Minister vraagt niet om behoud Beneluxtrein

Wanneer de Beneluxtrein tussen België en Nederland verdwijnt, moet er een rechtstreekse treinverbinding blijven tussen Antwerpen en het Nederlandse Noord-Brabant. Daar heeft minister Schultz op aangedrongen bij de Belgische minister van Overheidsbedrijven, Inge Vervotte. De minister heeft echter niet gevraagd om de Beneluxtrein te behouden.

Dat heeft de Belgische minister Vervotte laten weten aan persbureau Belga. Vervotte reageerde daarmee op een bericht van de Provinciale Zeeuwse Courant, die meldt dat Schultz zich tot het uiterste zou inzetten om de Beneluxtrein te behouden. 

Fyra
De Fyra moet de Beneluxtrein vervangen. Maar wanneer de Fyra Amsterdam-Brussel zal gaan rijden, is nog onduidelijk. De startdatum van de Fyra is al meerdere keren uitgesteld. Zodra de Fyra gaat rijden is er geen snelle verbinding meer vanuit Dordrecht en Roosendaal met Antwerpen. Er blijft tussen Roosendaal en Antwerpen wel een stoptrein rijden, maar dat is volgens veel reizigers niet voldoende.

Behoud Beneluxtrein
Reizigersvereniging Rover verzamelde in totaal 11.000 handtekeningen om de huidige intercity Amsterdam – Brussel te behouden. Arie Slob, Tweedekamerlid voor de ChristenUnie heeft de minister in een motie opgeroepen zich in te zetten voor het behoud van een intercity tussen Roosendaal en Antwerpen.

Oproep
De minister bestempelde de motie als ´ondersteuning van beleid´. Wat betreft de minister moet het treinaanbod tussen Roosendaal en Antwerpen ook na het verdwijnen van de Beneluxtrein dezelfde kwaliteit als de huidige Beneluxtrein krijgen. Arie Slob: "Alleen een stoptrein voldoet niet aan dit criterium dus dit is een positief signaal. Ik roep NS en NMBS op nu snel duidelijkheid te geven aan de regio over de toekomst van deze verbinding."

Toeslagvrij
De minister sprak eerder over een extra stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen. Maar de Belgische spoorwegen voelde daar weinig voor.  De NMBS belooft ´een correct aanbod´ dat aansluit bij de marktvraag. Wat dat precies inhoudt, is niet duidelijk.
Per 2015 moet er in elk geval een snelle toeslagvrije Fyra komen tussen Breda en Antwerpen, deze gaat minimaal 8x per dag rijden.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug