Foto: (c) Lyanne Oussoren
Reizigersoverleg Brabant, het orgaan dat de belangen behartigt van de Brabantse reiziger, kreeg de afgelopen periode de nodige kritiek te verduren. De Brabantse reizigersorganisaties hebben ingestemd met een tijdelijke kleine extra verhoging van het kilometer tarief om daarmee de extra kosten van cashloos betalen te dekken. Tot ongenoegen van reizigersvereniging Rover. Rover wil niet dat de busreiziger extra moet betalen voor het afschaffen van contant geld. Communicatiemanager Nienke Schuurmans – van der Pas legt uit waarom de Brabantse reizigersorganisaties toch akkoord zijn gegaan.
Waarom moet de reiziger de rekening betalen voor het afschaffen van contant geld?
“Reizigersoverleg Brabant ziet veiligheid als een maatschappelijke kwestie. Hierdoor is het terecht dat niet alleen de vervoerders en de provincie Noord-Brabant de kosten voor invoering van het cashless betalen dragen. Ook de reiziger moet zijn aandeel hierin leveren. Alle drie de partijen dragen betalen evenredig mee. De impact van de tariefsverhoging is ook klein. Het regionale kilometertarief stijgt met € 0,0023. De reiziger in Brabant reist gemiddeld 8 kilometer per rit. Dit is één honderdste van een Brabants worstenbroodje, of acht duizendste Bossche Bol van Jan de Groot.”
U benadrukt de beperkte kosten. In de bus wordt een kaartje circa 4% duurder. Is dat terecht?
“Ja. Iedereen moet bijdragen. Maar het gebruik van de ov-chipkaart willen we wel stimuleren. Daarom stijgen de kosten van het kilometertarief minimaal, want we willen de ov-chipkaart gebruiker niet demotiveren. Wie in de bus een kaartje koopt gaat daarom meer bijdragen dan de reiziger met de ov-chipkaart”.
Hoort betalen niet tot de basisdienstverlening van een bedrijf? We betalen bij de meeste bedrijven ook geen iDEAL toeslag. Ook pin-toeslagen zijn tegenwoordig niet meer gebruikelijk.
“Er worden kosten gemaakt om de 822 Brabantse bussen te voorzien van pinapparatuur. Linksom of rechtsom komt de rekening toch bij de reiziger. Als bijvoorbeeld de provincie de extra kosten volledig zou betalen, betaald de reiziger via de belastingen mee. Als de vervoerder de aanschaf voor zijn rekening neemt, dan moet de vervoerder misschien wel bezuinigen in de dienstregeling. Wij willen niet dat er geschrapt moet worden in de dienstregeling”.
Critici zeggen: contant geld kost ook geld. Die kosten vervallen straks. Er hoeft geen geld meer naar de bank worden gebracht. Risico op diefstal verdwijnt. Zijn de besparingen en kosten niet tegen elkaar weg te strepen?
“Het is goed mogelijk dat er ook besparingen zijn, daar hebben we ons niet in verdiept. De kennis is dat de kosten hoger zijn dan de eventuele opbrengsten.”
Kunnen de investeringen worden terugverdiend?
“We gaan er wel vanuit dat de investeringen op den duur terugverdiend worden, maar daar hebben we geen inzicht in. Dat is meer een vraag voor Arriva of Hermes. De tariefsverhoging is in elk geval tijdelijk. Hoe lang is tijdelijk? Dat kunnen we nu nog niet zeggen. Elk jaar geven wij advies op de tarieven. Voor 2018 hebben we ingestemd met de tijdelijke verhoging”.
Wat krijgt de reiziger er voor terug?
“Een stuk gemak en veiligheid. Alle opties blijven nog steeds open. In de bus blijft het mogelijk om een kaartje te kopen. Wie contant wil betalen kan een kaartje kopen bij de andere distributiepunten, zoals bij Primera.”
Nu is het de pinpas-apparatuur. Krijgen we straks nog een toeslag als apparatuur geschikt gemaakt moet worden voor de bankpas? Of als de brandstofprijs stijgt?
“Daar kan ik niets op zeggen. Dat bekijken we als het aan de orde is, dan geven we daar advies over”.
Reizigersvereniging Rover is juist bezorgd om deze ontwikkeling. Slaan ze de plank mis?
“Ze hebben recht op hun eigen mening.” Na enig aandringen: “Wij denken beter is om naar de lange termijn te kijken. Nu beter investeren, zodat er straks niet in busaanbod geschrapt hoeft te worden. We hebben een lange termijn visie, dit zijn onze overwegingen geweest”.
This post was last modified on 17 augustus 2017 17:51
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…