouden rijden, worden ze concurrerend met de trein en de auto. Zie de Thalys: niet goedkoop, maar wel vol.
Er zijn gewoon niet zoveel reizigers naar Berlijn. Het idee dat half Nederland om de haverklap naar Berlijn gaat is onzin.
Mijnheer of mevrouw anoniem. Nederland heeft bijna 18 miljoen inwoners. Bijna de helft is bijna 9.000.000. Wat u stelt is anonieme onzin.
In de plannen van de Duitse overheid staat elk uur een trein Amsterdam-Berlijn. U bent niet goed op de hoogte wat er de komende jaren gaat gebeuren.
Dat uur staat wel in plannen, maar veel belangrijker is betere infrastructuur in Nederland en Duitsland, waardoor de treinen stukken sneller kunnen rijden. Dat trekt nieuwe reizigers.
Ik heb wel gelezen dat van de reizigers die grens overgaan met IC Berlijn, 74% uitstapt in Berlijn en dus slechts 26% in Hannover, Osnabrück of een van de andere steden. Dus wat dat betreft zou je zeggen dat je een snellere verbinding met Berlijn redelijk goed zou moeten kunnen vullen.
Er zijn behalve Osnabrück, Hannover en Wolfsburg geen “echte steden”, waar de ICE Berlijn nu stopt. Wie uit Nederland wil er nu naar Rheine, Minden of Stendal? Osnabrück heeft een heerlijke Altstadt, maar zet zich in Nederland onvoldoende op de markt. In de Messe van Hannover zijn tal grote internationale vakbeurzen. Op de parkings staan vaak veel auto’s met gele nummerplaten. De KLM vliegt vanaf Schiphol op Hannover.
Omgekeerd: wat hebben Duitsers te zoeken in Almelo, Apeldoorn of Hilversum?
Investeren in spoor heeft alleen zin als er een goed plan ligt om de negatieve spiraal van het OV te doorbreken en er meer reizigers in de treinen komen. Een maatstaf is het oplossen van de personeelstekorten door vergrijzing en dat de overheid meer subsidie wilt geven aan het OV om zo het product weer aantrekkelijker te maken. Anders zie ik weinig heil in nieuwe dure infraprojecten. Immers je bouwt zaken om gebruikt te worden.
Het personeelstekort is blijvend zolang het treinvervoer zo arbeidsintensief blijft georganiseerd.
Dan veranderen we dat toch? emtrs heeft maar de helft aan treinverkeersleiders nodig tov atb. Arriva’s structuur met conducteurs is een stuk minder arbeidsintensief dan die van de ns.
Dat gebedel om subsidie zal hem niet worden, dat is politiek een gepasseerd station.
Flixtrain dient te beseffen dat Nederland geen Duitsland en Zweden is en dat wat men hier IC noemt eigenlijk in Duitse termen een Regional Express is. Verder heeft Nederland ook een relatief dure spoorvergoeding waardoor echt goedkope kaartjes waarschijnlijk ook geen optie wordt. Verder stopt deze trein op een heleboel plaatsen niet. Denk aan grensstations Groningen, Hengelo/Enschede, Venlo en Heerlen. Dus de keus voor Arnhem is ergens arbitrair vanuit een Nederlands perspectief. Verder is deze verbinding alleen nuttig als je vanaf Duitsland / Arnhem, Utrecht naar Amsterdam of van Amsterdam naar Den Haag en Rotterdam gaat. Van Utrecht naar Rotterdam reizen met deze trein is totaal inefficient en waarschijnlijk duurder dan de NS. Ook in Duitsland rijdt de Flixtrain met behoorlijke vertragingen en hoe gaat dit in Nederland uitpakken met een dicht treinenloop.
Deze verbinding werkt dus alleen als het echt veel goedkoper is dan de NS, reizigers op de hun gegeven tijden willen reizen EN de treinen niet te veel vertraging oplopen.
1. Flixtrain = prijsvechter. Doelgroep vindt rondje Randstad geen probleem omdat hey veel goedkoper is. En je kunt vanaf Rotterdam en Den Haag zonder overstap en opgestapeld tarief van NS en NS int. naar Duitsland
2. Aanvraag betreft alleen NL traject. Duitse deel volgt later . Als je naar huidige trajecten van Flixtrain kijkt lijkt na Oberhausen een route via Essen( overstapstation voor Noord Duitsland en Berlijn) naa Frankfurt en Basel of Munchen een mogelijke optie
Prijsvechters hebben de toekomst. NS wordt razendsnel onbetaalbaar met al zijn personeel dat 10-15% loonsverhoging per jaar eist. Dat kan over een paar jaar alleen de grachtengordel nog betalen.
Er blijft altijd behoefte aan meer kwaliteit dan wat prijsvechters bieden. Dat geldt niet alleen onder bewoners van de Amsterdamse Grachtengordels.
Alles is stukken duurder geworden. Dan vallen de prijsstijgingen bij de NS nog wel mee.
De trein is sinds de eeuwwisseling 25% meer in prijs verhoogd dan de gemiddelde prijsstijging.
Misschien maar het is wel scheef dat de regering de portemonnee trekt om benzine goedkoper te maken, maar de treinprijs laat stijgen.
“DE RYANAIR VAN HET SPOOR KOMT NAAR NEDERLAND,” bericht zelfs Luchtvaartnieuws.nl van 23 mei 2023 als het om Flixtrain gaat en de ambities om ook in Nederland naast bussen te laten rijden.
Zij onderschrijven in het artikel de mogelijkheden en wensen om net als Ryanair de trein een bijzondere rol te laten vervullen in Nederland. Luchtvaartnieuws.nl bericht trouwens vaker spoorgerelateerde artikelen die een link met de luchtvaart hebben en geeft daar haar visie op, leuk om te zien hoe derden reageren op “spoorse aangelegenheden”…
Ik neem aan dat de kans dat dit plan wordt goedgekeurd al vrijwel 0 is alleen al door het feit dat ze tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS willen rijden, wat nu al een overvol tracé is.
Volgens mij is het dan eerder zo dat NS dan een pad moet inleveren voor deze trein.
Tegen die tijd is PHS tussen Rotterdam en Den Haag klaar en die capaciteit gebruikt NS voorlopig niet. In zijn algemeenheid komt trouwens steeds meer ruimte op het spoor voor concurrenten en voor goederenvervoerders doordat NS steeds meer treindiensten opheft.
Toch jammer dat men het viersporig maken niet tegelijk doortrekt van Delft Campus naar Rotterdam, nu heb je daar weer alleen maar een dubbel spoortje, zet ook geen zoden aan de dijk.
Gewoon met NL-ticket en superparpreis of met Deutschland-ticket onderweg.
En de CO2 -uitstoters het OV voor de rest laten betalen.
Zie artikel nu.nl.
De CO2-uitstoters, vervuilers betalen minste energiebelasting.
NS kom op met NL-ticket, beter regering kom met bijna gratis OV!
nu.nl, de roeptoeter van extreem-links Nederland.
Gewoon met NL-ticket en superparpreis of met Deutschland-ticket onderweg.
En de CO2 -uitstoters het OV voor de rest laten betalen.
Zie artikel nu nieuwssite.
De CO2-uitstoters, vervuilers betalen minste energiebelasting.
NS kom op met NL-ticket, beter regering kom met bijna gratis OV!